De eerste 737 vloog op 9 april 1967, bijna 43 jaar geleden. De eerste A320 op 22 februari 1987. De eerste 737-300 op 24 feb 1984. Logisch dat er meer 737's verongelukt zijn. Veel oude kisten van de -200 series, en dan ook nog eens in arme landen voor arme bedrijfjes die in moeilijke omstandigheden vliegen. Als je het aantal ongevallen in de 300-900 reeks uitzet tegen de A320 dan zullen de aantallen wel iets dichter bij elkaar liggen.
Citaat:
Boeing had voort kunnen borduren op de 767. De enige reden dat er zoveel orders zijn voor de 787 is dat het een produkt is dat veel efficienter is dan wat er met de 767 ooit bereikt had kunnen worden. Airbus heeft er gewoon geen antwoord op.
Dus even de feiten checken voor je onzin post.
Nou, hoe bedoel je dat? De 787 is een vervanger voor de 767, en als Boeing geprobeerd had de 767 te moderniseren dan hadden ze nooit de efficientie kunnen bereiken die de 787 heeft (volgens de advertenties). Airbus heeft op dit moment niets dat de claims van Boeing voor de 787 kan evenaren.
Ik bedoel het precies zoals ik zeg: Airbus heeft zeker wel een antwoord op de 767, de A330 natuurlijk, en als je je door de verkoopcijfers laat leiden, zijn die duidelijk in het voordeel van Airbus: 1073 A330's tegen 982 767's. En de A330 wordt nog steeds gebouwd.
Voor wat betreft de ouderdom van de 737 als oorzaak voor het enorme verschil in hull-losses: er zijn 2105 Boeing 737's gebouwd van het type 737-200 en ouder, dus ruim 4100 van een nieuwer type.
Via deze site kom ik op de volgende cijfers:
94 hull losses van de 732 en ouder.
50 hull losses van de 733 en nieuwer.
Procentueel gezien zie dat je stelling in eerste instantie lijkt te kloppen: alle 733's en nieuwer zijn met 4185 in aantal verantwoordelijk voor 35% van de ongelukken, de oude 732;s en ouder met 2105 voor 65% van de ongelukken.
MAAR: als we voor het gemak alle 733's en nieuwer vergelijken met de A320, dan komen we op de volgende getallen:
Veiligheidsratio per geproduceerd vliegtuig ten opzichte van het aantal hull losses:
4185 B733-739, 50 verliezen: 1.1947%
4184 A320's family: 20 verliezen: 0.4780%
Conclusie: De A320 is SIGNIFICANT veiliger dan de Boeing 737, en de cijfers liggen dus helemaal niet dicht bij elkaar.
En, met nog 2391 A320's in bestelling, blijkt dat de managers op kantoor ook laten leiden door harde cijfers in plaats van emotie, want de A320 stoot over niet al te lange tijd de 737 van de eerste plaats met meest geproduceerde vliegtuigen.
Mijn stem gaat naar Airbus, ook als Boeing vlieger. Airbus is mijns inziens op bijna alle fronten beter, ze zijn veiliger, geavanceerder, comfortabeler, stiller, en het belangrijkste: ze innoveren in de luchtvaartwereld, die zo conservatief is dat ayatollah Khomeini een verlicht denker lijkt.
groeten,
Q.