Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Ik zie in het rijtje een:
NF5
F5A
F100C
RF84F
F84
F86
T33A
RT33A
En oh ja, die voorste Pitot zou best eens die van een F104 kunnen zijn(correctie, dat is em).

De foto is genomen in het Turkish Air Force Museum in Istanbul

Niet helemaal compleet, maar grotendeels klopt het

Greetz,
TD
 
van links naar rechts:

stukje pitot neus boom van F-104G
neus van NF-5A ex KLu K-3070 (maar built up with various parts from other F-5's during its refurbishment for the museum)
neus RF-5A
neus F-100C
neus RF-84F
neus F-84F
neus CL-13 Mk2 (ex Canadese F-86E(M))
neus T-33A
neus RT-33A (deze in een grijs verleden vliegend op dia gezet)
stukje staart F-104G op een paal

TD heeft duidelijk de meeste moeite gedaan en gewonnen. Ofschoon 172RG de bonus heeft gaat de floor naar TD!
 
TD heeft duidelijk de meeste moeite gedaan en gewonnen. Ofschoon 172RG de bonus heeft gaat de floor naar TD!

De neus van de F100 deed het 'm eigenlijk in combinatie met die F5-en, dat kon alleen maar Turkije zijn.

Allee, gaat ie:
crash.jpg


1- Waar en wanneer?
2- Welk vliegtuig?
3- Waarvoor werd dit vliegtuig gebouwd?
4- Wie vloog dit toestel en kwam helaas bij deze crash om?

Greetz,
TD
 
1. July 8th 1965, Arizona
2. Tallmantz Phoenix P-1
3. Voor de film "Flight of the Phoenix" directed by Robert Aldrich
4. Albert Paul Mantz

Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Mantz

Wist wel gelijk welke film het was maar even zoeken naar de naam.
Video van de crash is hier trouwens:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=n82nN_lqn58[/YOUTUBE]

By the way:

The "Tallmantz Phoenix P-1" was made up of:

* North American T-6 Texan engine, cowling, propeller, undercarriage wheels and cockpit controls
* Beechcraft C-45 Expeditor wings,
* North American L-17 Navion tail wheel
* Tallmantz-designed and constructed fuselage, wing roots and skids

The Tallmantz workshops near Santa Ana, California built an open cockpit fuselage consisting of a tubular steel framework surrounded by circular wooden bracing frames with a plywood covering and the tail section was similar in construction. The skids were scratch built from steel parts while wire bracing was added, made from clothesline to intentionally create a "flimsy" look.[1] Although wheels were used, they were camouflaged in the final print of the film in order to make it appear that the aircraft was fitted with skids only.

Construction was completed in June 1965 and the completed "movie model" was submitted to the Federal Aviation Administration (FAA) which issued a Certificate of Airworthiness on 14 June.

Bron: Wikipedia....
 
Last edited:
_1647083_sanjayap300.jpg



1. Wie is dit?
2. Wat is zijn connectie met de luchtvaart?
3. Hoe is hij aan zijn einde gekomen, waar en wanneer?
 
Last edited:
Ik zeg dat hier het antwoord zal staan. Iets met Indira Gandhi (aanslag), haar zoon (verkeersvlieger) en broer (omgekomen bij auto-ongeluk).

Het is volgens mij Rajiv Gandhi.
 
Deze dus:

Sanjay Gandhi died in an air crash on 23 June 1980 near Safdarjung Airport in New Delhi. He was flying a new aircraft of the Delhi Flying club, and, while performing a loop over his Office, lost control and crashed. The only passenger in the plane, Captain Subhas Saxena was also killed in the plane crash. Sanjay Gandhi went up in his Pitts S-2A aerobatic biplane despite an explicit prohibition by the Directorate General of Civil Aviation mere weeks before the crash. Apart from forbidding him to fly an aircraft he was not rated to pilot, the DGCA, Air Marshal (Retd.) J. Zaheer, DGCA had, earlier, censured Gandhi for illegally piloting a commercial plane (with passengers)

Greetz,
TD
BTW, spek en bonen dit keer, was al door BdM op het goede spoor gezet, daar gaat de eer naar toe
 
Ik vond hem al niet lijken, als ik zijn naam intypte in Google, maar dacht wel dat het in die richting moest zijn.

Ik moet even afhaken met een nieuwe inzending, alhoewel ik die op de plank heb liggen, maar kan even geen foto's uploaden.

Voor wie wil, de vloer is open......
 
Boss Du Manche was erg dichtbij maar TD heeft het volledige antwoord.
Vloer is aan allebei.......:yeehaa:




**** Gewoon een suggestie, meer niet;

Ik denk dat we ons wat meer aan de regels moeten houden Wie, wanneer waarom.
Gaat mij meer om de persoon, het vliegtuig en de geschiedenis.
Een goed verhaal is belangrijk.
De Seagull vind ik een hele mooie.
Door een bekend persoon in gevlogen of historisch van belang of een grote rol gespeelt in een politiek event. Een film mag altijd natuurlijk.
We zijn hier ook een beetje bezig met de opvoeding van de wannabee's, geschiedenis is belangrijk. *******
 
Last edited:
Goeie suggesties Imo, vandaar dan ook deze raadplaat:

We zien de trieste overblijfselen van een 'grande dame'
triest.jpg


1- Waar en wanneer vond dit ongeval plaats?
2- Welk bekend persoon was de gezagvoerder?
3- Wat voor klein onderdeeltje was deel van de oorzaak van de crash?
3- Welk werkwoord is in vliegerkringen ontstaan n.a.v. de gebeurtenis? (Bonus)

Go at it.

Greetz,
TD
 
Je hebt het over een 'grande dame' dus het moeten haast wel de trieste overblijfselen van een Connie zijn.
Gezagvoerder Koene Dirk Parmentier die met de DC-2, PH-AJU 'Uiver' faam verwierf en wereldnaam maakte in de MacRobertson Internationale Luchtrace van Engeland naar Australië, de zg. 'Melbournerace', zat ook achter de knuppel tijdens de laatste vlucht van de Lockheed Constellation PH-TER Nijmegen. Het was in de nacht van 20 op 21 oktober 1948.
Alleen... de oorzaak doet me twijfelen of ik het bij het juiste eind heb. Ik weet niet beter dan dat de kist na te zijn vertrokken in aanraking is gekomen met een hoogspanningsdraad. Van een technische storing is mij in dezen niets bekend.
 
Aaah, eindelijk kan ik ook 's meedoen! De bonusvraag zette mij op het spoor:

1. Shannon, Ierland, 5 september 1954.
2. Adriaan Viruly.
3. Super Constellation gecrashed binnen een minuut na take-off, 2500 meter na het einde van de baan. Het waarschuwingslampje dat moet branden als het onderstel niet is vergrendeld, was vermoedelijk defect. Daardoor dacht Viruly dat het onderstel was ingetrokken, terwijl dit niet het geval was. De kist crashte in de modder bij de rivier Shannon, 28 doden (totaal inzittenden 56 personen). Meer info klikkerdeklik.
4. Viruleren, wat "overtrekken na de start" zou moeten betekenen, al blijkt uit de genoemde oorzaken geen overtrek.

De verkeersleiding van Shannon had niets in de gaten. De navigator van de Constellation ploegde door de modder en de rivier en kon het vliegveld bereiken om daar alarm te slaan. Veel mensen in de kist kwamen om door verstikking vanwege de benzinedampen.
 
Diana, respect!
Je scoort met gemak een vette 10+ !
Werkelijk alles is goed, bonus met plezier erbij.

Dat van het 'viruleren', daarvan dacht ik dat het maar weinig bekend zou zijn, maar je wist het, chapeau.:yeehaa:
Toch wel wat zuur voor die man geweest, dat zo'n werkwoord ooit is ontstaan.

Heel benieuwd waar je mee komt.

Boeing 747, het type had je dus wel goed, maar alle eer gaat naar Diana.

Greetz,
TD
 
Dank je wel! Dat "viruleren" was niet-googlebaar (zodra de Googlebot deze site weer heeft bezocht wel) en was daarom een heel leuke vondst.

Heb met Imo Apita's opmerkingen in het achterhoofd, geprobeerd een mooie raadplaat te bedenken. Mogelijk zijn hints nodig, naar vooralsnog moeten jullie het hiermee doen:

picture.php


1. Wie is de geportretteerde?
2. In mei 1941 vloog hij voor het eerst op een bepaald type vliegtuig. Welk vliegtuig en wat is de toedracht?
3. Hoe is hij omgekomen?
4. Wie heeft opdracht gegeven om dit schilderij te maken?
5. Bonusvraag: op welke wijze wordt hij herdacht?
 
Back
Top