Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Jongens, jongens, jongens, jullie zitten er zover vanaf . . . Misschien gaat het lukken als ik vertel dat het een multiengine kist is? Géén P38. Ik denk dat het vooral de ongebruikelijke hoek is waarom jullie 'm niet herkennen.
 
Gaan we er een vraag- en antwoordspelletje van maken? :D Prima hoor. De foto is niet gespiegeld. Je ziet gewoon wat ik ook zag.

Capt. Kebab gaat er wel helemaal voor, hè. Lekker fanatiek. Ik mag dat wel :biertje:
 
Vanuit de dome of topgun van een B17, met een groothoeklens.

Echt, ik loop ook al dagen te zoeken, ge-wel-di-ge plaat :wegkwijt:
(zou ook wel eens in die positie willen zitten trouwens;))
 
Tsja, dacht aan een B17 maar als je de technische tekeningen ziet van bijv Sentimental Journey dan loopt de antenne weg naar rechts ipv links zoals op de foto.


Heb het spelletje een tijdje links laten liggen en heb er nu weer even tijd voor. Blijft verslavend!
 
Vanuit de dome of topgun van een B17, met een groothoeklens.

Echt, ik loop ook al dagen te zoeken, ge-wel-di-ge plaat :wegkwijt:
(zou ook wel eens in die positie willen zitten trouwens;))

Geff, bedankt! Het is inderdaad een B17, dus 1 van de 3 punten heb je alvast binnen. Maar nu voor vraag 2 en 3 nog even raden welke het is en waar hij eerder voor gebruikt is. Capt. Kebab maakt dus nog steeds kans :)

Om jullie een beetje te helpen met vraag 2: ik had al verteld dat het toestel dit jaar weer in april boven Phoenix te zien is. Het toestel is dus niet in Arizona zelf gestationeerd, maar daar wel soms te zien. Ideetjes?

Hierna is vraag 3 eenvoudig te beantwoorden. Ik wacht nog even met het plaatsen van de foto totdat ook deze vragen geraden zijn.

Succes met deel 2 en 3.
 
Collings Foundation B17 Nine O Nine
Filmster (of decorstuk?)

Er zijn maar 14 vliegende B17's over..... dit is één
 
Oeh, Kebab, je hebt het goede antwoord op vraag 2. Het is inderdaad de Nine-O-Nine van de Collings Foundation. In april te zien op Tucson, Glendale en Scottsdale als onderdeel van de "Wings of Freedom Tour 2009". Heel goed, en nu ook 1 van de 3 puntjes.

Nu de allerlaatste vraag nog: wat was de functie van het toestel vóórdat hij bij de Collings Foundation werd gevoegd?

Wordt spannend. Geff en Capt. Kebab hebben ieder één punt. Wie komt het eerst met het verlossende antwoord . . . ?
 
B17 Glow in the dark version

The Nine-O-Nine, a B-17 Flying Fortress heavy bomber of the 323rd Bomb Squadron, 91st Bomb Group, completed 140 combat missions during World War II, believed to be the Eighth Air Force record for most missions, and never lost a crewman as a casualty. The most widely recognized and revered aircraft type of World War II, the B-17 Flying Fortress, takes to the skies again. The B-17G (Serial # 44-83575) has been returned to its wartime configuration under the auspices of the nonprofit Collings Foundation of Stow, MA and given the name "Nine-O-Nine".

The Collings Flying Fortress was built at Long Beach, CA by the Douglas Aircraft Company and accepted on April 7, 1945. Although she was too late for combat, #44-83575 did serve as part of the Air/Sea 1st Rescue Squadron and later in the Military Air Transport Service.

In April 1952, #44-83575 was instrumented and subjected to the effects of three different nuclear explosions. After a thirteen-year "cool down" period, #44-83575 was sold as part of an 800-ton scrap pile and Aircraft Specialties Company began the restoration of the aircraft.
 
kan me een B17 foto herinneren waar het ding een grote Turboprop op de neus had..

ik ga voor engine testbed, van gokje P&W

mocht dat het niet zijn waterbomber voor forest fires
 
Hmpf, nou loopt Kliko met het derde puntje weg. Inderdaad is het toestel zo'n 20 jaar als waterbomber gebruikt voordat hij weer in oorspronkelijke staat werd gerestaureerd.

Omdat hij het eerste was met het lastigste deel van de opgave geef ik de vloer aan Geff :biertje::biertje::biertje:. Maar Capt. Kebab krijgt zeker een noemenswaardige vermelding voor zjin volhardendheid :biertje::biertje:. En Kliko, je gokte volgens mij een beetje, maar een biertje heb je toch zeker wel verdiend met het goede antwoord op de 3e vraag :biertje:.

Dan het toestel zelf:

_R8G9302_900x600.jpg


Tja, ik wil niet teveel opscheppen, maar deze foto is dan weer gemaakt vanuit de B24 Liberator van dezelfde Collings Foundation :) . De foto van de raadplaat is gemaakt vanuit de opening aan het eind van het "flight deck". Vaak zit hier een doorzichtig perspex raam voor, maar dat was tijdens mijn vlucht verwijderd, dus lekker open.

En er zelf mee meevliegen zoals Geff graag wil, kan tegen betaling van een aardige (maar nog wel enigzinds betaalbare) som geld. Dat geld komt direct ten goede aan het onderhoud van en vliegen met de toestellen.

De Foundation heeft als belangrijkste doel om de geschiedenis levend te houden. Vandaar dat ze enkele van hun toestellen door de hele VS vliegen, zodat iedereen die daarin geïnteresseerd is ze kan komen bekijken en er een ritje in kan maken. Meestal kun je kiezen tussen hun B17 Flying Fortress, B24 Liberator, B25 Mitchell of P51 Mustang. Geloof me, het is een echte belevenis om met dit soort machines op pad te gaan.

Ik heb een paar dagen met de vrijwilligers van de foundation meegelopen en heb dus ook gezien dat ze bij ieder bezoek aan een luchthaven ook heel veel veteranen naar zich toe weten te trekken. Vaak hebben die de meest fantastische verhalen over alles wat je nog niet wist van de oorlogen in Viëtnam of de Golf. Het zijn complete reunies als de CF in de stad is. Erg interessant om mee te maken.

Meer foto's van mijn bezoek aan de B17 van de CF binnenkort in AOPA Pilots & Planes.

Geff, your controls . . .
 
Last edited:
Waterbomber, in ieder geval beter dan de eerste lading. Verrekt moeilijke foto omdat er geen verhoudingen te zien waren of kleurtjes.

Maar goed, zo kan een bekend toestel genoeg hoofdbrekens veroorzaken. Benieuwd wat Geff ons voor gaat schotelen....
 
Een gezamenlijk overwinning :yeehaa:

Hmmm... ok, omdat het over waar, wanneer, hoezo en zo gaat, hier een denk ik nogal moeilijk te raden plaatje van een vroeger erg beroemd, zelfs berucht veld.

Er zijn als je goed kijkt wel wat aanwijzigingen. Maar omdat alles wordt geraden, zelfs aan de hand van de geur van de foto :bwah: zeg ik nog maar even verder niets :haha::grijns:

waardan.jpg


De vragen:
- welk veld, waar?
- waar is dit veld vooral berucht door geworden, en wanneer?
- wat voor kleur hebben de neuzen van de schapen?
 
Last edited:
Back
Top