Kist neer bij AMS?

'KLM kampt al langer met problemen hoogtemeter'

Uitgegeven: 11 maart 2009 07:17
Laatst gewijzigd: 11 maart 2009 07:18

HILVERSUM - De KLM heeft het afgelopen half jaar zeventien keer problemen gehad met hoogtemeters in Boeings. Dat meldde woensdag BNR Nieuwsradio op basis van 'vertrouwelijke documenten' die de radiozender in bezit heeft.

Een storing in een hoogtemeter was de oorzaak van de crash met een Boeing van Turkish Airlines twee weken geleden.

Medewerkers van KLM geven aan dat het verstandig is om van de 737-vloot elk vliegtuig te laten controleren, aldus BNR. In het document staat dat er mogelijk meer storingen zijn geweest die niet zijn waargenomen en dus niet zijn gerapporteerd.

Geen problemen
KLM heeft de nieuwszender laten weten dat er op dit moment geen problemen zijn. ''Of er problemen zijn geweest, daar doen we geen mededelingen over. Als er problemen zijn geweest, dan zijn die opgelost''.

Bron (NU.nl)
 
De PF is druk genoeg met situational awareness; is de descent planning een beetje goed, moet er nog wat speedbrakes bij, hoe komt de fuel uit na die vertraging, staat het plaatje in het FMS (voor descent planning) wel een beetje realistisch, misschien toch wat extra weer halen van andere bestemmingen met die rare wind en lange vectors, seatbelts maar aan doen met die buien verderop, pax informeren alvast, zijn er nog technische gevolgen van toepassing met die indicator van de hydraulische pomp die het niet doet, 25L wordt ineens 25R, toch wat bakens en approach instellingen veranderen, moeten we ad hoc wellicht gaan holden, wat was er anders aan de missed approach daar, snel een briefing nog doen, wat voor cold weather correction op de minima moet ik nog doen, waarom doet die ACARS het nou weer niet... en ga zo maar door.

Ondertussen is de PNF druk met het monitoren van de PF, aan het meedenken (hopelijk) over dezelfde issues, ondertussen meteo proberen te halen via de VOLMET omdat de ACARS het niet goed doet, het boek op schoot over die technische klacht met de hydrualics, in gesprek met cabine of ze al klaar zijn zodat de seatbelts aan kunnen voor de buitjes, proberen in contact te komen met de company welke alternate de commerciele voorkeur heeft, waarom ze geen towbar hebben op het veld met de grootste voorkeur, NOTAMS checken hoe het ook al weer zat met de juiste RFF categorie, FMS aan het aanpassen voor de PF voor die andere baan, moet de speeds nog aanpassen omdat er toch icing is en ook niet de company vergeten te vragen of die 5 passagiers naar Quito hun connection nog zouden kunnen halen... ga zo maar door.

Mooie beschrijving van hoe de zaak uit de hand kan lopen!

En dan is dit des te wranger.

Mooi bulletin van Boeing gekregen. Komt er eigenlijk op neer dat ze zeggen dat ze dat Primary Flight Display, waar je de stand van het vliegtuig, snelheid, hoogte en koers op ziet (wat vliegen is dus), niet voor niets recht voor je neus hebben gebouwd, maar met een reden. Is namelijk best wel belangrijk!

AF IF THEY DIDN'T KNOW
 

God er heeft weer eens een journalist een bel horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel hangt. Degene die dit soort onzin heeft gelekt zou ook standrechtelijk geexecuteerd mogen worden.

Rad alts gaan wel eens kapot, het is geen kritisch onderdeel.
BTW als je 2 radalts op de a320 verliest, ga je voor de landing terug naar direct law! En dat verteld de ECAM je dus mooi niet.

KLM kampt al langer met problemen bandenslijtage / apu / etc etc etc.
 
Wel als je een practised CATIII approach maakt..
RAD Alt is dan helaas wel een kritisch onderdeel ivm je ground-prox en redundancy.
Boeing = niet Airbus...op de -800 geen ECAM
Vind het wel jammer dat dan altijd weer geroepen wordt: "Ja maar op de airbus..."
Heeft er toch weinig mee te maken hier?

Lullig is het wel, maar als je de juiste condities hebt, waarom zou je met 3 man heads-down vliegen? En op een known faulty system vertouwen? Oelewappers

KLM kampt ook al jaren met achterstallige stoelvervanging, kapotte coffeemakers, halve F-100 vloot rondboren op 1 pack etc etc...ooit een probleem? neen
 
BTW als je 2 radalts op de a320 verliest, ga je voor de landing terug naar direct law! En dat verteld de ECAM je dus mooi niet.

Mmm, zou eigenlijk wel moeten, althans volgens FCOM en ook wat ik mij kan herinneren van de SIM. Maar ja FCOM zit er wel eens naast...

"Both RA FAULT :

WHEN L/G DN : DIRECT LAW"
 
Last edited:
Ik herinner me dat van Vollenhoven heeft gezegd dat de trainende F/O de approach heeft gevlogen. Er is zoveel geregeld in de luchtvaart, zijn er dan geen internationale regels waarin staat dat training op verkeersvluchten moet worden afgebroken als er zich onregelmatigheden, zoals op de TK vlucht, zich voordoen?
 
Ik herinner me dat van Vollenhoven heeft gezegd dat de trainende F/O de approach heeft gevlogen.

Dat dacht ik ook.

De verkeersleiding treft in ieder geval geen blaam, die waarschuwen zelfs voor 'n A/P disconnect :grijns:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=_KFU1GKQNNU[/YOUTUBE]
 
Mmm, zou eigemlijk wel moeten, althans volgens FCOM en ook wat ik mij kan herinneren van de SIM. Maar ja FCOM zit er wel eens naast...

"Both RA FAULT :

WHEN L/G DN : DIRECT LAW"

Tja de sims in burgess hill deden dat iig niet afgelopen oktober. Waarschijnlijk de enige reden dat ik het onthoud.

Onassis, het was meer ter informatie. Ik weet heel goed dat de 737 geen ecam heeft! En ja bij een CAT III is het idd kritisch, maar het heeft weinig met de luchtwaardigheid van het vliegtuig te maken.
 
Mooie beschrijving van hoe de zaak uit de hand kan lopen!
Wel als de PF ondertussen alles zonder hulp van geautomatiseerde tools moet doen, dan loopt de workload flink op en zal je meer tijd (fuel) moeten hebben. Daar was het relaas voor bedoeld, dat was toch wel duidelijk?

Ik herinner me dat van Vollenhoven heeft gezegd dat de trainende F/O de approach heeft gevlogen. Er is zoveel geregeld in de luchtvaart, zijn er dan geen internationale regels waarin staat dat training op verkeersvluchten moet worden afgebroken als er zich onregelmatigheden, zoals op de TK vlucht, zich voordoen?
Hoe had je dat in gedachten? "He, een linker RA failure! In plaats van het oefenen van standaard failure management kunnen we beter de vlucht maar even op pauze zetten, uitstappen en een meer ervaren co erbij halen"?
 
Hoe had je dat in gedachten? "He, een linker RA failure! In plaats van het oefenen van standaard failure management kunnen we beter de vlucht maar even op pauze zetten, uitstappen en een meer ervaren co erbij halen"?

cpt: "My controls"
 
cpt: "My controls"

En dan RA fail checklist, my RT (waardoor ineens co de checklist in gaat en pilot monitoring wordt, terwijl ze net een approach in gaan die was voorbereid door hem)? De cpt was Pilot monitoring, in principe zie je beide net zo veel. En, alhoewel vrij onduidelijk, zoals ik begrijp uit eerdere posts heeft de cpt de controls ook overgenomen toen ze de stall in gingen. En dan nog, een stall recovery is zo basic dat elke vlieger in die cockpit dat net zo goed (en met net zo min routine) had kunnen aanpakken (de FO was ex luchtmacht dacht ik).
 
En dan RA fail checklist, my RT (waardoor ineens co de checklist in gaat en pilot monitoring wordt, terwijl ze net een approach in gaan die was voorbereid door hem)? De cpt was Pilot monitoring, in principe zie je beide net zo veel. En, alhoewel vrij onduidelijk, zoals ik begrijp uit eerdere posts heeft de cpt de controls ook overgenomen toen ze de stall in gingen. En dan nog, een stall recovery is zo basic dat elke vlieger in die cockpit dat net zo goed (en met net zo min routine) had kunnen aanpakken (de FO was ex luchtmacht dacht ik).

Als de stall recovery zo basic was, waarom neemt de cpt het dan wel over op 450 ft en niet op 1950 ft na een niet zo basic "TOO LOW GEAR" warning?
 
En dan RA fail checklist, my RT (waardoor ineens co de checklist in gaat en pilot monitoring wordt, terwijl ze net een approach in gaan die was voorbereid door hem)? De cpt was Pilot monitoring, in principe zie je beide net zo veel.

Of gewoon de missed approach in, om nou op de approach een RA fail checklist te gaan zoeken (die dus niet bestaat) lijkt me erg onhandig. Ze hadden blijkbaar nog 4 ton fuel over dus tijd zat om even rustig de holding in te gaan en het probleem te analyseren en op te lossen.
 
Is een "TOO LOW GEAR" warning op 2000 ft niet genoeg?

Nee,.

TOO low gear, o joh, dat komt omdat die linker RA iets raars aangeeft, weet je wat; gear down. opgelost.

als je niet weet dat dat ding aan de AT vast zit,. dan heb je aan een too low gear niets.
 
TOO low gear, o joh, dat komt omdat die linker RA iets raars aangeeft, weet je wat; gear down. opgelost.
Niets opgelost, alleen warning weg ... weet je wat; ik blijf niet doorboren op de AP met een probleem waarvan ik niet weet wat voor gevolgen het heeft en een onervaren trainee als PF.
 
Niets opgelost, alleen warning weg ... weet je wat; ik blijf niet doorboren op de AP met een probleem waarvan ik niet weet wat voor gevolgen het heeft en een onervaren trainee als PF.

Feit is dat ze steken hebben laten vallen, althans zo ziet het er wel naar uit. Dat ze wisten dat er iets mis was (too low gear) maar er kennelijk geen aandacht aan besteed hebben (want AP aan met approach) en nog wel meer dingen. Maar een FO met ruim 3000 uur ervaring en een type rating vers achter de rug op die kist kan zowel vliegen als basic failure management toepassen, dus dat op zich zou niet veel uit moeten maken (wel het feit dat route instruction extra aandacht op eist tijdens een vlucht, waar alle betrokken vliegers ook wel bewust van zijn).
 
Back
Top