Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Next,

Op bijgevoegde foto staat een of andere dude bij de brokstukken van een vliegtuig.

Vragen:

-Wie overleefde de crash met deze kist?
-Waar gebeurde het?
-Naam van het vliegtuig?

 
Last edited:
Piloot Steve Hinton overleefde de crash toen hij in 1979 op Reno met de twin-prop Mustang racer "Red Baron" in de problemen kwam.

Van de website: http://www.enginehistory.org/Convention/2006/Presentations/LawPete/RedBaron/red_baron_1.htm, page 4:
While racing John Crocker in Sumptin' Else (6) for first place at Reno in 1979, Steve Hinton noticed that additional throttle didn't produce more speed. Unknown to Hinton, a capacitor had failed in the Griffon's magneto and the engine was only running on the exhaust spark plugs. Hinton continued to push the engine from its normal manifold pressure of about 80 inHgA all the way to 113 inHgA, or full throttle. But with half of the spark plugs not firing, all that additional power was only being used to drive the supercharger.

During the last lap of the race, a bearing in the supercharger drive train finally failed causing a shaft to fail. Hinton elected to complete the race, finishing in second place.

Hinton immediately started maneuvering for an emergency landing, but unknown to him, the failed shaft also drove the Griffon's oil pump. As the supercharger impeller spun down, oil stopped flowing to the propeller, which went flat, causing enormous drag. Hinton crashed into a pile of rocks short of the runway. The wings were torn away and the fuel exploded. The fuselage cart-wheeled end-over-end, finally coming to rest as a crumpled mass in a cloud of dust. An airborne observer radioed not to send the rescue crew, that the pilot couldn't have survived. But the Red Baron crew raced to Hinton's aid, found him alive, and saw that he was air-lifted to a Reno hospital.

Steve Hinton recovered, married Karen Maloney and together they raised twins Steve, Jr. and Amanda. Steve, Jr. now also flies. Red Baron, however, was a total loss.
 
Yep, heel goed! Ongelooflijk dat hij die crash overleefde.

Steve Hinton vliegt tegenwoordig tijdens de Reno Airraces de zgn. 'pace-plane': Een T33 die langs de racers vliegt voor de (lucht) start om te beoordelen of alles eerlijk opgelijnd is. Als alles ok is, spreekt hij de legendarische Bob Hoover woorden Gentleman, you're looking good, gentleman you have a race! Prachtig!

Ook is hij president van het beroemde vliegende museum Planes of Fame in Chino en de man vliegt echt alles wat los en vast zit.

Floor is yours!
 
Even een weggevertje dan, krijgen we misschien wat meer mede raders aan de gang .:)

Vraag , over welk vliegveld is deze old timer zojuist heen gevlogen.

ap31yz7.jpg


Cheers
Art
 
Tsjonge thumbsup, dat was snel en nog goed ook.
Inderdaad, een Stamp boven Deurne.

Jij hebt de vloer, maak het maar wat moeilijker.

Cheers
Art
 
Het blijft wat lang stil, daarom doe ik maar even een duit in 't zakje.
Op de foto wordt wat moeizaam met een vleugel gezeuld:
popelin.jpg


En natuurlijk de drie W's:
Waarom?
Waar?
Wanneer?

Hintje misschien? Je muis heeft ook een rechterknop!
 
Last edited:
MD, je hebt hem!:kerst::kerst::kerst:
Was al bang dat niemand het zou vinden ondanks de hint (heb je die gebruikt?)
Do your thing!

Greetz,
TD
 
Op de valreep geef ik er nog maar eentje dan:
wieenzo.jpg


In een plaats niet eens zo ver weg en gewijd aan een eigengereide man die met zijn Typhoon een eigen rekening heeft vereffend.

Wie?
Waar?
Waarom?

:kerst:zit met de kerst in Bandung, maar daar hebben ze ook internet:kerst:
 
Baron Jean de Sélys-Longchamps

I love Google.....

In januari 1943 kreeg Jean Selys een afschuwelijk bericht binnen: zijn broer (die in het verzet zat) was gevangen genomen door de Duitsers en doodgemarteld. Selys werd hierop zo woedend dat hij de dood van zijn broer ten koste van alles wilde wreken. Selys besloot, tegen alle regels van de RAF in, op eigen initiatief een solo aanval op Gestapo hoofdkwartier uit te voeren. Hij laadde zijn vliegtuig vol met munitie en bommen en vloog naar Brussel.

In Brussel nam hij eerst het Gestapo-hoofdkwartier onder vuur: Selys vuurde een regen van kogels op het gebouw af, waarbij een aantal belangrijke Gestapo-officieren werden gedood. Vervolgens gooide Selys twee bommen van 250 kilo op het gebouw. Hierbij werd onder andere het archief van het hoofdkwartier vernietigd, een belangrijke daad want daarbij gingen alle gegevens over het verzet verloren. Het hoofdkwartier brandde tot op de grond toe af.

Vervolgens vloog Selys een paar keer rakelings over de dagen van de huizen, hij opende z'n cockpit en hij gooide tientallen Belgische vlaggetjes naar buiten. De vlaggetjes daalden boven Brussel neer en maakten de bevolking hysterisch van enthousiasme. Vervolgens vloog hij boven het koninklijk huis en gooide een grote Belgische vlag uit z'n cockpit. De vlag kwam neer in de tuin van het koninklijk paleis.

Hierna keerde Selys terug naar Engeland, nog net op tijd voordat de opgetrommelde Duitse jagers hem konden onderscheppen. De actie werd door veel mensen als een heldendaad gezien, maar had ook negatieve gevolgen voor Selys: hij was stiekem weggevlogen en had veel onnodige risico's genomen. De RAF degradeerde Selys in rang en hij werd als reservepiloot ingezet.

Bron

Ik moet werken, dus geef ik de vloer vrij aan eenieder.
 
Te gek, het hele verhaal correct. Wat een story he?
Hij werd wel gedegradeerd, maar kreeg tegelijk ook het DFC want ergens vonden ze het wel een geweldige actie. En dat vind ik ook.

BdM, perfect...... Wie neemt de vloer?

Greetz,
TD
 
1. Mustang P-51
2. Registratienummer N251L, Volgend de info a two-seat conversion done by Israeli Aircraft Industries to specifications given by its owner, William Lear, the designer of the famous Lear Jet.
3. This aircraft later crashed in Iceland on 6th June 1963, killing the French ferry pilot.
 
OK mijn plaatje:
raadplaatje.JPG

Wie is dit?
En waarvan is deze persoon bekend?

Moet een makkie zijn voor FAA gebrevetteerden
 
Viel me al op

De hint: Pilot's Handbook of Aeronautical Knowledge - hoofdstuk 1, geschiedenis der luchtvaart.

Makkelijker gaan we het niet maken ;-)
 
Back
Top