Absoluut. En daar ontkomt zelfs CTC niet aan. Zij zijn zelfs de voorlopers wat seizoensarbeid betreft. Helaas. Het ging er mij dus om dat het duidelijk is dat wat wij vroeger kregen niet meer bestaat.
Hallo 49015, sorry dat ik mij als amateur bemoei met jullie gesprek, maar wat jij zegt is toch niet zo gek? Alles verandert toch? De markt beweegt, dus een onderneming die wil overleven beweegt mee. Je hebt ze geld gegeven, maar daar wilde je wat voor terug. En dat heb je ook gekregen. Nu gaan mensen de opleiding in met de wetenschap dat de mogelijkheden een stuk kleiner zijn. Misschien trekt de markt straks zo aan dat jullie het weer voor het zeggen hebben. Alles blijft min of meer in evenwicht, business as usual. Mag je eigenlijk verlangen van (profit)bedrijven met al de risico's die met ondernemen gepaard gaan dat ze alles tegen kostprijs doen als de tijd voor studenten tegen zit? Ik heb het hier overigens niet over uitbuiten van studenten, dat is buiten proporties. Ik heb het over meebewegen met de marktsituatie. Pax wil voor 10,- naar Nice, luchtvaartmaatschappij wordt min of meer gedwongen om mee te bewegen (anders neemt een ander dat stukje markt over), moet beknibbelen en wordt oa zuinig in de aanname. Scholen kunnen de leerlingen hierdoor steeds moeilijker kwijt, terwijl het aanbod aan wannabees ongewijzigd hoog blijft, ongeacht de opleidingskosten. Luchtvaartmaatschappijen maken, onder druk van de marktsituatie hiervan gebruik en zo kan het zijn dat ze heel goedkoop personeel binnen halen (of er zelfs geld bij krijgen). Dit is natuurlijk niet de manier, maar wel overleven. En straks is alles weer koek en ei qua economie en dan staan ze straks met zo'n zelfde Audi als van de opleidingsdirecteur klaar om die te schenken nadat je je handtekening hebt gezet onder een mooi vliegcontract. Ook dat is marktwerking. Terug naar het begin, scholen bewegen ook mee in die flow.