GVSS data KLS

Nee oke ik snap dat je gas terug neemt bij een daling. maar waarom 1850?

je neemt toch 400 RPM terug (2350-400=1950)

Pfff.. geen idee, ik heb die test in februari ofzo gedaan.. Dat boekje heb ik dus allang niet meer en weet ook niet welk aantal toeren bij welke situatie hoort. Waarom dat zo is, kan ik je dus ook niet zeggen.
 
Even een vraagje, of 2, over de intake multiplechoice test voor de GVSS:

Bij de bijgevoegde formulieren staat dat er een paar voorbeeldvragen in het blauwe boekje staan. die staan er bij mij niet bij dus ik vroeg me even af of het boekje compleet is, bij mij zitten er 24 bladzijdes in het boek. klopt dat?

nog even een vraagje: waarom moet je bij een dalende bocht je toeren terug halen naar +/-1850 RPM (Ik kan dit niet beargumenteren).

Thanks

Elke 100 RPM zorgt voor een verandering in snelheid van 5 knopen of daalsnelheid van 125 voet per minuut.
In een horizontale vlucht van 80 knopen gebruik je een setting van 2050 RPM. Om tijdens deze bocht ook nog te dalen, haal je er nog eens 200 RPM vanaf, om met een snelheid van 250 voet per minuut te dalen. Zo kom je uit op 1850.

Dat is tenminste wat ik me herinner, en voor mij is het zo'n beetje een jaar geleden dat ik het had. (Weet dus ook niet de precieze cijfers meer.)
 
nog even een vraagje: waarom moet je bij een dalende bocht je toeren terug halen naar +/-1850 RPM (Ik kan dit niet beargumenteren).

Thanks

Hé Janszoon,

Je vliegt eerst met 2350 RPM horizontaal met een snelheid van 95 Knots.
wat Niels al zei; elke 100RPM verandering geeft een snelheidsverandering van 5 knots.

Je dient wel eerst te decellereren tot 80 Knots omdat je met deze snelheid ook de dalende bocht wilt gaan maken.
Dus zet je je RPM op 2050. Hierdoor vlieg je horizontaal 80 Knots.

Om te dalen met 80 Knots geef je eerst 400 RPM terug dit betekent dat je 1650RPM moet selecteren maaaaaaaaarrrrrrr.......................................
Je wilt niet dalen in een rechte lijn, maar je wilt dalen met een bocht.
Als je een bocht maakt met een vliegtuig, zullen de vleugels niet op één lijn zijn met de horizon waardoor er lift verloren gaat, als gevolg van het banken van het vliegtuig.
Dus om dit verlies aan lift te compenseren moet je +/-200RPM gas erbij geven met dien verstande de dalende bocht alsnog met 80 Knots te kunnen vliegen.
1650RPM + 200RPM=1850RPM

P.S. Janszoon ik vind het écht goed van jou dat je zo'n vraag stelt naar aanleiding van het blauwe boekje.
Toen ik het blauwe boekje leerde, ben ik er echt niet zo diep ingegaan als jij nu doet.:passed:

Anyways, volgens mij heb jij je GVSS volgende week? Succes alvast.
Ik heb dan m'n COVA op Eelde.
 
Hé Janszoon,

Je vliegt eerst met 2350 RPM horizontaal met een snelheid van 95 Knots.
wat Niels al zei; elke 100RPM verandering geeft een snelheidsverandering van 5 knots.

Je dient wel eerst te decellereren tot 80 Knots omdat je met deze snelheid ook de dalende bocht wilt gaan maken.
Dus zet je je RPM op 2050. Hierdoor vlieg je horizontaal 80 Knots.

Om te dalen met 80 Knots geef je eerst 400 RPM terug dit betekent dat je 1650RPM moet selecteren maaaaaaaaarrrrrrr.......................................
Je wilt niet dalen in een rechte lijn, maar je wilt dalen met een bocht.
Als je een bocht maakt met een vliegtuig, zullen de vleugels niet op één lijn zijn met de horizon waardoor er lift verloren gaat, als gevolg van het banken van het vliegtuig.
Dus om dit verlies aan lift te compenseren moet je +/-200RPM gas erbij geven met dien verstande de dalende bocht alsnog met 80 Knots te kunnen vliegen.
1650RPM + 200RPM=1850RPM

P.S. Janszoon ik vind het écht goed van jou dat je zo'n vraag stelt naar aanleiding van het blauwe boekje.
Toen ik het blauwe boekje leerde, ben ik er echt niet zo diep ingegaan als jij nu doet.:passed:

Anyways, volgens mij heb jij je GVSS volgende week? Succes alvast.
Ik heb dan m'n COVA op Eelde.




Thanks.
Ik had alsnog 5 fouten:wegkwijt: beetje dom.
Ik wacht nu in spanning op de post, krijg vandaag uitslag.
succes met je cova uitslag.
 
Mensen die informatie willen over deze week kunnen altijd een pm sturen, vluchtinformatie verstrek ik niet, de KLS neemt niet zomaar alle informatie terug in!
 
Heey mensen, ben uitgenodigd van 20 t/m 23 oktober. Las al dat er meerdere mensen voor die datum uitgenodigd zijn.

Waar gaan jullie overnachten? Mercure is namelijk 7 km vanaf de KLM FA, en ik zie mezelf niet fietsen in regen met een pak aan, en een paraplu op met windkracht 8.

Laat maar even weten, misschien kunnen we iets regelen met vervoer.

Bellen mag ook: .........

Groet!
 
Last edited:
Hey,
Zit zelf ook van 20/23 oktober in Eelde in het Mercure hotel. Ik heb tot nu toe 4 mensen gesproken en er zit er geen een bij die een auto heeft, dus dat is indd vervelend als we geen oplossing daarvoor kunnen vinden... Weet iemand toevallig of er iets van openbaar vervoer is tussen Mercure en de KLS?
 
Ik heb ondertussen 9292ov geraadpleegd.
We moeten om 9:30 op de KLS zijn. Er gaat een bus om 9 uur, die doet er 23 minuten over.
Dat is dus wel te doen. Of anders met z'n vijven een taxi boeken ;)
 
De afstand tussen KLS en mercure is goed te doen op de fiets, een fiets is ook gewoon handig voor 's avonds als je even wat wilt gaan eten in Haren zelf. Er zijn genoeg leuke tentjes, onder andere hart van Haren is goed eten!
 
Back
Top