Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

1. Peenemunde, Duitsland
2. V2 ontwikkeling met proeflanceringen, Einde WWII
3. Zwart

Helaas :grijns: Maar:
- je zit in het juiste werelddeel, maar dit veld ligt in het land van een tegenpartij
- de naam van het vliegveld, de stad eigenlijk, is vooral bekend geworden aan het begin van WW2
- zal ik het verklappen? de schapen hebben een gele neus :confused:

(sorry voor de late reaktie, ik kom net binnen)
 
OK een tegenpartij, zoveel waren er niet, ik bedoel alles bezet op Rusland en Engeland na, het enige Engelse schapenras wat ik ken met een geel "gezicht" (ja net zoals paarden een hoofd hebben en honden een kop) is de Manx White... En op de internerings kampen en de marine luchtvaart en de radarinstallatise na is daar op het eiland Man nou niet zo bijster veel gebeurd.
Dus verder kijken, het Maltese schaap heeft ook een kleurvariant met een geel gezicht maar daar is desbetreffende foto veel te groen voor. Misschien moet het tipje van de sluier toch noch iets verder worden opgelicht Geff. Een tweede hint misschien?
 
OK een tegenpartij, zoveel waren er niet, ik bedoel alles bezet op Rusland en Engeland na, het enige Engelse schapenras wat ik ken met een geel "gezicht" (ja net zoals paarden een hoofd hebben en honden een kop) is de Manx White... En op de internerings kampen en de marine luchtvaart en de radarinstallatise na is daar op het eiland Man nou niet zo bijster veel gebeurd.
Dus verder kijken, het Maltese schaap heeft ook een kleurvariant met een geel gezicht maar daar is desbetreffende foto veel te groen voor. Misschien moet het tipje van de sluier toch noch iets verder worden opgelicht Geff. Een tweede hint misschien?

Nou, er waren nog wel meer tegenpartijen hoor, maar het veld ligt inderdaad in het land van een overwonnen tegenpartij, een bezet land dus.

De naam van het stadje bij het vliegveld is vooral bekend geworden als bijnaam van de vliegende schapen, die trouwens ook nog vanaf een ander veld vlogen. En nu heb ik al te veel gezegd vrees ik :blabla:
 
dat zou wel eens kunnen kloppen als ik de feiten op het internet mag geloven, ik wist trouwens absoluut niet dat Duitse piloten als vliegende schapen bekend stonden... en ik werkelijk alle schapenrassen in mn hoofd afgelopen (hoezo opgegroeid in de polder) ;)

Als het inderdaad Abbeville is verwijst dit naar de Abbeville Boys, nickname van de aldaar gevestigde JG die tijdens de slag om Frankrijk de onderkant van de cowling geel hadden geverfd. Alle respect voor TailEnd Charlie dan.
 
Nou, het zou wel eens Abbeville (LFOI) kunnen zijn....

Die TEC toch!
Heb even mijn favoriete reconnaissance tool gepakt en waarempel, je ziet die drie romney sheds duidelijk staan (in de rode cirkel).

abbeville.jpg


Snapte eerst ook niet wat met die schapen werd bedoeld, maar de 'Abbeville Boys' vlogen toen inderdaad overwegend met gele neuzen zoals LX-PLOF al heel juist opmerkte.

rst0001.jpg


Well done!

Greetz,
TD
 
Inderdaad, de "Abbeville Kids" ofwel de "Yellow Nosed bastards from Abbeville" die van St. Omer vlogen, maar ook van Abbeville LFOI, waarvan hier de foto en waar ze hun naam aan te danken hadden. Tijdens de Battle of Britain is die mythe ontstaan.

Chapeau à TailEndCharlie! En alle hulde voor LX-PLOF die de eindjes aan elkaar knoopte :biertje:

Zie bijvoorbeeld http://www.anciens-aerodromes.com/terrains aviations/Abbeville.htm
http://www.taphilo.com/JG26/index.shtml

Wat het dacht ik herkenbaar zou maken zijn de schapen. Want waar anders dan in Frankrijk moet je soms eerst een low pass doen om de baan vrij te maken :grijns: Op de foto zie je ook nog het originele degelijke beton en de sheds uit de veertiger jaren.

Leuk bestemming niet te ver van hier, vol nostalgie, ook een leuk vertrekpunt voor als je even een kort wipje naar England wilt fahren ;)

Knapp (sorry, kont nie laten:grijns:) gevonden!
 
Hmmm ... als het Abbeville is, moet ik me schamen ... ben er nog niet zo lang geleden geweest ... kan me die halfronde hangars absoluut niet herinneren ...
wel dat er een kruis op de verharde baan staat en je dus (op de foto) links er van moeten landen en starten. Dat is volgens mij al een tijdje zo, dus het is wel een oude foto ...
Et naturellement, TEC chapeaux!
 
Mag ik dan voorzichtig de vloer pakken?....

Ik denk dat hij niet al te gemakkelijk is, maar als het tegenvalt zal TEC snel met een hint komen.

Waar o waar:

 
Ha ha, ik had hem van jou verwacht TD!! Ben je er ooit geweest?

Inderdaad La Ferté Alais. Geweldig veld met een geweldig vliegend museum (http://www.ajbs.fr) onder de rook van Parijs. Bekend om zijn jaarlijkse 'meeting aerien'.

Ben er een paar keer geweest en het is echt een aanrader. Goed vliegend te doen vanuit Nederland.
 
Ha ha, ik had hem van jou verwacht TD!! Ben je er ooit geweest?

Inderdaad La Ferté Alais. Geweldig veld met een geweldig vliegend museum (http://www.ajbs.fr) onder de rook van Parijs. Bekend om zijn jaarlijkse 'meeting aerien'.

Ben er een paar keer geweest en het is echt een aanrader. Goed vliegend te doen vanuit Nederland.

Moet tot mijn schande bekennen er nog steeds niet te zijn geweest, wordt hoog tijd!

Ik heb een vrij makkelijke deze keer (denk ik), drie foto's die alles met elkaar te maken hebben:

bestmission.jpg

trots.jpg

waving.jpg


1- Hoe heette deze operatie?
2- Wanneer uitgevoerd? (maand/jaar voldoende)
3- Met welke operatie was deze operatie nauw verbonden?
3- (bonus) Wie is deze vlieger en wat was zijn bijnaam?

Greetz
 
Back
Top