Banen voor het oprapen!

Bush Pilot

New member
Aangezien hier zoveel negatieve verhalen staan van piloten of niet-piloten die geen idee hebben wat er echt speelt wil ik graag mijn verhaal met jullie delen.

2 jaar geleden heb ik de keus gemaakt om met de opleiding tot verkeersvlieger te beginnen. Als ik naar de verhalen hier had geluisterd was ik er nooit aan begonnen. Gelukkig heb ik wel die keus gemaakt.

Na 2 intensieve jaren opleiding heeft het voor mij ongeveer 4 weken geduurd voor ik een baan had.

En het is zeker niet zo dat dit een “gelukje” of “uitzondering die de regel bevestigt” was, want van mijn klas van ca. 35 studenten hebben er nu al ongeveer 25 een baan binnen een korte periode en er komen er elke week nog bij. Ook van de klassen voor en na mij worden deze percentages direct geplaatst.

Natuurlijk is het belangrijk om je opleiding goed uit te kiezen en heel hard te werken tijdens de opleiding maar dan is het momenteel ook heel goed mogelijk om snel een baan te hebben!
 
Als aspirant zijnde, benieuwd bij welke school jij je opleiding hebt afgerond?

Ben wel al aangenomen bij de school waar ik selectie deed, maar blijf nog steeds nieuwsgierig of het de goede schoolkeuze was :p
 
Leuk zo een bericht uit t niets. wat ik vooral mis is t volgende:

1.) welke school
1. ) welke school heeft klassen van 35!....
2.) hoeveel werklozen die al wat langer klaar zijn bij de huidige school en dus niet meer interessant zijn voor bedrijven
3.) welke maatschappijen vliegen die 25 dan?

of heb je er toevallig zelf baat bij dat er mensen een opleiding gaan volgen?
 
Leuk zo een bericht uit t niets. wat ik vooral mis is t volgende:

1.) welke school
1. ) welke school heeft klassen van 35!....
2.) hoeveel werklozen die al wat langer klaar zijn bij de huidige school en dus niet meer interessant zijn voor bedrijven
3.) welke maatschappijen vliegen die 25 dan?

of heb je er toevallig zelf baat bij dat er mensen een opleiding gaan volgen?

Ja, en vooral....hoeveel heeft het je allemaal gekost? Is het een vaste baan? Wat voor contract? Wat heb je moeten betalen om de baan te krijgen? En dan.....wat ga je verdienen?
 
Super kerel, proficiat met je baan.

Nu een anekdote van mijn kant: een half jaar na het einde van mijn opleiding mijn eerste baan gevonden (helaas wel de uitzondering en niet de regel want de overgrote meerderheid van mijn klas heeft nu nog altijd niks).
Na ongeveer een jaar ging mijn eerste werkgever failliet.
Klasse.
Toen weer ontzettend veel geluk gehad dat ik kort erop bij mijn tweede werkgever heb kunnen beginnen. Groot gedeelte van mijn oude collegas (met nota bene veel meer ervaring) zat heel lang thuis of hebben soms nu nog altijd niks.
Bij mijn tweede werkgever had ik twee relatief korte tijdelijke contracten, waarbij de verlenging pas twee weken voor het einde werd aangekondigd omdat het zo onzeker was of er nog wel werk zou zijn.
Toen het geluk gehad een vaste positie te krijgen.
Drie keer raden: mijn bedrijf heeft nu weer enorme problemen en aan het begin van deze week hebben we te horen gekregen dat men voor het einde van deze maand nog gaat besluiten wie de eer heeft om het gat van de timmerman te mogen gebruiken.

Maar verder is alles rozengeur en maneschijn in luchtvaartland.

PS: OP als je echt ballen had dan had je opgeschreven wie je gelukkige nieuwe werkgever wel niet is.
 
Last edited:
Eerlijk is eerlijk, hij heeft nergens gezegd dat het een vliegende baan betreft.
Misschien zijn hij en zn 25 klasgenoten wel pizzakoerier....
 
Grappig om te zien hoe negatief de kijk is van dit forum op de industrie op dit moment. Iemand plaatst positief bericht en het wordt gelijk op elk mogelijk punt in kwestie getrokken. Misschien is TS wel een bushpilot geworden zoals zijn naam suggereert, of heeft hij een stuk meer mazzel en zit hij nu op de rechterstoel in een 737. Hoe dan ook zijn droom is werkelijkheid geworden.

Mijn verhaal is dat ik 1 oktober 2014 afstudeerde. Eind oktober had ik een sollicitatie bij Easyjet maar daar was ik helaas niet toegelaten. Eind november kreeg ik gelukkig weer een kans en dit maal wel aangenomen bij BMI regional. Jaarcontract met x aantal beloofde uren en een vast salaris. Ik zal wel voor type rating moeten betalen maar he, als je toch al 1,3 ton rood staat wat maakt dat kleine beetje dan nog uit. Mijn droom is in ieder geval uit gekomen.

Ps: van mijn klas heeft nu grofweg 40-50% een baan (in europa)
 
Ik zal wel voor type rating moeten betalen maar he, als je toch al 1,3 ton rood staat wat maakt dat kleine beetje dan nog uit. Mijn droom is in ieder geval uit gekomen.

Ps: van mijn klas heeft nu grofweg 40-50% een baan (in europa)

Dan zakt me de moed in de schoenen... Minder dan de helft heeft een baan na 'investering' van 2 ton! Besef je wel wat je schrijft? Ik bestel een auto voor 30.000 euro en hoop dat de dealer over de brug komt.

Te triest voor woorden... 'Wat maakt 40.000(euro) uit op een bedrag van 1,3 ton? Jullie hebben waarschijnlijk een geld-boom in de tuin of ik doe iets verkeerd.
 
BMI regional lijkt meer op p2f dan op een baan! 35.000 euro voor een emb 145 type rating, met een contract voor een jaar of 500 uur en daarna staat de volgende kandidaat in de rij!
 
BMI regional lijkt meer op p2f dan op een baan! 35.000 euro voor een emb 145 type rating, met een contract voor een jaar of 500 uur en daarna staat de volgende kandidaat in de rij!

Nee hoor. In de "normale" wereld krijgt men een proeftijd van 3 maanden, ik krijg gelijk een jaar contract en als mijn diensten dat jaar goed zijn dan krijg ik er weer 1.

Vind maar een maatschappij in deze tijd die je TR betaald, onee die zijn er niet
 
Nee hoor. In de "normale" wereld krijgt men een proeftijd van 3 maanden, ik krijg gelijk een jaar contract en als mijn diensten dat jaar goed zijn dan krijg ik er weer 1.

Vind maar een maatschappij in deze tijd die je TR betaald, onee die zijn er niet

Gefeliciteerd met je baan in ieder geval!
Bedrijven die je TQ betalen zijn er zeker nog wel, alleen tegenwoordig inderdaad eerder uitzondering dan regel. Maar een bedrijf als BMI is natuurlijk hardstikke mooi om bij te starten. Is menig beginnend vlieger jaloers op ;) .
 
Hoewel ik het al had verwacht verbaas ik me toch over de negatieve en soms ook onbeschofte reacties terwijl ik alleen maar mijn verhaal wil delen wat ik het afgelopen half jaar (incl. opleiding afgelopen 2,5 jaar) heb meegemaakt...

Als aspirant zijnde, benieuwd bij welke school jij je opleiding hebt afgerond?

Ben wel al aangenomen bij de school waar ik selectie deed, maar blijf nog steeds nieuwsgierig of het de goede schoolkeuze was :p

Ik heb mijn opleiding gedaan bij EPST.

@Koning Lucht:stapelge:

volgens mij probeer ik helemaal geen reclame te maken, daarom zette ik dat er in eerste instantie er ook niet bij...

Mooi en al 300 uur gevlogen ook (incl opleiding?)!

erg waardevol comment voor de discussie, sorry dat ik mijn profiel niet elke week bijwerk.

Eerlijk is eerlijk, hij heeft nergens gezegd dat het een vliegende baan betreft.
Misschien zijn hij en zn 25 klasgenoten wel pizzakoerier....

haha goed punt ;), had gehoopt dat dat wel duidelijk zou zijn... Werkgever is easyJet, contract voor 2 jaar. De rest van de klas zit allemaal ook in europa bij maatschappijen als ej, ryanair, flybe, ba cityflyer, volotea, bmi, monarch.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanstelling als "Hoofd Schoonmaak artikelen rij 9" bij de Jumbo!

:stapelge::stapelge::stapelge: leg mij ajb uit wat je met zo'n opmerking wil bereiken???

Het feit dat bush pilot niets over zijn "baan" zegt of wil zeggen, zegt al genoeg...

goeie conclusie... mag ik vragen waar je dat op baseert?
 
Banen voor het oprapen!

Ik heb mijn opleiding gedaan bij EPST.

Mooi! Gefeliciteerd met je baan! Geeft toch wel weer extra vertrouwen in mijn (school)keuze.

Ben het trouwens volledig met je eens over de reacties van sommigen hier, wat het erge is, zijn het aantal uur en eventueel ervaring een aantal hier hebben, en dan het fatsoen niet eens hebben om een normale en goed onderbouwde reactie te plaatsen. Hoe is dat dan ooit in de cockpit terecht gekomen?
 
haha goed punt ;), had gehoopt dat dat wel duidelijk zou zijn... Werkgever is easyJet, contract voor 2 jaar. De rest van de klas zit allemaal ook in europa bij maatschappijen als ej, ryanair, flybe, ba cityflyer, volotea, bmi, monarch.

Gefeliciteerd met je baan!


Uit interesse, Monarch?
Ik dacht dat die alleen mensen aannamen die al een 320 typerating hebben + een aantal uurtjes daarop?


Mooi! Gefeliciteerd met je baan! Geeft toch wel weer extra vertrouwen in mijn (school)keuze.

Ben het trouwens volledig met je eens over de reacties van sommigen hier, wat het erge is, zijn het aantal uur en eventueel ervaring een aantal hier hebben, en dan het fatsoen niet eens hebben om een normale en goed onderbouwde reactie te plaatsen. Hoe is dat dan ooit in de cockpit terecht gekomen?
"Dat"? Jeetje... (en dat is aangenomen op een vliegschool.... zullen we de bal terugkaatsen :biertje:)
Even serieus: Dergelijke personen die jij 'dat' noemt, zijn vaak al jaren actief in dit wereldje, en weten dus wel hoe een en ander in elkaar steekt. Het bericht van Thioda geeft dat maar weer eens aan... Er is niks zo onzeker als de luchtvaart...

Gefeliciteerd met je keuze. Je hebt hopelijk een goede afweging gemaakt? Heb je je ooit ingedacht hoeveel geld je daadwerkelijk leent? Kun je het voor jezelf verantwoorden? Iz heeft ooit een mooie tool gemaakt waarmee je kunt uitrekenen hoelang je erover doet om het terug te betalen bij een bepaald salaris.. erg handig :)


Ik ben dus overigens een van die personen die er een aantal jaar geleden (mede dankzij een aantal personen hier op AW) voor gekozen heeft om niet in zee te gaan met een vliegschool.
Het vliegen kriebelt nog steeds, ik zal het niet ontkennen. Maar ik ben toch enorm blij dat ik niet 130.000 rood sta bij de bank... Ik vraag me bij mijn huidige studieschuld al af hoe ik dit afgelost krijg... En ja, ik ben nog steeds met de luchtvaart betrokken. Ik zit alleen niet voorin zo'n kist :biertje:
 
@ Bush Pilot

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je baan!

Daarnaast keur ik menig reactie hier ook niet goed, maar probeer het ook van de andere kant te zien.

Je bericht kan ook als een redelijk sneer naar alle jongens en meisjes gezien worden die niet na 4 weken een baan via school aangeboden hebben gekregen...Met name door het onderwerp: 'Banen voor het oprapen!' Wat een redelijk pijnlijke uitspraak is met, ik denk, tenminste 600-800 die nog thuis zitten zonder die mooie baan.
 
Banen voor het oprapen!

"Dat"? Jeetje... (en dat is aangenomen op een vliegschool.... zullen we de bal terugkaatsen )
Even serieus: Dergelijke personen die jij 'dat' noemt, zijn vaak al jaren actief in dit wereldje, en weten dus wel hoe een en ander in elkaar steekt. Het bericht van Thioda geeft dat maar weer eens aan... Er is niks zo onzeker als de luchtvaart...

Gelukkig ga ik niet zo snel uit van het vertrouwen dat ''die gene wel weet hoe het zit''. Ofwel, ik neem hier alles maar met een grote korrel zout, dit op aanraden van meerdere mensen (en ja die mensen zijn allemaal werkzaam in de cockpit en hebben allemaal een degelijke baan).

En ja, ''dat geval'' is aangenomen op een vliegschool, ik ben tevreden met mijn keuze, ik weet dat ik ga eindigen met een schuld van zo 150K (of meer), ik weet dat ik met de snelheid van het licht rond moet solliciteren om aan een baan te komen, ik weet dat de kans bestaat dat ik helemaal geen baan zal vinden, ik weet dat ik in een of andere bananenrepubliek rond kan gaan vliegen. Dat ''tooltje'' ken ik ja, maar hecht er weinig waarde aan. Puur vanwege het feit dat ik toch niet weet hoe ik kom te eindigen.

Geloof me, en met alle respect hoor, maar je weet niet half hoe erg ik rond ben wezen lobbyen om te achterhalen of het verstandig is om aan een plan als dit te beginnen.


Je bericht kan ook als een redelijk sneer naar alle jongens en meisjes gezien worden die niet na 4 weken een baan via school aangeboden hebben gekregen...Met name door het onderwerp: 'Banen voor het oprapen!' Wat een redelijk pijnlijke uitspraak is met, ik denk, tenminste 600-800 die nog thuis zitten zonder die mooie baan.

Dit kan ik best begrijpen, het is eigenlijk ook niet eerlijk wanneer iemand na 4 weken een baan heeft en iemand die al 3 jaar zoekende is nog steeds niets heeft. Het liefst hoop ik dat ook die 600-800 anderen ook zsm die droombaan in de cockpit vinden.
 
Back
Top