Weet je dat heel zeker?
Ik ken persoonlijk een piloot die het onderstaande in levenden lijve ondervonden heeft (en er gelukkig adequaat op heeft gereageerd):
Verder ben ik het roerend met je eens en ik verbaas me er al vanaf dag één van deze thread over hoe makkelijk sommigen van ons de Turkish crew beschuldigen.
Ik weet nog dat ik mijn ouders gerust stelde dat wat TA was overkomen mij op de Airbus NOOIT kon overkomen. Niet lang daarna kwam deze red OEB uit. Oeps, toch wel dus; what about alpha floor? Inhibited below 100ft, en ja, als je kist op 500 ft of welke hoogte dan ook DENKT dat het in de flare hangt, zal deze je deze NIET geven, want je bent immers aan het landen!
Zie dat ik toch niet DE enige ben die niet puur naar pilot error kijkt. Ik heb ook nog nergens gehoord hoeveel dagen de crew al aan het werk was, en hoeveel slaap ze hadden gehad. Was er misschien sprake van fatigue, of zoals al genoemd culturele zaken (CRM), achtergrond etc.
Ik heb inmiddels al aardig wat ervaring om te weten wat ze hadden moeten doen. Wat ik moet doen! Maar ik heb ook te vaak in de sim gezeten dat ik er toch wel weer van geleerd heb.
WIE DURFT HIER TE BEWEREN DAT JE NOG NOOIT IETS GELEERD HEB VAN EEN SIM-SESSIE? Wie van ons maakt er nooit fouten, onafhankelijk van de reden waarom? Ben benieuwd. Ik stel me iets kwetsbaarder op, ik weet dat ik fouten maak, en ze zal maken. Hopelijk leer ik ervan en misschien anderen. Hopelijk kan ik er beter mee omgaan als ik fouten maak en het realiseer dat ik ze maak, dan iemand die er van overtuigd is dat hij ze niet zal maken totdat het toch gebeurd, en het niet kan bekroppen, het niet kan geloven dat dit HEM/HAAR overkomt, en het uiteindelijk te laat is om er nog wat aan te doen.
NOSIG is goed bezig en beschrijft zeer goed waar ik naar toe wil: HUMAN FACTORS