deoostblokker
Member
Jetcap, niet iedereen heeft z'n typerating gekocht. Overigens vind ik dat wel een lage sneer naar je medecollega's, alsof dat iets te maken zou hebben met de workload danwel de kwaliteit van een cockpit crew.
Naar mijn bescheiden en onervaren mening draagt anticiperen wel degelijk bij aan workload en de grootte van de kist is direkt proportioneel met het anticiperen dat je nodig hebt om zo'n bak veilig te besturen. Als je dus frankfurt binnenkomt met een noodgang en ze je op het allerlaatste moment van runway wisselen omdat ze weten dat je toch wel bekend bent, dan is het wel heel erg relaxed als je alle automatics erop hebt staan zodat je in een noodtempo de approach kan voorbereiden en eruit kan poepen. Met een 737 is dit ook echt wel te doen, maar het is gewoon moeilijker. Op een 747 kan het dus ook gewoon niet omdat de bak te groot, te log, te traag is.
Nu zal er echt wel weer iemand zijn die gaat beweren dat het kan, en het zal natuurlijk ook wel mogelijk zijn, maar in de praktijk heb ik het nog nooit zien gebeuren omdat het simpelweg niet bijdraagt aan de veiligheid.
Dit zijn ook allemaal dingen die jij echt wel weet dus ik begrijp je commentaar niet zo goed. Ik waardeer manueel vliegen als geen ander maar komop, in sommige airspaces en in sommige situaties is het simpelweg onverstandig om de held te gaan lopen uithangen terwijl je weet dat een fout (levelbust oid) simpelweg improportionele consequenties heeft in vergelijking met het plezier of practise dat je haalt uit het manueel sturen. Waarom zou ik het risico vergroten om een fout te maken terwijl er geen behoefte voor is?
Ik heb frankfurt intussen ook heel vaak gedaan en ken het veld en de naderingen dan ook op mijn duimpje, maar dat neemt niet weg dat de workload niet heel hoog kan zijn onder bepaalde omstandigheden. Als we dat gaan ontkennen dan komen we volgens mij helemaal nergens.
Naar mijn mening is manueel vliegen écht wel waardevol, maar ik kies echt wel mijn momenten wanneer ik dat doe. Niet omdat ik het niet kan, maar simpelweg om gezeik te voorkomen mocht ik een fout maken. Dat is toch wel te begrijpen? Het is eenbeetje onnodig om nu te gaan doen alsof de oude ambacht van het vliegen verloren is gegaan aan de autopiloot. Don't think so.
Naar mijn bescheiden en onervaren mening draagt anticiperen wel degelijk bij aan workload en de grootte van de kist is direkt proportioneel met het anticiperen dat je nodig hebt om zo'n bak veilig te besturen. Als je dus frankfurt binnenkomt met een noodgang en ze je op het allerlaatste moment van runway wisselen omdat ze weten dat je toch wel bekend bent, dan is het wel heel erg relaxed als je alle automatics erop hebt staan zodat je in een noodtempo de approach kan voorbereiden en eruit kan poepen. Met een 737 is dit ook echt wel te doen, maar het is gewoon moeilijker. Op een 747 kan het dus ook gewoon niet omdat de bak te groot, te log, te traag is.
Nu zal er echt wel weer iemand zijn die gaat beweren dat het kan, en het zal natuurlijk ook wel mogelijk zijn, maar in de praktijk heb ik het nog nooit zien gebeuren omdat het simpelweg niet bijdraagt aan de veiligheid.
Dit zijn ook allemaal dingen die jij echt wel weet dus ik begrijp je commentaar niet zo goed. Ik waardeer manueel vliegen als geen ander maar komop, in sommige airspaces en in sommige situaties is het simpelweg onverstandig om de held te gaan lopen uithangen terwijl je weet dat een fout (levelbust oid) simpelweg improportionele consequenties heeft in vergelijking met het plezier of practise dat je haalt uit het manueel sturen. Waarom zou ik het risico vergroten om een fout te maken terwijl er geen behoefte voor is?
Ik heb frankfurt intussen ook heel vaak gedaan en ken het veld en de naderingen dan ook op mijn duimpje, maar dat neemt niet weg dat de workload niet heel hoog kan zijn onder bepaalde omstandigheden. Als we dat gaan ontkennen dan komen we volgens mij helemaal nergens.
Naar mijn mening is manueel vliegen écht wel waardevol, maar ik kies echt wel mijn momenten wanneer ik dat doe. Niet omdat ik het niet kan, maar simpelweg om gezeik te voorkomen mocht ik een fout maken. Dat is toch wel te begrijpen? Het is eenbeetje onnodig om nu te gaan doen alsof de oude ambacht van het vliegen verloren is gegaan aan de autopiloot. Don't think so.