Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Vraag niet hoe... Maar "Diana's" schilderij heeft na veel 'ploegen' het volgende opgeleverd: :radar:

1. "Diana's" geschilderde portret is van 1e luitenant Govert Steen, die op 12 maart 1917 in Apeldoorn werd geboren.

2. In mei 1941 lukte het Govert Steen om, samen met drie andere Engelandvaarders, waaronder Jonkheer Jan Jacob Gerard ('Mickey') Beelaerts van Blokland een Duits watervliegtuig te stelen. Dit watervliegtuig, een Fokker T8W lag in de Amsterdamse Minervahaven, en nadat piloot Govert Steen het vliegtuig had kunnen starten en ze het anker hadden gelicht, vlogen ze naar Engeland. Boven Engeland aangekomen werd het vliegtuig, dat voorzien was van hakenkruizen, door de Britse luchtafweer beschoten. Na een noodlanding werden ze door de kustwacht opgewacht, waarna ze later onder politiebegeleiding naar Londen gebracht waren.

3. Hij werd op 5 juni 1942 neergeschoten in een aktie tegen de Duitse bezetting boven Frankrijk, en hij is daar tijdens gevechts handelingen om het leven gekomen.

4. de RAF gaf opdracht aan Eric Kemmington om dit schilderij te maken.

5. “Diana’s” schilderij werd aangeboden door de Britse ambassadeur toen deze dappere vlieger, Govert Steen posthuum werd gehuldigd. In de officiersmess van de L.S.K. te Scheveningen werd door de Britse ambassadeur, sir Philip Nichols, aan de Nederlandse luchtmacht een geschilderd portret aageboden van de in 1942 gesneuvelde luitenant-vlieger Govert Steen. Luit-gen C.Giebel, chef van de luchtmachtstaf, aanvaardde het geschenk in dank. De britse ambassadeur was vergezeld van zijn luchtvaartattache, group captain J. Ker. De plechtigheid werd bijgewoond door de commandant luchtmacht Nederland, generaal-majoor A.Baretta, en door vele officieren van de L.S.K. Voorts bevonden zich onder de aanwezigen de enige overlevende van de metgezellen van luitenant Steen op zijn ontsnappingsvlucht, de tegenwoordige majoor jhr Beelaerts van Blokland. Onder de L.S.K.-officieren was ook de majoor-vlieger van het Spitfire Squadron no 322, waarvan luitenant-vlieger Govert Steen in Engeland deel uitmaakte, aanwezig.

Mvg, learner... ;)
 
Last edited:
Briljant! Had verwacht rond deze tijd wel met een hint te moeten komen, maar ik sta versteld. Ben wel errug benieuwd wat je op spoor bracht?

Nog even ter aanvulling de volgende tekst van Beelaerts van Blokland, geeft zo uit eigen mond een extra dimensie aan het avontuur:

"Ik fietste langs de Minervahaven en zag daar, het was haast niet te geloven, een Duitse Fokker watervliegtuig T8W liggen. Het toestel lag 100 meter van de kade, we moesten een rubberboot hebben maar die kon je toen niet meer krijgen. Ik herinnerde mij dat een van mijn leerlingen nog een drijfzak had."

Fokker%20tw8.jpg


"In de vroege morgen, ongeveer een week later, peddelden we daarmee naar het toestel, klommen erop en erin. Steen had nog nooit met zo'n ding gevlogen. Ik kon dat ook niet, maar had bij de cavalerie wel geleerd hoe je richting moest bepalen. Steen friemelde wat aan wat draden en startte eindelijk de motoren, waarvan er een haperde. Toen bleek dat het vliegtuig nog verankerd lag en draaide wij grote cirkels in het water. Dat anker opgehaald. De Duitsers stonden aan de walkant naar ons gestuntel te kijken maar grepen niet in, want ze dachten dat we oefenvlucht zouden maken."

"We schoten door de haven, scheerde langs de Hembrug het Noordzeekanaal op. We kwamen onder het wolkendek. Kaarten hadden we niet, alleen mijn Bézar legerkompas. Steen wilde naar Lowestoft in Zuid-Engeland vliegen om daar op een breed strand te landen. Opeens ontdekten we dat de zon aan de verkeerde kant van onze kist stond: mijn kompas deugde blijkbaar niet en we vlogen dus richting Frankrijk."

"We keerden en twintig minuten later zagen we een kust vol rotsen en Engelse huizen. Plotseling werd er door de Britse luchtafweer op ons, door hakenkruizen voorziene watervliegtuig, geschoten. Landen konden we niet, want het strand stond vol met palen en stakels tegen een mogelijke Duitse invasie. Steen had van tevoren al gezegd dat hij alles wilde doen voor de vrijheid, maar dat hij beslist niet in brand wilde worden geschoten. Het vuren hield op, nadat we oranje-wit-blauwe vlag buiten het toestel lieten hangen."

"Doordat in Amsterdam de hendel van het remmechanisme was afgebroken, konden we geen vaart minderen en kwam het watervliegtuig op zijn neus in het water terecht. Na een hoge golf en wat geluk kwam het toestel weer recht en taxieden we naar de wal. Door de kustwacht werden we opgebracht en de bevolking van Broadstairs riep:' Well done the Dutch!' Daarna kregen we in de officiersmess de eerste van drie bacon en eggs op één morgen. Onder politiebegeleiding werden we naar Londen gebracht voor ondervraging door de Britse geheime dienst in de Patriotic School."

Geweldig verhaal. Bron: www.prinsesirenebrigade.nl/engelandvaarders.

Learner: Je antwoord op de bonusvraag, hoewel een mooi verhaal op zich, was niet wat ik bedoelde. Maar ik moest wel cryptisch blijven, anders was het wel erg makkelijk te googlen. Ik doelde op het gedenkraam in de clubruimte van Vliegclub Teuge:

gedenkraam%20Teuge%203.jpg


Met dit raam worden Rijklof van Goens, Hendriks Jansen, Roeland Jan Snellen, Jan Thijssen en Govert Steen herdacht. Allen vliegclubleden omgekomen in de oorlog, en van slechts één is het lichaam geborgen.

Maar dit was slecht een bonusvraag, voor de rest helemaal goed. Aan jou de vloer!
 
Hi Diana,

Overal gezocht, na veel proberen uiteindelijk ergens een plaatje gevonden zonder ook maar een enkele aanwijzing. Maar het was in ieder geval iets...

Verder gezoch en op http://beeldbank.nationaalarchief.nl terecht gekomen en daar kwam de naam naar boven en vervolgens de rest van het verhaal http://www.rijnenberg.nl/easypage_5.html.

Dat gedeelte van de tekst van Beelaerts van Blokland was ik in het verhaal niet tegengekomen. Wat een story...

En tsja, dat gebrandschilderde raam op Teuge was ik toch niet zomaar achter gekomen...

Heb nog nooit een foto 'opgeladen' dus ik weet niet of dit lukt zo. Een beetje te weinig tijd nu om me er in te kunnen verdiepen. Maar wellicht komt het toch over...

1. Wie zijn deze 'slimme suikeroom' en 'adelkaart'
2. Ter gelegenheid van welke jubelende en eerste gebeurtenissen?
3. Wanneer? Op dezelfde dag.
4. Waar? Op een plaats vlakbij waar nu een vliegveld is.

mvg, learner... :)
 

Attachments

  • Screen shot 2010-02-21 at 23.42.22.jpg
    Screen shot 2010-02-21 at 23.42.22.jpg
    6.3 KB · Views: 0
  • Screen shot 2010-02-21 at 23.41.33.jpg
    Screen shot 2010-02-21 at 23.41.33.jpg
    6.9 KB · Views: 0
Hi Diana,

Overal gezocht, na veel proberen uiteindelijk ergens een plaatje gevonden zonder ook maar een enkele aanwijzing. Maar het was in ieder geval iets...

Verder gezoch en op http://beeldbank.nationaalarchief.nl terecht gekomen en daar kwam de naam naar boven en vervolgens de rest van het verhaal http://www.rijnenberg.nl/easypage_5.html.

Dat gedeelte van de tekst van Beelaerts van Blokland was ik in het verhaal niet tegengekomen. Wat een story...

En tsja, dat gebrandschilderde raam op Teuge was ik toch niet zomaar achter gekomen...

Heb nog nooit een foto 'opgeladen' dus ik weet niet of dit lukt zo. Een beetje te weinig tijd nu om me er in te kunnen verdiepen. Maar wellicht komt het toch over...

1. Wie zijn deze 'slimme suikeroom' en 'adelkaart'
2. Ter gelegenheid van welke jubelende en eerste gebeurtenissen?
3. Wanneer? Op dezelfde dag.
4. Waar? Op een plaats vlakbij waar nu een vliegveld is.

mvg, learner... :)

Jan heerma van Voss en Graaf Charles de Lambert. De gelegenheid was het 40 jarig bestaan van de suikerfabriek van Van Voss en om dat te vieren wilde hij de eerste gemotoriseerde vlucht in nederland organiseren. Het werd uiteindelijk savonds 27 juni 1909 net ten zuiden van Etten-Leur, kilometertje of 5 van het huidige seppe. De vlieger was De Lambert, te zien op de eerste foto

Dit zou ik normaal dus echt niet weten, maar ben 4 weken geleden in aviodrom geweest :grijns:
 
Wat een toeval 2ndEvilernie...

Zo zie je maar weer dat, hoe moeilijk een bepaalde opgave ook lijkt, er meestal wel ergens toch weer een onverwacht lichtpuntje opduikt.

Evenals Diana, bij de vorige raadplaat, wilde ik net wat meer hints gaan plaatsen.

Hulde:yeehaa: en aan jou de vloer...

Mvg, learner...:)
 
Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry
P38
Met het boekje Le petit Prince
Neergestort en omgekomen nabij Marseille bij een verkenning vanaf Corsica in 1944. Wrak is 6 jaar geleden gevonden.

Tip voor de volgende keer: Bestandsnaam aanpassen ;)
 
Boeing, wellicht een goed idee om volgende keer de info die bij je plaat hoort te laten verdwijnen. http://img189.imageshack.us/img189/2743/200809antoinedesaintexu.jpg legt de bal op je eigen stip zoals Priest terecht al aangaf.

Oeps, eh... :eek: Daar had ik, dommie, dommie, ff niet opgelet.
Toch maar nog even wachten of 2ndEvilernie met iets komt????
Ik neem aan dat Priest het goede antwoord zelf wist en vervolgens heeft gecheckt? ;)

In relatie met Antoine de Saint-Exupéry wil ik nog wel wat meer vermelden, want ik heb hem niet voor niets gekozen.

Allereerst wordt over hem gezegd dat hij piloot was tot in het diepst van zijn ziel. Reden waarom een piloot in zijn meest bekende boekje ook een van de hoofdrollen speelt. In een ander boek van zijn hand dat die bekendheid niet geniet, Vol du Nuit, beschrijft hij zowel de hemel als de gedachten en gevoelens van vliegers.
Sommige van zijn uitspraken zijn een eigen leven gaan leiden als herhaaldelijk geciteerde spreuken. Ik noem er een paar:
- Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.
- De ervaring leert ons dat liefde niet bestaat uit het naar elkaar kijken van twee mensen, maar uit het samen in dezelfde richting kijken.
- De reden om lief te hebben is de liefde.
- Waarheid is wat de wereld eenvoudiger maakt, niet wat chaos creëert.

Op 31/07/1944 keerde Antoine niet terug van een verkenningsvlucht. Zestig jaar later zijn er voor de kust van Marseille wrakstukken opgevist van het toestel waarin hij zijn laatste vlucht maakte. In 2008 kwam de bejaarde Duitse journalist Horst Rippert (de broer van zanger Iwan Rebroff) met het verhaal dat hij Antoine met diens toestel zou hebben neergehaald. Horst Rippert was in de veertiger jaren piloot bij de Luftwaffe. Had 28 overwinningen op zijn conto. Over één bleef hij zijn leven lang wroeging voelen toen duidelijk werd dat de piloot van de Franse Lockheed Lightning P38 zijn lievelingsschrijver was. Het is niet zeker of deze getuigenis op werkelijkheid berust. Niet uitgesloten is dat het een publiciteitsstunt betreft ten behoeve van het boek 'Saint-Exupéry, l’ultime secret', waar Horst Rippert aan heeft meegewerkt.

Rest me te vermelden dat er zowel een luchthaven naar Antoine is vernoemd (Lyon-Saint-Exupéry) als een planetoïde (2578) Saint-Exupéry.
 
Last edited:
Spieken was niet nodig. Blijkbaar is mijn geheugen nog zo goed dat ik meteen aan de juiste persoon moest denken, waarschijnlijk geholpen door de manier waarop je de vragen stelde:

1. Kees Koning
2. Volgens mij zowel Starfighters als NF5's als F16's, maar zijn bekendste "wapenfeit" had met NF5's te maken . . .
3. . . . die hij bij een inval op vliegbasis Woensdrecht te lijf ging met ook op de vliegbasis gevonden bijlen. Hij wilde de toestellen vernielen om te voorkomen dat ze aan Turkije geleverd zouden worden, en daar mogelijk tegen de Koerden ingezet zouden kunnen worden.
4. Dat was op nieuwjaarsdag 1989. Het hele verhaal is te lezen op Wikipedia.
 
Behalve spieken bleek ploegen dus ook voor jou niet nodig, Chaseplane, voor dit konin(g)klijke antwoord. Omdat ik een deel van mijn leven in Eindhoven heb gewoond en deze markante figuur wel eens heb zien lopen, heb ik hem dit maal ' ingezet'. Over de manier van vragen stellen heb ik wel even nagedacht. Ik heb er bewust een aanwijzing mee willen geven, zij het niet een al te grote. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er nog wel enkele aanwijzingen hadden moeten volgen.

Het ook door mij geraadpleegde Wikipedia vertelt niet dat Kees Koning al eerder (1985) op vliegbasis Woensdrecht onder het motto ‘Ontdek je hekje’ knipacties had uitgevoerd met het creëren van openingen in hekken. Dit als protest tegen de plaatsing van kruisraketten. De bijbelse opdracht ‘zwaarden tot ploegscharen te smeden’ inspireerde deze vredesactivist toen hij in 1989 met een bijl op NF-5 straaljagers inhakte. Nog meer werd hij gedreven door de overweging: ‘Per drie seconden laten we een kind sterven. In diezelfde korte tijd geven we 150 duizend gulden aan bewapening uit. Ik wil later niet hoeven zeggen: ik stond erbij en keek ernaar.’ Zie verder: http://www.grenzeloos.org/artikel/viewartikel.php/id/500.html

De vloer is voor jou, Chaseplane. :cool:
 
Last edited:
Ah...Kees Koning.
Hoewel ik het niet met hem eens ben heb ik toch een hoop respect voor hem.
Je hebt toch dat soort mensen nodig om de boel een beetje in balans te houden.
Heb ooit nog extra wacht moeten lopen omdat er een paar heli's op Deelen in de fik waren gegaan.
 
Ssssssssst......... Chaseplane is slapen dus ik kaap de vloer even tussendoor;

1. Van wie is deze kist?
2. Waar kennen we de irritante eigenaar van?
3. Wat is de geschiedenis van deze kist?
4. Waar komt de "nose-art" naam vandaan?

PS, deze is vrij makkelijk;

116903263_289990b4cb.jpg
 
1. Tom Cruise (bleh)
2. Films, zowel als acteur als producer (Top Gun MI)
3. Welbekende Warbird *
4. Zijn Vrouw?

Edit: * na wat googlen

1946: Donated to Civil Air Patrol unit
196?: Earl Reinert
1968: Victory Air Museum, IL
1982: Bill Conner, CA
1987: Joe Kasparoff, CA restoration
199?: Eddie Wachs, 1997 registered N51EW, restoration completed by Cal Pacific.
1998: Won Best P-51 at Oshkosh
2001: Vallhalla Aviation (rumor has it that Tom Cruise flies this mustang)
2006: paint changed to "Kiss Me Kate"
 
Last edited:
1. Tom Cruise (bleh)
2. Films, zowel als acteur als producer (Top Gun MI)
3. Welbekende Warbird *
4. Zijn Vrouw?

Edit: * na wat googlen

1946: Donated to Civil Air Patrol unit
196?: Earl Reinert
1968: Victory Air Museum, IL
1982: Bill Conner, CA
1987: Joe Kasparoff, CA restoration
199?: Eddie Wachs, 1997 registered N51EW, restoration completed by Cal Pacific.
1998: Won Best P-51 at Oshkosh
2001: Vallhalla Aviation (rumor has it that Tom Cruise flies this mustang)
2006: paint changed to "Kiss Me Kate"

Deze P-51 was eerder een van de vliegtuigen van de 'Tuskegee Airmen' en nu inderdaad eigendom van meneer Kruis:
tom-cruise-flying21.jpg


Priest, je zat helemaal goed volgens mij
 
Back
Top