vind die joysticks van Airbus maar een raar idee. Lijkt me ook niet fijn om mee te vliegen
Flauw!Ik vind de B748 maar alweer het zoveelste vliegende cola blikje
Zeg nosig, als jij door zo'n poortje loopt gaat dan niet de hele boel af?:
Maar het vergelijk van een (om het even welk) vliegtuig met een colablikje assed: assed: assed:
Van 2 vliegtuigen die op hetzelfde moment ontworpen zijn weet ik dit: De DC10 en L-1011 zijn lichtjaren van elkaar verwijderd. De L1011 was veel geautomatiseerder dan de DC10, en veel gebruiksvriendelijker. De DC10 was een beetje bijelkaar gegooid om voor de L1011 op de markt te komen. Het resultaat was dat de DC10 de meeste knoppen, instrumenten, lampjes, hendels en wat nog meer had dan elk ander vliegtuig: over 360 heb ik ooit gehoord. In het begin kwamen er dan ook een heleboel tekortkomingen aan het licht. De L-1011 was structureel zwaarder gebouwd en de high-tech RB211 3-shaft engines (die hun tijd vooruit waren en in het begin wat problemen hadden en duur in operatie waren) zorgden dat de L-1011 niet de range en payload had vergeleken met de DC10.
Als je vliegers en boordwertuigkundigen vraagt welk vliegtuig beter was dan zijn ze het allemaal unaniem eens: de L1011
De B737 is een tweemotorige versie van de 727, dat op zijn beurt weer een driemotorige variant is van de 707. De systemen zijn vrijwel identiek, zij het dat bij de 737NG de aanwijzing op schermpjes gebeurd. Toen de 707 uitkwam werd er nog niet gedacht aan logica. Maak een systeem, hang er wat metertjes, lampjes en schakelaars aan en stop het in een hoek op een panel. Volgende systeem, volgende hoek op het panel. Als er later uitgevonden wordt dat iets niet goed is dan hangen we er nog iets anders aan. Je zou denken dat het design wat opgeruimd en herzien zou zijn. Waarom iets veranderen dat 50 jaar geleden reeds werkte?