Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Op die Dave was ik ook terechtgekomen, maar die heeft vlgs. mij geen invloed op de luchtvaart gehad.
Even verder zoeken dan maar
 
Nou, TEC maar weer een keertje:

Rechts:John Lear
Links: John’s vader Bill Lear

Bekend van de Lear Jet corporation.
Ken je klassiekers!

If answer=okay then open flour. TEC gaat zometeen nl. zijn boerenkiel aantrekken en wat barretjes in het zuiden des lands aantikken. Alaaf!
 
Het is al eventjes stil hier, waarschijnlijk om begrijpelijke redenen. Ook ik volg alle ontwikkelingen n.a.v. de trieste afloop van flight 1951 nauwgezet.

Terwijl de Raad van Onderzoek van Mr. Pieter het aan de stok heeft met het OM (die het van hem hopelijk verliest) en we toch even niks anders kunnen doen dan speculeren moet er maar weer eens een plaat tegenaan, dan hebben we even wat omhanden.

mijlpaal.jpg


1- Welke kist zien we hier?
2- Wie vloog hem voor het eerst en van welk vliegveld?
3- Waarom is dit een mijlpaal in de luchtvaartgeschiedenis?
 
Da's duidelijk een Meteor, maar wel met wat ongebruikelijke motoren. Uit Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Turboprop):

The first British turboprop engine was the Rolls-Royce RB.50 Trent, a converted Derwent II fitted with reduction gear and a Rotol 7-ft, 11-in five-bladed propeller. Two Trents were fitted to Gloster Meteor EE227 — the sole "Trent-Meteor" — which thus became the world's first turboprop powered aircraft, albeit a test-bed not intended for production[1][2]. It first flew on 20th September 1945.

Dus, om je vragen te beantwoorden:
1 - Gloster Meteor F1 special EE227, uitgerust met twee RR Trend turboprop motoren,
2 - Dat was Eric Greenwood, en de vlucht vond op 20 september 1945 plaats vanaf Church Broughton,
3 - Het was voor het eerst dat een turboprop motor werd gebruikt / getest in de luchtvaart. Hoe het daarmee verder gegaan is weten we allemaal :)
 
Oké, nieuwe vraag, maar zonder plaatje dit keer. Misschien komt dat plaatje achteraf nog. Via het raadsel van TD hebben we al gesproken over de turboprop motoren van Rolls Royce. De vroege RR turbinemotoren kregen namen als Derwent, Trent en Dart.

Twee vragen hierover:
1. Waar komen deze namen vandaan (wat is de overeenkomst tussen deze namen)?
2. Behalve dat 'ie zijn naam heeft gegeven aan een turbinemotor, heeft de Derwent (in de betekenis van vraag 1) nog een opmerkelijke rol gespeeld in de geschiedenis van de luchtvaart. Welke rol is dat?

Succes!
 
Oké, nieuwe vraag, maar zonder plaatje dit keer. Misschien komt dat plaatje achteraf nog. Via het raadsel van TD hebben we al gesproken over de turboprop motoren van Rolls Royce. De vroege RR turbinemotoren kregen namen als Derwent, Trent en Dart.

Twee vragen hierover:
1. Waar komen deze namen vandaan (wat is de overeenkomst tussen deze namen)?
2. Behalve dat 'ie zijn naam heeft gegeven aan een turbinemotor, heeft de Derwent (in de betekenis van vraag 1) nog een opmerkelijke rol gespeeld in de geschiedenis van de luchtvaart. Welke rol is dat?

Succes!

1. Allen rivieren,
2. Dat kan veel zijn. Na wat speurwerk op het net kwam ik uit op deze site die zegt dat er op 10 maart 1943 een DC-3 in is gecrasht.

Zoiets ? :blabla:
 
Hey Priest,

Antwoord op vraag 1 is helemaal correct. Antwoord op vraag 2 kan ik natuurlijk niet fout rekenen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een andere - naar mijn idee meer voor de hand liggende - rol, die de rivier ook in hetzelfde jaar heeft gespeeld. Heb je al een idee waar het om gaat?

Natuurlijk kan iedereen meezoeken, maar de puntjes gaan straks wèl naar Priest. Want van de twee vragen heeft hij er toch anderhalf gescoord. Nu dat goede antwoord nog op mijn raadpraat . . .
 
The Derwent Dams were used as flying practice for very low level bomb aiming techniques by the 617 Squadron during World War 2. This year the remaining Lancaster carried out the reheasal fly past.

7106-1222605533_0_3.jpg


Dambuster
 
Schitterend zoals de Anniversary van de Dambusters wordt gehouden, deze opnames zijn bij het Derwent Reservoir gemaakt.
[YOUTUBE]KBJYA9H68Zg[/YOUTUBE]

Da's genieten ofniedan?

greetz,
TD
 
BdM, helemaal goed aangevuld! Het ging me er inderdaad om dat de dam in de Derwent gebruikt werd als oefenobject voor de Dambusters. De Derwent Dam en omgeving leek erg veel op de Möhne Dam, wat het hoofddoel van de missie was. In de Derwent Dam is nu nog een fraai museum gevestigd over de geschiedenis van 617 squadron en in het bijzonder de Dambuster missies. En zoals TD al liet zien worden die missies van tijd tot tijd op sfeervolle en typisch Engelse wijze herdacht.

Meer op http://bbs.keyhole.com/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=956350&page=1 .

Bonuspunten en een eervolle vermelding voor Boss du Manche; de vloer is voor Priest.
 
Last edited:
Dankje,

Hieronder een plaatje:
2mctuza.jpg


1. Wat is dit? of welk mechanisme laat dit plaatje zien?

2. Dit bovenstaande mechanisme is verwerkt in 1 vliegtuig, welke was dit?

3. Tussen welke jaren werd het toestel uit vraag 2 gebouwd?

4. De ideeën voor zo een mechanisme zijn echter al voor dat jaartal(len) gekomen. Wanneer was dit en wie had dit bedacht?

Bonus voor degene die weet op welk toestel de naam uit vraag 4 het wilde toepassen.




Zo, veel vragen... veel antwoorden, hoop dat het een uitdaging is :angel:
 
Back
Top