BREXIT

Jumbo

Member
Met het langzaam dichterbij komen van 23 Juni en de stijd tussen de voor en tegenstanders van het wel of niet in de EU blijven steeds agressiever wordend. Wat zijn jullie gedachten hierover? Hoe gaat het alle Nederlanders die voor de verschillende Engelse maatschappijen werken beïnvloeden, wat voor een impact gaat een potentieel vertrek hebben op de UK/EU economie. Gaat het gezegde 'zodra er een schaap over de dam is volgen er meer' op?
 
Als voldoende 'oude' landen er uit stappen en samen een nieuw economisch samenwerkingsverbond á la E.E.G. opzetten dan is er nog hoop. Zeker als ze geleerd hebben van de huidige puinhoop.

Tot die tijd, vergeet 6 April niet uw stem uit te brengen. Wie weet helpt het.
 
Zal ongetwijfeld erg dom zijn (heb me er nog niet in verdiept) maar wat heeft het referendum van 6 april precies te maken met een BREXIT of het voortbestaan van de EU oid?
 
Als we de Brusselse hoge heren mogen geloven dan is een 'nee' stem tegen dit 'simpele handelsverdrag' op 6 april funest voor het voortbestaan van de EU. Juncker beweert dat bij hoog en bij laag.
Linkje: http://www.volkskrant.nl/politiek/j...-kan-leiden-tot-continentale-crisis~a4221578/

Als je je iets verdiept in het verdrag dan blijkt het veel meer te zijn. Het handelsdeel is niet eens erg relevant en grotendeels al in werking getreden. Het inlijven van Oekraïne bij de EU (wat volgens velen het doel is), zet de verhoudingen met Rusland nog verder op scherp. Zodanig dat de eventuele voordelen van meer handel met Oekraïne meer dan teniet gedaan worden door de schade aan de handel met Rusland. Verder is het verdrag een verregaande integratie op het gebied van defensie en wetgeving, iets waar Oekraïne het geld niet voor heeft, en Rusland op tilt kan helpen. Oekraïne wordt verplicht 80% van de Europese wet- en regelgeving in te voeren. Dat kan alleen door heel veel geld te lenen. Ook op het gebied van defensie heeft Oekraïne het geld en de middelen niet om op het afgesproken niveau mee te doen. Zonder twijfel staan Duitse en Franse leveranciers in de rij om wapentuig te mogen leveren, wederom betaald uit leningen. Kortom, Oekraïne wordt gedwongen zich 'rijk' te lenen, en komt daarmee in dezelfde situatie als Griekenland. Torenhoge schulden en een financiële strop die net als bij Griekenland bij de burger neergelegd wordt.

Dit verdrag is vast voordelig voor een klein aantal Oekraïners en een beperkt aantal Europese bedrijven. Daarom klimmen mannen als Juncker in de hoogste boom om dit referendum te beïnvloeden. Maar het is niet goed voor de Oekraïense burgers, noch voor de Europese burgers. En daarom zou Nederland 'nee' moeten stemmen.

De connectie met BRexit is dat dit een eerste democratische trap op de rem is naar de EU. Een 'nee' stem kan het BRexit kamp stimuleren om ook 'nee' tegen EU te zeggen.

Iedereen moet voor zichzelf bedenken of hij op 6 april ja of nee stemt. Maar ga in ieder geval stemmen, zodat de kiesdrempel van 30% gehaald wordt.
 
Last edited:
Please, Please Please let there be a BREXIT!

Time to give these unelected clowns running the EU the finger!

Hopefully this will trigger the collapse of the EU - it's increasingly useless.

I agree there will be some short term pain (unclear how things will develop) but in the long term I think we will all be better off.

I just wish I had the right to vote in the UK but unfortunately I don't.

Here's a man with the right idea...

[YOUTUBE]XmxXPSl3JDo[/YOUTUBE]
 
Last edited:
Weet iemand toevallig hoe je vanuit het buitenland kan stemmen. Kan het online of moet het altijd via de ambassade?

Ik maak iedere maand geld over aan Forum voor Democratie en hoop echt dat we de 30% kiesdrempel gaan halen. De Nederlandse regering doet flink hun best om de drempel niet te halen, door maar een paar stemhokjes te open, tot wel 70% minder dan bij landelijke verkiezingen. Leuk he?

Ze willen Oekraïne en Turkije ook bij de EU trekken kunnen we straks nog meer lappen.

19 of 77 ik ben een grote bewonderaar van Nigel Farage. Goeie kerel.
 
Bedankt Scirob voor je toelichting. Ik lees in jouw post vooral redenen om nee te stemmen. Waarschijnlijk wordt dat jouw stem. Zijn er ook redenen om ja te stemmen?

Zover mijn kennis strekt is dit overigens alleen een raadgevend referendum en kan de overheid de uitslag "negeren". Dus wat is het exacte gevolg?

Ook over de Europesche grondwet is de referendumuitslag genenegeerd
 
Bedankt Scirob voor je toelichting. Ik lees in jouw post vooral redenen om nee te stemmen. Waarschijnlijk wordt dat jouw stem. Zijn er ook redenen om ja te stemmen?

Zover mijn kennis strekt is dit overigens alleen een raadgevend referendum en kan de overheid de uitslag "negeren". Dus wat is het exacte gevolg?

Ook over de Europesche grondwet is de referendumuitslag genenegeerd

Als de uitkomst is dat de meerderheid niet achter een brexit staat dan is dat meteen einde discussie. In het andere geval zullen er wat koppen gaan rollen, maar ik geloof niet dat ze zo stom zijn om er mee door te gaan.
 
Bedankt Scirob voor je toelichting. Ik lees in jouw post vooral redenen om nee te stemmen. Waarschijnlijk wordt dat jouw stem. Zijn er ook redenen om ja te stemmen?

Zover mijn kennis strekt is dit overigens alleen een raadgevend referendum en kan de overheid de uitslag "negeren". Dus wat is het exacte gevolg?

Ook over de Europesche grondwet is de referendumuitslag genenegeerd

Er zijn diverse sites waar argumenten genoemd worden. Ik kan me in die argumenten absoluut niet vinden, vandaar dat mijn stem een 'nee' wordt. Een long-read in Elsevier geeft onderaan de drie hoofdargumenten die het 'ja'-kamp gebruikt. http://www.elsevier.nl/Nederland/ac...-ja-bij-referendum-beter-is-dan-nee-2765152W/

Je hebt gelijk, het is raadgevend en de Nederlandse regering kan besluiten de uitslag naast zich neer te leggen. Bij het referendum van 2005 is de uitslag niet expliciet genegeerd, er is besloten 'iets anders te doen' wat alleen een andere kaft om de grondwet bleek. Nu is die optie er niet. De regering moet hier expliciet besluiten of ze de uitkomst respecteren of niet. Dat zal invloed hebben op de verkiezingen van 2017. De huidige regeringspartijen staan er niet florisant voor, dus nogal een dilemma.

Ik ben ook bang dat een deel van de bevolking, met name degenen die om andere redenen al een appeltje te schillen hebben met het establishment, dat niet over zijn kant laat gaan. De spanning in de samenleving is hoog opgelopen, er kunnen niet veel druppeltjes meer bij.
 
Als de uitkomst is dat de meerderheid niet achter een brexit staat dan is dat meteen einde discussie. In het andere geval zullen er wat koppen gaan rollen, maar ik geloof niet dat ze zo stom zijn om er mee door te gaan.

Het referendum in de UK over de BREXIT is redelijk zwart wit. De enige opties zijn Stay en Leave. Zodra er Stay word gestemd treden de net heronderhandelde EU regels in werking. Word er echter Leave gestemd word 100% zeker de weg naar vertrek ingezet.

Op dit moment heb ik het gevoel dat de Leave campagne met een hoop prominente figuren hierin erg aan de weg aan het timmeren is.
 
Weet iemand toevallig hoe je vanuit het buitenland kan stemmen. Kan het online of moet het altijd via de ambassade?

Ik maak iedere maand geld over aan Forum voor Democratie en hoop echt dat we de 30% kiesdrempel gaan halen. De Nederlandse regering doet flink hun best om de drempel niet te halen, door maar een paar stemhokjes te open, tot wel 70% minder dan bij landelijke verkiezingen. Leuk he?

Ze willen Oekraïne en Turkije ook bij de EU trekken kunnen we straks nog meer lappen.

19 of 77 ik ben een grote bewonderaar van Nigel Farage. Goeie kerel.
Je bent te laat. Aanmelden kon bij de gemeente Den Haag tot eind Februari. Heb mijn papieren al gekregen, en stem is als het goed is al in Den Haag op de poststapel.
 
Jullie NL-ers mogen je gelukkig prijzen dat er tenminste geprobeerd wordt een referendum op te zetten. Hier in BE moet ik daar nog het eerste van horen.
 
Als de uitkomst is dat de meerderheid niet achter een brexit staat dan is dat meteen einde discussie. In het andere geval zullen er wat koppen gaan rollen, maar ik geloof niet dat ze zo stom zijn om er mee door te gaan.

Nu kan ik me vergissen, maar het referendum waar hier naar gerefereerd werd op 6 april heeft toch niets met de eventuele BREXIT te maken? Of lees ik nu scheel?
 
Nu kan ik me vergissen, maar het referendum waar hier naar gerefereerd werd op 6 april heeft toch niets met de eventuele BREXIT te maken? Of lees ik nu scheel?

Klopt. Het zijn twee verschillende referenda. Het Nederlandse op 6 April gaat over het associatieverdrag tussen EU en Oekraïne. Het Engelse op 23 juni gaat over BREXIT. De link is dat beide een rem op de megalomane EU proberen te vormen.

Een NEE in Nederland zou een hart onder de riem van het BRexit kamp in Engeland kunnen betekenen. Daarom zie je nu voorstanders van BRexit met veel belangstelling naar de Nederlandse vorderingen kijken. Nigel Farage komt binnenkort naar Nederland om het nee-kamp te steunen.

De link is dus vooral moreel, inhoudelijk zijn het twee verschillende referenda.

In het kader van de propaganda hier een filmpje van een doodnormale Nederlander en zijn overpeinzingen:
[YOUTUBE]bnCwUMITN1I[/YOUTUBE]
 
Last edited:
Een NEE in Nederland zou een hart onder de riem van het BRexit kamp in Engeland kunnen betekenen. Daarom zie je nu voorstanders van BRexit met veel belangstelling naar de Nederlandse vorderingen kijken. Nigel Farage komt binnenkort naar Nederland om het nee-kamp te steunen.

Denk niet dat de uitkomst van het Nederlandse referendum ook maar enige invloed heeft op wat de UK besluit, er staat helemaal niks over dat referendum in de kranten in de UK.
 
Als de uitkomst is dat de meerderheid niet achter een brexit staat dan is dat meteen einde discussie. In het andere geval zullen er wat koppen gaan rollen, maar ik geloof niet dat ze zo stom zijn om er mee door te gaan.

I disagree - BREXIT is coming imho.

People are finally waking up to what the EU really is (Tip:- It's not a Democracy or anything even remotely resembling a Democracy).

People in the UK are finally realising that they have a unique chance to get out - it will never happen again. The realisation is slowly dawning that leaving (with an uncertain future) is preferable to staying.

The end of the EU is in sight - long overdue imho.

[YOUTUBE]ug47iNTWCKU[/YOUTUBE]

Are these the kind of people you want running things?
 
Denk niet dat de uitkomst van het Nederlandse referendum ook maar enige invloed heeft op wat de UK besluit, er staat helemaal niks over dat referendum in de kranten in de UK.

Dat is mijn mening dus ook. Vandaar ook de vraag.

Ik ben overigens niet TEGEN Europa. En zou een Brexit ook niet toejuichen.
Ik zou een GREXIT, POLEXIT, ROEMEXIT, HONGEXIT etc daarentegen weer wel toejuichen, geef mij maar een EU met NLD-BEL-FRA-DLD-UK en dat soort landen...
Meer dan genoeg. En die grenzen mogen van mij gisteren al dicht.

Overigens ga ik 6 april niet stemmen. Maar dat heeft weer andere redenen.
 
Jullie NL-ers mogen je gelukkig prijzen dat er tenminste geprobeerd wordt een referendum op te zetten. Hier in BE moet ik daar nog het eerste van horen.

Is in Nederland ook pas sinds vrij recent mogelijk, die wet is nog erg jong.
Daarbij kent NL alleen raadgevende referenda, de overheid kan de uitslag gewoon negeren als ze dat wil (wat ik ze ook zie doen).
Graag had ik ook referenda gezien zoals die in Zwitserland waar de uitslag dwingend is voor de regering.
 
Back
Top