Banen voor het oprapen!

Heee....
RZ....schiet me ineens te binnen...wat een L***

Wat ik met hem meemaakte:
Sollicitatiegesprek bij Trans. Naar mijn gevoel prima verlopen. Heb een hoop bekenden bij Trans die mij er graag bij wilde hebben.
Had (voor die tijd) super uren om bij Trans binnen te komen. (o.a. 500 uur heavy-twin).

Hoorde maar niks van Trans...vreemd vond ik. Ik hoorde dat mensen met belangrijk veel minder uren de selectie ingingen en werden aangenomen...
Ikzelf zat ondertussen ook in de selectie voor een ander bedrijf..en werd daar gelukkig aangenomen.
Navraag, later, leerde dat RZ een eigen piloten-schooltje had, en de kandidaten van dat schooltje bovenop "de stapel" legde.

Fucking twist van belangen..

Kan er nu wel om lachen, heeft voor mij prima uitgepakt, maar zegt wel iets over de integriteit/karakter van deze persoon.

PaBlauw.
 
De eigenaar van ATTC is volgens mij een KLMer, biedt line training pakketten aan. Daarnaast hebben we natuurlijk de heer RZ van Stella en IFTC, weet niet of hij nog steeds bij Trans werkzaam is.

Eigenaar van ATC is idd een KLM'er vraagt 3750,- voor een soort sollicitatietraining waarna je selectie mag doen voor een Linetraining pakket ± 50.000 voor 500 uur of een jaar vliegen bij Enter Air.

Misschien inderdaad niet correct om iedereen over een kam te scheren, maar er beginnen steeds meer bedrijven gestart door vliegers die dit soort trainingen aanbieden aan ab-initio piloten.
 
Zoals gezegd. Schandelijk, maar de verhouding vliegers die dit doen? 10? Is niet te vergelijken met de hoeveelheid nederlandse P2F vliegers (geen harde cijfers van)
Puur een aanname.
 
Die klootvorken van dat IFTC hebben een vrij groen Peertje toentertijd ook een programmaatje proberen aan te smeren

( even uit mijn hoofd hoor , quick 'n dirty ) :

Aannameselectie om überhaupt "in hun bestand te worden opgenomen" , Sollicitatietraining , Bridge-course op een jet -sim , CRM-training
Er zaten nog wat losse toeters en bellen bij maar ik geloof dat het alles bij elkaar op een dikke 40.000 gulden ( het was net voor de euro ) kwam

En Zwarteveen bleef maar bellen of ik er oren naar had.

http://www.volkskrant.nl/dossier-we...een-baan-windhandel-in-jongensdromen~a504640/
 
Last edited:
Denk dat genoeg Airworkers slechte ervaringen hebben met deze man. Jammer dat hij gewoon weer door gaat met Stella International.
 
Ook al is het fantastisch nieuws voor je ik heb ook moeite met de toon.

Ik hoop niet dat dit soorten berichten weer gaan leiden tot een enorme toevlucht in opleidingen. De markt is nog steeds kapot. Ik doe zelf interviews en we krijgen veel, heel veel, mensen op selectie met 3000-5000 of meer uren A320. Veel vliegers van Alitalia, Iberia etc Die willen dolgraag een flag carrier verlaten om op een eventueel, Parc contract, te beginnen.......
 
Ook al is het fantastisch nieuws voor je ik heb ook moeite met de toon.

Ik doe zelf interviews en we krijgen veel, heel veel, mensen op selectie met 3000-5000 of meer uren A320. Veel vliegers van Alitalia, Iberia etc Die willen dolgraag een flag carrier verlaten om op een eventueel, Parc contract, te beginnen.......

De minst seniore Iberia vlieger heeft 7000 uur. Een Iberia vlieger met 3000-5000 uur bestaat voor zo ver ik weet niet. Ik ken namelijk de laatste piloot die daar ooit is aangenomen en die heeft inmiddels zoveel uren. En om vrijwillig bij Iberia weg te gaan voor een Parc contract lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Misschien bedoel je Iberia Express, maar dat is een ander verhaal.

Ik zit zelf bij een grote Airbus operator, volgens mij dezelfde als waar jij zit en daar kom jik nooit Alitalia of Iberia mensen tegen. Ik ben één keer een Alitalia piloot tegengekomen die graag basis in Italië wilde hebben en het nightstoppen van Alitalia zat was en gewoon thuis bij zijn gezin wilde zijn. Ik ben één keer een Iberia piloot tegen gekomen die ontslagen was bij Iberia en dat inmiddels succesvol heeft aangevochten en weer terug is bij Iberia. Verder zie ik alleen maar vliegers van failliete maatschappijen die via Parc geplaatst worden.

Verder verbaas ik me ook over de nonchelance van de nieuwe generatie jonge vliegers en ja de markt is nog steeds niet gezond, dat ben ik zeker met je eens!
 
Last edited:
Jammer dat de toon van dit topic de boodschap een beetje voorbij schiet. Kan inderdaad een toontje discreter, vergeet niet dat er nog veel jongens en meiden zijn, die blij zijn dat ze de maand doorkomen en zich de rest van hun leven de pleurus werken, omdat zij niet aan een baan in de luchtvaart kunnen komen.
Maar ik merk om me heen dat de markt op meerdere vlakken weer begint aan te trekken, als je een aantal uren bij elkaar hebt gesprokkeld. Niet alleen buiten Europa en dat lijkt al bijna een jaar zo te zijn. Dat ansich is goed nieuws, los van het feit dat er in de meeste van deze gevallen betaald moet worden voor de TR of de uren of combi daarvan.

Bedrijven die de TR voor je betalen zijn schaars, in Duitsland worden de wachtlijsten nog niet weggewerkt, in NL helpt het een vriendje of papa in het bedrijf te hebben en bij een lowcost buiten deze landen kan je een betaalde TR sowieso wel vergeten. Daarom wordt er denk ik zo gereageerd door iemand die net een baan heeft gevonden, ook al wordt daar een extra lening voor aangegaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Last edited:

In 1997 hadden ze dus ook al last van een grote groep werklozen.
En ook daar waren de malafide schooltjes de grondslag.
Scholen die voor een habbekrats de mensen aannemen en die vervolgens de mensen niet kan plaatsen.

Er is ook geen wettelijke eis of drempel voor een vliegopleiding. Selecties bij sommige scholen stellen niets voor. Mensen die daar dus aangenomen worden, staan dus bij de airlines voor de dichte deur, of gaan noodgedwongen over op P2F.

Wat betreft het bericht van de aanname. Gefeliciteerd! Als ik om mij heen kijk trekt het her en der wel aan, wat goed nieuws is, maar één zwaluw maakt geen zomer. En voor alle aspirant vliegers, wie niet bij EPST of KLS door de selectie komt, kan het beter van zich afzetten.

EPST heeft hun studenten altijd wel redelijk snel weg kunnen zetten. De KLS begint nu weer een beetje op stoom te komen.
 
Er is ook geen wettelijke eis of drempel voor een vliegopleiding.


Daarom propageer ik een terugkeer naar de tijden van de RLS :

VWO met wis-en natuurkunde als minimum , dan ben je als het goed is intelligent genoeg om de opleiding zonder al teveel rottigheid door te komen en om naderhand niet als arbeidsvoorwaarden "een halve zak drop en een schop na" te accepteren.

De fik in alle particuliere vliegscholen , de paupers met een vliegbrevet wat op een closetrol is gedrukt de schuldsanering in , en helemaal opnieuw beginnen.
 
Hoe graag we het ook mochten willen: terugkeer naar een gereguleerde markt v.w.b. vliegopleidingen gaat niet plaatsvinden. Zolang er vanuit de EASA geen eisen worden gesteld aan de vooropleiding bij het verkrijgen of behalen van een vliegbrevet zullen er vliegscholen zijn die kanslozen daarvoor opleiden.

Heel wrang, maar ze zetten er zelf hun handtekening voor. Het lijkt erop dat (in ieder geval in NL) er een correctie van en door de markt heeft plaatsgevonden door het faillissement van Stella en de verminderde wil van de ABN om kanslozen te financieren.

Dat neemt niet weg dat gelukszoekers de weg naar het buitenland weten te vinden, en dat rijke papa's kansloze kinderen blijven financieren. Maar daar hebben wij als belastingbetaler dan weer veel minder last van. Elke volwassene mag zijn geld meenemen naar het casino en alles op zijn geluksnummer zetten, maar kom niet janken om schuldsanering als je alles kwijt bent.

Zoals hier eerder aangehaald: één zwaluw maakt nog geen zomer. Helaas zullen veel kanslozen zijn verhaal lezen en zeggen: 'Zie je wel, hem is het ook gelukt dus ik ga ook piloot worden!!!1!!'.

Voor de zoveelste keer:

BEGIN NIET AAN EEN VLIEGOPLEIDING MET GELEEND GELD, TENZIJ JE BENT GESELECTEERD VOOR EEN CADETSHIP OF SPONSORSHIP.
 
Hey F50

De laatste keer dat ik sollicitatiegesprekken afgenomen heb voor de oranje club hadden we ongeveer 15 man die op dit moment allemaal bij Europese maatschappijen vliegen.

Er waren 3-5 man die als SFO bij Iberia of Alitalia vlogen (geen Iberia Express) en interesse hadden in een Parc contract. Ik heb zelf 2 van deze mannen geïnterviewd.

Back on topic
 
Dank je voor de info 319jockey. Opvallend overigens, vraag me af wat ze bewegen.

Opvallend is het zeker. Misschien waren ze idd nachtstops zat. Bij Iberia zijn sinds ze onder IAG vallen nogal wat zaken aan het veranderen om het bedrijf weer winstgevend te maken. Misschien had het daarmee te maken. Desalniettemin zijn ze nog een van de best betalende majors in Europa.
Wbt Alitalia, ik weet niet hoe het er daar voor staat maar misschien op zoek naar meer stabiliteit? Kan vanalles zijn. Daarbij, 3-5 man kan je nauwelijks veel noemen.
Er zullen ongetwijfeld ook mensen van BA richting easy gegaan zijn op zoek naar command time of meer tijd thuis. Lastig in te schatten maar het gebeurt idd.
 
Er gebeurt voor zover ik weet helemaal niks in Alitalia, de collega's die ik tegenkom met Alitalia achtergrond zijn allemaal hier vanwege 'het betere toekomstperspectief'. Lees command in this lifetime.
 
ATPL op eenzelfde instap-hoogte als een BSc...
Alsof het huidige pilotenbestand in staat is een TU bachelor te halen..

Al je berichten hier bestaan alleen maar uit het naar beneden slaan van het niveau van een ATPL opleiding.... Ben je ooit afgewezen bij Stella ofzo? De zurigheid druipt van je berichten af. :eek!:

Ik kan het minimaal-vwo voorstel van Peer best begrijpen. Het gaat immers ook om denkniveau. Daarnaast moet je in een korte tijd flink wat kennis vergaren.
En ja, ik denk dat een groot deel van het huidige pilotenbestand best een TU bachelor binnen kan slepen.
 
Last edited:
minimaal vwo-wis/na voor een atpl
haha dan stel ik voor dat plantsoenmedewerkers minimaal over een HAVO N/G diploma moeten beschikken.

ATPL op eenzelfde instap-hoogte als een BSc...
Alsof het huidige pilotenbestand in staat is een TU bachelor te halen..

Ik mag toch hopen dat zeker 80% van de huidige piloten daar wel toe in staat zou zijn. VWO met wis/na lijkt me prima als minimum. Alleen een Havo-diploma is wel een erg magere basis.

Overigens zou mijn advies zijn ook een technische beroepsopleiding te doen voor je aan de vliegopleiding begint. Met bijvoorbeeld een HBO-werktuigbouwkunde diploma op zak ga je veel gemakkelijker door de theorie heen dan met alleen middelbare school achter de rug. Bovendien liggen je kansen daarmee een stuk hoger om je zaakjes financieel op orde te houden als je (nog) niet als piloot aan de slag bent.
 
Back
Top