Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Dan zal ik maar voor de vele bonuspoenkten gehen: is de foto niet afgelopen zomer op de kermis gemaakt? Ik meen daar beslist zulks gezien te hebben! :grijns:
 


1. Welk type? Focke Wulf189 "Uhu"
2. Taak? verkenner, lichte bommenwerper, grondaanval
3. Motor type? 2 x Argus As 410
4. Viele bonus punkten: waar is de foto gemaakt? Tsja, ik heb de plaat niet kunnen vinden. Zal wel aan het Oostfront zijn, want daar werden ze veel gebruikt. En ik ben benieuwd naar de hele foto en het verhaal er achter

Er is er volgens Wikipedia nog één in Washington.
 
Geen Do, geen Blenheim en geen kermis... Wel de Uhu!

Goed zo Geff, well done, de volle laag. Dit is een buitgemaakte Uhu die is achtergebleven op een vliegveld nabij Stalingrad in 1943! Toen ik de foto tegen kwam dacht ik, dat is een mooie om te bewaren voor raadplaat. Tot mijn verbazing zijn er 800+ gemaakt. Dit is de hele foto:



Gevonden en gejat op:

http://mosarchiv.mos.ru/images/vystavki/strunnikov/index.html

De Washington Uhu is deze:

http://www.aeroplanemonthly.co.uk/news/Fw_189_for_Paul_Allen_news_195488.html

Maak er wat moois van Geff!
 
Dank voor de eer! Jammer van die Bonoes Pfunkten, maar zo goed verstopt is ook wel uniek zeg ...

Bijgaande plaat is bijzonder spectaculair, en daarom ook misschien wel te bekend. Maar vooruit, daar issie dan:

wiewatwaar.jpg


Vragen:
1) Wanneer, waar?
2) Wat is het verhaal achter deze (en nog meer van deze) foto's?

Succes! Als nodig volgen tipjes van sluiers en zo, maar ik ben bang dat het te makkelijk is dit keer.

We zullen zien ...
 
Het is het (beroemde) plaatje ja, knap gevonden! :yeehaa:

Maar datum en plaats zijn niet juist. En, daar zit een verhaal achter ... dus zoek nog even verder ;)
 
Ok, een hint dan: deze foto heb ik gescanned vanuit een (origineel) boek met vergeelde bladzijden. Een schitterend uniek boek, dat ik van een vriend heb gehad, en dat in oorsprong is geschreven door de misschien wel beroemdste vlieger uit de 1e wereldoorlog. Het boek heeft (c) 1933. En toen was deze foto, samen met een aantal anderen, wereldnieuws ...

Succes :cool:
 
Priest zat in de goede richting .. ik geloof er ook niks van. Het betrof een serie foto's, uitgegeven in een boek.

Hier is er nog een:

wiewatwaar2.jpg


Nou, hiermee moet het verhaal boven water kunnen komen denk ik. Succes!
 
Het lijkt er niet op dat het antwoord gevonden wordt .... een onthulling is daarom nu wel op zijn plaats denk ik ...

Het hele verhaal kan hier gevonden worden:

Meer uitleg bijvoorbeeld ook hier en hier

Bedenk eens dat de betreffende foto's en het boek dus ruim 50 jaar lang voor iedereen authentiek zijn geweest. En dat zonder computers en PaintShop en zo ...

De eer gaat naar Priest !!
 
Back
Top