Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Als jij de hele opleiding tot verkeersvlieger wilt gaan doen dan ga je een hele som moeten lenen en er is geen bank die dat jou gaat geven zonder borgstelling!

Toch heb ik hier op het forum al een paar keer gelezen dat er geen borgstelling was....
 
linkingirl4u said:
Toch heb ik hier op het forum al een paar keer gelezen dat er geen borgstelling was....

Tuurlijk niet. Er is geen bank op aarde die je een lening van een ton geeft zonder dat iemand of iets daarvoor garant staat.
Bij sommige scholen hoef je alleen niet zelf borg te staan. Daar hebben ze dan een fonds voor.
 
Also, tut mir leid. K wist niet dat de mensen die zeiden dat ze niet borg hoefde te staan een garantiefonds hadden, stond er niet bij. Wel logisch natuurlijk, but a girl can always dream :)

Maargoed, ouders willen niet garant staan, what to do now?
 
Iz, dat is niet helemaal waar dat een langere looptijd per definitie hoger rentepercentage heeft dan een korte. Alle rentes zijn gebaseerd op een bepaalde index, die voor alle banken vrijwel gelijk is alleen bank A gooit er meer op dan bank B. Toen ik mijn lening initieel afsloot was de rente voor 5 jaar lager dan die voor 3 en die voor tien jaar weer lager dan die voor 5, dit kan dus wel degelijk, en de reden daarvoor is die die ik al eerder heb gegeven.
Op dit moment gaat t weer beter met de economie, en is er groei voorspeld waardoor de verwachting is dat de rente omhoog zal gaan.
 
linkingirl4u said:
Also, tut mir leid. K wist niet dat de mensen die zeiden dat ze niet borg hoefde te staan een garantiefonds hadden, stond er niet bij. Wel logisch natuurlijk, but a girl can always dream :)

Maargoed, ouders willen niet garant staan, what to do now?

De enige optie is op zoek gaan naar een school met garantiefonds. En dat zijn er best wel veel tegenwoordig.
Bijvoorbeeld;

KLS
EPST
stella
NLS (die heeft er nu toch eindelijk ook een?)

En vast nog wel meer scholen, dan moet je even een beetje zoeken. :rt:
 
Lift said:
De enige optie is op zoek gaan naar een school met garantiefonds. En dat zijn er best wel veel tegenwoordig.
Bijvoorbeeld;

KLS
EPST
stella
NLS (die heeft er nu toch eindelijk ook een?)

En vast nog wel meer scholen, dan moet je even een beetje zoeken. :rt:

Kan je daar iets meer over vertellen?
 
En vast nog wel meer scholen, dan moet je even een beetje zoeken.

Ja van die scholen wist ik al dat ze een garantiefonds hadden, maar ik wil graag naar het buitenland (amerika en belgië 't liefst) en daar ben ik het garantiefonds nog nergens tegengekomen.
 
@ Essential Erick; Ik zit zelf niet op de NLS, en ik kan je er ook niks over zeggen. Ik had het laatst gehoord of gelezen. Misschien kan een NLS'er je er meer over vertellen?

@ linkingirl4u;

Volgens mij gaat het heeeeel lastig worden om in het buitenland een school te vinden met een garantiefonds. (met name in de VS en Belgie)

Wat je wel kunt doen is zoeken naar scholen in het buitenland die een baangarantie bieden. Zoals de school van Lufthansa. Ik verwacht dat zij, gezien de baangarantie, ook wel een lening kunnen verstrekken zonder onderpand van je ouders.
 
Lufthansa had ik al eens bekeken, maar:

1. baangarantie kan geen enkele school geven (voor zover bij mij bekend)
2. zijn vrij streng qua afwijking van de ogen ( tot +3/-3 (waar ik dus al boven zit))
3. je duits moet close to perfect zijn

No problem :)
 
Dit verhaaltje gaat over moi (albert Fontijn) die in maart 2006 begint bij de NLS in Maastricht, het gaat dus over de ING bank bij Maastricht Aachen airport!

als ik het goed zie heeft niemand wat gegevens van de ING bank.
Dit is niet vreemd aangezien ik zelf heb geprobeerd om de lening te regelen bij de ING bank en de ervaring niet echt prettig is.

Het likt allemaal simperl in de offerte die je krijgt (ze vragen bijvoorbeeld weinig info van je), maar in de praktijk komt hier weinig van terecht. Pas naderhand vertellen ze je dat ze van alles willen weten, ze weten nog net niet of je op je buik of op je rug slaapt. Belachelijk.

Tevens duurde het bij mij erg lang voordat ze met de uitkomst kwamen (was uiteindelijk geweigerd en mijn ouders hebben toen de boel zelf gefinanciert) en dan waren ook nog eens die mensen op vakantie die ik nodig had.

Kortom: de bank profileerd zich als een echte NLS bank, maar het viel mij toch wat tegen. Dit betekend niet dat het voor iemand anders ook slecht afloopt bij de ING, maar mij zien ze niet meer terug.
 
@linkingirl4u


www.flighttrainingeurope.com misschien? Ik heb een tijdje geleden mailcontact gehad en zij beweren dat je zonder enige vorm van eigen geld een financiering kan krijgen bij de Abn-Amro in Nederland. Of je ouders dan borg moeten staan, weet ik niet. Als je telefoonnummers wilt hebben van de contactpersonen bij de Abn moet je maar even een pm sturen.
 
Vermeld in ieder geval:
- De bank/geldverstrekker

was friesland bank, nu lanfemeyer, weet niet bij welke bank

- Het totaalbedrag wat je leent

100.000 bij de bank, 20.000 bij mijn ouders

- Looptijd van de lening

?? uh, oneindig, 2100

- De rentevasteperiode

10 jaar

- De rente (als percentage)

4,3%

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan

overlijding, invaliditeit, loss of licensce, maar is dat allemaal nodig?

- Borgstelling (ouders? huis?)

ja
- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)

niet, rente is goed, maar ik betaal meer, totaal 500,-

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten

weet ik niet. 1500 eurie ofzo



Ik hoop dat meer mensen dit nog durven te vertellen. Ik vertel het niet altijd graag tegen het 'normale' volk. die kijken me raar aan meestal. hoe is dat bij jullie?
 
hmm valt wel mee... ik verberg het niet hoor. als iemand wil weten hoe ik mijn opleiding betaal, vertel ik ze gewoon dat ik een lening heb van bijna 90000 euro's...
Het is geen schaamte om deze lening te hebben, als je straks een baan hebt, betaal je alles gewoon terug en je hoeft ook echt geen boterham minder te eten!!

(heb trwns ook nog een schuld bij IBG maar dat mag niemand weten ;) sst )
 
als je straks een baan hebt, betaal je alles gewoon terug en je hoeft ook echt geen boterham minder te eten!!

Nou Ik moet toch zeggen uit eigen ervaring dat het verdomde moeilijk is om dat fatsoenlijk af te lossen. Je moet toch echt een goede baan hebben om schuld met rente af te lossen. cq. sommige van mijn vrienden hebben schulden van 250000E plus en alleen de rente zal al meer dan 50% van het SALARIS zijn in de 1ste 4 jaar bij KLM Cityhopper.

Dus bedenk goed wat je met laatste rolo doet en je leven!
 
prettyfly said:
als je straks een baan hebt, betaal je alles gewoon terug en je hoeft ook echt geen boterham minder te eten!!

Indeed, wie heeft je dat nu weer wijsgemaakt?

Whoop whoop, holy cow. € 250.000 schuld? Wat is dat, opleiding plus twee type ratings betalen en een paar jaar geen salaris krijgen?

Skydiver, bedankt voor je input. Ik hoop zeker ook dat meer mensen durven reageren. Iedereen hier heeft een fikse lening voor z'n opleiding afgesloten dus niemand zal je raar aankijken. Je kunt er alleen maar je voordeel mee doen!

Ik zie alweer genoeg luitjes die aan opleidingen gaan beginnen de komende tijd maar die nog niet hebben gereageerd. Ik denk dat de belangrijkste reden niet schaamte is, maar gewoon het gevoel dat het niet echt belangrijk is, zo'n lening, boeit niet. Zo dacht ik overigens ook tijdens m'n opleiding, dus dat gevoel kan ik best begrijpen als je nog jong bent en een bedrag van meer dan een dikke ton toch niet echt kunt bevatten. Maar tijden zijn er financiëel gezien alleen maar slechter op geworden, dus hoe meer je geïnformeerd bent, hoe beter!
 
Voor zover ik weet zijn de leningen voor de KLS klas 06-01 nog niet afgesloten aangezien ik in die klas zit en pas dit weekend al het papierwerk binnen heb...
Nog even geduld dus ;)
 
Indeed, wie heeft je dat nu weer wijsgemaakt?

:rolleyes:

oke sorry... maar ik wilde ook niet zeggen dat die lening zomaar afbetaald is. Natuurlijk is het de eerste paar jaar moeilijk.. maar dat is voor veel ook tijdens de studententijd (voor mij wel)...

naarmate je langer werkt, meer uren hebt en beter verdiend wordt het gemakkelijker om de lening af te lossen, toch?

Ik wil er trouwens wel bij zeggen dat ik straks van mijn eerste salaris flink ga SHOPPEN!! :D
maar wanneer dat zal zijn... eerst mn opleiding afmaken!
 
Back
Top