Graag of niet...?

PARIJS - Air France-KLM zal niet langer hoog inzetten op behoud van zijn wereldwijde toppositie als vrachtvervoerder omdat die branche te veel onder invloed staat van economische schommelingen. Dat heeft topman Pierre-Henri Gourgeon vrijdag gezegd. Gourgeon kondigde nieuwe bezuinigingen aan voor dit boekjaar en het volgende.

Dee bezuinigingen moeten het bedrijf beter in staat stellen de strijd aan te binden met directe concurrent Lufthansa. Een getal noemde hij evenwel niet.

“Wij beschouwen onze resultaten over de eerste jaarhelft als teleurstellend'', zei Gourgeon. “Wij merken dat onze concurrentiepositie niet op het niveau is van die van onze Europese concurrenten.''

Hij herhaalde desondanks de verwachting dat de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie over het gehele boekjaar operationeel zwarte cijfers schrijft.

(c) ANP


Wanneer dit specifiek AF en KLM is, vervelend maar het wordt het een stuk vervelender als hier in ook MAC wordt bedoelt... Passage nog een maand en vracht onder druk...
Ik hoop dat de integratie van het vliegerkorps snel wordt afgerond. Ja, ik weet dat een gedeelte van jullie het daar niet mee eens is onder de huidige voorwaarden. Echter het alternatief ziet er steeds slechter uit....

Gr, PD
 
Eens
Maar als de vrachtdivisie wel opgedoekt wordt cq ingekrompen,
De MAC vliegers komen onderop... dus als eerste eruit.
Ik snap heel goed dat de MAC vliegers het niet allemaal eens zijn met de gesloten deal....
Maar ja, take it or leave it.
 
De 'deal' is dan ook nog niet gesloten en geenszins een voldongen feit...

Het ringvaart-akkoord komt naar mijn bescheiden mening over als een redelijk gebalanceerd akkoord waarbij met veel aspecten rekening gehouden is. In ieder geval ben ik blij verheugd te zien dat er voor eenieder naar baan en salaris behoud gestreefd is.

Wat echter nog niet goed uitgewerkt is en waar de VNV op één van de bijeenkomsten geen concreet antwoord op kon geven zijn de volgende 2 punten.

Punt 1: Zien de AF vakbonden deze integratie van een paar honderd Martinair collega's als groei?

Dit is uiteraard interessant bij de huidig afgesproken 2/3 AF vs 1/3 KLM groei in de groep zoals eerder aangehaald in dit topic. Bij een groei interpretatie staan we bij KLM stil qua uitbreiding de komende jaren, in ieder geval totdat er een verdubbeling heeft plaatsgevonden bij AF.

Antwoord van de VNV: nadat het ringvaart-akkoord erdoorheen is gaan we met de AF vakbonden over de wel of niet groei interpretatie praten.

Dat lijkt me de verkeerde volgorde van onderhandelen en heeft een hoge potentie om voor het blok gezet te worden. Guillotine en chauvinisme zijn niet voor niks franse uitvindingen.

Punt 2: Als AF besluit om in de nabije toekomst de stekker geheel of gedeeltelijk uit de Mac vrachtdivisie te willen trekken, wat gebeurt er dan met de vliegers in het rode blok II (Capt FF 747 en MD-11) van het RVL schema?

Als ik de beschrijving van de RVL juist interpreteer dan stromen er in dat geval een paar honderd vliegers van de zijkant in bij het onder gelegen blok, zijnde blok III Capt B737. Dat zal grote invloed hebben op de carrièregang van juniore vliegers.

Een en ander is denk ik geen totaal ondenkbaar scenario gezien de door PitcDisconnect hierboven aangehaalde quote van Pierre-Henri Gourgeon: "Air France-KLM zal niet langer hoog inzetten op behoud van zijn wereldwijde toppositie als vrachtvervoerder."

Voordat ik ja zeg tegen het akkoord zou ik toch heel graag deze 2 punten duidelijk door de VNV beantwoord willen zien zodat ik weet waarvoor ik teken. Op het werk merk ik dat meer collega's er zo over denken maar ik vermoed dat niet iedereen op de hoogte is van deze 2 openstaande issues met eventueel verstrekkende gevolgen.

Als ik er naast zit dan hoor of lees ik dat graag. Daar dient een forum voor. Maar de toon die zo nu en dan hier naar elkaar aangeslagen wordt verdient nog wat finetuning to say the least...
 
Last edited:
punt 1; had ik ook al eerder aangegeven. en ja door vnv wordt dit afgedaan met eerst akkoord dan met de fransen praten. zowel door vnv als door klm. echter denk ik dat dat best wel een harde kluif wordt nu er aan franse kant gesneden gaat worden.
en dat dit gewoon als groei wordt gezien. (wat het dan ook eigenlijk is)
immers mac was geen 100% KLM (wat trans wel was ten tijde van de overname)


punt 2; goed punt!!!!! heb je deze vraag al gesteld binnen de vnv gelederen?
 
Wat wil AF nou? Ze willen zelf alle touwtjes in handen houden terwijl MP al bewezen heeft dat ze beter zijn in vracht en dat het nu zelfs hun core business is. Misschien zou het handig zijn wanneer AF hun vrachtdivisie eruit gooit, dan heeft MP (dan als onafhankelijke dochter) verder geen gezeur meer van Franse vakbonden. Ik ben alleen bang dat dat wishfull thinking is...
 
Wat wil AF nou? Ze willen zelf alle touwtjes in handen houden terwijl MP al bewezen heeft dat ze beter zijn in vracht en dat het nu zelfs hun core business is. Misschien zou het handig zijn wanneer AF hun vrachtdivisie eruit gooit, dan heeft MP (dan als onafhankelijke dochter) verder geen gezeur meer van Franse vakbonden. Ik ben alleen bang dat dat wishfull thinking is...
Vertel ze dat even in parijs

Even over punt 2, gaat die directe instroom wel op, daar de senioriteit van de MP vliegers die in blok 2 zitten een datum meekrijgen van 1 jan 2012 (als ik het goed heb gelezen, heb 'de deal/Ringvaartakkoord' nu niet bij de hand, zit in de zomerzon te genieten van vakantie) Dat zou dan toch de huidige KL junior niet treffen? Die zouden dan voorgaan? Of zit ik er nu compleet naast en lees ik het hele schema plus akkoord verkeerd. Zo ja, dan graag van iemand een verkorte uitleg cq opheldering :)
 
Punt 2 wordt gelukkig omver gekegeld door de hieronder gegeven informatie die ik toegestuurd kreeg. Punt 1 staat nog vol overeind.

Het protocol voorziet in punt 10.4 het krimpen of verdwijnen van rood label posities. Pas als de FF vlieger voldoende senioriteit heeft zou hij, wegens het "kwijt schelden" van de binding voorrang krijgen op een KLM vlieger. Daar zal de eerste jaren na 2014 geen sprake van zijn.

Punt 10.4 f: "In geval van rood label gezagvoerders; aanwijzing in omgekeerde volgorde van onderlinge senioriteit onder de roodlabel vliegers, in een functie in blok V indien er geen rood label FO FF functies meer zijn".

M.a.w. stappen a t/m e trachten het overtolligheidsprobleem binnen het resterende vrachthuis op te lossen, pas als dat niet werkt komen de rood labels (bij onvoldoende KLM senioriteit) terecht in de blauwe kant van de RVL en wel in blok V. (Met de introductie van de "nieuwe" RVL is "binnen hetzelfde functieblok", in casu blok II dus per definitie binnen de vrachtpoot).
 
Back
Top