BREXIT

19 of 77, een duidelijke 'nee'? Ik zie dat toch echt anders. 61% van de 32% van alle kiesgerechtigden in Nederland heeft 'nee' gestemd. Dat komt dus neer op dat slechts net iets minder dan 20% van alle kiesgerechtigden in Nederland zo erg tegen het verdrag is dat ze het de moeite waard vonden om te gaan stemmen. Ruim 80% was het dus om het even.

Dat noem ik geen duidelijke nee-stem tegen Europa. Een hele onduidelijke juist.

In order for it to be a valid vote a number of thresholds had to be reached - this was the case (as per the rules).

It was an amazing achievement getting this referendum in the first place. Democracy in action - they certainly won't like this in Brussels!

After BREXIT hopefully there will be a referendum for NL to stay/go.
 
The EU doesn't want citizens to vote - who elected the EU Commissioners and Donald Tusk as leader?

This needs to be stopped - and it will be imho. People are waking up and discovering their Politicians are out of step with the people.

As always Nigel Farage says it better than anything I could post.

[YOUTUBE]lJOBFUGWihI[/YOUTUBE]
 
Last edited:
Watched it last night - well worth 1+12 of your time.

Shows very clearly how useless the EU is - after watching this film the question is why anyone would want to be part of this circus.

The "stay" group's argument consist of scaremongering - they have no arguments.

BREXIT is coming! F*** the EU!
 
This 'film' or 'documentary' is pro-Brexit from opening credits until fade-out. The producer/presenter is a well known euro-sceptic and doesn't even make an attempt at being fair and balanced. This has been a waste of my precious time (sitting in a hotel room at 3 in the morning).

I do not profess to be an expert on european affairs and politics. I'm sure there's a whole bunch of things wrong with Europe but after watching this piece of hot and smelly faeces, I can't be convinced to vote 'Leave' (if I were to be a Pommy).

It appeals to the 'Wilders-crowd' of Great Britain if you ask me... but that is a discussion best left for other forums on the InterWebZ.
 
This 'film' or 'documentary' is pro-Brexit from opening credits until fade-out. The producer/presenter is a well known euro-sceptic and doesn't even make an attempt at being fair and balanced. This has been a waste of my precious time (sitting in a hotel room at 3 in the morning).

I do not profess to be an expert on european affairs and politics. I'm sure there's a whole bunch of things wrong with Europe but after watching this piece of hot and smelly feces, I can't be convinced to vote 'Leave' (if I were to be a Pommy).

It appeals to the 'Wilders-crowd' of Great Britain if you ask me... but that is a discussion best left for other forums on the InterWebZ.

I guess we agree to disagree.

The film gives a factual account of how the EU works and gives factual accounts of how businesses have been affected by the insane EU regulations.

I have yet to see any real facts to justify staying in the EU - just a load of scaremongering about the "consequences" of leaving.

Voting to leave the EU does not make you some kind of extremist - this is Democracy in action. Something the EU opposes.

The fact that the so called "Elites" are running scared is all the more reason to vote "out" imho.

You'll be getting a similar vote in NL soon enough imho - so I would suggest people educate themselves on the EU.

Personally I'd love to vote "out" but my voting rights have been taken away from me because I have lived outside the UK for more than 15 years. I'm a citizen but do not have the right to vote - disgraceful!
 
Frankly I think the BREXIT campaign should be honest about loss of economic value. It will definitely cost Britain and its people money, at least at first. Uncertainty is not a good ground to grow your economy.

But economic growth isn't the only factor. In fact it should be a minor factor for the voters. What good is economic growth if it doesn't benefit the average citizen? What good is it, if a country is stripped from its ability to chose its own destiny and to set its own rules and laws. What good is it if a country can't even decide who should enter and who should not.

I find it ludicrous that Brussels sets the laws for so many countries and so many citizens without considering what these citizens actually want. Brussels tries to strip us all from national identity, and I think that is wrong. Very wrong. I applaud Britain if they take the bold step to leave the circus of madness. Will it hurt? Sure. Will Britain come out stronger in the long run? I definitely think so. Once Britain leaves, so will other countries. And once EU crumbles, perhaps it's time to discuss E.E.G. Version 2.0 without the desire for political union. Because a political union is only possible at the expense of its citizens, not for the benefit of them.
 
Last edited:
Brussels tries to strip us all from national identity, and I think that is wrong

En dat zeg je met een recht gezicht ("a straight face") terwijl je tegelijkertijd je eigen taal achter je laat? Rare jongens, die Ollanders... :)

Overigens: is er nog ergens een verband met de vliegerij, buiten algemene politiek-economische implicaties van een mogelijke eventuele xxxIT?
 
The Brexit crew is vol met emotionele eikels van het niveau Wilders. Immigratie een EU probleem? Volgens mij heeft de UK als enige nog grensbewaking en kunnen ze het zelf al jaren niet aan vanwege hun eigen falende border control. Nog mooier: als ze geen onderdeel van de EU zijn dan gaat de doune post vanuit Calais, Parijs en Brussel terug naar vaste land UK :haha:

Ik vind dit een prachtig stuk van John Major: https://www.youtube.com/watch?v=YX1wTr_09QA
 
En dat zeg je met een recht gezicht ("a straight face") terwijl je tegelijkertijd je eigen taal achter je laat? Rare jongens, die Ollanders... :)
:grijns: Touché. Tsja, iets met twee-talig en Pavlov denk ik..

Overigens: is er nog ergens een verband met de vliegerij, buiten algemene politiek-economische implicaties van een mogelijke eventuele xxxIT?

Denk het niet. UK is nu al geen Schengen dus grensoverschrijdend verkeer heb je nu al de nodige procedures voor. Dat zal niet veranderen. Als de rampspoed uitkomt die het 'stay' kamp voorspelt, dan zullen er wel veel toestellen te koop komen tegen een gunstige wisselkoers.
 
Ik hoop dat de britten nee zeggen en zo brussel eens goed laten schrikken.

De EU is gewoon zo'n onbestuurbare moloch geworden, dat het met al de macht die het heeft en zich toeeigend steeds moeilijker wordt om eens een richting te kiezen en knopen door te hakken.

Je ziet het aan het vluchtelingenprobleem of de griekse schuldencrisis. Altijd maar het kleinst mogelijke compromis zonder conflict en zonder vooruitblik kiezen, en steeds verder gezamelijk de afgrond in.

Ik zeg niet dat de EU te fixen is, ik ben van mening dat de macht weer bij de landen zelf moet komen te liggen. Dat kan alleen als er eerst een crisis is. Dan kies ik voor een Brexit, voordat we een échte crisis hebben omdat de Euro onploft of we aan de interne spanningen kapot gaan (denk maar aan oorlog).
 
Een ontploffing van de Euro of een interne oorlog zullen niet veroorzaakt worden door een exit, van wie dan ook. Eerder door het te lang aan boord houden van bepaalde deelnemers, die eigenlijk zelfs nooit hadden moeten aan boord komen.

Meer macht bij de landen? NMBM is de ware ellende dat sommige landen bepaalde macht niet uit handen willen geven. Minstens Frankrijk zal nog niet zo gauw het opperbevel opgeven over zijn strijdkrachten, UK net zo min trouwens. Zonder gemeenschappelijke militaire macht geen afdwingbare gemeenschappelijke buitenlandse politiek, zonder gemeenschappelijke buitenlandse politiek is Europa slechts een poppenkast.

Maar nu gaan we echt wel de politieke toer op.
 
NMBM?

Als ik google moet gebruiken om een afkorting te begrijpen moet je je wellicht afvragen of je wel zon afkorting moet gebruiken.....
Overigens voor de rest helemaal met je eens.
 
Een ontploffing van de Euro of een interne oorlog zullen niet veroorzaakt worden door een exit, van wie dan ook. Eerder door het te lang aan boord houden van bepaalde deelnemers, die eigenlijk zelfs nooit hadden moeten aan boord komen.

Meer macht bij de landen? NMBM is de ware ellende dat sommige landen bepaalde macht niet uit handen willen geven. Minstens Frankrijk zal nog niet zo gauw het opperbevel opgeven over zijn strijdkrachten, UK net zo min trouwens. Zonder gemeenschappelijke militaire macht geen afdwingbare gemeenschappelijke buitenlandse politiek, zonder gemeenschappelijke buitenlandse politiek is Europa slechts een poppenkast.

Maar nu gaan we echt wel de politieke toer op.
Volgens mij begrijp je mij niet helemaal. Ik bedoel dat de EU zo lang blijft doormodderen totdat het knalt. En als knal heb ik dan liever een brexit dan dat er iets anders helemaal mis gaat.

Volgens mij is het onvermijdelijk dat het een keer helemaal mis gaat. Door opgedwongen harmonisering van wetgeving wordt steeds meer macht naar brussel verplaatst. Daar wordt het beleid niet door het parlement gemaakt, maar door niet direct gekozen gedelegeerden in de commissie en ministerraad. Het parlement mag hoogstens nog wat blokkeren, als ze daarvoor een absolute meerderheid tegen kan laten stemmen.

Hele landen worden nu door het dictaat van de meerderheid (of alleen zelfs de grote lidstaten) niet meer gehoord. Ze hebben officieel wel een vetorecht in veel dingen, maar wat er gebeurt als een land een keertje niet wil meedoen dat zie je als er weer eens ergens een referendum met een ongemakkelijke uitslag opduikt. Er wordt gewoon nooit eens een andere koers gevaren. Er komt dan een kosmetische oplossing zodat iedereen zijn politieke hachje weer gered is en de EU geen gezichtsverlies lijdt.

Ik ben het zover met je eens dat je zonder gemeenschappelijke munt, buitenlandbeleid en defensie geen geloofwaardige politiek kunt maken. Alleen is naar mijn mening zo'n integratie over zo'n groot spectrum van economische, historische en culturele verschillen een wensdroom. Je ziet nu al aan het handelen in de vluchtelingencrisis dat de lidstaten grootdeels voor hun eigen belang kiezen als puntje bij paaltje komt, ipv voor het europese beleid. Grenzen dicht, vluchtelingen niet registreren enzovoort.

Dus liever een stapje terug dan blijven voortmodderen en steeds meer competenties centraliseren op een plek waar geen effectief beleid kan worden gemaakt. En om deze stoomtrein nieuw op de rails te zetten moet het eerst knallen. Daarbij heb ik liever een politieke knal zoals een brexit dan een knal die onze hele samenleving uit het lood brengt. Want een knal gaat met de huidige koers vroeg of laat toch wel komen.
 
@B767: excuus, ik dacht dat "nmbm" wel courant genoeg was - niet, dus blijkbaar. Genoteerd! Enne, grif toegegeven dat ik de eerste ben om te mopperen over het ongecontroleerd gebruik van ongecontroleerde afkortingen en letterwoorden.

@cpt.O: ik kan je goeddeels volgen, alleen vrees ik dat een Brexit niet door iedereen zal ervaren worden als voldoende knal om even zelfkritisch voor de spiegel te gaan staan. Zelfs als de eilanders eruit stappen zullen sommigen staalhard willen doorgaan, alsof er niets aan de hand is. Ik ben het met je eens dat er ooit eens een ernstige knal moet komen, maar die moet volgens mij nog veel ernstiger zijn dan een Brexit vooraleer alle ogen opengaan.
 
Ik vond de opmerking van Geert Mak in DWDD van 5 mei jl. wel mooi: hij vergeleek de bestuursproblemen van de EU met de kortzichtigheid in het Hapsburgse Keizerrijk van vlak voor de Eerste Wereldoorlog en ried het boek "Teadetzkimarsch" van Joseph Roth aan waarin dat uitstekend beschreven stond... "en de Radetzki mars speelde maar door alsof er niets aan de hand was"...
Je staat erbij en je kijkt er machteloos naar. Hoe heeft het ooit zover kunnen komen?
 
Maar nu gaan we echt wel de politieke toer op.

Wat is er mis met "de politieke toer op gaan?" Mag ik aannemen dat iedereen met een ATPL brevet volwassen (genoeg?) is, en een stemrecht heeft? Ik vind die 'magenta line' mentaliteit die blind vertrouwt in de politiek en blind de propaganda van de mainstream media gelooft veel griezeliger.

Meer macht bij de landen? NMBM is de ware ellende dat sommige landen bepaalde macht niet uit handen willen geven. Minstens Frankrijk zal nog niet zo gauw het opperbevel opgeven over zijn strijdkrachten, UK net zo min trouwens. Zonder gemeenschappelijke militaire macht geen afdwingbare gemeenschappelijke buitenlandse politiek, zonder gemeenschappelijke buitenlandse politiek is Europa slechts een poppenkast.
Grappig hoe iedereen, waarschijnlijk zonder het zich te realiseren, indirect voor een 4e Rijk, een 2e Sovjet Unie of een 2e Joegoslavië zit te pleiten. Op zowel cultureel, economisch, fiscaal als ook op militair gebied heeft zo'n bij elkaar geraapte 'unie' van verschillende landen nog nooit in de geschiedenis gewerkt, tenzij men met harde hand (lees: KGB, STASI, GESTAPO) en de nodige censuur en propaganda de diverse bevolkingen in het gareel probeerde te houden. Tito hield met harde hand Joegoslavië bij elkaar, en over de USSR hoeven we niet al te veel uit te wijden. Beide unies zijn op spectaculaire wijze geïmplodeerd en kampen >20 jaar later nog steeds van de gevolgen van dictatuur, corruptie en bestuurlijke incompetentie en chaos.

Of willen we de huidige situatie nog verder uitbouwen tot een soort van 4e Rijk, een EU met Duitsland in de drivers seat, een EU waar 1 Kanzler(in) of Führer(in) in haar eentje, zonder enige democratisch tegengas van de burgers of politici uit de andere lidstaten, haar idealistische naïeve wereldbeeld kan opdringen aan de rest van ons domme Europese 'Untermenschen?' Een EU waarin Merkel dealtjes maakt met 'frisse' figuren als Erdogan en het regime in Kiev wat banden heeft met neonazi's? Een EU waarin Merkel als een olifant door een porseleinkast loopt in Syrië en Oekraïne? Een EU waarin Merkel ons TTIP door de strot probeert te duwen omdat dat het beste uitkomt voor de Duitse auto-export? Een EU waarin Merkel Griekenland op haar knieën dwingt om de Duitse banken van een default te redden? Of een EU waarin Merkel boetes uitdeelt aan Hongarije en Polen omdat ze niet mee wensen te werken aan haar multiculturele Utopia?
Dus liever een stapje terug dan blijven voortmodderen en steeds meer competenties centraliseren op een plek waar geen effectief beleid kan worden gemaakt. En om deze stoomtrein nieuw op de rails te zetten moet het eerst knallen. Daarbij heb ik liever een politieke knal zoals een brexit dan een knal die onze hele samenleving uit het lood brengt. Want een knal gaat met de huidige koers vroeg of laat toch wel komen.
Precies, daarmee ben ik het helemaal eens. Liever een "controlled demolition" dan chaotisch taferelen die men in de voormalige Sovjet republieken begin jaren '90 zag.
Hoe heeft het ooit zover kunnen komen?
Dat is IMHO niet zo moeilijk. Het grootste probleem zijn mensen die kritiekloos en blind achter de politici aanlopen onder het motto "ach dat is me te moeilijk." Een extreem voorbeeld is de Holocaust, maar het illustreert wat er gebeurd als mensen de kop in het zand steken en denken "ach, ik ben maar een eenvoudige burger, de dames en heren politici in Berlijn, Brussel, Denk Haag en Parijs weten wel waarmee ze bezig zijn."

Wat ook nog helpt in het cultiveren van die passieve opstelling is dat de meeste Europeanen worden van kinds af aan gebrainwasht door de "publieke" omroepen. Die omroepen zijn alleen maar "publiek" als het aankomt op de financiering ervan, want qua inhoud dragen ze slechts alleen maar de linkse politiek correcte boodschap en worden andersdenkende burgers consequent weggezet als "extreemrechts," "populisten," "xenofoben" en "neonazi's."

Verder hoef je maar naar de uitspraken van deze dronkaard te luisteren om de werkelijke agenda van de EU te kunnen inzien: Jean-Claude Juncker. Ronduit griezelige uitspraken die men makkelijk zou kunnen verwarren met uitspraken van Stalin of een andere dictator, maar uitspraken die je bijna nooit hoort op de publieke omroep;

If it's a Yes, we will say 'on we go', and if it's a No we will say 'we continue'.
We all know what to do, we just don’t know how to get re-elected after we’ve done it.
Monetary policy is a serious issue. We should discuss this in secret, in the Eurogroup [...] I'm ready to be insulted as being insufficiently democratic, but I want to be serious [...] I am for secret, dark debates.
We decide on something, leave it lying around and wait and see what happens. If no one kicks up a fuss, because most people don't understand what has been decided, we continue step by step until there is no turning back.
When it becomes serious, you have to lie.
There can be no democratic choice against the European treaties

Ronduit griezelig, en wat nog veel griezeliger is is dat blijkbaar niemand het stoort en dat dit gewoon in de pers en media onder het tapijt geveegd kan worden.

Wat me wel opvalt is dat er met name onder de vele Nederlandse expat piloten er in het algemeen een compleet andere mentaliteit en inzicht heerst.
Misschien komt dat omdat die mensen toch wat meer levenservaring in andere landen hebben opgedaan en daardoor iets verder kijken dan hun neus lang is? ;)
 
Back
Top