Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Kliko, niet te enthousiast met je antwoord...wel goed trouwens.

hero0906.jpg


Zijn boek:

basher-five-two-the-true-story-of-f.jpg


Zijn rescue:

HE9G6.jpg


50606626.jpg

Hij is nu motivational speaker en bible-pusher:

vetsday3.jpg



Het verhaal ging dat hij orders had genegeerd en vervolgens te laag en te dicht bij een Servische raket batterij heeft gevlogen en vervolgens is neergehaald.
Er werdt natuurlijk een heldenverhaal van gemaakt en de film "Behind Enemy Lines" is losjes op zijn verhaal gebaseerd.
 
Imo.

Vraag 2 is dus door jouw beantwoord. Omdat KLIKO wat stubborn is?

Zelf vond ik echter je verwijzing naar Icarus wel leuk gevonden. Als je hoog gaat vliegen kunnen je vleugels wel eens smelten. Zat daarom even met die metafoor omhoog, :haha: Maar heb hem toch opgepikt.
Wellicht was dit niet wat je in gedachten had maar gesmolten was er wel iets.

Lees, alle pagina's, en huiver.

http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-10221-postdays-0-postorder-asc-start-45.html

Who has the floor?

Cheers
Art
 
De Icarus verwijzing vond ik zelf ook wel geslaagd:

  • Niet naar zijn "vader" luisteren
  • Vleugels stuk

KLIKO heeft de vloer als 'tie wil, anders ...open vloer
 
Het was een donkere en stormachtige nacht.

Zoals die alleen plachten voor te komen in de Noord Franse laagvlakte waar wind en regen ongehinderd “le Plat Pays” konden teisteren.

Het was daar waar onze held zichzelf terugvond na een gelukte noodlanding , dat wil zeggen, de Sopwitch Camel tweedekker was een totaal verlies, waar hij zich met wilde motoriek uit de overblijfselen wist los te maken onderwijl de brokstukken van zich afschuddend.

Hij lag plat op zijn buik, probeerde zich met de tijgersluipgang voort te bewegen richting het eerste licht van de opkomende maan en relaliseerde zich waaar hij was. Behind enemy lines.
Het was 16 November 1916 en morgen zou hij zijn verjaardag vieren in de mess van het 278 squadron van het Royal Flying Corps. Al zijn vriendinnen en minnaressen , er was een verschil, hadden toegezegd hem te komen zoenen, op zijn minst.

Maar hier lag hij nu, met dank aan zijn antagonist, The Red Baron.
‘Damn you”, zuchte hij zachtjes voor zich uit. De maan steeg verder op, in het Oosten.
Koud , nat en miserabel richte hij zich half op om naar voren te turen waar wellicht het prikkeldraad van de trenches te zien zou zijn. Maar niets, alleen glooiend gemaaide korenvelden en een kerktoren in de verte.

Een manifeste eenzaamheid en droefenis overviel hem. Het was donker. Zelfbeklag, en verwijten aan zichzelf en aan iedereen die hij kende vochten om voorrang in zijn gemoedstoestand.
Ergens links van hem blafte een hond. En waar honden blaffen zijn meestal ook mensen aanwezig, dus, tijgerde onze held naar het waargenomen geluid en naderbij gekomen wist hij in de donkerte van de avond een soort boerderij met schuur te ontdekken.

Plotseling ging daar een deur open en een geelachtig warm licht kwam naar buiten gedanst, op de maat van pianomuziek , Chopin, vergezeld van lachende stemmen en gerinkel van glazen.
De deur smakte weer dicht en onze held kon niet anders dan zich in gebukte houding naar een raam met wapperend gordijn haasten om naar binnen te kunnen gluren. Mischien waren er wel vriendelijke lieden in huis.?

Bij het raam aangekomen wurmde hij zich met verkleumde ledematen omhoog om binnen te kijken.
War hij toen zag trof hem als een bliksemflits.
Aan de piano zat… en eromheen stonden… en…. en… en.., allemaal met glazen of flessen aan de mond, niet gehinderd naar het scheen omtrent de harde werkelijkheid buiten het raam.

Wat onze held geraakt had was dat hij alle gezichten herkende. Hij voelde zich nu wel erg alleen en eenzaam.
Met de rug tegen de muur liet hij zich zachtjes naar beneden glijden, terwijl dat nare gevoel bij hem opkwam, “am losing my touch” . En, alsof de duvel er mee speelde, was dat ook nog de muziek die op dat moment de pianist op toetsen wist in te kloppen. ‘Loosing my touch, get me out of here”.
Waar, waar had hij dat ook alweer eerder gehoord.

Het drong langzaam tot hem door. Er klopte hier iets niet. Hij hing niet onderuitgezakt tegen een boerderijschuur en die hondeblaf kwam hem ook al bekend voor.
Nog eenmaal hees hij zich met laatste krachten op om via het raam naar binnen te kijken en toen zag hij wat eigenlijk niet waar kon zijn.

De vragen.

1. Als het geen boerderijschuur was, wat was het dan wel.
2. Wie speelde de piano.
3. Wie stonden om de piano heen te drinken en te lachen.
4. Wie was de zanger componist van” loosing my touch”

Note.
Kijk, dit sort Art'se kronkels krijg je nu als het topic aan fatique gaat leiden.

Cheers
Art
 
Last edited:
Art, ik ben wezen zoeken, maar er komen twee onjuistheden naarboven in je verhaal.

De Sopwith Camel had zijn eerste vlucht pas op 22 december 1916, en werd pas in 1917 geintroduceerd aan het front, deze kan dus onmogelijk op 16 november 1916 zijn neergeschoten over Frankrijk.

Een zoektocht naar kills van de Red Baron levert ook niks op. Er is op 16 & 17 november 1916 geen Sopwith Camel (onmogelijk dus) of Sopwith Pup neergeschoten door de baron, ook is er een jaar later op diezelfde data (16, 17 nov. 1917) geen Camel of Pup neergeschoten door de baron.

De componist van het liedje ben ik nog naar op zoek.

A hint maybe?
 
Zelfs Capt. Mainwaring is onder de indruk en staat deze creatieve afwijking van de regels oogluikend toe...
 
Tsjonge, Slipstream is wel gedegen te werk gegaan.

Met schaamrood op de kaken kan ik niets anders uitbrengen dan, 'Fog of War". Het was ook al zo lang geleden.

Maar de vragen zijn bij lange niet beantwoord, en aangezien ik A gezegd heb moet ik nu ook B zeggen alhoewel ik dat niet had verwacht.

Goed. Een hint voor vraag 2. De piano player.
Dat was altijd de oudste van het gezelschap, werd daarom ook Uncle genoemd, en had het vorige conflict nog meegemaakt.
Was ook vaak in rang als Captain.

En de hint voor vraag 4. de zanger/componist was, is nog, een leeftijdsgenoot van de Captain. Een aardige uitspraak van hem was, "ouder worden is best grappig, als je ouder wordt will je steeds ouder worden".

Cheers
Art
 
Goed. Een hint voor vraag 2. De piano player.
Dat was altijd de oudste van het gezelschap, werd daarom ook Uncle genoemd, en had het vorige conflict nog meegemaakt.
Was ook vaak in rang als Captain.

By all means Mr. Horizon, are you in any way referring to me? I sincerely hope you don't presume I have lost my touch, do you? Rather impertinent if you ask me!
dadsarmy_captain_mainwaring.jpg

En de hint voor vraag 4. de zanger/componist was, is nog, een leeftijdsgenoot van de Captain. Een aardige uitspraak van hem was, "ouder worden is best grappig, als je ouder wordt will je steeds ouder worden".

Cheers
Art

Ik begin een vaag vermoeden te krijgen, there is something smelly behind the barn! 'Losing my Touch' is geschreven en gezongen door Keith Richards (overigens een prachtnummer, sleazy and jazzy) en heel toevallig een leeftijdgenoot van mij. Alleen ziet Keith er natuurlijk véél ouder uit!
En het nummer moet ik echt met jullie delen, ssoooo good!
[YOUTUBE]LqN89bT3VEE[/YOUTUBE]​

Jongens en Meisjes Airworkers, kijk uit, Ome Art heeft ons denk ik allemaal op het verkeerde been gezet.
Art, ben ik een beetje warm?

Greetz,
TD
 
Last edited:
Dan zou het "vorige conflict" gezien aan de kledij eerder WW2 dan WW1 zijn en is Art's wie wat waarom vraag meer een verhaal wat het echte verhaal verhult.

Ik stem in met taildragger, het moet bijna wel The Rolling Stones zijn.

Ook opvallend, de datum genoemd in Art's initiele post (16 november) komt exact overeen met de datum waarop het gepost is.

There's something going on.

Ook zijn er zo goed als geen records te vinden van 278 SQN.

Het enige wat in de buurt komt is die van de RAAF maar dat is en de verkeerde nationaliteit vermoed ik en deze is pas opgericht in het nieuwe millenium.

De britse match van het RFC (Royal Flying Corps) stond bekend onder 27 SQN niet 278 en deze hebben nooit met Sopwiths gevlogen gedurende WW1.

Ik begin de weg een beetje kwijt te raken maar ik blijf zoeken.
 
Dit raadplaten verhaal zou nog bijna een eigen leven gaan leiden, lost in metaphoric translation.

Dus dan maar even op de beschrijvende manier geprobeeerd, zonder teveel parafrasering, en zie, de hints hebben hun targets bereikt.

Taildragger en zijn alter ego C.M. hebben inderdaad de juiste insteek gevonden zodat ik er nu gelukkig een punt aan kan breien.

Spitsvondige Slipstream had al vastgesteld dat de enige feitelijke juistheid de datum van de dag moest zijn en dat was ook zo. Onze “Held” was inderdaad de volgende dag jarig maar is nog niet zo oud als TD en KR. En wie de pianist en zijn muziekje waren weten we nu ook. De lachende en drinkende omstanders rond de piano kunnen schoenen gaan passen.

Blijft over vraag 1. Antwoord, de Airwork Crewroom op de Veluwe, where everybody knows your name.

De enige echte hint was natuurlijk deze: "Kijk, dit sort Art'se kronkels krijg je nu als het topic aan fatique gaat leiden".

Ik geef Slipstream the floor, voor zijn research en vingerwijzing dat je zelfs in de Airwork Crewroom je fantasie tenminste met de basis feiten mee moet laten lopen.

De tijd gaat NU in.

Cheers
Art
 
Heren, ik ga er morgen een plaatsen!!!! Helaas te druk vandaag!

Dankjewel Art! Maar ik denk dat een deel van de eer ook voor TD is.

Morgen verschijnt er een nieuwe raadplaat!
 
Het heeft even geduurd, maar ik vermoed dat ik wel een leuke heb.

De foto:

raadplaatf.jpg


1. Wie is de rechterman op deze foto??
2. Wat is er zo bijzonder aan deze man?
3. Voor welke strijdkrachten vecht hij?
4. Als je eenmaal weet wat er zo bijzonder is aan deze man, vertel me dan waar heeft hij dit geleerd?
5. (BONUS POINTS) Wat is er ironisch aan wat deze man doet?
 
Even in willekeurige volgorde:

heb nog geen naam maar vermoed het volgende:
Persoon in kwestie is een Amerikaanse piloot tijdens Desert Storm I of II boven Iraq neergehaald en gevangen genomen.
Nu werkt hij als adviseur om de (nieuwe) Iraakse luchtmacht te trainen.

Kist op de achtergrond is bijna zeker Russisch, misschien de SU 25 Frogfoot.

Zit ik in de goede richting?
 
Even in willekeurige volgorde:

heb nog geen naam maar vermoed het volgende:
Persoon in kwestie is een Amerikaanse piloot tijdens Desert Storm I of II boven Iraq neergehaald en gevangen genomen.
Nu werkt hij als adviseur om de (nieuwe) Iraakse luchtmacht te trainen.

Kist op de achtergrond is bijna zeker Russisch, misschien de SU 25 Frogfoot.

Zit ik in de goede richting?

Zeker een goede eerste stap, dan maar een kleine hint:

Het heeft niks te maken met Desert Storm of Irak. Echter het toestel is inderdaad Russisch en de beste man is ook een adviseur.
 
Ik denk dat ik geografisch even verkeerd zat, tweede poging:
Irak had volgens mij ook meer Europese vliegtuigen (Mirage) dan Russisch.

Afghanistan, beste man is adviseur.
Waarschijnlijk Topgun graduate of Instructeur geweest, NAS Miramar.
Ironisch dat hij nu de vliegtuigen vliegt waar hij altijd tegen vloog?
 
Major Caleb Nimmo, eerste Amerikaan die een Mi-35 in gevecht heeft gevlogen. Adviseur van de Afghan National Army Air Corps’ rotary wing squadron. Hij heeft dat in 40 uur bij een burger contractor geleerd, waar geen idee ... en in Tsjechie.

Het ironische is misschien dat hij enorm veel leert van de afghaanse piloten die hun ervaring geleerd hebben tegen de Russen samen met de Mujahedeen?
 
Back
Top