Geef je pilotenleven een cijfer

Geef je pilotenleven een cijfer

  • Was ik maar wat anders gaan doen!

    Votes: 11 9.2%
  • 2

    Votes: 1 0.8%
  • 3

    Votes: 5 4.2%
  • 4

    Votes: 4 3.3%
  • 5

    Votes: 6 5.0%
  • 6

    Votes: 7 5.8%
  • 7

    Votes: 16 13.3%
  • 8

    Votes: 31 25.8%
  • 9

    Votes: 13 10.8%
  • Leukste baan op aarde, zou niet anders willen!

    Votes: 26 21.7%

  • Total voters
    120
Back on topic, ik geef een 6.5 voor mijn pilotenleven op dit moment. Deze maand 16 dagen thuis en 72 uur op de planning. Als het $$ iets meer zou zijn dan had ik een 7,5 gegeven. Helaas gaat uncle David voorlopig niet akkoord.

In bovenstaande quote staat precies de essentie van mijn eerdere posts in dit topic; 16 dagen vrij en nog wordt er geklaagd.

Je verdient een paar trappen voor je ballen als je hardop durft te zeggen dat 16 dagen vrij per maand te weinig is!

En salaris... Brasileiro, voor zover ik je 'ken' werk je volgens mij in Brazilië? Klopt dit, en zoja, waarom? Bewuste keus? Het geld zit namelijk niet in Brazilië kan ik je vertellen...

Voor wat betreft de bijdrage van Art; de geschiedenislessen en ouwe vliegersverhalen worden altijd gewaardeerd. Art is echter alweer zo'n ouwe man dat ie is vergeten toen hij net op de rechterstoel van z'n grand dame zat exact dezelfde doemscenario's werden verteld; ondertussen is er (afgezien van de BWK) niets veranderd.

Ik wil duidelijk stellen dat ik de schandalen die de industrie qua T&C treffen wel degelijk onderken. Desalniettemin overkomen die (gelukkig) een minderheid; de meesten hebben het ronduit goed. Maar voor elke vlieger die daadwerkelijk wat te klagen heeft staat er een andere die het eigenlijk best goed heeft en alsnog loopt te huilen; voor hen heb ik geen enkele sympathie. Je ziet ze bij elke maatschappij; ja, zelfs bij KLM.

Als iemand tegen mij begint te klagen dat ze het zo slecht hebben als vlieger, dan vraag ik altijd waarom ze dan in godsnaam niet iets anders gaan doen. De antwoorden zijn redelijk voorspelbaar:

"In geen enkel ander beroep verdien ik evenveel geld."

of

"Ik krijg nergens anders zoveel vrij."

BOEM! ! !

Daar heb je je motivatie. De meesten weten niet hoe goed ze het hebben.

En laat ik het nog maar een keer herhalen; ook ik heb voor nog niet de helft van de T&C's gevlogen dan waar ik nu voor vlieg. Zelfs die baan was nog altijd beter dan welke andere baan ook.

Brand me maar af :biertje:.
 
Schijnbaar heeft Brasileiro normaal minder vrij dan 16 dagen, maar alleen nu omdat het het laagseizoen is heeft ie iets meer vrij.
 
Q-nimbus,

Ik heb deze maand 16 dagen door de lage seizoen en het resultaat merk ik volgende maand op mijn bankrekening, als ik minder vlieg dan verdien ik ook minder.
Vorige maand en de maand daarvoor heb ik verrot gewerkt en bijna niet thuis geweest. Afgelopen reis, heb ik dagen gehad met 7,5 uur flight time, gekke tijdstippen in combinatie met operatie op kritisch velden.

Dus meneer kan mij vertellen dat het geld niet hier zit? Heb je enig idee hoeveel een piloot hier verdient?

Ik ga mijzelf quoten:
Wat mij op dit moment dwars zit is de drukte en vermoeidheid gecombineerd met vluchten naar velden waar je grijze haren van krijgt. Santos Dumont (1320m), Ilheus (1465m) en Navegantes (1500m) zijn een voorbeeld. Niet alleen vanwege de korte baan maar ook door de terrein omheen.

Waar heb ik gezegd dat 16 dagen vrij weinig is? Hoeveel uur vlieg jij op de 777 per maand? na een long-haul hoeveel dagen heb je vrij? mijn dag heeft vaak een flight time van 7,5 uur, 12 uur rest, gevolgd met weer 7 uur met turn-arounds van 30 minuten, jij ook?

Lees mij post nog een keer ipv zeggen dat ik trappen verdient SVP.
 
Nog een quote:
De 16 dagen thuis gebeurt vrij weinig (lage seizoen). In maart en april heb ik vaker in hotels geslapen dan thuis. 4 dagen weg, 2 dagen thuis en werd nog eens op die 2 korte dagen opgebeld om ergens naartoe te vliegen.

Vertel Q-nimbus, welke cijfer geef je voor je pilotenleven? een 10?

Hieronder een gedeelte van een post van Purno:
Voorbeelden op de 777; CPT 5 om 4 ( 5 dagen weg, 4 vrij ) , MNL 4 om 6, SIN 5 om 5, KUL 5 om 4, ATL 3 om 4, JNB 4 om 5 , SFO 5 om 3, KIX 3 om 6, GRU 3 om 6, LIM 4 om 5. Gemiddeld ca 3 vluchten per maand....

Twee verschillende werelden...
 
Last edited:
Brasileiro said:
mijn dag heeft vaak een flight time van 7,5 uur, 12 uur rest, gevolgd met weer 7 uur met turn-arounds van 30 minuten, jij ook?
Lees mij post nog een keer ipv zeggen dat ik trappen verdient SVP.

Duty diensten van 10 a 11 uur zijn bij ons geen uitzondering, stops zijn vaak ook 12 uur maar meestal wat langer en soms wat korter. Turn arounds waren ongeveer 30 min op de Fokker 50, meestal een minuut of 50 op de E190. Een paar jaar geleden was het echter normaal om short rests te hebben van 8.5 uur in een hotel op het vliegveld. Ik heb daarvan genoten, het was nog steeds een heel stuk leuker en relaxter dan het grondwerk dat ik jaren heb gedaan. In de tijd van de verkorte rust werkte je meestal niet meer dan 3 a 4 dagen achtereen, deze week vlieg ik 6 dagen achter elkaar waarvan 5 dagen niet thuis (overigens wel heel relaxte pairing, maar dat kan erg wisselen) en heb dan 3 dagen vrij. En dat geef ik een tien, ik kan gewoon niks leukers verzinnen en geniet er na al die jaren nog steeds heel erg van. Nog nooit op zo'n makkelijke en leuke manier m'n geld verdiend. Granted, het betaalt goed, maar voor de helft had ik ook getekend (niet doorvertellen aan mijn baas aub) en had ik het net zo leuk gevonden. Ik heb dit vak gekozen vanwege het vak, niet vanwege het geld. Als ik kan overleven en een motorfietsje er aan over houdt, prachtig.

Ben overigens wel benieuwd wat je in Brazilie ongeveer verdient en hoe dat zich verhoudt tot levenskosten, huisprijzen, etc. Zat er meer salaris in jou verwachting van het vliegen? Want ik lees niet echt wat uitzonderlijks in jou geval. Maanden van 70 a 80 uur heb ik dit jaar ook al gehad. Maar ik weet dat ik een derde tot helft vlieg in vergelijking met Ryanair vliegers en gelukkig niet die vreselijke nachtdiensten heb zoals bij Trans. Gelukkig is mijn salaris niet aan vlieguren gekoppeld, ik kan me voorstellen dat dat een hoop scheelt. Maar even niet kijkend naar salaris (wellicht scheelt wat detail daarover) had je niet veel gelukkiger geweest bij de blauwe club hier, op Europa althans.
 
In mijn optiek is het pilotenleven gekoppeld aan het leven thuis. Loopt thuis niet lekker dan is het leven in de piloten wereld toch iets minder. Hoeveel piloten zijn nou gescheiden? Ik ken een hoop.

I zeg nog eens voor de duidelijkheid, ik zit niet te zeiken maar op dit moment geef ik een 6,5. Iets meer $$ en was een 7,5. Als deze baan dezelfde arbeidsvoorwaarden zou kunnen bieden zoals KLM (pensioen, andere types,mogelijkheid ICA) had ik misschien een 9 gegeven.

Op dit moment de nachtdiensten, korte stops en gecompliceerde velden trekken een paar puntjes van mijn waardering. Vermoeidheid, slechte velden en vaak slecht weer zijn een slecht combinatie.

Salaris hier varieert erg veel, ik ken iemand die een kleine jet vliegt een neemt elk maand netto rond de EUR15k, of zelfs mensen met een Seneca die meer dan EUR 5000 (netto) naar huis meenemen. Het is gewoon de vraag of ze het leuk of niet vinden 24 uur per dag, 30 dagen per maand beschikbaar zijn.
 
Brasileiro, ik ga even stangen :)
Je bent pas begonnen, hebt binnen niet al te lange tijd een baan gevonden, je vliegt een pracht van een jet, je doet waardevolle ervaring op, je wordt betaald, kunt over een paar jaar alle kanten op. Toch geef je je leven een 6,5. Ben je heel nuchter of is het werk echt dramatisch? Luister je niet een beetje te veel naar die gescheiden captains? Of leef je echt in de hel, zoals je mini-cv zegt? :biertje:
 
MG is me wat te stil namelijk.

Cheers
Art

MG is met de kip en het kuiken met zijn zuurverdiende conditions of service op vakantie! Wat ik hier dan doe? Toch stiekem even een internetcafeetje opgezocht. Niet tegen Mrs. MG zeggen aub. Ik stem op Art geloof ik (nog niet alles gelezen) en op een Cuba Libre.
 
Heb inmiddels wat meer tijd in mijn hotel in Londen, nadat ik vrouw en kind heb afgezet op het vliegtuig van Rome naar Amsterdam, waarna ik zelf ben doorgevlogen naar Londen om vanavond te gaan "werken" richting Hong Kong.
Omdat ik nog wat tijd over had, ben ik nog maar even een musical gaan bekijken in WestEnd gisteravond. Dit vertel ik niet om op te scheppen (OK, toch wel een beetje dan), maar om mijn 2 shilling in te leiden.
Ben het met veel eerdere statements eens; zowel voor-als tegenstanders van Arts stelling en kan me vinden in beide standpunten.
Hier mijn 2 shilling: voor mijn weekje shopping spree in Rome met vrouw en kind, was ik 3 dagen in Mumbai. Mijn werkgever stopt ons dan in een 5 sterrenhotel, letterlijk aan de overkant van een krottenwijk, waar ik al een paar keer doorheen gelopen ben en zelfs gegeten heb bij mensen thuis.
(Nooit een Delhi belly gehad, dus ik ben officieel imuun voor voedselvergiftiging).
Deze ervaring was niet nieuw voor mij, maar maakt elke keer weer een enorme indruk in verschillende aspecten (different thread).
Het contrast met mijn(/ons) leven is zo enorm groot, dat ik daar maar moeilijk mijn hoofd omheen kan halen (slechte vertaling, maar jullie begrijpen wat ik bedoel).
Na 3 dagen Mumbai, een week reizen met en zonder familie kan ik mijn (piloten)leven niets anders geven dan een 10 en zo voel ik dat ook echt.
Maar als ik een tijdje niet naar India ben geweest, begin ook ik als echte Hollander weer te kankeren over kleine onbelangrijke dingen (zoals simpletons op airwork).
Dus, how about this for a dilemma: hoe vaker mijn baas mij naar India stuurt met alle ellende van dien, hoe hoger ik mijn leven inschaal!
Nee, ik probeer niet de priester uit te hangen en jullie te vertellen dat je continue moet denken aan al die arme kindjes en mensen in de andere 99% van de wereld, maar af en toe met je voeten op de grond gezet worden (op kosten van de baas) en je te realiseren dat er meer is dan ons stomme kikkerlandje met zijn luxeproblemen, is voor mij 1 van de grootste perks van mijn baan en leven op dit moment.
Voor wie het nog niet wist: ik ben net als metroliner geemigreerd en ben niet van plan OOIT meer terug te komen naar Nederland.
Ook heb ik inmiddels geleerd dat het erg naief is te denken dat er geen dingen kunnen veranderen of zoals iemand eerder beter zei: "The only constant is change".
Het is daarom erg dom om te denken dat wij immuun zijn voor de verslechterende CoS's en Art heeft gelijk dat ook ik daar last van heb en ga hebben.
Ben net op tijd Hong Kong binnen gekomen om gebruik te maken van een housing en schooling allowance, maar als je nu bij mijn baas wilt beginnen, mag je tekenen voor een contract waarbij je niet alleen de eerste 5 jaar geen take-offs en landingen maakt, maar ook LETTERLIJK minder dan de helft van mijn salaris verdient (lees: geen housing/schooling allowance, die overigens sinds kort taxable is. You getting the picture yet?)
Deze housing allowance verwacht ik te houden tot het moment dat de nieuwe cadets die nu beginnen, precies 51% van de workforce bestrijkt en dan zullen mijn CoS ook weer verder degraden.
In de tussentijd zijn de beancounters bezig om mij zo efficient mogelijk in te zetten, daarbij geholpen door de Hong Kong overheid, die zojuist nieuwe werk-en rusttijden heeft "verzonnen" (lees: aangereikt gekregen door mijn werkgever).
Voor zover een kijkje in de keuken van slechts 1 MAJOR carrier in Azie (by the way, die vorig jaar een record winst heeft gemaakt van 6 milJARD euro.
Conclusie: Art is right in many respects!

Sorry voor het lange stukje. Was ik echt niet van plan, maar ben blijkbaar weer eens op dreef.
Nog 2 quotjes dan:

Niemand begint de opleiding met het doel om in de USA, Hong Kong of waar dan ook te gaan vliegen. Ik weet van zo'n 20 NL-ers die hier in de VS rondvliegen (en Hong Kong) die allemaal dachten terug te gaan.
Not true!

Granted, het betaalt goed, maar voor de helft had ik ook getekend (niet doorvertellen aan mijn baas aub) en had ik het net zo leuk gevonden. Ik heb dit vak gekozen vanwege het vak, niet vanwege het geld. Als ik kan overleven en een motorfietsje er aan over houdt, prachtig.
Niet doen, hier is O'Leary ooit achter gekomen en heeft daar handig gebruik van gemaakt. Jouw baas leest dit ook. Nosig toch...
 
Morning Glory said:
Niet doen, hier is O'Leary ooit achter gekomen en heeft daar handig gebruik van gemaakt. Jouw baas leest dit ook. Nosig toch...

Maar wij hebben de VNV. And I was never here. Sterker nog, ik ben gewoon één van jou vele aliassen. Jij loopt mijzelf gewoon te stangen. Zie je, nu doe je het weer! Hou nou toch op joh! Ja, dat doe ik toch! Hé, kappuh! [/paranoid off]
 
Vorige maand en de maand daarvoor heb ik verrot gewerkt en bijna niet thuis geweest. Afgelopen reis, heb ik dagen gehad met 7,5 uur flight time, gekke tijdstippen in combinatie met operatie op kritisch velden.

Sorry, comes with the job, hoort bij (de meeste )airlines. Vraag maar eens aan onze HV collega's.

Waar heb ik gezegd dat 16 dagen vrij weinig is? Hoeveel uur vlieg jij op de 777 per maand? na een long-haul hoeveel dagen heb je vrij? mijn dag heeft vaak een flight time van 7,5 uur, 12 uur rest, gevolgd met weer 7 uur met turn-arounds van 30 minuten, jij ook?

Op long haul niet, hiervoor in een ander leven wel. Ook dit hoort bij het vak. Sterker nog, dit ís het vak.

Dus meneer kan mij vertellen dat het geld niet hier zit? Heb je enig idee hoeveel een piloot hier verdient?

Geen idee. Maar afgezien van de grote maatschappijen als TAM, GOL etc zal het in ieder geval niet meer zijn dan in Europa. Daarbij is Brazilië een duur land, dus je koopkracht zal in vergelijking misschien zelfs wel slechter zijn. Ik durf ook stellen dat als je ervoor kiest een carrière na te streven in een ontwikkelingsland als Brazilië dat dat consequenties heeft; dat ervaar je nu aan den lijve.

Maar als ik geen gelijk heb; help me alsjeblieft uit m'n droom.:biertje:

Je hebt ook nog geen antwoord gegeven op mijn vraag: waarom Brazilië?

Back on topic, ik geef een 6.5 voor mijn pilotenleven op dit moment. Deze maand 16 dagen thuis en 72 uur op de planning. Als het $$ iets meer zou zijn dan had ik een 7,5 gegeven. Helaas gaat uncle David voorlopig niet akkoord.

Als ik dit lees kan ik niet anders dan concluderen dan dat je zit te klagen over je tewerkstelling. Om misverstanden zoals dit te voorkomen (ik was zo te zien niet de enige die dit verkeerd interpreteerde) moet je misschien proberen je iets zorgvuldiger uit te drukken.

Ben je weleens in Sao Paulo?

Met vriendelijke groet,

Q-Nimbus
 
Ondertussen een 9! 8 dagen vrij in Nederland daarna een Bahrein turnaround en 36 uur in Munchen met weer 4 dagen in Doha aan het zwembad!
 
@airnout

Jij werkte toch voor QR he?? Als ik zie dat je een 9 geeft, dan staat dat in schril contrast met je collegas op pprune. Mis ik hier iets? Ben al een tijdje aant overwegen om eventueel daar te solliciteren maar iets weerhoudt me.
(y)
 
Klopt! Laatste paar dagen met een beste groep vrienden in de kroeg en aan het zwembad mogen doorbrengen, het is wat je er zelf van maakt op deze plek!
 
Ik geef mijn pilotenleven een dikke 10! Ik vlieg bij, wat mij betreft, de beste luchtvaartmaatschappij als het gaat om T&C. Daarnaast verdien uitzonderlijk goed, schuld afbetaald, mooi huis in de Provence, leuke collegae, leuke bestemmingen, varierende vloot, kortom ik zou niets anders willen.

Als ik het over moest doen, was ik er echter nooit aan begonnen, omdat ik never nooit met een schuld van 150K bij een mij wil werken met rondom klote T&C, maar vanuit het perspectief waar ik nu zit, is er geen mooier beroep.
 
Last edited:
Back
Top