Graag of niet...?

Toch mooi hoe het MPH-KLM verhaal overal weer discussies doet losbarsten...:rolleyes:

Laten we qua cabine een aantal zaken niet vergeten:

1) KLM en Martinair zijn cao- en senioriteits-technisch niet met elkaar verweven. Logischerwijs beschouwen KLM, het VNC en het FNV Martinair-cabine dan ook als 'nieuw' personeel en schuiven hen onderaan aan op de senioriteitslijst. Net als bij vliegers koop je niets voor al je ervaring en functies indien je bij een nieuw bedrijf begint.

2) Veel KLM cabinepersoneel heeft in het verleden bij Martinair gevlogen en met de (bewuste) overstap de initiële teruggang in primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden geaccepteerd. Uitgerekend deze personen zouden nu hun voormalige collega's boven zich krijgen...? CAO-technisch maar ook emotioneel een niet te verkopen verhaal. De doorstroom binnen KLM is verschrikkelijk traag, dus een groep van meer dan 400 personen heeft grote consequenties.

3) KLM heeft Martinair-cabine een 'speciale status' gegeven:

- er hoeft, ondanks eerdere afwijzingen in het verleden, geen selectie te worden gedaan bij KLM.
- de eerste drie maanden geldt een salarisbehoud, de resterende maanden staan nog ter discussie
- Martinair cabine kon een voorkeursdatum uitspreken van overgang naar KLM
- Martinair cabine zou bij het niet halen van de KLM-training een grondfunctie binnen KLM aangeboden krijgen.


4) Misschien dat de bokkende MPH-crews even zouden moeten gaan praten met de voormalig collega's van o.a. Crossair, Swissair, Sabena, Citybird, Go, United, Delta, Northwest, Germania, DutchBird, Air UK, Buzz, Air Littoral, Japan Airlines, PrivatAir, Jet Airways, Aer Lingus, Denim Air.

Would that be an eye opener for many...

Get a f*cking life dames en heren, welkom in de luchtvaart.
 
Wow, indeed! Purno heeft een klap op zn kop gekregen en is eindelijk normaal geworden! Hihi
Eindelijk een beetje normale input. Dank!
(en dan heb ik t niet over die blauwe egotrippers hier boven me)

Doe dit nou goed, dan heb je een precedent en een draaiboek voor als AF zometeen hetzelfde kunstje flikt.
Al eerder gezegd, zou niet mooi zijn want ik gun die kikkers niets, maar het ligt wel in de lijn der verwachting
 
Toch mooi hoe het MPH-KLM verhaal overal weer discussies doet losbarsten...:rolleyes:

Laten we qua cabine een aantal zaken niet vergeten:

1) KLM en Martinair zijn cao- en senioriteits-technisch niet met elkaar verweven. Logischerwijs beschouwen KLM, het VNC en het FNV Martinair-cabine dan ook als 'nieuw' personeel en schuiven hen onderaan aan op de senioriteitslijst. Net als bij vliegers koop je niets voor al je ervaring en functies indien je bij een nieuw bedrijf begint.
Mits je KLM als een nieuw bedrijf ziet.....
2) Veel KLM cabinepersoneel heeft in het verleden bij Martinair gevlogen en met de (bewuste) overstap de initiële teruggang in primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden geaccepteerd. Uitgerekend deze personen zouden nu hun voormalige collega's boven zich krijgen...? CAO-technisch maar ook emotioneel een niet te verkopen verhaal. De doorstroom binnen KLM is verschrikkelijk traag, dus een groep van meer dan 400 personen heeft grote consequenties.
Niet relevant. Mensen die eerder zijn overgestapt hebben gegokt en in dit geval verloren. Zie mijn postcodeloterijverhaal op pagina 1
3) KLM heeft Martinair-cabine een 'speciale status' gegeven:

- er hoeft, ondanks eerdere afwijzingen in het verleden, geen selectie te worden gedaan bij KLM.
- de eerste drie maanden geldt een salarisbehoud, de resterende maanden staan nog ter discussie
- Martinair cabine kon een voorkeursdatum uitspreken van overgang naar KLM
- Martinair cabine zou bij het niet halen van de KLM-training een grondfunctie binnen KLM aangeboden krijgen.
Op salaris na zijn deze 4 punten netjes
4) Misschien dat de bokkende MPH-crews even zouden moeten gaan praten met de voormalig collega's van o.a. Crossair, Swissair, Sabena, Citybird, Go, United, Delta, Northwest, Germania, DutchBird, Air UK, Buzz, Air Littoral, Japan Airlines, PrivatAir, Jet Airways, Aer Lingus, Denim Air.

Would that be an eye opener for many...
Deze zijn allemaal failliet gegaan of bewust gefuseerd. Dit is een moeder-dochter relatie. Dus niet te vergelijken met Sabena, Dutchbird, Air Holland etc

Daarbij als je dit rijtje wel aanhoud, mag je over een paar jaar KLM ook op dat lijstje zetten (door Air France). Praat je dan net zo als het jou betreft. Get a life.


Wist je dit niet?
Nee dat wist ik niet. Ik kon de term in dit verband even niet plaatsen. Na de duidelijke uitleg van Purno weer wel :biertje:
 
Also also also....

Also also also....

Mits je KLM als een nieuw bedrijf ziet....

KLM is een nieuw bedrijf. Andere CAO, andere contract, andere secundaire arbeidsvoorwaarden, ander uniform. Transavia is ook een ander bedrijf dan KLM. Martinair hoort weliswaar bij de groep, maar was een entiteit binnen die groep.

Niet relevant. Mensen die eerder zijn overgestapt hebben gegokt en in dit geval verloren. Zie mijn postcodeloterijverhaal op pagina 1

Juist heel erg relevant, hier zit een groot deel van de pijn van KLM Inflight. Maatschappijen die senioriteitslijsten hanteren gebruiken deze lijsten als leidraad voor carrière, inkomen en pensioen. Achteraan in de rij aansluiten is het devies. En ik wed dat MAC-ers precies dezelfde insteek zouden hebben indien sprake zou zijn van een omgekeerde situatie.

Op salaris na zijn deze 4 punten netjes. Deze zijn allemaal failliet gegaan of bewust gefuseerd. Dit is een moeder-dochter relatie. Dus niet te vergelijken met Sabena, Dutchbird, Air Holland etc.

Wrong. Bij Swissair-Crossair speelde ook een dergelijk scenario, echter in een iets andere vorm. Inhoudelijk ga ik niet in op de overige clubs, maar in alle gevallen was de cabin crew van deze clubs verdomd blij geweest met baanbehoud. Nagenoeg allemaal werden ze zonder pardon op straat gedonderd. KLM als groep is stukken socialer ingesteld dan de clubs om ons heen. Het devies 'keeping the family together' bleken geen loze woorden in de crisis.


Daarbij als je dit rijtje wel aanhoud, mag je over een paar jaar KLM ook op dat lijstje zetten (door Air France). Praat je dan net zo als het jou betreft. Get a life.


Ja, ik praat dan net zo. In 2002 werd ik als juniore vlieger bij Swiss eruit gebonjourd zonder enig sociaal plan. Ik kwam uiteindelijk als ervaren vlieger naar KLC, werd snel gezagvoerder, deed dat een aantal jaren en ben nu gedemoveerd naar coco A330. Vervelend, maar dit soort dingen hoort nu eenmaal bij de luchtvaart. Martinair zit nu in het hoekje waar de klappen vallen en hoewel er sympathie bestaat voor deze situatie, heeft arrogantie geen plaats in deze.
 
Juist heel erg relevant, hier zit een groot deel van de pijn van KLM Inflight. Maatschappijen die senioriteitslijsten hanteren gebruiken deze lijsten als leidraad voor carrière, inkomen en pensioen. Achteraan in de rij aansluiten is het devies. En ik wed dat MAC-ers precies dezelfde insteek zouden hebben indien sprake zou zijn van een omgekeerde situatie.
Blijft een VRIJWILIGE keuze van deze mensen toendertijd..... ;)
Ze dachten beter af te zijn..... gegokt en verloren. Met een zak poen in de pocket.
Of gold de VVR niet voor cabine?
 
Koentje, uitstekend verwoord! Verschillende CAO's en verschillende senioriteitslijsten, uiteindelijk mogen ze blij zijn met hun baanbehoud, that's luchtvaart.

Een ieder zou hiervan toch zo langzamerhand doordrongen moeten zijn, en voor degenen die het dan nog niet begrijpen, er zijn honderden mensen die zo jullie plek in willen nemen. Einde discussie!

GF.
 
@nostradamus: Er is al sinds (ik meen 2002) een derde (schaduw senioriteitslijst) van AF en KLM vliegers op datum indiensttreding. Verder is de "pas maar op voor AF" issue niet relevant in deze discussie. Tevens kunnen woorden als egotrippers op beide partijen slaan waarbij we niet moeten vergeten dat het om 9000 KLM en 400(?) MPH CA's gaat.

Moet wel zeggen dat ik volledige salaris salaris behoud voor de cabine normaal zou vinden.
 
Gelukkig bepaal jij dat niet........... ;) :biertje:

In dit geval niet nee, einde discussie is ook meer symbolisch. In een ander geval bepaal ik het nu wel, heb aan de verkeerde kant in een soortgelijke situatie gestaan en nu aan de goede kant.

Bottom line is, wees blij met een baan. :)

GF.
 
@nostradamus: Er is al sinds (ik meen 2002) een derde (schaduw senioriteitslijst) van AF en KLM vliegers op datum indiensttreding. .
Was die lijst nou net niet alleen voor nieuwe vliegers en niet voor bestaande??

Verder is de "pas maar op voor AF" issue niet relevant in deze discussie
Inderdaad niet relevant voor de inhoud van discussie,wel relevant voor de houding van vele (nee, niet alle) KLM-ers alhier die de discussie voeren en nu aan de voorkant van de medaille staan, mar over een paar jaar ook aan de achterkant.

Menig Amstelveener zal in de toekomst zijn Waterloo in Parijs vinden. En ja, op deze woorden mag je me later afrekenen. Degene die dat niet gelooft heeft een bord voor zijn kop.
 
Ja, ik praat dan net zo. In 2002 werd ik als juniore vlieger bij Swiss eruit gebonjourd zonder enig sociaal plan. Ik kwam uiteindelijk als ervaren vlieger naar KLC, werd snel gezagvoerder, deed dat een aantal jaren en ben nu gedemoveerd naar coco A330. Vervelend, maar dit soort dingen hoort nu eenmaal bij de luchtvaart. Martinair zit nu in het hoekje waar de klappen vallen en hoewel er sympathie bestaat voor deze situatie, heeft arrogantie geen plaats in deze.
Zonder enig sociaal plan?!? Goh wat raar, dan zijn ze vast jou vergeten te betalen, want de meesten hebben destijds bij mijn weten toch rond de €40000,- netto (SFR 85000,- bruto) gekregen van Swiss...

Dus Koentje, hou a.u.b. op met gel*l dat jij destijds geen sociaal plan gekregen hebt!

4) Misschien dat de bokkende MPH-crews even zouden moeten gaan praten met de voormalig collega's van o.a. Crossair, Swissair, Sabena, Citybird, Go, United, Delta, Northwest, Germania, DutchBird, Air UK, Buzz, Air Littoral, Japan Airlines, PrivatAir, Jet Airways, Aer Lingus, Denim Air.

Would that be an eye opener for many...

Get a f*cking life dames en heren, welkom in de luchtvaart.
Over eyeopeners gesproken, wel treurig om te zien dat iemand die in 2003 keihard door ex-Swissair piloten is genaaid, nu ineens schaamteloos hetzelfde doet bij zijn voomalige Crossair collega's die nu bij MP werkzaam zijn onder het motto "Get a f*cking life dames en heren, welkom in de luchtvaart." :traantjes

Grüezi mitenand!
 
Last edited:
1) Inderdaad, zonder sociaal plan: pas na de beslissing van het 'Schiedsgericht' in juni 2003 werden de ontslagen vliegers (jij en ik) teruggenomen en werd er geld beschikbaar gesteld.

2) De discussie ging over cabine, niet over vliegers.
 
Last edited:
Zo zo, weten we ook weer wie Koentje is en de waarde van zijn waarheid!
Je hebt dus uiteindelijk WEL een sociaal plan ontvangen. Wat ben je toch een l..... om dan te "schreeuwen" zonder ........, of komt deze stemmingmakerij je gewoon even goed uit?
De wereld is klein, altijd wel iemand die de werkelijke waarheid kent, gelukkig.

Hou toch op met het verleden iedereen, het heden is wat telt en wat er beneden de streep wordt afgesproken.
 
1) Inderdaad, zonder sociaal plan: pas na de beslissing van het 'Schiedsgericht' in juni 2003 werden de ontslagen vliegers (jij en ik) teruggenomen en werd er geld beschikbaar gesteld.
Die 'ontslagbrief' van 2002 was een losse flodder van het management waar iedere ambulance chasing advocaat binnen no time gehakt van had gemaakt. Die ontslagbrief is uiteindelijk ook nietig verklaard.
2) De discussie ging over cabine, niet over vliegers.
Prima, maar wat heeft jouw post dat je "in 2002 zonder sociaal plan bent ontslagen" dan met de discussie te maken? Uiteindelijk ben je pas in 2003 met een sociaal plan ontslagen? En je bent piloot, dus niet relevant toch?
 
Hoe snel kan een discussie ontploffen...?

Even iets ophelderen:

@ Jack Daniels: het verhaal 'ontslag zonder sociaal plan' was een reactie op B767-300ER en haalde ik aan om aan te geven dat ik verdomd goed weet hoe het is om in het verdomhoekje van de luchtvaart te zitten, maar dat dat er helaas wel bij hoort. Voor vliegers en voor cabine. Nogmaals, deze discussie gaat over MPH-cabine. Met het verdwijnen van passage hebben ze geluk dat er ruimte voor ze is bij KLM, dit was 2 jaar geleden wel even anders. Niet veel bedrijven stellen zich zo op als KLM.

Qua MPH-vliegers: natuurlijk verdienen deze mannen/vrouwen een goed pakket (en zijn zij welkom bij KLM), maar dat is weer andere discussie.

@ Sjakie: ik heb nooit ontkend geld te hebben ontvangen. Daarnaast is dit in deze discussie een irrelevant gegeven.Lees eerst eens even wat ik schrijf. Even dimmen met dat aanmatigende toontje zou je sieren.

Ter info: mij/ons werd in 2003 bij Swiss pijnlijk duidelijk dat je in de luchtvaart binnen no-time op straat kunt staan. Dat kan bij KLM dus net zo gebeuren. In 2003 werd een lange tijd na het ontvangen van de ontslagbrief pas duidelijk dat er een degelijk sociaal plan werd opgesteld en dat we niet met lege handen kwamen te staan. Hiervoor waren wel diverse procedures bij het Hooggerechtshof nodig. Het ontslag zonder enig sociaal plan is er dus wel degelijk geweest, de goede afloop (financiële compensatie) kwam gelukkig enige tijd daarna.

Stop dus maar met ongefundeerd blaffen en ga maar weer in je mandje liggen.
 
Last edited:
Hou toch op met het verleden iedereen, het heden is wat telt en wat er beneden de streep wordt afgesproken.

goh sjakie.. Dat ik dit ooit nog uit jouw mond mag horen..chapeau! Wie weet kun je ook nog een aantal van je collega's van die rode " i had a dream" wolk afhalen..
 
Ah! De blauwe paria-vertegenwoordiging is compleet..
Het enige verschil is, dat Purnootje (koosnaampje nu) een stuk hoger in mijn achting is gestegen, de rest ritselt nog steeds tussen het struikgewas met de andere veelpoters.
Af en toe een arrogante blèr en blaat, en weinig nuttigs.
Ik lees alleen maar: "o o o wat hebben wij het zwaar en hoe moeten we het fort met hand en tand verdedigen, we rule the skies"
Wake up boys
 
Dames en heren, interessante discussie. Maar graag vaker tot tien tellen en ietsje beleefder reageren, dan blijft het interessant.
 
Back
Top