Mmmm...erg leuk MG, bedankt.
Kan er nog wel een paar naar boven halen:
Effe lachen:
Intro vlucht met vader en zoon in een C172, zoon zal wat eind 40 zijn geweest.
Vond het al een beetje raar dat hij zo weinig zei voor de vlucht.
Mijn intro praatje blah blah blah this is a wing..blah blah this is the engine...
Net na de take off op zo'n 400 voet of zo kijk ik eens naar achter om te kijken hoe het met de zoon gaat.
Zit Forest Gump in het midden met zijn ogen stijf dicht armen gespreid en allebei zijn handen tegen de linker en rechter wand.
In de VS hebben ze de uitdrukking "retard-strong", I swear dat ik de kist hoorde kraken.
Ik vraag even snel aan de vader wat er met 'm aan de hand is krijg is zo'n antwoord van "I thought he would like it".
Snel op downwind en landen. Dat is eng als zo iemand gaat trippen in een klein kistje.
Effe lachen:
Spins met iemand die zogenaamd al spin ervaring had.
Alles gebriefed en uitgelegd op de grond en nog een keertje in de lucht.
Een 2-turn spin voorgedaan, netjes uitgerold op entry-heading.
Cowboy naast me doet de entry netjes, na 1 1/2 turn rechts zeg ik "recover", gaat zijn been gestrekt, knie op slot, vol links aileron en vol gas.
Ik geloof dat ik de kist na 5 turns weer onder controle had. Keek wel met allebei mijn oogbollen uit 1 kas.
Ook maar weer teruggevlogen. Cowboy beweerde dat hij het zo had geleerd....sure...
Serieus:
Een buizerd op de T-tail in een lichte twin. Staart moest vervangen worden. Althans de Horizontal stabilizer.
Moest even een paar minuten prive tijd toen ik deze las, fatal door bird hit op de staart:
http://ntsb.gov/ntsb/brief2.asp?ev_id=20071102X01708&ntsbno=CHI08FA027&akey=1
Dubbele bird hit net na rotatie in een lichte twin, 1 in de L-motor de andere op de windshield aan mijn kant precies op ooghoogte. Verder geen schade.
Serieus:
Met mijn eerste Instrument leerling ooit in een C172 een iets te grote wolk ingevlogen.
Van daglicht werd het nacht, toen begon de regen, werd het zwart, begon de turbulentie en mijn leerling met zo'n 30 uur IR ervaring was het even kwijt en ging "unusual attitudes" for real in IMC.
Moest ik vanaf de rechterstoel alles weer onder controle krijgen.
Attitude indicator tumbled. Ik kan niet met zekjerheid zeggen dat we niet ondersteboven zijn geweest. Had uiteindelijk na 1000' hoogteverlies de zaak weer een beetje in de hand. In VMC stilletjes terug gevlogen. Daar heb ik nog wel een paar slapeloze nachten van gehad.
Ik schrok toen ik niet lang daarna het volgende las:
Behalve de schade vrijwel hetzelfde verhaal:
http://ntsb.gov/ntsb/brief2.asp?ev_id=20050419X00476&ntsbno=MIA05LA083&akey=1
De laatste dan:
Niet zo serieus:
Leerling een dag of twee voor zijn Multi engine checkride.
Nog een keer engine failure after take off oefenen.
Op 200' gaf ik hem een simulated failure op de linker motor.
Leerling had alles onder controle, linker motor op simulated feather.
Op 300' ging de rechter motor stuk, ik heb hem uit moeten zetten.
Dus linker motor simulated, ruddertrim volledig naar rechts en rechts kapt ermee.
Moest een paar keer mijn keel schrapen en oefenen voordat ik de toren opriep om terug te komen. Ik klonk als een 12 jarig meisje.
Mooiste landing van mijn leven stoppen op de high speed turn off met een crash tender achter me. Ik rook inmiddels niet meer maar met een sigaretje in mijn mond de brandweerman in zilveren pak een handje gegeven.
Sindsdien doe ik de EFATO (engine failure after take off) niet onder de 500'.
Daarna ooit nog een keertje motor kapot in een lichte twin, weer rechts, maar die was appeltje-eitje. Op 8500' boven het vliegveld.
Heb er nog wel een paar maar daar is de verjaringstermijn nog niet van verlopen....:1855: