Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Art, had je alleen een glas op of meteen een hele fles? Geweldig, ik wil het eigenlijk meteen allemaal goed rekenen vanwege de inzet maar dan doe ik de geschiedenis weer tekort. Dus... weet je wat? In je antwoord 1 zit een correct woord dus die reken ik gewoon meteen goed. Nu nog een juiste voor 2, 3 und 4.
 
Last edited:
Hoewel ik vooral hier lees, bij deze ook eens een post. Na al die dagen kan ik me niet meer inhouden hoor ;) want die foto herkende ik toevallig gelijk al:

1. Max Immelman (wie kent hem niet..)
2. 18 juni 1916
3. Sallaumines, Noord Frankrijk
4. Fokker E.III ((serial 246/16)

De bewuste foto heb ik alleen maar kunnen vinden op http://www.earlyaviator.com/
maar er zijn er meer van gemaakt, zie bijv. in Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Immelmann
http://www.flickr.com/photos/29007475@N08/3285715219/

Max Immelman is vooral bekend om de aerobatic figuur die naar hem genoemd is, hoewel dat niet de figuur is zoals hij die vloog. Dat kon wel met de Fokker E.III (onze eigen Anthony heeft daarmee op lage hoogte loopings gedraaid boven het vliegveld..) maar dat is niet zo'n handige figuur in luchtgevechten.
 
Last edited:
Hmm... een raadplaat met een onderdeel van een vliegtuig hoort in de andere sectie denk ik..

Hierbij een historische dan maar, die me altijd ie bijgebleven. Tevens bewijs dat ook toen al inverted flight systems prima in orde waren :grijns:

raadplaat.jpg


Maar:
1. wanneer was dat dan? (jaartal en maand zijn voldoende)
2. en wie was de lead van de formatie? (ook zijn nickname graag)
3. extra punten voor zijn wingmen
4. de foto is genomen vanuit ook een bijzonder vliegtuig, welke was dat?

Mooi hé, zo'n formatie ;)
 
Last edited:
Dank je :D

Het verhaal hier achter is echt prachtig. De lead van de formatie is later nog een beroemde piloot geworden. In dit geval, in het begin van zijn carriere, had hij het echt te "bruin" gebakken en kreeg een flinke douw :grijns:
 
1. Het gebeurde in september 1941

2. De Lead (inverted) was Eric 'Winkle' Brown

3. Zijn nrs. 2 en 3 waren Sub-Lt Graham Fletcher en Sub-Lt Bertie Williams

4. De foto is genomen door de Captain van een Pan American Boeing 314 'Dixie Clipper' die zich nogal afgepist voelde dat hij (toen de USA nog neutraal waren) door een formatie Martlets van de Fleet Air Arm werd onderschept en dat de Lead daarbij ook nog eens de brutaliteit had om daarbij inverted te gaan. Het vond plaats tussen de Azoren en Lissabon. De foto is via de US-ambassade in Lissabon naar de Britten gestuurd, samen met een protest. Brown kreeg een reprimande en werd 3 maanden senioriteit in rang teruggezet. Daarbij werden de schitterende, en tussen de regels door toch lovende, woorden gebruikt: 'You had a lapse of concentration in the duty that you were supposed to be filling'.
Heerlijk, die Britse understatements.

Winkle Brown heeft zijn sporen in de luchtvaart meer dan verdiend, lees hier maar.

Op deze foto zie je Winkle in het midden toen hij in 2006 als 90-jarige de Guild Award of Honour in ontvangst mocht nemen van de Guild of Air Pilots and Air Navigators.
Winkle_ps.jpg


@Geff: Off-topic, genoten van je luchtvaartsite, zeker toen ik het filmpje bekeek van je vlucht met de J3 PH-GEN. Heb tijdens haar verblijf op Gilze redelijk wat uurtjes in de GEN gevlogen met veel plezier en ook de radio/intercom toen ingebouwd. Bevalt dat een beetje?

Greetz,
TD
 
Last edited:
Taildragger, ik buig nederig en feliciteer u. Helemaal goed!

Ja, prachtig verhaal van een nogal interessante piloot! Hij is een paar keer op Discovery Channel te zien geweest, waarin hij met prachtige onderkoelde humor vertelt over zijn ervaringen.

Jouw beurt !!


@TD, off-topic: Dank voor het installeren, heeft het altijd prima gedaan! En doet het nog steeds, op zijn nieuwe plek in de vleugelwortel onder de pas geinstalleerde mode-S. Enne.. dankzij de ook nieuwe wind-driven generator nu geen gesjouw met accuutje meer ;)

Heerlijk vliegtuigje, ik ga er altijd graag mee buiten spelen!
 
Beste allen, heb even niets geschikts voorhanden...
Dus Open Floor

@Geff.... geniet er van, 't is een heerlijk vliegtuig!
Wij hebben ook inmiddels die generatoren, eigenlijk Alternators, geplaatst
op onze Tiger Moth en de Ryan STM.

Greetz,
TD
 
Tsja, dit is het verhaal: http://mofak.com/Full Moon Story.htm

Echter, een precieze datum kan ik niet geven (ergens in 1979), locatie is somewhere over the Pacific en de namen van de daders zijn mij ook onbekend. Exact ditzelfde verhaal is op meerdere websites te vinden, echter alle zonder namen en data.
 
Moon Over the Pacific
This photograph was taken in the late 70's on a mid-winter flight from xxxx, Okinawa to the states for delivery of the RF-4C to a periodic maintenance facility in California.

The aircrew was from xxxx AFB, Texas and was routinely treated to this good deal TDY. The formation consisted of one KC-135 tanker and two RF-4C's from the xxxx Recce outfit.

Sometime after the fifth or sixth in-flight refueling, the normal boredom began to set in and to keep occupied the Phantom crews talked to the crew members of the tanker Aircraft on the HF radio just to chit-chat. During the conversation it was revealed that the tanker had some additional passengers on board, which included a flight nurse that was catching a hop back to the states. The nurse was then invited onto the flight deck, and talked to the crews of the F-4s and instantly became quite good friends with the pilot of #xxxx.

It was during the next refueling, when after #xxx had hooked-up and began taking fuel, that the boom operator suddenly went out of view, and was replaced by a totally naked flight nurse, that then pressed her breasts against the refueling window. The pilot of #xxx almost had an emergency break-away, but hung in there and took the full off-load.

Following this flashing, the crew of #xxx decided to retaliate and took a high position on the tanker's left wing. Since it was a winter flight, the crew was also required to wear the famous poopy suite, or anti-exposure flight suit in addition to the normal clothing. Luckily the pilot had first pinned the ejection seat before he began to undress. Anyone that has ever flown the Phantom will appreciate the degree of difficulty in performing this maneuver.

First the leg restraints had to be released, then the parachute was unbuckled, along with the seat pack and lap belt restraints. Next, off came the winter flight jacket, the normal flight suit and gloves, then the poopy suit, the thermal underwear and so forth. Then he had to stand on his head.

The picture was taken by the pilot of the other F-4, and the timing was right after General Creech had issued his Doctrine on Aircrew Discipline which included more rules about not carrying a camera in the cockpit. The photograph became an instant success within the crew-dog underworld, and late in 1979, when xxxx's Wing Commander was fired for having lost so many crews and jets during a Red Flag, this photo was at the last minute, inserted into his going away picture, signed by all of the wing's crew members.

This Colonel was well liked by all, and to repay our kindness for having given him this moon shot, he emptied his lawn mower's supply of gasoline into his on-base back yard, and spelled the F___ word in large enough letters that everyone could see it from the traffic pattern.

A parting shot. The pilot of #xxx, was never admonished for this incident, but was later in trouble for having sonic boomed his hometown on a cross-country. He was then selected for an assignment to the first F-16 squadron and disappeared.

The pilot that took the picture, was a Flight Commander at the time, was recalled by SAC and flew B-52's until he retired. He is now a Captain with American Airlines. The back-seaters were riffed a few years after the photo and also disappeared. And now you know the rest of the story.

The nurse, by the way, loved the gesture and met the pilot of #xxx that night at the O'Club, but that's another story.


Link

Nu alleen nog je vraag beantwoorden...
 
Ojjo en BdM, allebei het goede verhaal.
Ik zal even helpen zoeken want ik ben zelf ook de website kwijt waar de namen op vermeld werden.....:D
 
Aha, Imo Apita, dat is bijna een gele kaart.

Een challenge plaatsen en dan even "niet meer te weten" wat de juiste antwoorden zijn. :eek!:

Ik heb er het regelement nog even op nagekeken maar eenduidig is dat Ojjo en BdM de punten hebben gepakt daar vraag drie niet beantwoord hoeft te worden omdat de vraagsteller het antwoord even "kwijt" is.

BdM geeft de vloer aan Ojjo, dus, we go from there.

Ordnung muss sein.

Cheers
Art
 
Nieuwe uitdaging:



In een plaats in Friesland staat dit gedenkteken.
1. Welke plaats en straat?
2. Ter ere van wie?
3. Waarom staat dit teken daar?
4. Welke "eerste" komt op naam van deze meneer?

Succes.
 
Nieuwe uitdaging:



In een plaats in Friesland staat dit gedenkteken.
1. Welke plaats en straat?
2. Ter ere van wie?
3. Waarom staat dit teken daar?
4. Welke "eerste" komt op naam van deze meneer?

Succes.

1. Heerenveen, Op de hoek van de Van Maasdijkstraat en de Zonnebloemstraat
2. Clément Guillaume Jean van Maasdijk
3. Omdat hij daar de eerste Nederlandse vliegdemo zou gaan geven (uiteindelijk niet gelukt omdat deze in Ede werd gegeven.
4 Hij was de eerste Nederlander die omkwam bij een vliegtuigongeluk
 
Last edited:
Priest, mijn complimenten. Alles goed. Over de beantwoording van vraag 3 heb ik nog wel een opmerking overigens. De demo is wel gegeven, daar verwijst het gedenkteken ook naar, namelijk van 31 juli tot 4 augustus 1910, echter het was niet de eerste vlucht boven Nederlands grondgebied. Het schijnt wel de eerste demo geweest te zijn.

De vloer is uwes.
 
Back
Top