Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Capt. Mainwaring krijgt van mij geen kans en die brulboei van een Sergeant-majoor al helemáál niet!

Onderstaand twee foto's die alles met elkaar te maken hebben.
De eerste is wat je een 'calculated mishap' zou kunnen noemen en de tweede is de man waar het om draait:
1.jpg
2.jpg


1- Waar en wanneer gebeurde deze iets uit de hand gelopen landing?
2- Wat is het verhaal hierachter?
3- Wie was de vlieger van deze kist (zie ook foto 2)
4- Wat voor vliegtuig?
5- Wat gebeurde er daarna met deze man?

Greetz,
TD
 
Last edited:
Ja!, Dat is die Russische kerel die deserteerde en een MiG-25 naar Japan vloog waarna deze aandachtig bekeken kon worden.

Instant edit: 6 september 1976, Viktor Belenko.

Open vloer. :biertje:

2d, speciaal voor taildragger: Hakodate, Japan. Wat er met deze man gebeurde? Hij werd amerikaan en leefde nog lang en gelukkig.
 
Last edited:
Ja!, Dat is die Russische kerel die deserteerde en een MiG-25 naar Japan vloog waarna deze aandachtig bekeken kon worden.

Instant edit: 6 september 1976, Viktor Belenko.

Open vloer. :biertje:

Niks open vloer en biertje.

Heb je haast of zo?

Wel alle vragen beantwoorden
 
Priest maakt zijn antwoord niet echt compleet en ik heb het vandaag druk met een paar vliegtuigen.

Wie de vloer wil of het antwoord van Priest ook meteen compleet wil maken pakke hem.

Greetz,
TD
 
Je was me net voor, TD, ik was al bezig. Begreep je reactie niet helemaal. Priest mag weliswaar (zoals eerder ook wel door anderen vertoond) héél kort van stof zijn met de door hem aangedragen oplossing voor raadplaat # 1881, maar als ik de vragen stuk voor stuk beantwoord kom ik niet veel anders uit:

1. 06/09/1976, Hakodate, Japan

3. Viktor Ivanovich Belenko

4. Mig-25

2. Behalve dat Viktor zijn wiegje in Rusland stond diende de goede man ook voor het Russische leger (kort samengevat: Russische kerel). Aanvankelijk was hij een zeer fervent voorstander van de socialistische en communistische ideeën. Dat veranderde toen het hem duidelijk werd dat slechts de partijtop hiervan profiteerde en de overige Russen onder mistroostige omstandigheden moesten leven. Ook de Russische propaganda stuitte hem tegen de borst. Het was voor hem onder meer een raadsel waarom de binnen de SU verguisde US veel meer Nobelprijswinnaars telde dan zijn geboorteland. Die vragen moest hij echter voor zich houden, anders zou hij worden aangemerkt als ontrouw en gevaarlijk voor het systeem met alle gevolgen van dien. Omdat hij besefte dat hij het systeem niet in zijn eentje kon veranderen, besloot hij zichzelf van het systeem te scheiden. Hij wilde hoe dan ook weg uit ‘dat concentratiekamp’. Is ervan overtuigd dat hij stellig een andere manier had gevonden om te kunnen ontsnappen als hij geen straaljagerpiloot zou zijn geweest. Maar dat was hij wél en daarom wachtte hij een moment af waarop hij niet alleen voldoende brandstof aan boord had maar ook verzekerd was van goede weersomstandigheden. De vlucht was spectaculair: Viktor vloog meermaals nauwelijks boven de zeespiegel.
De piloot is geenszins van plan geweest het toestel dat hij vloog te stelen. Maar toen hij het eenmaal op westerse grond had gezet was de interesse van het westen dermate groot dat de Mig-25 voor onderzoek volledig uit elkaar werd gehaald. En nadat ‘het poppetje was gezien’ ging het kastje niet dicht maar werden de onderdelen in dertig kratten teruggestuurd naar de SU. (Viktor deserteerde dus, vloog de kist naar Japan waarna deze aandachtig bekeken werd).
De financiële consequenties van Viktors handelwijze waren overigens enorm. Het Sovjet Ministerie van Defensie staakte de bouw van twee vliegdekschepen teneinde het systeem van de doelclassificatie van alle Russische vliegtuigen te vervangen. Kostenplaatje: tweemiljard roebels.

5. Viktor vroeg in Amerika asiel aan. Dit op grond van de geschiedenislessen die hij op de middelbare school had genoten en die hem hadden geleerd dat Amerika een land van immigranten was. De keuzevrijheid die hem daar wachtte was voor hem aan het begin allesbehalve makkelijk want als je uit een systeem komt waarin alles voor je wordt beslist weet je niet zomaar raad met alles. Bij het boodschappen doen hoefde hij niet te wachten in een o zo lange rij. En eenmaal in de winkel werd hij opnieuw verrast door de enorme keus. Hij koos voor blikvoer. Bleek kattenvoer te zijn. Hij genoot ervan (waar ik me iets bij kan voorstellen gezien het dagelijkse menu van witte kool zoals ik me herinner toen ik ooit de SU bezocht – echt, als je dacht ‘Hé, vandaag niet!’, dan hadden ze die kool wel ergens in verstopt!). Viktor is de luchtvaart trouw gebleven: hij is testpiloot, consultant en docent lucht- en ruimtevaarttechniek.
Klinkt naar een nog lang en gelukkig leven. :D

Maar… TD, ik ben het wel met je eens dat het een gemis/een misser is dat het verhaal niet de aandacht kreeg die het verdiende.:biertje:
John Barron heeft een boek geschreven over deze ‘raadplaatman’: MiG Pilot: The Final Escape van Luitenant Belenko.

Als hiermee de raadplaat voldoende is beantwoord geef ik de vloer graag aan Chaseplane: ik weet dat hij een héél leuke raadplaat op de plank heeft liggen. Omdat ik het ware verhaal daarachter van hem zelf heb vernomen doe ik ff niet mee. Mocht Chaseplane nu geen tijd hebben, dan komt hij vast op een ander moment met de plaat. En geef ik de vloer aan de man of vrouw die zich geroepen voelt.

Zie ook:
http://www.fullcontext.org/people/belenko.htm
 
Last edited:
B747, een pracht van een antwoord, zo zie ik ze graag! Dank je wel.
Tja, die Viktor was iemand die wist wat ie wilde (en is dat nog steeds).

Heel benieuwd naar wat Chaseplane op de plank heeft liggen, Chase..... go ahead.

Greetz,
TD
 
Bedankt B747 en TD, ook voor het wachten. Maar hier is 'ie dan.

Onderstaande foto is een detail uit een foto die ik een paar jaar geleden heb gemaakt. Opmerkelijk stukje Nederland op een opmerkelijke plaats. En daar heb ik een paar vragen over.

Watisdit33.jpg


1. Op wat voor toestel kwam ik de naam van deze eigenaren tegen?
2. Wat is de naam die aan dit toestel is gegeven en die hij stoer op de neus draagt?
3. Waar kwam ik dit toestel tegen (regio / land is goed genoeg)?

Nadat de vragen beantwoord zijn zal ik het hele verhaal hierachter onthullen.

Succes!
 
Tip 1: Hmm, blijft moeilijk hè? Oké, ga ik een handje helpen. Zonder compleet antwoord te geven op vraag 3: ik kwam dit toestel tegen in één van de voormalig Joegoslavische staten. Welke dat was mag je alsnog zelf uitvissen.
 
hehehe, TD knutselt op zondagen niet aan vliegtuigen (niet religieus, maar gewoon thuis lekker klooien).
Als TEC het goed vindt om onderstaand filmpje dat alles te maken heeft met zijn vraag hier te laten staan dan kunnen jullie de achtergrond van het gevraagde voorval misschien achterhalen. Het is allerminst technisch correct wat je ziet, maar de moeite waard:
[YOUTUBE]cscz93PYpI4[/YOUTUBE]​

Greetz,
TD
 
Crash van Chuck Yeager in een NF-104A

The Lockheed NF-104A was an American mixed power, high-performance, supersonic aerospace trainer that served as a low cost astronaut training vehicle for the X-15 and projected X-20 Dyna-Soar programs.

Three aircraft were modified from existing Lockheed F-104A airframes and served with the Aerospace Research Pilots School between 1963 and 1971, the modifications included a small supplementary rocket engine and a reaction control system for flight in the upper atmosphere. During the test program the maximum altitude reached was over 120,000 ft (36,600 m). One of the aircraft was destroyed in an accident while being flown by Chuck Yeager, the accident being later featured in The Right Stuff motion picture.


Reaction Control System


It was realized that normal aircraft control surfaces had little or no effect in the thin atmosphere of the stratosphere and that any aircraft operating at extremely high altitudes would need to be equipped with a reaction control system (RCS). A modified version of the Bell X-1 was used for initial RCS tests, but was grounded after technical problems and was replaced with a NASA-modified Lockheed F-104A (55-2961) in 1959 which carried RCS systems on its wing tips and in the fuselage nose. This aircraft (designated JF-104) achieved a maximum altitude of 83,000 ft (25,000 m) during the test program. Pilots who flew this aircraft included Neil Armstrong who gained valuable experience in using the RCS system. Pilots complained that the instrument displays were difficult to read and were not accurate enough for the critical zoom climb profiles required to reach high altitudes

In addition to the standard J79 jet engine a Rocketdyne AR2-3 rocket engine was fitted at the base of the vertical fin. This engine burned a mixture of JP-4 jet fuel and 90% hydrogen peroxide oxidizer solution. The NF-104 carried enough oxidizer for approximately 100 seconds of rocket engine operation. The thrust level could be adjusted to maximum or approximately half power by the pilot using an additional throttle lever on the left side of the cockpit.

The NF-104A was able to reach great altitudes through a combination of zoom climbing (trading speed for altitude) and use of the rocket engine. A typical mission involved a level acceleration at 35,000 ft (11,000 m) to Mach 1.9 where the rocket engine would be ignited, and on reaching Mach 2.1 the aircraft would be pitched up to a climb angle of 50-70° by carefully applying a load equal to 3.5 g. The J79 afterburner would start to be throttled down at approximately 70,000 ft (21,000 m) followed shortly after by manual fuel cutoff of the main jet engine itself around 85,000 ft (26,000 m) to prevent fast rising engine temperatures from damaging the turbojet. After continuing over the top of its ballistic arc the NF-104 would descend back into denser air where the main engine could be restarted using the windmill restart technique for recovery to a landing.

Chuck_Yeager_in_NF-104.jpg






NF-104.jpg


The third NF-104A (USAF 56-0762) was delivered to the USAF on 1 November 1963, and was destroyed in a crash while being piloted by Chuck Yeager on 10 December 1963.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_NF-104A
 
OK we gaan het even proberen;

scott.jpg



  • Wie is deze lief lachende meneer?
  • Wat heeft hij verkeerd gedaan?
  • Wanneer?
  • Wat doet hij nu?

Regards,
 
!. Jake Grafton

2. Was "going downtown" Hanoi met een A6 Intruder, wat absoluut verboden was.

3. July 1972. Terwijl de daarop volgende Court Martial nadenkt over de op te leggen penalty geeft President Nixon opdracht tot linebacker II en de heren gaan vrijuit.

4. Hij is nu een succesvol schrijver, vliegverhalen voornamelijk, onder het pseudoniem, "Stephen Coonts".


@ Imo, zoals je ziet zijn er meerdere manieren om een hint te vragen.:haha:

Cheers
Art
 
LOL...dacht even dat ik de verkeerde foto gebruikt had.
Here's the hint:

Vroeger deed hij in de dood nu doet hij in bijbels...................:1855:
 
Vraag 4 is beantwoord, hij heeft nu een Masters Degree in Theologie.

Nieuwe hint, vrije interpretatie van de mythe van Icarus.
Dat is wat hij verkeert heeft gedaan.
De officiele versie van het verhaal is trouwens dat hij niets verkeert heeft gedaan, maar er zijn hardnekkige geruchten van wel.

Volgende hint komt morgen.
 
Back
Top