Het kan ook anders ... toch EPST/Oxford?

wsh

New member
In deze bizare tijden van werkloosheid blijkt dat het toch ook anders kan ...


Britse tiener piloot bij Ryanair


De 19-jarige Ryan Irwin uit het Britse Merseyside gaat aan de slag als piloot bij luchtvaartmaatschappij Ryanair. De tiener heeft net zijn diploma gehaald en mag in het najaar beginnen.

Foto: ANP

Irwin studeerde af aan het prestigieuze Oxford Aviation Academy. Na een intensieve opleiding van anderhalf jaar kreeg de jongen meteen twee banen aangeboden. Hij koos voor Ryanair, waar hij vanaf september een passagiersvliegtuig zal gaan besturen, schrijft Daily Mail.

Irwin is één van de jongste piloten van een passagiersvliegtuig ooit. Hij gaat op vakantiebestemmingen door heel Europa vliegen. ''Het klinkt misschien een beetje cliché, maar dit is iets wat ik altijd al wilde doen, al sinds mijn vierde.''



Ryan kan niet wachten om te beginnen. ''Het spannendste is het idee dat je voor het eerst echt een jet mag besturen. Ik ben benieuwd hoe de mensen reageren als ze zo'n jonge piloot zien.''
 
Hij (foto) kreeg een keuze uit twee banen en koos voor Ryanair. Ben toch benieuwd welke die andere luchtvaartmaatschappij was.

Uit het artikel wat jij linkt: :)

After qualifying from the pilot training academy in Oxford in February Mr Irwin applied for jobs straight away and soon received offers from both Ryanair and Jet2, another budget airline.
 
Volgens mij was het contract bij Jet2 een zomercontract. Dit schijnt te worden aangeboden aan AI's, terwijl er onlangs ook een aantal zijn 'overgenomen' van BMI Baby met wat ervaring en uurtjes en die wel een perm.contract hebben gekregen.
 
Laten we even praktisch zijn. Het aannemen van de jongste piloot ooit is natuurlijk good publicity. Vanuit dat oogpunt verbaast het mij persoonlijk niet dat deze jongen gemakkelijk aan een baan is gekomen.

(En NEE, dit mag je absoluut niet als advies lezen om maar zo snel mogelijk met een vliegopleiding te beginnen!!!)
 
Is het echt goede publiciteit ? Hey wij nemen hele jonge piloten aan (waarbij het publiek jong aan eigenschappen als onervaren en met beperkte levenservaring kan gaan koppelen)
 
De leeftijd zal/moet geen probleem moeten zijn. Oxford afgerond en dus aangetoond dat hij de kwaliteits standaard gehaald heeft. Hoe het vanaf hier verder gaat hangt van de training bij een airline af en van zijn eigen professionaliteit. Kijk naar de f/o van die Lion Air crash, leetfijd van 24 terzijde. Geen idee waar hij zijn papieren gehaald heeft maar als je training en de standaards bij een maatschappij ruk zijn, dan krijg je natte voeten.

In mijn klas vroeger zaten ook hele jonge piloten, rond 21 en net afgestudeerd. Niks anders dan vwo gedaan. Maar absoluut prima gasten en zodra je je brevet hebt hangt het van de airline en je eigen professionaliteit af.

Iemand van 19 kan super zijn en van 40+ met duizenden uren kan ruk zijn. Leeftijd hoort niet te tellen. Als je met je 19 jaar er ook nog jong voor je leeftfijd uitziet dan kan je hier en daar wel eens een opmerking van een passagier krijgen. Hoe hij daar mee omgaat laat zijn echte leeftijd/mentaliteit zien. Dit is verder gewoon slimme pr van RYR.
 
What's your name? Ryan
Ahh, and what's your age? I'm 19 years old sir.

Great P Ehm Attitude

Maargoed, eerst zijn typerating betalen en dan zou hem een baan aangeboden kunnen worden.
 
Wat is nou eigenlijk duurder; werkloos zijn of piloot bij Ryanair? (TR betalen, 0-urencontract, uniform betalen, niet al te goed salaris, amper vliegen etc etc).
 
Ik moet zeggen dat ik het best een interessante kwestie vind. Het begint met een positieve draai van hoera er heeft weer iemand een baan. Maar hoe positief is het achter de schermen...?
 
Deze jongen wordt als een groot reclamebord uitgehanden door Oxford. Zo van zie je wel hoe goed alles gaat en hoe makkelijk het is om vanuit onze school direct bij een airline binnen te lopen.

Dit kleine succes verhaal is meer uitzondering dan regel. Het is in iedergeval niet representatief voor de hidige situatie op de arbeidsmarkt.
 
Dit kleine succes verhaal is meer uitzondering dan regel. Het is in iedergeval niet representatief voor de hidige situatie op de arbeidsmarkt.

Inderdaad. Het eerste wat ik bij mezelf dacht toen ik het artikel las was: "een baan vinden in deze tijd, en nog keuze hebben ok!?"

Het was voor mij al klote om een andere baan te vinden, en dat is met ratings/uren en ervaring. Laat staan met een CPL/IR net van school...
 
Dit is een vreemd topic.
Er worden in de UK honderden jongens en meisjes aangenomen, dus waarom verbaas je je over de aanname van deze jongen? Er is niet zo zeer een tekort aan werk maar een overschot aan jongens die de verkeerde keuze maken. In tijden dat er wat minder aan wordt genomen komt dit maar weer eens heel duidelijk naar voren.

Wat sommigen op Airwork maar niet willen begrijpen is dat de schoolkeuze voor 95% bepaalt hoe snel (en of) je een baan krijgt. Een veelgehoorde kreet is dat je het 'allemaal zelf moet doen'. Ja, als je de verkeerde keuze maakt, of als je de goedkoopste optie kiest dan moet je het inderdaad zelf doen. Ben je echter 'in the right place at the right time' dan rol je zonder enige moeite ergens binnen.

Het enige moeilijke in deze tijd is dus om twee jaar van te voren er alles om te verwedden dat je het juiste schooltje gekozen hebt..
 
Irwin studeerde af aan het prestigieuze Oxford Aviation Academy. Na een intensieve opleiding van anderhalf jaar kreeg de jongen meteen twee banen aangeboden. Hij koos voor Ryanair, waar hij vanaf september een passagiersvliegtuig zal gaan besturen, schrijft Daily Mail.

Klopt het wel dat deze jongen een baan is aangeboden? Want voor zover ik weet bied RYR al jarenlang geen banen meer aan, dus het zou me toch wel verbazen als hij wel een baan heeft gekregen.
Volgens mij is het eerder zo dat hij nu ZZP'er is en RYR als enige opdrachtgever van zijn eigen bedrijfje heeft.

Of zijn we in de luchtvaart inmiddels al zover dat we dit als een normale gang van zaken beschouwen? Werknemersrechten waar in Europa eeuwenlang voor is gestreden worden met dit soort praktijken namelijk simpelweg aan de kant geschoven. Het lijkt wel of dat wordt vergeten.
 
Als je net zonder enige vorm van hoop €150.000 hebt uitgegeven dien je eerst en vooral hard op je achterhoofd geslagen te worden met een stomp voorwerp.

En dan voor die chagrijnige Ierse kabouter gaan werken aangezien dat ....ik krijg het nauwelijks uit mijn toetsenbord...."de beste optie "is.

"De beste optie":1855:???


Ik verkoop nog liever een nier.
 
Last edited:
Back
Top