Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Neen nie goed... Buiksloot?! Nooit van gehoord, maar net ff opgezocht en is idd een vliegveld geweest ja.. Weer wat geleerd!! ..maar da was ut dus nie...
 
@ boss du manche,.

et zelfde luikje zit ook in Dc3's. ik wist dat Ype zelf richting Phuket was,. en dat hij een tijdje met de DC2 bezig is geweest.. et een en ander op tellen..
 
OK, Komt ie:
2 plaatjes weer en jullie kennen mijn passie voor Google Earth nu eenmaal, dus de eerste is een GE afbeelding. Je ziet een heuvel middenin dat bos liggen. Die kwam iemand heel lang geleden goed uit. Hij gebruikte die heuvel voor het laatst op zekere dag. Voor het laatst omdat hij omkwam met waar hij mee bezig was.
De tweede afbeelding is op dezelfde plek genomen. Je ziet een IL62 staan terwijl in de verste verte geen behoorlijk vliegveld (voor die kist dan) te bekennen is. Hij is er toch niet zomaar heen gesleept!
De vragen staan onderaan:
hierishet.jpg

il62.jpg


1- Wie deed hier zijn laatste ding?
2- Op welke datum was dat?
3- Hoe is die Il62 daar terecht gekomen?
4- In welk boek wordt dat laatste feit (van die Il62) vermeld?

Lijkt moeilijker dan het is, we hebben aan die meneer van vraag 1 veel te danken

Greetz
TD
 
Het was even zoeken, TEC, maar het blijkt te gaan om een plekje in Eindhoven, waar jij geloof ik woont. Op de foto zien we een Sabena Sikorsky S.58 boven de heliport van Eindhoven. Op http://www.theoldhometown.com/eindhoven/picture/number142.asp heb ik gevonden dat de voormalige heliport aan de Boutenslaan tussen Gestel en Stratum lag. Het werd geopend op 22 oktober 1956 en ergens in de jaren 60 weer gesloten. Op dezelfde plaats ligt nu nog een verkeerstuin.

Ik citeer even van de pagina: Sabena vloog van Brussel via Eindhoven naar Duisburg en Dortmund, Brussel, Luik en Maastricht. En Brussel, Antwerpen, Rotterdam. En Brussel, Lille, Parijs. Alle vluchten gingen 2x daags. In 1958, tijdens de wereldtentoonstelling in Brussel, heeft de Sabena een verbinding onderhouden middele een grote (z.g. banaanhelicopter) 28 persoons. Normaal was 12 personen.

Op dezelfde site zijn trouwens nog een paar leuke foto's van de heliport te vinden.
 
Heel goed CP! Ik had het antwoord niet zo snel verwacht. Zeker omdat de amerikaanse auto op de parkeerplaats misschien een andere lokatie doet vermoeden.

Go ahead... je bent lekker op dreef..
 
eeeuuhhh, wat is een verkeerstuin?

Ja, die heb je tegenwoordig niet meer volgens mij. Maar vroeger (OMG wat heerlijk dat ik dat qua leeftijd kan zeggen!) waren her en der verkeerstuinen aangelegd. Een soort mini Eftelingetjes waar je met trapauto's, fietsen e.d. in nagebootste verkeerssituaties veel kon leren over gedrag op de weg en zo....
En uiteraard werden er ook vette happen en zuurstokken (die hoef ik toch niet uit te leggen he?) verkocht....

Greetz,
TD:biertje::biertje::biertje:
 
Metrodriver, zo ziet die verkeerstuin er in Google Earth uit, waar vroeger de helihaven was:

Google%20Earth%20-%20Voormalige%20helihaven%20Eindhoven.jpg


En daar cross je dan met je fietsje of skelter doorheen :)
 
OK, Open Floor - dan hier my 2 cents (bijna letterlijk):

Bij de SKHV hebben we 4 Harvards in de vliegende collectie. De Harvards zijn uitgerust met de Pratt & Whitney (Pruttel en Wilnie) R-1340 Radial Engines.

Voor op deze motoren zit een grote moer met een ronde uitsparing. Bij een aantal motoren treffen we in die uitsparing een muntje aan, zie foto:
muntje.jpg


1- wat voor muntje is dit?
2- waarom is dit muntje daar aangebracht en door wie?
3- op welke eeuwenoude traditie is het aanbrengen van dit muntje gebaseerd?

Greetz
TD
 
-Penny
-Waarschijnlijk door de dude die de motor heeft overhauled. Soort van traditie, maar je kan ook zien welk jaar de motor een overhaul heeft gehad (penny van dat jaar). Dacht niet dat er echt een specifieke reden voor is.
-In de scheepvaart werd er vroeger tijdens de bouw van een schip een munt onder de mast geplaatst. Bracht dan geluk en zo he...
 
-Penny
-Waarschijnlijk door de dude die de motor heeft overhauled. Soort van traditie, maar je kan ook zien welk jaar de motor een overhaul heeft gehad (penny van dat jaar). Dacht niet dat er echt een specifieke reden voor is.
-In de scheepvaart werd er vroeger tijdens de bouw van een schip een munt onder de mast geplaatst. Bracht dan geluk en zo he...

Het is inderdaad een (dollar-)penny.
Toen tijdens de 2e wereldoorlog de productie van o.a. vliegtuigmotoren voor een groot deel door vrouwen moest worden gedaan was er bij P&W een vrouw, Rose genaamd, die zich de traditie van de scheepvaart (had je goed) herinnerde en begonnen is om elke motor die zij assembleerde te voorzien van een penny die heel toevallig precies in die uitsparing paste. Veel van haar collega's zijn dit ook gaan doen. Zo wensten ze de toekomstige bemanning, het konden hun eigen mannen immers zijn, geluk en een behouden thuiskomst.

De penny wordt sindsdien de 'Rose Penny' genoemd en is nog op een aantal P&W motoren van het type R-1340 en sommige R-985's terug te vinden. Het is een echt collector's item geworden. Ik ben blij dat wij zelfs twee motoren hebben vliegen met nog de originele Rose Penny erin.

NB: als we zo'n motor voor overhaul moeten opsturen halen we voorzichtig de penny eruit. Je kunt er gif op innemen dat de overhaul people dat ding anders achterover drukken. Bij terugkomst wordt ie netjes weer op zijn oude plaats aangebracht.

You got the Floor!

Greetz,
TD
 
Back
Top