Crisis en de KLM Flight Academy

Hoi mensen,

als het goed is heeft iedereen vandaag zijn of haar brief gekregen waarin staat wanneer begonnen kan worden aan de opleiding aan de KLS (mits positief resultaat van je COVA gesprek).

Ik heb zelf mijn COVA gesprek 4 december gehad en ben (voorlopig) ingedeeld in klas 10-3 (september 2010!). Dus dat duurt nog wel even helaas.

Zijn er al andere mensen die weten in welke klas ze beginnen???
 
Zolang niet alle luchtvaartmaatschappijen een minimale eis hebben van VWO-diploma, zullen er nog zat vliegscholen zijn die lagere eisen stellen..Lijkt mij.
 
Ik heb ook gymnasium gedaan, en het ging niet super..ik had na een paar jaar de keuze om naar havo te gaan en een klas hoger te komen, of op het gymnasium te blijven en het jaar opnieuw te doen..
Ik ben blij dat ik gebleven ben, want dat gymnasium/vwo-papiertje gaat zeker meetellen in de toekomst..
 
Beste, mensen.

Dit is de eerste keer dat ik hier een bericht type, maar heb wel jullie verhalen gevolgd voor wat betreft de KLS.
Ikzelf heb de Cova op 8 oktober met positief resultaat afgerond maar kan pas in het eerste kwartaal 2010 beginnen. Ik hoor ook graag wat de situatie is van andere personen die door de selectie zijn gekomen.
Ik vind het persoonlijk erg raar dat ik zo laat moet beginnen aangezien ik al enige tijd door de selectie ben en het idee had dat er niet veel mensen voor mij al de cova hadden gedaan en nog niet waren gestart... weet iemand hiervan de oorzaak of weet iemand hier over??
 
Het is natuurlijk behoorlijk zuur dat je zolang moet wachten op een begin. Aan de andere kant geeft het je een geweldige mogelijkheid om zonder te veel zorgen lekker eens op reis te kunnen gaan. Ga naar reizen, ga vrijwilligerswerk doen, jezelf ontdekken boven op een berg, in een kroeg werken, japans leren, of whatever. Je bent straks klaar met je opleiding en moet dan nog een half tot een jaar doorbrengen. Als alles een beetje loopt zoals je zou willen is dit de laatste kans tot je pensioen om zoiets te doen.
Vergeet niet dat een aantal jaren geleden de RLS zelfs iets van 1.5 jaar lang volledig gesloten is geweest. Verder zou het natuurlijk zo kunnen dat de school ineens weer de hoeveel heid mensen opschroeft.

@piper003, gefeliciteerd met de selectie en welkom op het forum! Denk dat de oorzaak duidelijk is. Veel mensen hebben de selectie positief afgerond, maar de productie wordt teruggeschroefd. Even rekenen levert vrij snel de oplossing. Afgelopen jaar werd er gemikt op 150 man per jaar. Als je met 5 klassen rekent is dat 30 per klas. 09-01 is reeds begonnen met iets van 27 man. Bij een planning van 60 man in 2009 blijven er dus 33 plekken over. Klas 9-2 had ergens in april/mei moeten beginnen. Dat zijn dus mensen die misschien al in 2008 eindexamen hebben gedaan, en zich dus misschien in 2007 al hebben aangemeld voor de selectie! Als je uitgaat van het feit dat die klas 30 man had moeten hebben blijven er nog maar 3 plaatsen over in 2009. Die zijn snel gevuld, dus vele zullen moeten wachten tot 2010.
 
ik zette er niet voor niets bij, 'wegens omstandigheden'.
Dat heeft er dus niks mee te maken

Ik ben van mening dat alleen VWO-ers toegelaten moeten worden tot de opleiding. Alle informatie over de selectie is namelijk al te vinden op Airwork, dan kan iedereen het wel.

:grijns::grijns::grijns::grijns:

(Ok, ok, dit was echt wel een inkoppertje...)
 
Zou het echt veel verschil uitmaken voor een school/maatschappij of jij een 3 Letterig (VWO) woord of 4 letterig (HAVO) woord op je diploma hebt staan?
Als iemand met een HAVO diploma kan laten zien dat hij/zij meer vliegers-capaciteiten heeft dan iemand met een VWO diploma dat "valt" de keuze toch op voorhand op de havist?:blabla::D
 
Een aantal maatschappijen waaronder Lufthansa doen dat alleen maar om de toestroom kandidaten te beperken. Als je HAVO gedaan hebt, wordt je sollicitatiebrief de prullenbak ingedonderd. Zo simpel is het, maar dat is Lufthansa. In Frankrijk heb je geen VMBO / HAVO en VWO, maar een niveau, het baccalauréat, dus daar zit je niet met dat probleem.
 
Een aantal maatschappijen waaronder Lufthansa doen dat alleen maar om de toestroom kandidaten te beperken. Als je HAVO gedaan hebt, wordt je sollicitatiebrief de prullenbak ingedonderd. Zo simpel is het, maar dat is Lufthansa. In Frankrijk heb je geen VMBO / HAVO en VWO, maar een niveau, het baccalauréat, dus daar zit je niet met dat probleem.

Kijk, vliegen is echt een passie.
De maatschappij en het land moeten geen probleem zijn, bedankt;)
 
Is het dan niet zo dat je een minimaal 'niveau' moet hebben dan Julien?

Beetje vergelijkbaar probleem dan.
 
Kijk, vliegen is echt een passie.
De maatschappij en het land moeten geen probleem zijn, bedankt;)

Als vliegen echt je passie en droom is, dan kan je toch ook nog wel ff na je HAVO het VWO gaan doen om je doel te bereiken toch?? Dan laat je pas zien dat je doorzettingsvermogen hebt.
 
Folks,

VMBO versus HAVO versus VWO is gewoon een makkelijke selectietool. Kan je snel mensen op filteren. Je denkt toch niet dat de selecteurs bij scholen (en airlines) zoiets hebben van "laten we zoveel mogelijk mensen testen, dan kunnen we de allerbesten eruit halen". No way. Hoe kleiner de groep en hoe meer voorselectie ze kunnen doen (want zo heet dat), hoe prettiger, want dat scheelt geld, administratie en tijd.

Het enige geval wat dit tegenspreekt is als je op die manier niet genoeg geschikte kandidaten uit de selectie haalt. In dat geval ga je dus je selectiecriteria verruimen. Zie Stella.

En daarnaast hebben VWO mensen over het algemeen 'meer in huis' dan HAVO of lager opgeleiden. Dat betekent dus lager risico voor afval tijdens selectie of opleiding. Let wel dat ik zeg 'over het algemeen', maar zo denken selecteurs wel. Wederom, het maakt ze niet uit of jij misschien de beste Havist bent. Ze hebben geen enkele motivatie om zoveel mogelijk mensen een kans te geven. Nothing personal.
 
Als vliegen echt je passie en droom is, dan kan je toch ook nog wel ff na je HAVO het VWO gaan doen om je doel te bereiken toch?? Dan laat je pas zien dat je doorzettingsvermogen hebt.

Mocht dat nodig zijn, zou ik dat zeker doen!
 
@piper003, gefeliciteerd met de selectie en welkom op het forum! Denk dat de oorzaak duidelijk is. Veel mensen hebben de selectie positief afgerond, maar de productie wordt teruggeschroefd. Even rekenen levert vrij snel de oplossing. Afgelopen jaar werd er gemikt op 150 man per jaar. Als je met 5 klassen rekent is dat 30 per klas. 09-01 is reeds begonnen met iets van 27 man. Bij een planning van 60 man in 2009 blijven er dus 33 plekken over. Klas 9-2 had ergens in april/mei moeten beginnen. Dat zijn dus mensen die misschien al in 2008 eindexamen hebben gedaan, en zich dus misschien in 2007 al hebben aangemeld voor de selectie! Als je uitgaat van het feit dat die klas 30 man had moeten hebben blijven er nog maar 3 plaatsen over in 2009. Die zijn snel gevuld, dus vele zullen moeten wachten tot 2010.

Ja ik denk idd dat het zoiets is maar ga morgen toch even bellen want ik stond eerst ingedeeld voor klas 9-1 die in maart zou starten(wat later 9-2 zou worden aangezien dec08 naar jan09 ging) En juist daarom snap ik niet waarom ik er neit bij zat. Wellicht heeft het te maken met leerlingen die idd wat je zegt hun diploma hebben gehaald of leerlingen die van de studie Airline pilot and management komen. Bedankt voor je reactie!
 
Is al bekend wat de gevolgen zijn voor de kandidaten die op dit moment nog met de selectie bezig zijn? Ik heb binnenkort namelijk mijn gesprek met de COVA....

Ik heb afgelopen zaterdag een brief binnen gekregen met het nieuws dat ik pas in het derde kwartaal van 2010 ingedeeld ben (klas 10-3).
ik heb nu nl de hele selectie doorlopen maar moet alleen nog mijn VWO afmaken.
 
Iedereen heeft dus inmiddels de brief ontvangen, behalve de ap&m'ers dus :confused:. Als het goed is komen wij met z'n allen in 9-2 dan. Binnenkort maar weer eens een belletje doen dan, ik heb namelijk al zo'n 4 verschillende startdata gehoord. Beetje duidelijkheid zou wel fijn zijn nu ;).
 
Back
Top