EPST Goede marketing, slecht product!

Cirrostratus

New member
"Dick Verburg van EPST: “Ik ben zeer verheugd dat de vraag naar onze piloten voor het eerst sinds 2008 groter is dan het aantal studenten dat EPST in opleiding neemt. Een mooie reductie van onze wachtlijst. Dit hebben wij zonder veel ruchtbaarheid kunnen bereiken. Het door EPST ingestelde plaatsingsteam heeft hier een uitstekende bijdrage aan geleverd. Dit resultaat geeft ook aan dat de airlines toch eerst kwaliteit zoeken nu er weer wordt aangenomen en graag piloten willen die voor de brede markt zijn opgeleid en niet uitsluitend voor één maatschappij.”

---------

Ik zou hier toch graag eens melden dat mijn neefje nu al bijna 2 jaar zonder baan zit.
Dit samen met zo goed als iedereen uit zijn klas, en klassen na hem.
Het "plaatsingsteam" heeft volgens hem nog niets opgeleverd, op een paar gekochte banen (+40.000€ voor een contract van beperkte duur) bij Easyjet na.
Die zijn er dan ook enkel gekomen dankzij Oxford Aviation Academy, waar de studenten hun opleiding echt volgen.
Heb een paar van zijn klasgenoten gesproken, en die waren dezelfde mening toegedaan.


Best een trieste bende daar. Ze doen zichzelf zoveel beter voor dan de concurrentie, maar uiteindelijk doen ze net hetzelfde.
Zo goed als geen mensen uit zijn klas hebben een baan "aangeboden" gekregen. Maximum 1 a 2 mensen per klas hebben een baan de laatste 2 jaar. Waarvan zo goed als iedereen die zelf heeft geregeld.
Ergens is dit logisch, maar dan moeten ze er niet over schrijven op hun website en bij de selectie's.
Ik hoor dat het bij andere vliegscholen niet beter is, maar deze beweren in ieder geval niet de hemel op aarde (een baan voor iedereen met plaatsing).

In plaats van je eigen kwaliteit zo fantastisch te vinden, zou je beter statistieken publiceren mbt hoeveel van je honderd studenten de laatste twee jaar nu eigenlijk een vast contract bij een airline hebben.


Jullie zijn goed bezig daar bij EPST... Vooral met jezelf rijk te maken ten koste van jonge ambitieuze mensen.
 
Ze kunnen zelfs bij EPST niet toveren.
Ik weet dat ze bij EPST altijd hard op zoek zijn naar plekken voor hun studenten maar dat de markt nog steeds waardeloos is, dat zie je zelf toch ook wel in hoop ik.

Dat websites niet altijd reele info tonen mag toch ook geen verrassing zijn, toch?

Gebaseerd op resultaten uit het verleden durf ik nog altijd te zeggen dat als je nu toch per se een vliegopleiding wilt gaan beginnen dat EPST helemaal geen slechte keuze is. Verwacht echter qua banen onder huidige omstandigheden geen wonderen.
 
Ze kunnen zelfs bij EPST niet toveren.
Ik weet dat ze bij EPST altijd hard op zoek zijn naar plekken voor hun studenten maar dat de markt nog steeds waardeloos is, dat zie je zelf toch ook wel in hoop ik.

Dat maakt het feit dat ze liegen toch niet goed?
 
Dat maakt het feit dat ze liegen toch niet goed?

Waar wordt er dan gelogen? Er staat op de website iets in de trand van: onder normale omstandigheden worden onze studenten snel geplaats etc......... Dat was in het verleden ook echt zo en zal in de toekomst misschien weer zo worden.
Vervolgens wordt er een aantal studenten met naam en toenaam genoemd die recentelijk ergens hun emplooi gevonden hebben. Op welke manier (zelf, via Oxford of via EPST zelf) doet niet echt ter zake. Van die lijst ken ik er enkele dus is geen totale onzin.

als je denkt dat een bedrijf op zijn website moet zetten dat de markt op zijn gat ligt, dat de vooruizichten hopeloos zijn en dat je er vooral niet aan moet beginnen dan moet je echt eens uit je coconnetje komen en in de grote mensenwereld gaan rondkijken. Get real.
 
Kermit,

als je denkt dat een bedrijf op zijn website moet zetten dat de markt op zijn gat ligt, dat de vooruizichten hopeloos zijn en dat je er vooral niet aan moet beginnen dan moet je echt eens uit je coconnetje komen en in de grote mensenwereld gaan rondkijken. Get real.


Dat jij het geen probleem vind dat zo'n bedrijf op de kap van jonge mensen woekerwinsten verdient en dan nog de laatste jaren een inferieur product overleverd zegt heel veel over jou. Ik kan de pm's op één voormiddag in ieder geval niet meer tellen.
Ik verderstel dat de Britse mentaliteit naar je hoofd is gestegen (lees je kwetsende onderstaande berichten anders nog eens), ofwel stam jij uit de tijd dat ze nog een min of meer degelijk product afleverden ofwel heb je daar een goede positie. Maar dat wil niet zeggen dat je de met de waarheid een loopje moet gaan nemen. Wat ik hier lees in pm's is dat mensen zelf de waarheid niet durven neerschrijven uit angst voor de gevolgen.

Ik krijg hier anders wel direct een paar reactie's in men PM box van studenten die EPST hebben gedaan, en baan zelf hebben geregeld.
Kan je melden dat de toon van hun mails niet bepaald positief is!

Snap ook niet hoe je dit soort praktijken hier kan lopen verdedigen.
Blijkbaar wordt er voor een schandalige hoop geld niets voor je geregeld.

En heb aub een beetje respect voor die studenten die eigenlijk gewoon misleid zijn voor 10.000'en euro's! Er is een verschil tussen de dingen rooskleuriger voorstellen op een website en bewust woekerwinsten verdienen.
De laatste jaren doen ze blijkbaar niets voor hun studenten. Terwijl de baas wel lekker met een M5 rond rijdt, en instructors dik betaald worden.

En beste Kermit, als je toch zo dicht bij de EPST bron zit. Graag hadden we gedetailleerde statistieken gehad van wie er de laatste twee jaar een vast contract heeft gekregen bij een maatschappij. Volgens de pm's os dat hooguit een verwaarloosbaar percentage ivm de totaal afgestuurde hoop leerlingen.


Ik zal één regel citeren uit een mail van bijna 100 regels...

"service, klantgerichtheid, flexibiliteit en empathie zijn van een dusdanig laag en triest niveau dat het om te janken is."


Ter navolging van de pm's die ik spontaan ontving, als mensen schrik hebben hier iets neer te schrijven, kan je me gerust pm'en!
 
Last edited:
Kermit,

En heb aub een beetje respect voor die studenten die eigenlijk gewoon misleid zijn voor 10.000'en euro's! Er is een verschil tussen de dingen rooskleuriger voorstellen op een website en bewust woekerwinsten verdienen.
De laatste jaren doen ze blijkbaar niets voor hun studenten. Terwijl de baas wel lekker met een M5 rond rijdt, en instructors dik betaald worden.

Ook in deze tijden heb je niets aan een ''Geweldige'' naam van een vliegschool.
Zoals ooit eerder aangegeven op dit forum, heb ik al een mail gestuurd naar een andere vliegschool in NL en gevraagd hoe het kan dat hun zoveel duurder zijn dan omringende landen. En wat hun meerwaarde is voor dat geld t.o.v. die vliegscholen in Bijvoorbeeld Duitsland, België. Maar kreeg zoals verwacht uiteraard geen duidelijk antwoord.

Daarnaast is OAA UK rechtstreeks ook veel goedkoper.
 
Last edited:
Zijn bericht staat er boven. Op zich hoef je dat niet perse nog een keer helemaal neer te zetten.

[/offtopic]
 
...dat zo'n bedenkelijk bedrijf op de kap van jonge mensen woekerwinsten verdient en dan nog de laatste jaren een inferieur product overleverd .... etc

geldt ook voor de MCdonalds, telfort, Nintendo etc

Het zoveelste topic 'de vliegscholen hebben het gedaan'; raar dat we er hier nog steeds niet moe van zijn. Meer iets voor radar of kassa' zou ik zeggen.
 
Ten eerste, ik heb met iedereen te doen die op dit moment werkelloos thuis zit met een torenhoge schuld. Ongeacht opleiding. Heb dan ook uitgebreid geinformeerd over de aanames bij BA en zal een ieder die dat wil daarbij helpen.

geldt ook voor de MCdonalds, telfort, Nintendo etc


Precies mijn punt. Reclame is een grote misleiding. Voor zover je dit nog niet doorhebt tenminste. Denk je nou echt serieus dat een bedrijf, wat voor dan ook, zichzelf het graf in gaat prijzen?

Heb zelf ook EPST gedaan en ben via EPST idd aan mijn eerste baan gekomen. De rest van mijn carriere heb ik op eigen kracht gedaan. EPST heeft altijd gedaan wat ze beloofd hebben en dat hebben ze vele jaren nadat ik erdoor ben gegaan ook nog gedaan. Dat de tijden nu minder zijn lijkt me evident maar dat geldt ook voor KLS, NLS etc....
Uiteindelijk gaat het me daar allemaal niet om. Heb geen recente ervaring met EPST maar een economische crisis maakt op die manier dat elke vliegschool fweitelijk een inferieur produkt levert.
 
Waarom worden iedere keer wanneer een vliegschool wordt afgekraakt, de auto's van de directeuren of instructeurs erbij gehaald? Een BMW M5 heb je voor 6000 Euro 2de hands, als je me niet gelooft even googlen of naar marktplaats! Wat voor auto's moeten directeuren of instructeurs rijden mogen ze wel ab initio's trainen, of heb je liever dat ze op de fiets komen.

Dat een vliegschool aan z'n leerlingen verdient is niet iets nieuws en daar worden auto's van betaald, of misschien heeft de instructeur of directeur hier heel hard voor gespaard. Don't judge the book by it's cover!

Ik zelf heb ook EPST destijds gedaan en ben via Oxford en Epst aan mijn eerste baan gekomen dit was in 2005. Tijden waren toen goed en de airliners namen massaal aan.

Ik denk dat elke vliegschool op dit moment moeite heeft om zijn mensen te plaatsen, dit geldt niet alleen voor Epst. Ik heb het te doen met de mensen die wachten en ik ben hoopvol voor het aankomende jaar, gezien er weer aangenomen wordt door verschillende airliners. Het bericht van Epst zou misschien wat onderbouwd of verwijderd kunnen worden als het de werkelijkheid niet meer representeert, maar om nu de hele school onderuit te halen, vind ik wat ver gaan. Ze hadden destijds een goede naam en ik denk dat het product weinig veranderd is in de afgelopen jaren, het vervelende is dat maatschappijen de aannames van nieuwe piloten een lange tijd hebben stop gezet, hopelijk zien we hier snel verandering in.

Interessanter zou zijn om te weten of Epst zijn klassen heeft verminderd de afgelopen paar jaar.
 
Dat jij het geen probleem vind dat zo'n bedenkelijk bedrijf op de kap van jonge mensen woekerwinsten verdient en dan nog de laatste jaren een inferieur product overleverd zegt heel veel over jou. Ik kan de pm's op één voormiddag in ieder geval niet meer tellen.

Ik vindt de markt van de vliegopleidingen als geheel weldegelijk bedenkelijk en ook ik verbaas me over de enorme bedragen die mensen bereid zijn neer te leggen voor uiteindelijk een baan die nauwelijks betaalt dan wel tijdelijk is. Bij de door jou aangehaalde quote van dhr Verburg gaan ook mijn wenkbrouwen omhoog maar ik kan en wil hem niet betichten van leugenarij omdat ik simpelweg de feiten niet heb. Hij kan ook zomaar (deels) gelijk hebben.
Het produkt van EPST is in principe onveranderd sinds ik begonnen ben alleen mist er nu een fundamenteel onderdeel: Banen! Ik snap wel dat dit uiteindelijk het meest cruciale onderdeel is maar het gebrek eraan kan niet in de schoenen van EPST geschoven worden. Als hierdoor het product van EPST meteen inferieur is, prima maar dat geldt dan voor iedere opleider.


Ik verderstel dat de Britse mentaliteit naar je hoofd is gestegen (lees je kwetsende onderstaande berichten anders nog eens), ofwel stam jij uit de tijd dat ze nog een min of meer degelijk product afleverden ofwel heb je daar een goede positie.

Wat is nou toch die Britse mentaliteit?? Dus mijn post zou er anders uitgezien hebben als ik voor HV of MP zou hebben gevlogen?
Wat is de Nederlandse mentaliteit dan? Mensen afrekenen op de auto die ze rijden of hoeveel ze verdienen?

Nogmaals, ik heb idd EPST gedaan (1999- 2000) en toen zag het product er in grote lijnen net zo uit als nu. Alleen de economische omstandigheden waren toen anders, de maatschappijen betaalden nog een degelijk salaris en seizoensarbeid bestond nog niet.


Maar dat wil niet zeggen dat je de met de waarheid een loopje moet gaan nemen. Wat ik hier lees in pm's is dat mensen zelf de waarheid niet durven neerschrijven uit angst voor de gevolgen.

Ik blijf mezelf herhalen, ik weet het maar ik kan geen pertinente leugens op de website vinden. Misschien zou een 'in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst' toevoeging goed zijn maar alles wat daar staat heeft EPST in de tijd voor de crisis kunnen waarmaken. Om een oordeel te geven over de quote van dhr Verburg ontbreekt het mij aan feiten.


En beste Kermit, als je toch zo dicht bij de EPST bron zit

Zit ik niet (althans,ik ken dhr Verburg uiteraard als directeur van EPST en een aantal van mijn medestudenten zijn er instructeur maar ben niet op de hoogte van het dagelijks reilen en zeilen van EPST) en heb ik ook nooit beweerd. Alleen dat ik enkele mensen van de 'plaatsingslijst' ken. Niet meer, niet minder.

Graag hadden we gedetailleerde statistieken gehad van wie er de laatste twee jaar een vast contract heeft gekregen bij een maatschappij.

Dit ben ik met je eens. Geldt overigens voor elke vliegschool....
 
Last edited:
Cirrostratus, wat een misselijkmakende actie zet je hier op.

Ik heb je mail gekregen en heb geen enkele behoefte om me anoniem via jou te melden. Ik ben oud EPST'er en heb 2 jaar naar een baan moeten zoeken. Was ik aan mijn vliegopleiding begonnen als ik dit van te voren wist: JA. Zou ik weer mn opleiding bij EPST doen als ik opnieuw kon kiezen: JAZEKER.

Jouw feiten:

- je neef heeft na 2 jaar nog geen baan - vervelend, maar kan gebeuren in deze tijd.

- EPST heeft geen baan aangeboden - EPST heeft mij nooit beloofd een baan aan te bieden en beweert dit ook niet op de website. Wel zich er voor in te zetten met daarbij nog als voorwaarde dat ik mijzelf er ook echt voor in moet zetten en niet op de bank moet gaan zitten wachten (lijkt me logisch).

- De baas rijdt in een M5 - Niet juist en overigens geheel irrelevant.

Mijn feiten:

- EPST heeft mij nog nooit iets beloofd dat niet waar is.

- EPST kan veel meer mensen opleiden dan nu het geval is maar kiezen ervoor dit niet te doen. Kwaliteit gaat boven kwantiteit en goede cijfers op de lange termijn gaan voor op snelle winst door nu bergen mensen op te leiden.

- Ik heb voor mijn opleiding precies betaald wat er in mijn contract stond en ik was binnen de in het contract genoemde tijd klaar.

- In de 2 jaar dat ik een baan zocht heb ik iedere maand in de simulator gezeten bij EPST om current te blijven.

- De eerste keer mijn instrument rating verlengen heb ik bij EPST in de sim gedaan.

- Kort geleden mijn IR moeten verlengen in het vliegtuig. Kosten slechts een paar honderd euro, voor de rest een tegemoetkoming gekregen van EPST.

- Voor mijn simcheck die ik recent heb moeten doen 2x een simulatorsessie met instructeur ter voorbereiding.

Al deze punten noem ik nog eens NAZORG! Deze nazorg bieden was geen contractuele verplichting van EPST. Mede door deze nazorg ben ik altijd current gebleven en heeft er voor gezorgd dat ik een prima baan heb gescoord.
Als een bedrijf haar zakken wil vullen zoals jij eerder noemt, dan is dit niet de manier hoor.

Ik mag me gelukkig prijzen met een baan met een goed salaris en een type door de baas betaald. Neemt niet weg dat ik best een A320 type had willen kopen en voor Easyjet had willen vliegen als ik anders thuis zou zitten. 40K is een hoop geld, maar een A320 is een prima type en het is een start van een carriere. Ik had niet gerekend op 2 jaar wachten, maar had ook niet gerekend op zo'n crisis. That's life. Iedereen heeft ermee te maken en de schuld bij een vliegschool neerleggen is niet realistisch en eigenlijk ronduit dom!

Iemand die thuis gaat zitten wachten tot een vliegschool een baan heeft geregeld is niet goed wijs en zal ook bij een vliegschool niet boven aan de wachtlijst staan. Ik noem iemand dan ronduit ongeschikt! Beetje assertiviteit heb je wel nodig in het leven.

Kortom: Je plaatst een zielige actie die je niet onderbouwd met feiten.
 
Last edited:
Mensen, probeer het s.v.p. zo correct en beschaafd mogelijk te houden. Er worden her en der harde woorden gebezigd die hier niet passen. Voor je het weet krijgen we een spin-off discussie over het niveau. Geef het goede voorbeeld.
 
Ik sluit me aan bij Foxtrot Lima.
Onlangs met een aantal actieve vliegers een mooi project gestart tbv jonge vliegers (naam mag ik hier niet noemen, want dat wordt als reclame voor een bedrijf gezien) en daarbij m.n. van EPST veel ondersteuning gekregen.
Feitelijk onjuist dus dat ze hier worden neergesabeld zonder zich te kunnen verdedigen. Ook vreemd dat "reclame" niet mag..maar neersabelen wel trouwens. But hey...thats life; go out and do it!
 
Extra feedback uit pm's:

"Ik zou me er liever niet meer mee bemoeien. Het is voor mij allemaal best lang geleden.
Het enige wat ik je met zekerheid kan zeggen is dat van mijn lichting niemand een baan via EPST heeft gekregen. Simpel zat."

"Daar kunnen ze nog zo hoog of laag over springen, iedereen heeft het uiteindelijk zelf gedaan. Als we daar met een paar ex-collega's dan ook over praten, moeten we eigenlijk alleen maar lachen om de term "plaatsing"."

"Enkele collega's die hun opleiding in Denemarken hebben gedaan, zijn tijdens hun opleiding bedreigd geweest als ze geen , als ik met niet vergis, 15000€ op tafel legden, de opleiding zou worden beëindigd. Men had een rekenfoutje gemaakt mbt de winstmarge bij EPST"

"Na mijn afstuderen heeft EPST haar studenten verplicht om regelmatig de simulator in te gaan 2 uur lang om current te blijven met vliegskills. Die studenten moesten hier echter wél voor betalen, ook al was het verplicht. En als je er dus niet aan voldeed had je weer een probleem en kon je niet op de steun van EPST rekenen om je aan een baan te helpen. Als je eenmaal aan het werk bent weet je al lang dat dat geen fuck betekent, maar als je daar nog zit is het niets anders dan intimiderend."

"Er ging laatst een e-mail rond dat je als ex-EPST'er 1000 euro zou krijgen als je een huidige EPST student op interview zou kunnen krijgen door aantoonbaar jouw toedoen EN die persoon zou de selectie uiteindelijk halen en een baan krijgen"

"Het allerergste is nog dat een van de secretaresses van EPST later een andere student had gemailed, die hier al werkte, om te vragen of hij niet iets voor haar "mannetje" kon betekenen die net klaar was met zijn opleiding en op zoek was naar een baan. In die zin; kan je misschien niet zijn CV ergens bovenop leggen. Afgezien van het feit dat dat niet zo werkt bij fatsoenlijke luchtvaartmaatschappijen, vonden wij het hier nog veel triester dat EPST direkt contact opneemt met studenten voor het vragen van gunsten zoals deze. Je zou toch mogen hopen dat ze na al die prietpraat zelf wel contacten zouden hebben met een luchtvaartmaatschappij, maar niets is minder waar"

"Toen ik een uitnodiging kreeg bij *** , wou EPST de eigen MCC lessen niet verplaatsen. En er waren zoieso al geen banen. Ken een maatje die zo een baan mis is gelopen"

"Met vrijwel alle EPST studenten gaat dat zo, ik ken namelijk niemand die ergens ook maar een interview heeft gekregen met behulp van EPST. Ondertussen sta je wel met je porem op de fotomuur als een van EPST's geplaatste studenten."


Is dit het professionalisme dat je van een goede vliegschool mag verwachten?
 
goh...raar

goh...raar

en toch vliegen er diverse bij o.a. KLM
en toch staan er enkele nu op de bufferlijst van de KLM
en toch beweren ze niet (zoals een andere school wel jokt) dat ze een baan kunnen garanderen
en dus...
kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat "jouw neef" wel wat kinnesinne heeft.
Iedereen (behalve jij miss) en elk bedrijf maakt fouten, maar ik vind je postings nodeloos kwetsend / beledigend en niet echt feitelijk.

Ik ga nog 1 rondje meedoen met vuilspuien maar dan met een vrolijke ondertoon (zet t erbij voor je m mist, mensen met jouw soort "neefjes" missen satire vaak)..
geef m dit advies (of doe t zelf): wordt astronaut, dan moet je wel een eind in de ruimte lullen ;)
 
Ja er staan er welgeteld 2 op de bufferlijst van KLM, die wel ongeveer 350 man groot is. Dus dat is niet zoveel, laat staan tegenover het aantal mensen nu op de eigen wachtlijst van EPST.

En die 2 mensen hebben eerst ook nog zelf een CBC mogen betalen à raison van ca. 15000 euro.

Volgens mij.
 
2 = 5
350 = 226 (met positief COVA advies); verder wel goed geteld ;)
5 vd 226 is niet veel. klopt. Maar gezien de (over)productie van KLS toch niet slecht en een betere score dan andere vliegscholen. Nogmaals, ook EPST zal fouten maken, maar de posts van cirrostratus zijn m.i. te eenzijdig
 
Back
Top