Hmpf, nou loopt Kliko met het derde puntje weg. Inderdaad is het toestel zo'n 20 jaar als waterbomber gebruikt voordat hij weer in oorspronkelijke staat werd gerestaureerd.
Omdat hij het eerste was met het lastigste deel van de opgave geef ik de vloer aan Geff :biertje::biertje::biertje:. Maar Capt. Kebab krijgt zeker een noemenswaardige vermelding voor zjin volhardendheid :biertje::biertje:. En Kliko, je gokte volgens mij een beetje, maar een biertje heb je toch zeker wel verdiend met het goede antwoord op de 3e vraag :biertje:.
Dan het toestel zelf:
Tja, ik wil niet teveel opscheppen, maar deze foto is dan weer gemaakt vanuit de B24 Liberator van dezelfde
Collings Foundation . De foto van de raadplaat is gemaakt vanuit de opening aan het eind van het "flight deck". Vaak zit hier een doorzichtig perspex raam voor, maar dat was tijdens mijn vlucht verwijderd, dus lekker open.
En er zelf mee meevliegen zoals Geff graag wil, kan tegen betaling van een aardige (maar nog wel enigzinds betaalbare) som geld. Dat geld komt direct ten goede aan het onderhoud van en vliegen met de toestellen.
De Foundation heeft als belangrijkste doel om de geschiedenis levend te houden. Vandaar dat ze enkele van hun toestellen door de hele VS vliegen, zodat iedereen die daarin geïnteresseerd is ze kan komen bekijken en er een
ritje in kan maken. Meestal kun je kiezen tussen hun B17 Flying Fortress, B24 Liberator, B25 Mitchell of P51 Mustang. Geloof me, het is een echte belevenis om met dit soort machines op pad te gaan.
Ik heb een paar dagen met de vrijwilligers van de foundation meegelopen en heb dus ook gezien dat ze bij ieder bezoek aan een luchthaven ook heel veel veteranen naar zich toe weten te trekken. Vaak hebben die de meest fantastische verhalen over alles wat je nog niet wist van de oorlogen in Viëtnam of de Golf. Het zijn complete reunies als de CF in de stad is. Erg interessant om mee te maken.
Meer foto's van mijn bezoek aan de B17 van de CF binnenkort in AOPA Pilots & Planes.
Geff, your controls . . .