Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

tsja ik heb mijn aflossing dus even stopgezet en betaal nu dus even alleen maar rente, dat kost me rond de 400 euro per maand ben nu full time aan t werk op kantoor dus daarmee kom ik in principe wel rond, ik kom alleen nog niet aan genoeg geld om eens even te gaan vliegen zonder meteen weer blut te zijn. maargoed daarmee ben ik vast niet de enige ;)
 
Addy, kun je tenminste voor 400 euro per maand lekker uitgaan :) Slaat niet op jou overigens!

Het verbaast me ten zeerste dat er zo weinig wannabe's zijn die hier hun ervaringen neerzetten (grote dank overigens aan diegenen die hier wel hun bijdrage doen!). Wat is het probleem? Doe het niet voor mij (ik haal er geen enkel voordeel uit) maar voor jezelf en elkaar.

Iz
 
Yep!

Mensen die een vliegopleiding willen doen moeten zich goed realiseren dat wanneer je hiervoor leent ook fors moet aflossen. Daarom is deze thread ook zo nuttig voor de wannabees die willen starten met de vliegopleiding.

Verder is het tegenwoordig onmogelijk om de rente van je schuld nog af te trekken.....

Addy,

Je bent niet de enige die het zwaar heeft mbt aflossen. Er zijn er meer.... RESPEKT!!
 
de KLS geeft pas een definitieve uitslag over de selectie in het begin van januari, dan krijg je dus ook alle info van hun over de financiering etc.
ik denk dat daarom een groot aantal wanabees (zoals ik :)) nog even wachten met het afsluiten van een lening

zodra ik wat heb afgesloten, post ik het natuurlijk ;)
 
weet ik, maar (als ik het goed gezien heb) beginnen alle opleidingen ongeveer rond dezelfde tijd, misschien geldt het dus ook voor hen
 
iz,

ik neem aan dat jij je al enige tijd in de wereld der vliegenden begeeft. vandaar de volgende vraag aan jou:

voor het bepalen welke lening het beste bij me past kijk ik ook alvast een beetje naar de toekomst....te weten het salaris!
iets waar we allemaal niet vies van zijn dus hoe dikker de boterham hoe beter.
heb jij enig idee wat de startsalarissen zijn bij verschillende maatschappijen.
ik denk (natuurlijk als eerste) aan klm, maar ook bijv transavia, ryanair, easyjet of andere europese maatschappijen.
ik ben niet gek en weet inmiddels dat sommige maatschappijen vragen je eigen tr te bekostigen en zelf je pensioenvoorzieningen en premies te lappen, maar wat houd een beginnende piloot ongeveer netto over per maand? jaarsalaris is ook ok.

thanx alvast!
 
Flo,

Kijk even op de Airwork Kennisbank > Hoe word ik piloot. Daar heb ik een stukje en een Excel spreadsheet staan waar je een aantal salaris scenario's kunt bekijken en je een jaar of 11 vooruit kunt kijken hoe je er financieel voor zal staan.

Iz
 
Hier nog wat actuele gegevens voor de ABN Amro:



- Het totaalbedrag wat je leent
100.000

- Looptijd van de lening
25 jaar

- De rentevasteperiode
10

- De rente (als percentage)
5.45%

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
LOL

- Borgstelling (ouders? huis?)
Geen (school)

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
nader overeen te komen

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
?

[edit: 5% voor 5 jaar, 5.45 voor 10 jaar rentevast]
 
Last edited:
Dat zijn niet mis te verstane rente percentages! Hoe zit het eigenlijk als je een lening over wilt sluiten? Moet je dan voor de rentevasteperiode de misgelopen rente betalen aan de bank voor je elders je heil kan zoeken? Of is daar een standaard "boete" voor ofzo? Iemand die hier wat alwetend licht overheen kan schijnen?

Ik kan me niet voorstellen dat ik 25 jaar die lening wil bekostigen.

Graag wat meer info, in deze zaken wil je al snel thuis geraken. Erg goede thread trouwens.
 
Hoi Iz,

Dat is de tarief (effectief rente per jaar) van de ABN. Ik vind het ook behoorlijk hoog maar ik kan er weinig aan doen aangezien het feit dat ik nog in opleiding ben en dus geen baan.

Naast de rente, word nog een renteprovisie in rekening gebracht, dat is een percentage over de NIET opgenomen bedrag....ECHT KLOTE!!! Zodra ik de kans krijg ga ik zeker overstappen. De bank loopt totaal geen risico over de niet opgenomen bedragen maar toch moet ik ervoor betalen.

Gr. E.
 
Dat is idd een behoorlijk rentepercentage. Ben maandag naar de Friesland bank geweest om te kijken wat ze voor me konden doen. Daar hadden ze het over een rentpercentage van 4,5 % met een rentevasteperiode van 5 jaar, wilde ik het langer vastzetten dan werd dat percentage lager. Verder waren de omstandigheden hetzelfde als die Iz heeft beschreven alleen had ik als onderpand het huis van mijn ouders.
En een percentage betalen over het niet opgenomen geld? mmm das wel een erg vreemde situatie, ook dat was bij de friesland niet aan de orde, daar werd het niet opgenomen geld in een soort bouwdepot gezet en hoefde je er geen rente over te betalen, het geld was wel elk moment beschikbaar dan.
 
Instars said:
...4,5 % met een rentevasteperiode van 5 jaar, wilde ik het langer vastzetten dan werd dat percentage lager.

Bedoel je dit inderdaad zo? Het lijkt me een mooie deal als je een lager percentage krijgt bij langer vastzetten (meteen doen), maar ik heb het nog nooit gezien.
 
dat is niet helemaal waar, check hieronder
op basis hypotheektarieven per 10-11-2005

Rentevastperiode Percentage
1 jaar 3,30%
2 jaar 3,40%
3 jaar 3,50%
5 jaar 3,70%
6 jaar 3,80%
7 jaar 3,90%
10 jaar 4,10%
12 jaar 4,20%
15 jaar 4,30%
17 jaar 4,40%
20 jaar 4,70%

zekerheid kost ook geld tegenwoordig..
 
Back
Top