Crisis en de KLM Flight Academy

Verschil met een KLS accident of incident t.o.v. andere vliegscholen is dat die van de KLS flink onder een vergrootglas liggen. Andere scholen hebben dit ook, erger zelfs, maar bij hen wordt dit niet zo uitvergroot.

Voor zover ik weet is de KLS ruimschoots koploper op de lijst met (fatale) ongevallen.
Welke vliegschool scoort dan nog slechter?
 
Geen enkele vliegschool bestaat langer dan de KLS?
Iemand van 60 zal vaker z'n hoofd hebben gestoten dan iemand van 18...

Ik vind het prijzenswaardig dat de school op dit moment z'n verantwoordelijkheid neemt en echt serieus bezig is om zichzelf onder de loep te nemen.
Veel vliegscholen stoppen hun incidenten in de doofpot. Echter doordat de naam van KLM aan de KLS verbonden is, zal een incident veel eerder door de media worden opgepakt.

Elk dodelijk ongeval is tragisch en ik denk dat elke school er zoveel mogelijk aan doet om zo veilig mogelijk te opereren. Het risico op incidenten bij lesvluchten/general aviation ligt gewoon veel hoger in vergelijking tot een airline-operatie.
In 2009 heeft de NLS helaas ook een lestoestel verloren waarbij we 3 slachtoffers betreurden. Ik vind het een beetje lijkenpikkerij om dit te gebruiken voor het bashen van een bepaalde school..
 
Geen enkele vliegschool bestaat langer dan de KLS?
Iemand van 60 zal vaker z'n hoofd hebben gestoten dan iemand van 18...

Ik vind het prijzenswaardig dat de school op dit moment z'n verantwoordelijkheid neemt en echt serieus bezig is om zichzelf onder de loep te nemen.
Veel vliegscholen stoppen hun incidenten in de doofpot. Echter doordat de naam van KLM aan de KLS verbonden is, zal een incident veel eerder door de media worden opgepakt.

Elk dodelijk ongeval is tragisch en ik denk dat elke school er zoveel mogelijk aan doet om zo veilig mogelijk te opereren. Het risico op incidenten bij lesvluchten/general aviation ligt gewoon veel hoger in vergelijking tot een airline-operatie.
In 2009 heeft de NLS helaas ook een lestoestel verloren waarbij we 3 slachtoffers betreurden. Ik vind het een beetje lijkenpikkerij om dit te gebruiken voor het bashen van een bepaalde school..

Het argument dat de KLS al zo lang bestaat maakt geen verschil, neem de voorvallen vanaf 2000 maar eens onder de loep, toen bestonden de meeste andere scholen ook al.

Andere vliegscholen stoppen geen incidenten in de doofpot, die worden op exact dezelfde wijze onderzocht.

Als je de onderzoeken van de Raad v Transportveiligheid eens grondig doorleest ontstaat er toch heel duidelijk een beeld dat er het één en ander schort aan de veiligheidscultuur bij de KLS, blijkbaar is er dus niet alles aan gedaan om zo veilig mogelijk te opereren.

De opmerking dat het risico op incidenten bij lesvluchten/general aviation gewoon veel hoger ligt in vergelijking tot een airline-operatie doet aan de discussie niets af, het gaat over de veiligheidscultuur bij de KLS waar nu vraagtekens bij gezet worden, niet over de airline-operatie van de KLM, die staat helemaal niet ter discussie.

Met bashen van een bepaalde school heeft dit ook niets van doen, er lijken gewoon een aantal zaken niet op orde te zijn, punt.

Overigens: als deze voorvallen niet hadden plaatsgevonden bij de KLS maar bij bijvoorbeeld een vliegschool vlakbij Apeldoorn dan hadden we vast andere reacties gezien. :1855:
 
Dat laatste vind ik wat kort door de bocht.

Ik ben zwaar anti Stella, maar niet omdat ze een slechte vliegschool zijn.... Dus of dit nou KLS of Stella is maakt mij geen donder uit.

Ik denk dat de meesten zich niet aan Stella irriteren voor het feit van de kwaliteit die ze bieden. Ik denk dat dat meer voorkomt uit de leugens die het managment de aspirant vlieger voorhoud...
 
Dat laatste vind ik wat kort door de bocht.

Ik ben zwaar anti Stella, maar niet omdat ze een slechte vliegschool zijn.... Dus of dit nou KLS of Stella is maakt mij geen donder uit.

Zonder twijfel waar maar ik kom hier toch ook zeer regelmatig berichten tegen van andere forumleden die van mening zijn dat Stella alles en iedereen maar toe laat tot de opleiding zolang de centen maar binnenkomen. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor een goede veiligheidscultuur.

Overigens deel ik je mening over het management aldaar..:biertje:
 
Zonder twijfel waar maar ik kom hier toch ook zeer regelmatig berichten tegen van andere forumleden die van mening zijn dat Stella alles en iedereen maar toe laat tot de opleiding zolang de centen maar binnenkomen. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor een goede veiligheidscultuur.

Ik zie zo niet het verband tussen een aannamebeleid en veiligheidscultuur.

@Zweuvert,

Het rommelt al jaren daar bij de KLS. De school heeft in het verleden al vaker kritiek te verduren gehad vanwege 'cowboy' praktijken. Ik weet niet of je wel kunt stellen dat het prijzenswaardig is dat de school zichzelf kritisch onder de loep neemt, aangezien dat initiatief niet zelf vanuit de KLS is gekomen. Het is een beetje jammer (en slechte reclame) voor de KLM dat een school gelieerd aan haar zoveel slechte publiciteit genereert. Wellicht beter om de KLS af te stoten en zelf te laten rondkomen. Want eerlijk is eerlijk, de KLS behoort al jaren niet meer tot de top wat opleidingsniveau betreft. De enige reden waarom zij nog bestaat is vanwege haar imago en financiële steun vanuit de KLM.
 
Want eerlijk is eerlijk, de KLS behoort al jaren niet meer tot de top wat opleidingsniveau betreft. De enige reden waarom zij nog bestaat is vanwege haar imago en financiële steun vanuit de KLM.

Ehh.. heb jij op deze school gezeten? Kan jij goed beargumenteerd één reden geven waarom de KLS kwalitatief gezien niet meer tot de top behoort. Aan de hand van verhalen die ik over andere vliegscholen in Nederland heb gehoord gecombineerd met mijn eigen ervaringen kan ik niets anders dan concluderen dat de KLS (samen met EPST, wat eigenlijk niet echt een Nederlandse opleiding is) nog steeds kwalitatief de beste opleiding van Nederland is. Dat er in de rest van de wereld betere opleidingen te vinden zijn is duidelijk.

Dat de school nu onder de loep wordt genomen is goed, maar om nu te zeggen dat er zo veel mis is met de veiligheidscultuur is erg voorbarig. 2 Near-misses in het laatste jaar is natuurlijk niet niks, maar valt dit te wijten aan de veiligheidscultuur van de KLS? Ik denk van niet. Wat hier wel een grote rol speelt is waarschijnlijk het bomvolle luchtruim rond Phoenix met lesvliegtuigen.
 
Ehh.. heb jij op deze school gezeten? Kan jij goed beargumenteerd één reden geven waarom de KLS kwalitatief gezien niet meer tot de top behoort.

Genoeg (oud) insiders gesproken die dit betogen. Afgezien hiervan kun je je afvragen of een opleiding die een minimaal aantal ME uren biedt (en SE alleen in mooi weer) wel tot de top kan behoren. Overigens, ik geloof dat het kwaliteitsverschil tussen de meeste scholen in NL niet zo groot meer is, enkel de connecties en baankansen verschillen nogal significant...
 
Ehh.. heb jij op deze school gezeten? Kan jij goed beargumenteerd één reden geven waarom de KLS kwalitatief gezien niet meer tot de top behoort. Aan de hand van verhalen die ik over andere vliegscholen in Nederland heb gehoord gecombineerd met mijn eigen ervaringen kan ik niets anders dan concluderen dat de KLS (samen met EPST, wat eigenlijk niet echt een Nederlandse opleiding is) nog steeds kwalitatief de beste opleiding van Nederland is. Dat er in de rest van de wereld betere opleidingen te vinden zijn is duidelijk.

Dat de school nu onder de loep wordt genomen is goed, maar om nu te zeggen dat er zo veel mis is met de veiligheidscultuur is erg voorbarig. 2 Near-misses in het laatste jaar is natuurlijk niet niks, maar valt dit te wijten aan de veiligheidscultuur van de KLS? Ik denk van niet. Wat hier wel een grote rol speelt is waarschijnlijk het bomvolle luchtruim rond Phoenix met lesvliegtuigen.
Je "vergeet" nog even een dodelijke crash in een canyon en een daadwerkelijke mid-air :1855:
100512-midair-collision4.jpg


4 ongelukken hoeft nog geen structureel probleem te zijn, maar verontrustend is het zeker, meer nog indien ik kijk naar hoe de eerste twee ongelukken zijn gebeurd...
 
Het kwaliteitsverschil zit ook voor een groot deel in de voorselectie en het niet oneindig verlengen van de vliegopleiding.
 
Het feit dat de NLS in Mesa doorvliegt en de KLS stopt, terwijl ze met exact dezelfde kisten vliegen (alles van CAE), zegt m.i. iets over dat de KLS het verstandiger aanpakt qua veiligheid dan de NLS aldaar.
 
Genoeg (oud) insiders gesproken die dit betogen. Afgezien hiervan kun je je afvragen of een opleiding die een minimaal aantal ME uren biedt (en SE alleen in mooi weer) wel tot de top kan behoren.

Ik proef hier toch een beetje afgunst tegen de KLS. Ik heb persoonlijk beide weertypen mogen ervaren, SE in de zomer, ME in de winter. Kan nu niet zeggen dat ik mijn SE liever in NL met "uitdagender" weersomstandigheden gevlogen zou hebben. Het betekent vooral meer dagen in de planningsruimte doorbrengen omdat het weer buiten limieten is.

Bedenk ook even dat je na je ME traject nog een type-rating 737 doet bij KLM (dus ook met KLM instructeurs), dit heb ik bij andere opleidingen nog niet gezien.

Je "vergeet" nog even een dodelijke crash in een canyon en een daadwerkelijke mid-air :1855:

4 ongelukken hoeft nog geen structureel probleem te zijn, maar verontrustend is het zeker, meer nog indien ik kijk naar hoe de eerste twee ongelukken zijn gebeurd...

Excuses, met mijn 2de near-miss doelde ik op deze mid-air. Wat is er volgens jou zo opvallend aan de eerste twee ongelukken dan? De crash in de canyon is een tragisch ongeluk geweest waarvan niemand ooit de daadwerkelijke oorzaak zal weten. Gezien het traject waarin de student zich bevond en de ervaring van de 2 andere vliegers kan je er wel van uit gaan dat er geen rare capriolen zijn uitgehaald tijdens deze vlucht. De near-miss en mid-air zijn naar mijn mening grotendeels te wijten aan de verkeersdrukte rondom Phoenix. Opmerkelijk dat het bij de KLS zo vaak is voorgekomen de afgelopen tijd, maar dit betekent niet per direct een slechte veiligheidscultuur.
 
Het feit dat de NLS in Mesa doorvliegt en de KLS stopt, terwijl ze met exact dezelfde kisten vliegen (alles van CAE), zegt m.i. iets over dat de KLS het verstandiger aanpakt qua veiligheid dan de NLS aldaar.

Ze vliegen wel vanuit hetzelfde gebouw (meerder scholen overigens, ook Sabena flight academy), maar niet met dezelfde kisten, niet met dezelfde instructeurs (al moven sommigen wel van de ene naar de andere), niet met hetzelfde beleid. De NLSers vliegen er DA40 en DA42 met Garmin 1000, de KLSers vliegen met steamgauge Archers. Het ene zegt niets over het andere.
 
@ Nosig, Je informatie klopt niet helemaal. het eerste gedeelte van de opleiding doen de NLSers ook in dezelfde Archers die de KLS gebruikt. Dus voor het VFR gedeelte is er niks anders voor wbt toestellen.
 
Bedenk ook even dat je na je ME traject nog een type-rating 737 doet bij KLM (dus ook met KLM instructeurs), dit heb ik bij andere opleidingen nog niet gezien.

Daar heb je wat aan als je ook getekend hebt voor een sollicitatie-verbod bij KLM.
Dat hebben ze ook bij geen enkele andere opleiding...
 
@ Nosig, Je informatie klopt niet helemaal. het eerste gedeelte van de opleiding doen de NLSers ook in dezelfde Archers die de KLS gebruikt. Dus voor het VFR gedeelte is er niks anders voor wbt toestellen.

Sjek, dat is waar, ze doen nu natuurlijk geen Portugal meer.
 
Back
Top