Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Dankje,

Hieronder een plaatje:
2mctuza.jpg




Duidelijk een airfoil te zien daar bovenop. Kennelijk kan het bul draaien, ik zie een kogellager en tandwielen (37 en 35) met een grote vertraging.
De romp (of behuizing) waarop alles is gemonteerd (11) is duidelijk rond van boven.
Dat het een rotor van een heli is lijkt me onwaarschijnlijk, daar is het mini-motortje (36) veel te klein voor (of het is een modelletje, kan natuurlijk ook). Het zal dus wel een of ander verstellingsmechanisme zijn.
Vreemd is het kabelboompje (33), er moet dus binnen in die airfoil iets elektrisch te regelen zijn.

Pfffft, een best raadsel! Het lijkt mij een tekening die hoort bij een of andere patentaanvraag, maar vriendje Google heeft me nog niets wijzer kunnen maken.

Greetz,
TD​
 
Tsja.. wilde gok... draaimechanisme voor een oblique wing?

Dan zou het in de AD-1 hebben gezeten (1979-1982)

Ik weet dat de duitsers er in WWII ool al mee bezig zijn geweest met de Blohm and Voss BV P.202

....maar of het dit is??...:wegkwijt:
 
Tsja.. wilde gok... draaimechanisme voor een oblique wing?

Dan zou het in de AD-1 hebben gezeten (1979-1982)

Ik weet dat de duitsers er in WWII ool al mee bezig zijn geweest met de Blohm and Voss BV P.202

....maar of het dit is??...:wegkwijt:

Hulde hulde, het antwoord is helemaal juist!

AD-1_2.jpg


Het plaatje is inderdaad genomen van het patent dat in 1974 werd aangevraagd door Robert T Jones. Patentnummer 3971535 welke hier is te vinden. De Duitsers waren er inderdaad ook al mee bezig geweest waarbij ik eigenlijk naar de naam Richard Vogt zocht, maar dat is je vergeven.

TailEndCharlie's beurt om iets leuks op de vloer te leggen ;)
 
Okay dan...

Ziehier een nieuwsbericht van het ANP van een behoorlijk poosje geleden.
Dit voorval heeft wat koppen doen rollen!



Wie o wie kan hier een datum aanhangen??

Zal wel weer van de google-skills afhangen, maar kon zo snel niks origineels bedenken...
 
18 november 1953
De hele bubs liep vast in slecht weer en raakten aanvankelijk wel erg de weg kwijt. Fuel starvation van de onfortuinlijke twee noopten ze tot een niet reguliere landing, ofwel het weggooien van hun vliegtuig.

Greetz,
TD
 
triest.jpg


Als je goed kijkt zie je hoe triest deze foto eigenlijk is.
Mijn vragen:
1- Waar?
2- Wat was het beroep van de heren die hier voor het eerst de luchtvaart introduceerden?
3- Wanneer was dat?
4- Wanneer is de foto genomen (jaar is genoeg)

Greetz,
TD
 
Tja, wat moet je nu doen wanneer twee cracks een serietje antwoorden geven en ex-aequo eindigen? Lastig!

Beiden gaven 4 antwoorden, beiden hadden daarin 1 foutje.
Het juiste rijtje is:
1- Soesterberg
2- Automobielbedrijf (heerlijk ouderwets woord)
3- 1913
4- 2008
Triest dat onze bakermat zo ten prooi is gevallen aan allerlei bestuurlijke dwalingen.

TEC heeft in zijn correctie zijn antwoord op 2 juist herzien, maar antwoord 2 fout
BdM had antwoord 3 fout

Uiteindelijk heeft TEC in zijn correctie het foute antwoord op 2 van BdM overgenomen. Da's best jammer, want je had het eerst wel goed. Typo?

Ik stel voor dat wie van jullie tweeën het eerst met een nieuwe opgave komt de vloer ook mag hebben. Salomo spelen is voor mij echt te hoog gegrepen heren.

Greetz,
TD

Inmiddels zie ik BdM's nieuwe opgave al verschijnen!
 
Last edited:
Iedereen kent dit logo:

ferrari_logo.gif


Maar waar komt het vandaan?
Wat is de connectie met de luchtvaart?
Wie en waarom is het voor het eerst gebruikt?

Zo veel mogelijk details en namen aub.

Ben benieuwd
 
Iedereen kent dit logo:

ferrari_logo.gif


Maar waar komt het vandaan?
Wat is de connectie met de luchtvaart?
Wie en waarom is het voor het eerst gebruikt?

Zo veel mogelijk details en namen aub.

Ben benieuwd

Francesco Baracca had een stijgend paard op zijn vliegtuig in WW1 staan. Enzo Ferrari ontmoete deze vliegenier na een wedstrijd en vroeg hem om het paard te gebruiken in het logo, hopend dat het hem ook geluk en hoop zou brengen. Hoe het uiteindelijk met Ferrari is afgelopen weten we allemaal ;)

Wanneer het toestel voor het eerst vloog (even wiki erbij pakken) was in maart 1917.

Handig, als je vroegâh ooit eens een verslag over Enzo gemaakt hebt. :blabla:
 
Hmmm..kunnen we niet helemaal goed rekenen.
Enzo Ferrari is goed,
Francesco Baracca had een stijgend paard op zijn vliegtuig in WW1 staan
is ook goed.
Maar we hebben nog wat meer info over Baracca nodig en hij is niet degene geweest die Enzo het logo heeft gegeven.
 
Wow, Diana..... dank je wel. Zelf vinden we het nogal meevallen hoor (Toch, TEC en Chase en nog veel meer?):grijns::grijns::grijns:

Beetje laat antwoord op een oude post, maar ik ben het helemaal met TD eens. We doen ons best, maar vooral omdat we het leuk vinden! Puzzeltjes maken en oplossen en in de tussentijd nog wat leren ook. En nee, die kennis hebben we echt niet altijd paraat in onze eierdop hoor. Gelukkig is er Internet.

Bedankt Diana :kiss:
 
Hmmm..kunnen we niet helemaal goed rekenen.
Enzo Ferrari is goed, is ook goed.
Maar we hebben nog wat meer info over Baracca nodig en hij is niet degene geweest die Enzo het logo heeft gegeven.

*pakt dan nogmaals wiki erbij en ziet staan: 'In later years (after his death), Baracca's father presented Baracca's prancing stallion emblem, the Cavallino Rampante, to Enzo Ferrari. The rearing horse has been the official symbol of Scuderia Ferrari racing team since 1929, and of Ferrari automobiles since they began manufacture.'

Z'n pa dus ;)
 
Back
Top