S
sfd&^$
Guest
Toch mooi hoe het MPH-KLM verhaal overal weer discussies doet losbarsten...
Laten we qua cabine een aantal zaken niet vergeten:
1) KLM en Martinair zijn cao- en senioriteits-technisch niet met elkaar verweven. Logischerwijs beschouwen KLM, het VNC en het FNV Martinair-cabine dan ook als 'nieuw' personeel en schuiven hen onderaan aan op de senioriteitslijst. Net als bij vliegers koop je niets voor al je ervaring en functies indien je bij een nieuw bedrijf begint.
2) Veel KLM cabinepersoneel heeft in het verleden bij Martinair gevlogen en met de (bewuste) overstap de initiële teruggang in primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden geaccepteerd. Uitgerekend deze personen zouden nu hun voormalige collega's boven zich krijgen...? CAO-technisch maar ook emotioneel een niet te verkopen verhaal. De doorstroom binnen KLM is verschrikkelijk traag, dus een groep van meer dan 400 personen heeft grote consequenties.
3) KLM heeft Martinair-cabine een 'speciale status' gegeven:
- er hoeft, ondanks eerdere afwijzingen in het verleden, geen selectie te worden gedaan bij KLM.
- de eerste drie maanden geldt een salarisbehoud, de resterende maanden staan nog ter discussie
- Martinair cabine kon een voorkeursdatum uitspreken van overgang naar KLM
- Martinair cabine zou bij het niet halen van de KLM-training een grondfunctie binnen KLM aangeboden krijgen.
4) Misschien dat de bokkende MPH-crews even zouden moeten gaan praten met de voormalig collega's van o.a. Crossair, Swissair, Sabena, Citybird, Go, United, Delta, Northwest, Germania, DutchBird, Air UK, Buzz, Air Littoral, Japan Airlines, PrivatAir, Jet Airways, Aer Lingus, Denim Air.
Would that be an eye opener for many...
Get a f*cking life dames en heren, welkom in de luchtvaart.
Laten we qua cabine een aantal zaken niet vergeten:
1) KLM en Martinair zijn cao- en senioriteits-technisch niet met elkaar verweven. Logischerwijs beschouwen KLM, het VNC en het FNV Martinair-cabine dan ook als 'nieuw' personeel en schuiven hen onderaan aan op de senioriteitslijst. Net als bij vliegers koop je niets voor al je ervaring en functies indien je bij een nieuw bedrijf begint.
2) Veel KLM cabinepersoneel heeft in het verleden bij Martinair gevlogen en met de (bewuste) overstap de initiële teruggang in primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden geaccepteerd. Uitgerekend deze personen zouden nu hun voormalige collega's boven zich krijgen...? CAO-technisch maar ook emotioneel een niet te verkopen verhaal. De doorstroom binnen KLM is verschrikkelijk traag, dus een groep van meer dan 400 personen heeft grote consequenties.
3) KLM heeft Martinair-cabine een 'speciale status' gegeven:
- er hoeft, ondanks eerdere afwijzingen in het verleden, geen selectie te worden gedaan bij KLM.
- de eerste drie maanden geldt een salarisbehoud, de resterende maanden staan nog ter discussie
- Martinair cabine kon een voorkeursdatum uitspreken van overgang naar KLM
- Martinair cabine zou bij het niet halen van de KLM-training een grondfunctie binnen KLM aangeboden krijgen.
4) Misschien dat de bokkende MPH-crews even zouden moeten gaan praten met de voormalig collega's van o.a. Crossair, Swissair, Sabena, Citybird, Go, United, Delta, Northwest, Germania, DutchBird, Air UK, Buzz, Air Littoral, Japan Airlines, PrivatAir, Jet Airways, Aer Lingus, Denim Air.
Would that be an eye opener for many...
Get a f*cking life dames en heren, welkom in de luchtvaart.