Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

heb gehoord dat een beginnende FO bij trans 1800 net. verdiend... en denk dat je best blij mag zijn als je rond die koers zit als je begint!

maar van dat geld kan je toch wel lekker shoppen of niet??
je moet in ieder geval je eerste salaris lekker vieren! daarna weer zuinig leven om alles af te lossen!
 
He PF, ga er maat van uit dat je 8000E per jaar kwijt bent aan je financiering. Misschien vlieg je het eerste 1 1/2 jaar van je carriere een taxi. Daarbij, "lekker shoppen", dat is toch iets voor de vrouwtjes. Blessed are the ignorant.
 
Blessed 'be' the ignorant :)
Tsja shoppen....das toch iets wat jongens niet snappen (ik ook niet btw), dus luister maar niet. Het wordt misschien shoppen bij zeeman/wibra ofzo, maar ach, dat mag de pret niet drukken :)
 
Tja, ik zou zeggen, als je je eerste mooie baan te pakken hebt mag je dat inderdaad effe lekker vieren! In principe zit je gebakken (ook met een relatief laag beginsalaris bij HV), zolang je je maar beseft dat je niet een leven van glamour tegemoet gaat. In ieder geval niet de eerste jaren.
 
Nou ik wel hoor Iz.

Ben nu iets meer dan een jaar klaar met mn opleiding. Maar heb de jag al besteld.

Groeten uit St Tropez...
 
Mijn deal van maart 2006 :)

De bank/geldverstrekker
De Friesland Bank
Het totaalbedrag wat je leent
€131.000,00
Looptijd van de lening
Wordt afgesproken na het afronden van de opleiding
De rentevasteperiode
10 jaar
De rente (als percentage)
4.5%
Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
Overlijdensrisicoverzekering (€295 per jaar)
Ongevallenverzekering (€285 per jaar)
Borgstelling (ouders? huis?)
Garantiefonds
Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
Wordt afgesproken na het afronden van de opleiding
Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen
Overige opmerkingen
20% boetevrij aflossen per jaar
 
Swank, ik heb gisteren gebeld met ABN-amro dat ik met hun in zee ga. waarom heb jij gekozen voor de friesland bank? Ik vond het een en al geslijm over hoe persoonlijk ze je gaan benaderen. Verder hadden ze in mijn ogen niks te bieden in de toekomst qua hypotheken en dergelijke. Ik kan het naturlijk helemaal fout hebben, daarom wil ik ook even weten waarom je voor die bank hebt gekozen. het overgrote deel van de piloten zijn "lid" van de ABN. Verder biedt de ABN nog allerlei arrangementen als je eenmaal piloot bent. ABN amro is groot en heeft meer ervaring met piloten dan de Friesland bank (denk ik). Kortom, van de bankzaken weet ik niet zo heel erg veel af, maar ik zou graag willen weten waarom je voor friesland bank kiest.

tot vrijdag!!
 
De FB zaagt inderdaad een beetje door over hun persoonlijke aanpak :D

Ik heb voor de FB gekozen nadat ik de financiele plaatjes van de ABN AMRO en de FB naast elkaar gelegd heb.
Daaruit bleek dat de FB een ietsie-pietsie goedkoper uitkwam. Bij de FB was het gemakkelijker dan bij de ABN AMRO om het aangeboden pakket om te bouwen naar iets wat voor mijzelf beter uitkwam.

Maar de doorslag was het feit dat ik me gewoon beter voelde bij het verhaal van de FB (ze kwamen flexibeler over) dan bij dat van de ABN AMRO.

Wat de hypotheken betreft kan de FB vast ook wel met een net zo aantrekkelijk aanbod komen als de ABN AMRO denk ik, wanneer het eenmaal zover is.
Maar dat is voor mij nog allemaal iets te ver weg, daar ga ik me nu nog niet echt zorgen over maken :D

Ik zie je vrijdag ;)
 
Last edited:
De Friesland bank was, toen ik begon op de kls, een stuk goedkoper dan de ABN. Ongeveer 2000 euro in mijn geval.

Wat gewoon een erg sterk punt is van de Friesland Bank is dat je ze gewoon kunt laten weten dat je meer of minder geld nodig hebt voor je levensonderhoud, en dan word dat voor je geregeld en zo leen je dus nooit teveel. Toen ik een jaar geleden mijn lening afsloot kon dat niet bij ABN (inmiddels anders misschien?). Daar lag het vanaf dag 1 vast.

Ook is het bij ABN zo dat indien je in de toekomst een hypotheek wilt, je die bij ABN moet afsluiten. Bij FB doen ze niet moeilijk en kun je gerust een hypotheek scoren bij de Postbank bijvoorbeeld.

En dat ervaringsverhaal van de ABN; in het geval van de KLS klopt dat niet helemaal, ongeveer de helft kiest namelijk voor de Friesland Bank.
 
Als je extra wilt lenen voor je levensonderhoud dan kan dat ook wel bij de ABN. Het verschil zit hem erin dat je bij de ABN voor 3 jaar levensonderhoud leent en bij de FB voor 2 jaar. Wanneer je meer wilt 'lenen' voor je levensonderhoud bij de ABN dan wordt dit van het 'einde' afgetrokken (het 3e jaar). Bij de FB moet je dan, dacht ik, echt BIJ lenen.

Daarnaast vindt de ABN het geen probleem als je bij een andere bank een hypotheek wilt afsluiten, er zal alleen geen enkele bank zijn die jou een hypotheek wil geven boven op de anderhalve ton die je aan schuld hebt. Dus dat zou niet uit hoeven maken.

Ik heb voor de ABN gekozen, omdat je ook voor je levensonderhoud een vaste rente hebt. Dit in tegenstelling tot de FB. Wanneer de studie uit zou lopen zou je voor levensonderhoud dus ook moeten bijlenen en dat zou betekenen dat je bij de FB dus een flinke rente moet gaan betalen, zeker doordat 'ie varriabel is en de vooruitzichten er zijn dat de percentages gaan stijgen.
Maar ik denk dat voor iemand die minder in levensonderhoud hoeft te lenen, misschien inderdaad goedkoper uit zal zijn bij de FB.

Trouwens nog even een vraag; werkt de FB ook met een belastingsadviseur? De ABN doet dat wel en dat is ook iets dat me aantrok, maar ik heb er van de FB niks over gehoord...??
 
Als je extra wilt lenen voor je levensonderhoud dan kan dat ook wel bij de ABN. Het verschil zit hem erin dat je bij de ABN voor 3 jaar levensonderhoud leent en bij de FB voor 2 jaar. Wanneer je meer wilt 'lenen' voor je levensonderhoud bij de ABN dan wordt dit van het 'einde' afgetrokken (het 3e jaar). Bij de FB moet je dan, dacht ik, echt BIJ lenen.

Ik vind het een beetje een vaag verhaal. Bij ABN leen jij vanaf dag 1 het totale bedrag. Dat wil zeggen; de opleidingskosten+rente+ een bedrag voor levensonderhoud+rente.

Daarentegen leen je bij FB NIET vanaf dag 1 de totale opleidingskosten. Je leent namelijk steeds bij op het moment dat school daadwerkelijk van je verwacht dat je weer een termijn betaald.

Op die manier scheelt het een behoorlijk bedrag aan rente en is de ABN duurder dan de FB.

Althans, zo was het bij mij het geval. Mochten er dingen verandert zijn gaat dit hele verhaal niet op en kan het zomaar zijn dat de ABN goedkoper is.

En over bijlenen of minder lenen bij ABN voor levensonderhoud, dat kon werd gezegd, alleen door het contract open te breken...

En over die adviseur;
de FB kan in de meeste gevallen zelf een goed advies geven omtrent de aftrek e.d. In lastige gevallen kun je via de FB terecht bij Ernst&Young.


En om toch nog een klein beetje on topic te blijven, hier mijn deal van 1 jaar geleden:

De bank/geldverstrekker
De Friesland Bank

Het totaalbedrag wat je leent
€122.000 aan eind opleiding

Looptijd van de lening
Wordt afgesproken na het afronden van de opleiding

De rentevasteperiode
2 jaar

De rente (als percentage)
3,9% voor opleidingslening. 6,5% voor levensonderhoud lening

Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
Overlijdensrisicoverzekering (€295 per jaar)
Ongevallenverzekering (€285 per jaar)

Borgstelling (ouders? huis?)
Garantiefonds

Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
Wordt afgesproken na het afronden van de opleiding

Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen

Overige opmerkingen
15% boetevrij aflossen per jaar
 
Ja dat klopt wel wat je zegt, maar dat je voor het hele bedrag betaalt betekend niet dat je er vrij toegang toe hebt. Maar het zou nog steeds goed kunnen dat de FB iets goedkoper is, maar veel zal het ook niet schelen.

Waarom heb je trouwens maar voor 2 jaar rentevaste periode gekozen?
 
Ik ben van mening dat je beter kan kiezen voor de bank waar jij je het beste gevoel bij hebt. Deze hoeft dan niet per se het goedkoopst te zijn, zolang jij je maar prettig voelt en je nergens druk over hoeft te maken.

We hebben het hier over banken en daar zullen de rentepercentages altijd ongeveer gelijk zijn, anders zijn ze niet concurrerend meer ten opzichte van de overige banken.
Vaak zit het verschil in de constructies wat betreft de leenvorm (kijk maar naar het verschil in constructie tussen de FB en de ABN AMRO).

De belastingadviseur van de ABN AMRO (degene van de voorlichtingsdag) zit niet bij het ABN AMRO pakket (om het zo maar te noemen) inbegrepen. Alleen zijn veel klanten van de ABN AMRO ook klant bij die belastingadviseur en kan daar dus gemakkelijk(er) advies ingewonnen worden.
Er zal echter altijd voor betaald moeten worden.
 
Swank said:
De belastingadviseur van de ABN AMRO (degene van de voorlichtingsdag) zit niet bij het ABN AMRO pakket (om het zo maar te noemen) inbegrepen. Alleen zijn veel klanten van de ABN AMRO ook klant bij die belastingadviseur en kan daar dus gemakkelijk(er) advies ingewonnen worden.
Er zal echter altijd voor betaald moeten worden.

Ja dat snap ik. Maar ze hebben wel een 'samenwerkingsverband', in de zin van, als er iets onduidelijk is zullen ze hun klanten naar elkaar doorverwijzen (althans, dat zeggen ze). Maar dan moet je inderdaad bij allebij klant zijn.
 
car said:

Waarom heb je trouwens maar voor 2 jaar rentevaste periode gekozen?

Omdat ik geen grote rentestijging verwachtte en dus hoopte dat dit het goedkoopste zou zijn.

:)
 
dan zal ik als ik jouw was dit maar snel voor langere tijd vast zetten, want de rente gaat hoe dan ook stijgen!
 
skydiver said:
dan zal ik als ik jouw was dit maar snel voor langere tijd vast zetten, want de rente gaat hoe dan ook stijgen!

Ondanks dat de rente gaat stijgen hoeft een langere vaste rente periode niet voordeliger te zijn. Voor een langere termijn betaal je namelijk ook altijd een hoger percentage.

Ik ben tevreden met mijn deal zoals ie is.
 
car said:
Daarnaast vindt de ABN het geen probleem als je bij een andere bank een hypotheek wilt afsluiten, er zal alleen geen enkele bank zijn die jou een hypotheek wil geven boven op de anderhalve ton die je aan schuld hebt. Dus dat zou niet uit hoeven maken.

Allereerst moet ik zeggen dat ik blij ben dat er weer een paar ervaringen gedeeld worden hier. Top!

Car, helaas bestrijd je Lift's onwaarheid met een andere onwaarheid. Het is natuurlijk niet zo dat je per se een hypotheek bij ABN Amro moet nemen als je daar ook je lening hebt lopen. Sterker nog, er is wat voor te zeggen om dat bij een andere geldverstrekker te doen, zodat je niet één grote schuld-bel bij één bank hebt en je jezelf altijd in een betere onderhandelingspositie zet. Daarnaast is het zo dat zelfs naast een significante schuld, je een hypotheek bij iedereen kunt krijgen, zolang je netto salaris (na je rente/aflossing) maar voldoende is. Mocht je een hypotheek willen, ga dan langs Vlieg Hypotheken of langs Alpha Hypotheken in de regio Schiphol. Met de laatste heb ik uitstekende ervaringen en zij geven vliegers gewoon extra marge, omdat ze weten dat hoewel je een schuld hebt, je salaris steil toeneemt in dit vak en dat nemen ze gewoon mee. Moet je natuurlijk wel een baan hebben, maar dat is een vereiste voor alle hypotheken.

Overigens is het verhaal over vaste rente voor levensonderhoud iets nieuws voor me. Ik heb destijds gewoon alles in één gedaan waarbij dus je levensonderhoud gewoon bij de rest in zit. Budgetteren is dat. In principe is het niet zo verstandig om gewoon een vrij krediet te nemen wat je lekker kunt rekken mocht het nodig zijn. Maak een budget van wat je denkt nodig te hebben tijdens de opleiding en misschien een jaar erna en spreek dit af met de bank, dat dit gewoon in het totaalpakket zit. Dit is basic money management; met een prepay telefoon maak je gegarandeerd minder kosten dan met een abonnement, omdat je met prepay een vooraf bepaald budget hebt.

Het is HEEL belangrijk om te ONDERHANDELEN. Mocht je denken dat dit gewoon take-it-or-leave-it deals zijn, dat is dus NIET zo, ook al zeggen ze dit in het begin misschien wel!

Dat betekent dat je zeker ook bij ABN Amro een krediet voor je opleiding kunt nemen wat je in termijnen kunt gebruiken (dus niet alles in één keer lenen), alleen zal de bank je in eerste instantie de volle mep willen laten lenen. Hetzelfde geldt voor zo'n mooi levensonderhoudkrediet. Zonder echte limiet, dus je kunt uitgeven tot je er bij neervalt, tegen een hoog rentepercentage (6,5% is hoog).

Voor banken (maar ook bij autohandelaren en allerlei andere zaken waar je moet/kunt onderhandelen) is "Nee, dat kan absoluut niet" een standaard onderhandelingszinnetje omdat 90% het dan ook direct opgeeft. Het kan absoluut wèl, en je bent hier in het voordeel dat je verschillende partijen tegen elkaar kunt uitspelen. Het vergt even wat moeite, maar kan je op de lange termijn duizenden euro's schelen.

Wie nog meer!
 
Iz said:
Hetzelfde geldt voor zo'n mooi levensonderhoudkrediet. Zonder echte limiet, dus je kunt uitgeven tot je er bij neervalt, tegen een hoog rentepercentage (6,5% is hoog).

Even een misverstand uit de wereld helpen. Het maandelijkse bedrag wat je bij de FB kunt lenen is niet ongelimiteerd. Die limiet is ongeveer even hoog als bij ABN. Het gemak van FB is dat je het bedrag dat je wilt lenen makkelijk kunt aanpassen. Iets wat bij ABN lastiger te regelen schijnt te zijn. Zo leen je dus, zoals eerder gezegd, nooit teveel.

En dat rentepercentage is inderdaad best hoog voor levensonderhoud. Aan het eind van de opleiding worden de aparte leningen (levensonderhoud en studie) samegevoegd tot 1 lening met een rentepercentage dat niet veel zal afwijken van de eerder genoemde 3,9%.

Ook is het natuurlijk zo dat het bedrag dat je leent voor levensonderhoud een stuk lager is dan het bedrag dat je leent voor de studie. En zo is de rente die ik betaal in de 2 jaar van de opleiding niet zo heel hoog. (€500,- voor rente levensonderhoud).
Al is het natuurlijk wel jammer dat ik dat geld niet tegen 3,9% kon lenen. En dat komt dan weer door andere factoren, bijvoorbeeld geen borgstelling voor die lening door het garantiefonds.
 
Lift,

Bedankt voor de opheldering van het levensonderhoud-gedeelte. Toch blijf ik er bij dat "onmogelijk" in dit geval niet bestaat. Ook al wordt je levensonderhoud niet gedekt door het garantiefonds, is het wel degelijk een integraal onderdeel van je opleiding. Zonder levensonderhoud is je opleiding niet mogelijk dus zonder de combinatie opleiding+levensonderhoud zul je nooit een baan vinden.
 
Back
Top