Graag of niet...?

Ik vind dat ze gelijk hebben. Ze zijn onderdeel van de KLM groep, en als zodanig denk ik dat ze in moeten vloeien op basis van senioriteit. Zijn er vroeger ook geen vliegers overgestapt toen de Airbussen verdwenen? Hoe is dat toen gegaan?
En het gaat over 400 man/vrouw op een totaal van enkele duizenden bij de KLM? Een druppeltje in een grote emmer.
 
Het gaat om opgebouwde ervaring die waardevol is, ongeacht waar je die opbouwt.
Als het een compleet different ballgame is, is er wat voor te zeggen om onderaan te beginnen.

Als je single seat ELT of KAPT vlieger bent bij de KLu en overstapt naar civvie world is het logisch dat je niet als 'baas 747' binnen stapt, maar wat als je LTZ 1 gezagvoerder P-3C bent bij de MLD en de MLD MARPAT wordt gewoonweg wegbezuinigd? Je 'mag' naar de KLu, maar als TLT co-piloot op een heli of lutra kist?

Of je bent MLD TDV Sergeant Majoor en fully licensed (type rated P-3C, testrun, borescope, B1/B2) en je 'mag' over naar de KLu ...beginnen als KLu KPL assistent crew chief die blokken trekt en gereedschap aangeeft?

Of je bent MP Grondwerktuigkundige (EASA B1.1 type rated MD-11) en de TD van MP en KLM moeten vanuit Parijs samengevoegd gaan worden, beginnen bij KLM TD als monteur A?

Of je bent MP Purser.......need to finish?
 
Bekijk het even vanuit het perspectief van de bijna-purser bij KLM, die nu opeens een hele lading mensen voor zijn/haar neus binnen ziet komen. Of de bijna-2 bander, etc.
Er is altijd iemand de sjaak.
 
Waar de fok gaat t hier over? 'twee-banders'? Waar verdien je die derde mee, cappucino maken?
Ik vind dat de MP mensen gelijk hebben. Als t je baan is? En KLM heeft jaren het beleid bepaald van achter de schermen?

Misschien eindelijk wat vers erbij bij blauw.
Ik weet wat: gooi al die ouwe broekdragende hokken eruit en wat verse ervaren hertjes ertussen, heeft de passagier ook nog wat aan om naar te kijken. Die interesseert zich alleen maar voor een leuke dame die de koffie en warme hap brengt.
 
Waar de fok gaat t hier over? 'twee-banders'? Waar verdien je die derde mee, cappucino maken?
Ik vind dat de MP mensen gelijk hebben. Als t je baan is? En KLM heeft jaren het beleid bepaald van achter de schermen?

Misschien eindelijk wat vers erbij bij blauw.
Ik weet wat: gooi al die ouwe broekdragende hokken eruit en wat verse ervaren hertjes ertussen, heeft de passagier ook nog wat aan om naar te kijken. Die interesseert zich alleen maar voor een leuke dame die de koffie en warme hap brengt.


Als martinair stessen niet naar KLM willen dan nemen ze wel nieuwe stessen aan. Mijn voorkeur overigens dan zijn ze nog verser :)

De wachtlijst voor tweebander is ongeveer 15 jaar. Sta je lekker 15 jaar te zwoegen in de economy class, mag je eindelijk door naar de business class en dan krijg je een hoop Martinair collega's voor je waardoor je nog ff een paar jaar kan wachten.
 
Bekijk het even vanuit het perspectief van de bijna-purser bij KLM, die nu opeens een hele lading mensen voor zijn/haar neus binnen ziet komen. Of de bijna-2 bander, etc.
Er is altijd iemand de sjaak.

Over hoeveel pursers die van MP komen gaat het eigenlijk? Als je dat vertaalt naar vertraging voor de KLM-ers, over hoeveel jaar extra gaat het dan in vergelijking tot een MP purser met kweet-nie-hoeveel-jaren-ervaring-als-purser die onderaan moet beginnen?
 
Het verschil tussen een of twee jaar wachten tot je volgende positieverbetering tov het verlies van enkele tientallen jaren senioriteit is nogal groot. Waarbij het eerste misschien niet eens gaat optreden afhankelijk van de economie en te kopen toestellen. Je kunt ipv 1 op1 instromen ook een soort verdeelsleutel gaan aanbrengen waarbij mensen een deel van hun senioriteit aangerekend krijgen om het voor iedereen acceptabeler te maken.

De verplichting om het personeel over te nemen is er. Het risico om deze groep, die bepalend is voor de uitstraling naar de klanten, behoorlijk te demotiveren is er ook...

Ik zou, net als bij het cockpit personeel, iets verder proberen te kijken dan de korte termijn, de eigen portefeuille, de eigen upgrade, etc. Volgens mij is iedereen geholpen met een oplossing die voor het bedrijf het beste is.
 
@pain: ik snap wel dat er een systeem is, maar ik kan er maar niet met mn verstand bij dat het systeem niet omgekeerd is. De meest betalende businessclass pax willen echt niet naar zo'n grijze herintreder kijken die ze het meest doet denken aan die ouwe die ze thuis hebben zitten.
Who cares dat ze 4, 5 of 6 strepen hebben met een paars of goud randje?
Hebben ze de vierdaagse gelopen? Streep erbij!
Eigenlijk net zo belachelijk als de bediening in Flantua's rondloopt met epauletten.
Hoe ouder, hoe meer strepen..wtf?
Draai het om! Het jonge spul voorin en die ouwe lekker laten weg-faden naar achter.
Ik zou de kans aangrijpen eens even flink de bezem door dat stofhok te halen, maar goed, dat is een ander onderwerp.

Wat ik bedoel (on-topic) dat de dames (en heren natuurlijk) van MP nu gepiepeld worden.
Dat is onterecht. KLM heeft een morele, ethische verplichting goed te zorgen voor gelieerd personeel.
Is dat nu Nederland? Dat het 'sociale' zover is doorgeslagen dat we alleen verschrikkelijk goed voor onszelf zorgen?
"ooooo wat leeeeeuk meid", en ondertussen een mes tussen de schouderbladen steken?
Chapeau voor onze 'nette, procedurele blauwe trots' die net zo hard mensen naait als het om de pegels gaat.
 
Gewoon achteraan sluiten. Maar let wel, met behoud van salaris! Echt heel asociaal van de KLM!!!!

Het is geen OVO dus ze hebben helemaal nergens recht op. Maar nu wel klagen. Waren ze destijds ook zo solidair met hun air Holland collega's?
 
Kan me niet herinneren dat air holland ooit 100% dochter van mp is geweest, dus dat heeft geen klap met elkaar te maken.
Kijk als de blauwen zich gemengd hebben in strategische besluitvorming bij de rooien, dan moet je ook de rotzooi na t feestje op durven te ruimen.
Niet de mooiste onderdelen pakken en de rest maar laten rotten.
Dat noemen we in normaal menselijk taalgebruik 'ethiek'
 
Natuurlijk. Jij zou een goede CEO zijn!! Het is geen liefdadigheidsinstelling.

De dames van mp behouden een baan en hun oude salaris. Ik vind dat een goede deal. Het is geen OVO, dus de vlieger dat ze senioriteitsrechten hebben gaat niet op.
 
Dus efficiency is nu opeens een issue? 116 kisten en 32000 man in dienst?!

En air holland was een ander verhaal. Na 6-7 faillissementen en een fraudeur genaamd de vlieger was er weinig meer over.
 
Dat is altijd een issue. Maar reageer even op het andere wat ik stelde. Want daar gaat het om.

'De dames van mp behouden een baan en hun oude salaris. Ik vind dat een goede deal. Het is geen OVO, dus de vlieger dat ze senioriteitsrechten hebben gaat niet op.'
 
642, je lult zoals gewoonlijk weer uit je nek.
In jn spare time Rechtertje spelen, laat dat maar aan de gestudeerden over. OvO gaat de rechter uitmaken niet jij of ik maar jij schijnt het al te weten.
AirHolland heeft en had niets met MP te maken.
 
Oh, sorry ik was niet ontwijkend bezig.

Mijn persoonlijke mening is dat een ervaren cabincrew member niet alleen gebaat is met behoud van salaris, maar ook van identiteit.
Hele dikke pech voor een stelletje trappelende junioren, maar zoals gezegd is het aantal horizontale instromers verwaarloosbaar.
Jij noemt t al: het is geen charitatieve instelling, maar men heeft een morele plicht.
Het is ook goed gegaan met de KLM dankzij MP..die junioren hebben ook hun baan behouden dankzij het feit dat MP (cargo en pax, dus totaal bedrijf) aan de KLM hing.
Tuurlijk, je zag een wortel hangen, hapte ernaar en nu moet je nog 2 jaar langer wachten om nog een hap te nemen. Pech..
Dont overrate the job, het is toch echt niet meer dan een beetje lief lachen en de koffie vershouden.
Ik zie de meeste motivatie downroute bij aankomst in het hotel zodat geshopt en gezond kan worden, niet bepaald op de werkvloer.
Dus daar gaat het om, iemand komt op mn plekkie zodat ik niet zo vaak meer kan bieden op mn no-timezone aan het zwembad op de stretcher.
 
Ik ben zo razend benieuwd hoe de onderste 1000+ (de Purnootjes enzo) van de senioriteitslijst bij de blauwen zullen reageren zodra AF het rot uit de KLM gaat snijden!
Vergeet niet dat KLM bijna de MP van AF is..
Ga je dan ook zo tekeer? Of verwacht je compassion van je collegae?

Ik hoef gelukkig niet lang meer daarop te wachten
 
Ik ben zo razend benieuwd hoe de onderste 1000+ (de Purnootjes enzo) van de senioriteitslijst bij de blauwen zullen reageren zodra AF het rot uit de KLM gaat snijden!
Vergeet niet dat KLM bijna de MP van AF is..
Ga je dan ook zo tekeer? Of verwacht je compassion van je collegae?

Ik hoef gelukkig niet lang meer daarop te wachten

Het lijkt wel alsof je het hoopt:rolleyes:. Ik ken mijn plaats en zal ook zodanig reageren als zich zoiets voordoet.

Duidelijk dat jij al te lang cargo vliegt. Ben het duidelijk niet met je eens. Maar let's agree to disagree. Ik vind het een goede deal, jij niet.

@ Sjakie: we wachten wel af wat de rechter zegt. Ik blijf nog steeds bij mijn mening, ongeacht of jij dat gelul vindt of niet. Wat vind je eigenlijk van jullie/onze deal?
 
Maar natuurlijk. Zoals jij een mening hebt, heb ik er ook 1..
Ik denk dat ik vaker in businessclass vlieg dan jij (no offense), en zie het dan ook vanuit een customers' point of view.
Plus we redden ons prima op cargo hoor.

En zeker hoop ik niet dat de oudste maatschappij ter wereld naar de knoppen gaat, in tegenstelling! Maar leer mij de Fransen kennen!
Maar als het gaat, hebben we het vooral aan onszelf te danken.
Men heeft te lang 'rechten' en 'morele plichten' door elkaar gehaald waardoor de KLM nu een dinosaurier is (gigantisch, log, en niet van deze tijd).
Maar ik geloof dat dat een ander topic is.
 
Back
Top