Geef je pilotenleven een cijfer

Geef je pilotenleven een cijfer

  • Was ik maar wat anders gaan doen!

    Votes: 11 9.2%
  • 2

    Votes: 1 0.8%
  • 3

    Votes: 5 4.2%
  • 4

    Votes: 4 3.3%
  • 5

    Votes: 6 5.0%
  • 6

    Votes: 7 5.8%
  • 7

    Votes: 16 13.3%
  • 8

    Votes: 31 25.8%
  • 9

    Votes: 13 10.8%
  • Leukste baan op aarde, zou niet anders willen!

    Votes: 26 21.7%

  • Total voters
    120
Beste Metrodriver,

Ik realiseer me heel goed hoe verrekte goed ik het heb, en hoe slecht sommige anderen het hebben. Mijn punt is dat veel mensen die het toch behoorlijk goed hebben tóch wat te klagen hebben. Dit gebeurd bij alle airlines, zelfs KLM. Sommigen zien alleen de slechte punten, terwijl ze het ontzettend goed hebben.

Tevens durf ik te stellen dat 90% van de mensen hier op het board het veel beter hebben dan 'de normale man'. Je hoort veel mensen bij de Low Cost Carriers klagen, terwijl de condities toch echt niet zo slecht zijn. Door te weinig zelfreflectie, ervaring en vergelijkingsmateriaal willen mensen dat nog wel ees uit het oog verliezen.

Want DAT is waar ik me aan stoor: mensen die klagen terwijl ze het eigenlijk best goed hebben. En trust me, ik heb alle sympathie voor de mensen die echt onderaan de ladder staan en genaaid worden waar ze bij staan, en daadwerkelijk recht van spreken hebben.

Met vriendelijke groet,

Q.

Ik begrijp de reactie van de collega hier wel.
Er zijn bedrijven zonder vakbonden in Europe waar piloten salaris inleveren gewoon omdat de winstmarge maar moet worden vergroot.
Ben je het niet eens met dit soort praktijken, kan je een andere werkgever zoeken...
De managers van soort bedrijven weet maar al te goed hoe moeilijk het is voor piloten om een andere baan te vinden.

Ik zie mezelf als een levensgenieter, maar wat ik bij sommige werkgevers zie, is echt zo triest dat ik er misselijk van wordt.

Maar ik volg je absoluut dat sommige mensen altijd lopen te klagen.
Zelfreflectie is uiterest belangrijk in het leven, daar heb je zeker een punt.
Ik vrees er alleen een beetje voor dat in onze sector steeds meer mensen gaan klagen. En in vele bedrijven terrecht...
 
Oh ok.., ben gewoon erg happy om weer aan het werk te zijn bij een erg goede maatschappij hier, na meer dan 2 jaar misery. Unemployed, maatschappijen die me bedonderden, of het vliegtuig dat ik vloog verkoopten, test flights op DC-10's die bijna uit elkaar vielen etc etc. In die periode dus het cijfer 3! Nu begint hopelijk een goede periode, en so far erg onder de indruk van deze maatschappij. Het is de world leader in 747 vracht transport, en nu doen we ook passagiers. 15 flight attendents per vlucht, ze moeten allemaal in Houston,Texas wonen, en ik ontmoette gisteren de new hire classes. Vandaar dat ik zo enthousiast was en die 10!

Nou ja, geweldig idd. Van harte!!
 
Dussss....747 vliegen en lekkere wijven. Verschil tussen 10 en weinig. Snap nu waarom ik mijn p-leven niet hoger rate, 'k heb geen van beiden. Je mag overigens wel een punt aftrekken voor het feit dat je dat bullshit land woont: Hi I'm Linda, I'll be your waitress for tonight. Oohh, You guys got an accent, where you from, Holland, O MY GOD, that's so cool, my grandparents are from Lithoania. Let me know If there's anything I can do for you guy's, alright......arghhh

Yeah...basically......
 
Mooi man! 747 Blijft toch de koning van de lucht! De nieuwste helemaal! Ga maar bij de andere spotters staan later dit jaar als ik haar naar Amsterdam vlieg, kun je het zelf zien ;)

Agreed. Wat ik wilde zeggen is dat er niet zo heel veel banen te vinden zijn, als je alleen die rating hebt. Voor mij is ze nog steeds de Koningin hoor...
 
Hallo
ik ga mij waarschijnlijk op glad ijs begeven en vele zullen zeggen,ja makkelijk praten vanuit jouw positie.Ik ben nu 9 jaar piloot bij LH cityline en het vliegen is natuurlijk fantastisch maar ik moet er ook veel voor laten. Een normaal prive leven kun je vergeten. Bijvoorbeeld ik wil naar een concert, datum 19 november 2011 ,ik ben al twee weken bezig vrij te krijgen,zodat ik kaarten kan bestellen. Spontane acties zijn onmogelijk. Dan is het ook gewoon werken, en veel. Lange dagen,regelmatig staan er diensten in van 10:30 of 11:15 duty time en dat dan vijf dagen achter elkaar. Een paar dagen vroeg beginnen,dan een midden dienst,eindigen met een late dienst,twee dagen vrij dan weer met een vroege dienst beginnen. Je wordt gesloopt. Dan hebben we bij Cityline nog te maken met dat eewige gezeik van de VC en hun mafiapraktijken,dat belast je dan ook nog geestelijk.

Als ik dan lees dat andere nog geld moeten betalen om te kunnen mogen werken,dus extra kosten naast de toch al niet goedkope opleiding dan ben ik van menig dat er in enkele gevallen de offers te hoog zijn. Dat is het niet waard, dan is het beter om een andere baan te zoeken of er helemaal niet aan te beginnen en het geld in een eigen zaak steken en voor de lol vanaf luchthaven Rotterdam gaan vleigen.Overigens was mijn opleiding errug goedkoop en achteraf gezien goed genoeg om bij Cityline met 200 uur total time te beginnen,geluk gehad. Vliegen is ook werk,werk hoort bij het leven,en het leven is voor niemand perfekt, ik ben niemand...........
 
Q-nimbus ik denk toch echt dat je geen recht van spreken hebt, je kan het gewoon niet beoordelen! We hebben het hier niet alleen over shit vanuit het management / zware roosters en slecht eten maar dat alles gecombineerd met commuten!

Toeval wil namelijk dat als je NIET bij de KLM-groep (waar bovenstaande niet echt een groot probleem is) werkt je hoogstwaarschijnlijk in het buitenland arbeit. En je dus minimaal 2 dagen van je days-off gebruikt om thuis te geraken! Best lullig als je maar 2 of 1 dag vrij hebt en je omgeving ook nog verwacht dat je lekker leuk en sociaal doet!

Je hebt geen idee waar je het over hebt, dat heb je namelijk pas als je het een jar of 5 doet!
 
Toeval wil namelijk dat als je NIET bij de KLM-groep (waar bovenstaande niet echt een groot probleem is) werkt je hoogstwaarschijnlijk in het buitenland arbeit. En je dus minimaal 2 dagen van je days-off gebruikt om thuis te geraken!

Sorry hoor, maar dat verwacht je toch als je voor het vak van vlieger kiest? Dan zorg je toch dat je huis is waar je gaat vliegen?

Nou was ik redelijk naïef toen ik een vliegschool ging kiezen, maar ik stond echt open (en heb gepoogd) om in Italie, Oostenrijk, Duitsland en UK aan de bak te komen. Juist het reizen en niet in NL zijn is wat me aan het vliegen trekt, anders had ik niet voor dit vak gekozen. Slaap ook 5 dagen van de week niet in mijn eigen bed, in tegenstelling tot Ryanair vliegers. Ik kan me voorstellen dat je een mogelijk logistiek probleem hebt als je een partner hebt die geen werk / studie kan vinden in de buurt van waar jij werk vindt, maar dat is een potentieel probleem voor elk vak natuurlijk.

Overigens wonen er zeer veel KLMers in het buitenland, tot in Suid Afrika aan toe (vrijwillig dan). Bij een aantal bestemmingen (Oslo, Bordeaux, Nice, Marseille) heb ik altijd wel een jumpseater mee. Wellicht ga ik dat zelf ook doen over een tijdje, richting München als vriendin door selectie komt. Hoort bij het vak, al zorg ik dan waarschijnlijk dat huis in die buurt is (lijkt me stukken lekkerder wonen) en ik moet commuten naar NL, ironisch genoeg.
 
Nosig ruilen dan? Vlieg voor Ryanair ben Niederrhein gebased maar zit op dit moment drie weken in Malaga. Ben zeven dagen van huis en twee dagen thuis. Jumpseaten is gratis dus dan kun je naar Nederland commuten.

Denk dat onze KLM-groep vliegers een te roze bril op hebben met betrekking tot de low fares business.

Op dit moment geef ik het leven een 7, heb het naar mijn zin bij deze airline (als je alle bullshit even niet meetelt), heb een stabiel rooster en ben theoretisch elke avond thuis (behalve als je out of base bent)
 
Sorry hoor, maar dat verwacht je toch als je voor het vak van vlieger kiest? Dan zorg je toch dat je huis is waar je gaat vliegen?

Quote je me wel even volledig: "Best lullig als je maar 2 of 1 dag vrij hebt en je omgeving ook nog verwacht dat je lekker leuk en sociaal doet!"

Nou was ik redelijk naïef toen ik een vliegschool ging kiezen, maar ik stond echt open (en heb gepoogd) om in Italie, Oostenrijk, Duitsland en UK aan de bak te komen. Juist het reizen en niet in NL zijn is wat me aan het vliegen trekt, anders had ik niet voor dit vak gekozen. Slaap ook 5 dagen van de week niet in mijn eigen bed, in tegenstelling tot Ryanair vliegers. Ik kan me voorstellen dat je een mogelijk logistiek probleem hebt als je een partner hebt die geen werk / studie kan vinden in de buurt van waar jij werk vindt, maar dat is een potentieel probleem voor elk vak natuurlijk.

Overigens wonen er zeer veel KLMers in het buitenland, tot in Suid Afrika aan toe (vrijwillig dan). Bij een aantal bestemmingen (Oslo, Bordeaux, Nice, Marseille) heb ik altijd wel een jumpseater mee. Wellicht ga ik dat zelf ook doen over een tijdje, richting München als vriendin door selectie komt. Hoort bij het vak, al zorg ik dan waarschijnlijk dat huis in die buurt is (lijkt me stukken lekkerder wonen) en ik moet commuten naar NL, ironisch genoeg.

Tuurlijk NOSIG gooi het lekker over de naiviteit boeg! Je hebt geen idee waar je het over hebt!
Het is allemaal te doen hoor op een vast roosterpatroon, maar als je baas opeens besluit dat de afspraken daarover genegeerd mogen worden (zonder overleg) en je opeens vroeg moet beginnen in je late week en laat eindigt in je vroege week ben je de pineut! Oh en regel zelf maar een ticket om weer in NL te komen! Niet zo makkelijk voor een normale prijs als op het laatste moment je rooster weer omgegooid word!
Leuk hoor om tijdens je vrije dagen constant op zoek te moeten naar tickets omdat je rooster is veranderd!
Als er uberhaupt te weinig vakantie gereleased word voor alle vliegers en je zomervakantie helemaal op je buik kan schrijven voor het derde jaar op rij! Je dus maar wat losse dagen moet boeken (die bestraft worden door hun waarde met 10 te vermenigvuldigen), meedaagse blokken zijn niet beschikbaar, waardoor je vervolgens weer een te hoog puntenaantal hebt om het jaar daarna een goeie kans op leave te maken! Leuk voor vrouw en kinderen!
Nou dan maar geen vakantie boeken, krijg je minder punten! Helaas toegewezen vakantie word net zo hard bestraft als losse leave days!
Je de godganse tijd eten voorgeschoteld krijgt, waarbij door dieetisten aangetoond is dat het schadelijk is voor je gezondheid.

Al die mooie KLM vliegers, die een speciale categorie IPB hebben en dus altijd voorrang hebben op andere IPBers? Hoeveel daarvan werken fulltime?
Zelfs als je bij ons 50% parttime wil krijg je het niet... 75% parttime is prima maar slechts in je portomonnee, verwacht namelijk niet dat je 25% meer thuis bent want single days off en je dagen veel langer!

En dat in een company met een vakbond!

Jullie hebben geen idee waar je het over hebt! Hoeft ook niet, maar ga effe niet je collega's bij andere mijen afzeiken dat ze aan het zeuren zijn!
Probeer het eerst zelf eens vijf jaar, en overtuig je familie maar dat ze verkassen naar god weet waar (waarna je basis gesloten word en je weer kan verkassen)!
Oh en vergeet vooral niet dat al je opgebouwde pensioenjaren in je vorige basis niet meer meetellen voor het staatspensioen in je nieuwe basis!

Verwachtte jij bovenstaande? Of loop je maar wat te blaten over hoe leuk commuten wel niet is en hoe wij het allemaal verkeerd doen?

Is het bij andere mijen slechter, vast wel! Maar dat maakt bovenstaande nog niet acceptabel of gezeur!
En mark my words, KLM is niet immuun voor deze verrotting van T&C's!
 
Last edited:
Nosig ruilen dan? Vlieg voor Ryanair ben Niederrhein gebased maar zit op dit moment drie weken in Malaga. Ben zeven dagen van huis en twee dagen thuis. Jumpseaten is gratis dus dan kun je naar Nederland commuten.

Denk dat onze KLM-groep vliegers een te roze bril op hebben met betrekking tot de low fares business.

Klinkt inderdaad vreselijk, drie weekjes Malaga ;).

Maar hoe je er bij komt dat klmers positief over low cost carriers denken, dat snap ik even niet. Er wordt gevraagd aan ieder persoonlijk hoe hij of zij zijn of haar EIGEN pilotenleven beoordeelt, niet dat van iemand in een ander land of bij een andere airline. Dat ik het een tien geef zegt natuurlijk niet dat ik de illusie heb dat dat bij Air Baltic net zo is.

Ik kan je dan ook vertellen dat ik dan ook niet zou willen ruilen, al verbaast het me positief dat je 3 weken in Malaga mag zitten en ook gratis mag jumpseaten. Je zou me bijna nog een roze bril aanpraten :cool:.
 
Quote je me wel even volledig: "Best lullig als je maar 2 of 1 dag vrij hebt en je omgeving ook nog verwacht dat je lekker leuk en sociaal doet!"

....Oh en regel zelf maar een ticket om weer in NL te komen! Niet zo makkelijk voor een normale prijs als op het laatste moment je rooster weer omgegooid word!
Leuk hoor om tijdens je vrije dagen constant op zoek te moeten naar tickets omdat je rooster is veranderd! En mark my words, KLM is niet immuun voor deze verrotting van T&C's!

Ik heb het helemaal niet over slechte CAO's (als er al een CAO is) of andere slechte arbeidsvoorwaarden. Ik heb het over het eigen besluit om het vak als vlieger te kiezen en dan te klagen over het feit dat je bij al je vrije dagen zo nodig naar Nederland moet, wat je natuurlijk een hoop tijd en gedoe (en zo te lezen geld) kost. Je familie weet dat je voor het vak van vlieger hebt gekozen, als je dat al niet was toen ze je leerde kennen. Dan kan het flink lullig zijn als die familie zelf niet mee kan verhuizen (en inderdaad ook flink lullig als ze bases gaan verkassen, ook voor KLM-UKers het geval). Ik kan me dat zeer goed voorstellen. Maar je weet gewoon dat je een zeer grote kans op een baan elders zal hebben als je dit vak wil gaan doen, dat hoort er bijna bij (bij mij dan niet, dat geluk heb ik inderdaad).

Nogmaals, ik voel met je mee als je het hebt over slecht en kortzichtig management, over slechte of niet bestaande arbeidsvoorwaarden etc. En ik weet als geen ander hoe luxe mijn positie is, dat geluk heeft niet iedereen. En ik hoop ook zeer dat mijn airline een sterke zal blijven, er zijn tenslotte genoeg Pan Am's, Northwests, Sabena's en Swissairs ten onder gegaan. Maar je kan het de airline niet kwalijk nemen als je familie niet mee wil / kan verhuizen (je kan het ze wel kwalijk nemen als je basis gesloten wordt, ja), dat is de keuze van het vliegerschap (vaak dan). En vele van mijn directe collega's (dan heb ik het vooral over de Engelsen binnen ons bedrijf die niet A'dam als base hebben) commuten zich de ziekte in hun vrije tijd. Gelukkig onder vaak veel betere arbeidsvoorwaarden, maar daar heb ik het helemaal niet over. Ik kan me voorstellen dat je me graag het arrogante, bevooroordeelde klm stempeltje op wil doen, maar je moet geen woorden in mijn mond gaan stoppen om dat beeld waar te maken.

Ik zeg het nog maar een keer; dat ik mijzelf een gigantische geluksvogel acht met betrekking tot MIJN pilotenleven, zegt nog niet dat ik denk dat ALLE pilotenlevens zo zijn! Maar als je kiest voor het vliegersvak en je vindt een baan in Hong Kong terwijl je op elke vrije dag naar Groningen wil commuten, dan is dat inderdaad verrekte lastig maar nog steeds een keuze waar je van te voren al op had kunnen anticiperen (en je familie ook), toch?. Een zeeman die elke avond thuis om 1800 uur local time bij het avondeten wil aanschuiven heeft ook geen goede carriere planning gedaan. Of ben je puur per ongeluk het vliegersleven in gerold?
 
Nosig, dat laatste ben ik het niet met je eens.
De meesten beginnen een vliegopleiding met de gedachte om in NL aan de bak te komen. Zo waren er een 15-20 jaar terug een IAC, RLS/KLS en een NLS die allemaal opleidden met het doel om in NL te gaan werken. Zelfde geldt voor de scholen die er nu zijn. Niemand begint de opleiding met het doel om in de USA, Hong Kong of waar dan ook te gaan vliegen. Ik weet van zo'n 20 NL-ers die hier in de VS rondvliegen (en Hong Kong) die allemaal dachten terug te gaan. Voor enkelen kwam er een vriendin / vrouw op het toneel, anderen gingen na hun opleiding terug en kwamen bij een Netherlines, Air Exel (later KLM excel), Air Holland, Dutch Bird, Denim terecht of liepen tegen een sollicitatiestop van KLM/ Martinair/ Transavia aan (die toen die bij de KLM werd opgeheven plotseling KLS als enige vliegopleidingseis kreeg). Wat doe je dan als een van de voornoemde werkgevers de pijp aan Maarten geeft en er een hongerige familie en bank aan de tafel zit? Je neemt de eerste de beste baan aan, zeker als er weinig banen zijn. En zo zit je zonder dat je er jaren daarvoor gekozen hebt bij een bedrijf in Engeland, de VS, het Midden Oosten, Afrika of Hong Kong. Als je een echtgenote hebt met een stabiele baan in NL, kinderen hebt die je niet uit hun omgeving wilt / kunt trekken, dan heb je een probleem.
 
Agreed, metrodriver. Ik wil er nog aan toevoegen dat er ook GEEN baanzekerheid meer is in deze business. Hierdoor ben je ook NOOIT zeker of je nou wel in het land waar je naartoe bent geëmigreerd zult blijven voor langere tijd.

Meestal als het met bedrijf A in een land slecht gaat, gaan het met de hele luchtvaart in dat land slecht en zul je dus WEER moeten verkassen.

Ergo: zelfs als je er NIET vanuit gaat dat je in NL aan de slag komt, zul je er rekening mee moeten houden dat je tegenwoordig iedere 3-5 jaar zult moeten verkassen naar een land waar het werk is.
 
De verwachtingen waren heel vroeger inderdaad vaak anders, true. Ik had toen helemaal geen idee waar ik precies aan begon, ik weet wel dat er mensen in de opleiding zaten die zelfs die 6 maanden in de US teveel vonden, dat vond ik toch toen al vreemd omdat juist dat reizen mij trok en ik heel veel voor het vak over had. Ook toen was inderdaad IAC erop gericht op een baan in de US te scoren en de banen die ik in de jaren daarna voorbij zag komen (maar uiteindelijk niet mocht verkrijgen) bij Austrian en Alitalia en de pogingen nog iets later in de UK (toen al domein van oxford / epst) zag ik nooit als een tijdelijk stap. KLM was voor mij 15 jaar geldeden alleen bereikbaar met KLS/NLS of heel veel ervaring, martinair ook enkel met veel ervaring, Air Holland was piepklein, denim bestond nog nauwelijks, trans was eigenlijk de enigste optie in NL waar ik vroeger aan dacht (maar ook toen wilde die, tijdelijk althans, enkel KLS/NLS). Dus eenmaal van de vliegschool af was het vrij duidelijk hoe de markt hier in elkaar zat en dat je in NL weinig keuze had.

Ik kan me ook nog herinneren dat er met mijn psycho gesprek op Soesterberg ('92) gevraagd werd wat mijn (toenmalige) vriendin er van zou vinden als ik langere tijd in het buitenland zou verblijven. Mijn beeld was toen dat dat soort dingen er toch echt bij hoorden en ik hoopte op begrip voor mijn carriere keuze, anders wist ik mijn prioriteiten wel. Reizen en van huis zijn hoort bij het vak en moet je leuk vinden, een relatie met iemand die dat helemaal niet leuk vindt zal vermoedelijk toch al niet werken zelfs met een baan in NL. Maar inderdaad, als je van te voren er aan begon met de gedachte lekker in polderland te blijven met dezelfde schoolvriendjes en vriendinnetjes die zelf niets met reizen hebben, dan kom je redelijk bedrogen uit.
 
Maar inderdaad, als je van te voren er aan begon met de gedachte lekker in polderland te blijven met dezelfde schoolvriendjes en vriendinnetjes die zelf niets met reizen hebben, dan kom je redelijk bedrogen uit.

Wie is er nou eigenlijk stempels aan het op plakken?

Je hebt geen idee waar je het over hebt! Alles wat ik heb genoemd heeft wel degelijk met de CAO te maken en een bedrijf wat schijt heeft aan alle afspraken die met haar werknemers zijn gemaakt.

Zoals ik al zei het is niet alleen de shit die je over je heen krijgt, maar die shit gecombineerd met commuten! Dan kun je wel heel wijs de stoere bink gaan uit hangen en vertellen wat jij vroeger allemaal wist, maar dat heeft weinig te maken met wat ik geschreven heb!

Natuurlijk ik kan bij een ander bedrijf gaan werken, maar dat moet wel een wezenlijke verbetering zijn.
Helaas zijn er daar niet veel van over, aangezien de volledige markt achter Ryanair en easyJet aanholt!

Maar dat merk je vanzelf wel zodra easyJet of Ryanair aan de winstmarges van KLM beginnen te knagen!
 
Een voorbeeldje hoe een CAO geinterpreteerd kan worden: volgens de CAO heb je recht op 2 weken betaalde vakantie. Aangezien je 18 op/ 12 af werkt, krijg je in een bepaalde maand 2 extra dagen vrij, voor een 16 op / 14 af. Immers er staat niet in de CAO dat je werkdagen vrij krijgt! Je krijgt 14 vrije dagen! Je rooster staat voor het hele jaar vast, echter je baas kan je (volgens CAO) 2 dagen extra vast houden per maand. Wil je nu vakantie plannen met je gezin dan zou je dus maximaal 12 dagen op vakantie kunnen. Moet je ook nog eens commuten, dan gaan er nog een aantal dagen vanaf.
 
Alhoewel het aktieve pilotenleven achter me ligt volg ik dit topic met belangstelling.
Nadat de initiele belangstelling voor de poll geluwd is komen we in de discussie steeds dichter bij de kern van de zaak.

Flash2002 brengt het met wat weinig nuances maar ongelijk heeft hij niet.
De neerwaartse trend in T en C's is onomkeerbaar ingezet en het effect wat de
Europese LCC's hebben op die T en C's zijn nog slechts voorhoede schermutselingen.

Als straks, en dan bedoel ik niet morgen , volgende maand of over twee jaar, maar, wel binnen tien jaar, landen als China en India hun luchtvaart industrie op orde hebben, en dat gaat zeker gebeuren, inclusief infrastruktuur, zullen de T en C's voor deze industrietak daar opniew gedefinieerd zijn en wereldwijd navolging moeten vinden.

Aan vliegers zal dan absoluut geen gebrek zijn want die worden massaal opgeleid in de landen die meer dan een Miljard aantal inwoners hebben. Hebben ze ongelijk? Neen, vanuit hun gezichtspunt niet. Kunnen dergelijke piloten fabrieken kwalitatief meekomen met de eisen die er aaan het beroep gesteld worden? Jawel, want, daaar zorgen de Airframers wel voor die niets zullen nalaten produkten op de markt te brengen die het beroep van verkeersvlieger zoals we dat vandaag de dag kennen volkomen onderuit zullen halen. Daarbij de klanten laten weten dat het beroep van verkeersvlieger een blauwe kraag funktie geworden is en als systemsoperator kan worden opgevat. Status en remuneratie navenant.

De hierboven geschetse ontwikkeling komt langzaam op gang en als de critical mass eenmaal bereikt is zal het onherroepelijk zijn.
De zichzelf ophemelende en elkaar de loef afstekende Midden Oosten carriers die allemaal als een kluitje op een klein stukje riet zitten zullen het als eerste ondervinden. Wie gaan er straks nog via peperdure techstops in DXB, AUH, DOH, als men voor een fraktie van de prijs je gateway kan verleggen naar MAA, HYD of COK.
Of, direct AMS-FRA-LHR naar WXN, XMN, CAN. No need voor Dubai en omstreken.

Om mee te kunnen komen met de concurrentie zullen die carriers hun prijsnivo en dus ook kostennivo moeten aanpassen aan de nieuwe trendsetters en die zitten straks in China en India.
Ook Europa komt aan de beurt. Als legacy carriers nu al een beetje benauwd zijn voor de LCC's, “you have seen nothing yet”-.
Het kostennivo zal omlaag moeten, hoe dan ook, om overeind te kunnen blijven tegenover de nieuwe powers that be. Vergeet nationaal protectionisme en ga vanzelf zien dat we naar een wereldwijde open sky policy gaan.

Laten we nu even teruggaan naar de discussie hier op dit forum, ons even beperkend tot de Airworkers. Ik denk dat Capt.X gezien zijn dienstjaren de dans nog wel ontspringt voor dat hij met pensioen gaat. Boss du Manche weet ik niet zeker maar mannen als nosig, eikie, purno, overload, kliko, morning glory, koning lucht, etc gaan het zeker aan den lijve ondervinden, zoniet reeds ondervonden, gedurende de rest van hun carriere. Echt slecht zullen ze het nog niet hebben, dat lot is helaas beschoren aan degenen die met eyes wide shut de eerste twee forums op Airwork frequenteren.

Hoe komt Art aan al deze wijsheid? Laat ik bij het begin beginnen. Ik heb never ever ooit voor iets moeten betalen wat met mijn beroep te maken had. Opleiding, ratings, utilities en consumables, you name it, op kosten van de baas. Het salaris was reeds op jonge leeftijd riant te noemen en de arbeidsvoorwaarden tot volle tevredenheid. Altijd zo gebleven.

Zodanig zelfs dat ik het me kon veroorloven mijn pensioen af te kopen en me de laatste jaren van mijn aktieve vliegersloopbaan bij een klein familiebedrijf in het Midden Oosten nuttig te gaan maken voor het dubbele salaris maar dan nog netto ook.
Die tijden zijn helaas voorbij. Heb ik geluk gehad? Hmm, als je in begin jaren vijftig geboren zijn een gelukkige omstandigheid kan noemen dan ja, de tijd zat mee.

Ik had nog tien jaar door kunnen vliegen, zoals 411A, maar heb dat niet gedaan. Daarentegen heb ik nu als freelance werk bij een aviation consultancy bedrijf de gelegenheid om bij nogal wat maatschappijen in de keuken te kijken van tijd tot tijd. En die inzage stemt niet tot vrolijkheid. Ook de gesprekken tussen de carriers en de airframers waar ik wel eens bij zit is een eyeopener waar je na afloop naar de blauwe lucht starend hoofdschuddend een sigaartje opsteekt.

Wat ik hierboven geschetst heb gaat gebeuren, het is niet anders. Jammer voor de betrokkenen? Ja.
Vreemd of vergezocht ? Zeker niet. Realistisch? Absoluut.

Geef je vliegerleven een cijfer. Dat was het topic. Ik HAD een 10.

Of een nieuw topic ?. “Vliegerleven een Oxymoron”

Cheers
Art
 
Tja Art, that about sums it up. Spijker...kop...

Ik roep dit ook al jaren, maar helaas hebben niet alleen wannabe's hun eyes wide shut. Ook veel collega's staren zich blind op 4 strepen bij een low-cost airline, maar realiseren zich absoluut niet wat er met de T&C's gebeurd. Sommigen hebben nooit iets anders gezien dan een blauwe maatschappij en zijn helemaal clueless over hoe het er in een low-cost airline aan toe gaat.

Inmiddels heb ik, uitgezonderd van een losse flodder links of rechts, de handdoek min of meer in de ring gegooid. Ik zorg dat ik geen schulden heb, spaargeld op de bank, goud/zilver in een kluisje, en probeer de T&C verwoestende Tsunami voor te blijven door verder te kijken dan de luchtvaart.

"Gold is the money of kings; silver is the money of gentlemen; barter is the money of peasants; but debt is the money of slaves."

€150K schuld voor een CPL-IR met 737/320 type rating en een *kuch* 'baan' bij een P2F (pay to fly) club bijvoorbeeld! :eek:

Diana, misschien Art's post maar als sticky boven iedere thread op de eerste twee forums van Airwork plakken?
 
Last edited:
Interessant topic en een bericht van Art dat tot nadenken stemt. Sticky maken is goed idee, zal nog even verdere ontwikkelingen in het topic aankijken en naderhand beslissen hoe ik het "sticky" vorm zal geven.
 
Ik kan enkel volledig akkoord gaan met de visie van Art.
Als je beetje wil inschatten hoe de toekomst eruit gaat zien, dan komt het daar wel op neer.
 
Back
Top