Banen, banen, en nog eens banen...

Ha ha!
Oftewel die mensen die net van de kls komen, en zijn aangenomen, hadden beter tegen Jetairfly kunnen zeggen: "Excusez monsieur, maar ik vind toch eigenlijk dat ik beter kan beginnen met rondvluchten op een cessna 152, merci voor het aanbod maar ik zie er toch vanaf. Wilt u er wel voor zorgen dat u in plaats van mij niet nog zo'n persoon met het BSJS aanneemt, maar iemand die echt is 'opgeklommen'? Dankuwel voor het aanbod, tot nooit weer ziens"

Kennelijk wil je het niet begrijpen. Ik zeg niet dat ze beter iemand kunnen nemen die 'echt is opgeklommen' zoals je het zo mooi zegt (hoewel dat waarschijnlijk wel de betere piloot is, maar dat is een andere discussie). Je kan wel vriendelijke bedanken voor het 'aanbod' om je eigen arbeidsplaats te bekostigen.

Zo werkte het 20 jaar geleden misschien... maar nu er per jaar zo'n 1000 mannetjes met een vers BSJS rondlopen, zal je daar toch in mee moeten gaan. Hoe triest het ook is voor de beroepsgroep en de arbeidsvoorwaarden (die overigens prima zijn bij Jetairfly). Je zou niet die a/i's moeten aanspreken, maar de managers die ze aannemen...

Je moet nergens in mee gaan. En nee je moet niet de managers aanspreken want die maken alleen dankbaar gebruik van de situatie om hun doelstellingen te verwezelijken, en geef ze eens ongelijk.
 
Geef dan de jongens eens ongelijk die dankbaar van het aanbod gebruik maken. Ze verdienen hun investering binnen de 10 maanden ruim terug, en doen ook nog eens een hele hoop ervaring op..
 
Kennelijk wil je het niet begrijpen. Ik zeg niet dat ze beter iemand kunnen nemen die 'echt is opgeklommen' zoals je het zo mooi zegt (hoewel dat waarschijnlijk wel de betere piloot is, maar dat is een andere discussie). Je kan wel vriendelijke bedanken voor het 'aanbod' om je eigen arbeidsplaats te bekostigen.



Je moet nergens in mee gaan. En nee je moet niet de managers aanspreken want die maken alleen dankbaar gebruik van de situatie om hun doelstellingen te verwezelijken, en geef ze eens ongelijk.


:blabla::naund: BS
 
Kennelijk wil je het niet begrijpen. Ik zeg niet dat ze beter iemand kunnen nemen die 'echt is opgeklommen' zoals je het zo mooi zegt (hoewel dat waarschijnlijk wel de betere piloot is, maar dat is een andere discussie). Je kan wel vriendelijke bedanken voor het 'aanbod' om je eigen arbeidsplaats te bekostigen.

Je moet nergens in mee gaan. En nee je moet niet de managers aanspreken want die maken alleen dankbaar gebruik van de situatie om hun doelstellingen te verwezelijken, en geef ze eens ongelijk.

De pot verwijt de ketel?

Hoewel ik in eerdere posts heb aangegeven dat ik het moderne slavernij vind als je voor een programma kiest waarbij je een TR moet bekostigen en 'gratis' 500 vlieguren maakt voor 'maar' 29.999,99 (aanbiedinkje..), denk ik dat het niet de Ab-Initio's zijn die zich hard moeten maken voor de arbeidsvoorwaarden. Ze hebben de keuze om voor 1500 brutto een kutbaantje te hebben, of voor 1800 een vliegbaantje met opbouw van vlieguren. Tja, dan is de keuze makkelijk gemaakt..... Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede.....

Denk eerder dat vanuit de verkeersvliegers een collectief moet worden gevormd om dit te stoppen. Met de VNV in Nederland lijkt het mij redelijk lastig dat KLM/Transavia/Martinair met zomerkrachten gaan werken die voor een hongerloontje rechts gaan plaatsnemen, en duurbetaalde krachten de laan uit bonjouren..... Zelfs bij Trans wordt je TR netjes betaald maar heb je een bond. Lijkt me uitstekend, want zo is het niet de ondernemende verkeersvlieger die risico's loopt als de maatschappij failiet/minder salaris gaat uitkeren. Natuurlijk staan de salarissen onder druk, maar dat is meer omdat in omliggende landen minder een collectief wordt gevormd en de arbeidsvoorwaarden al jaren in een neerwaartse spiraal aan het gaan zijn. In dat opzicht moet je je aanpassen aan de europese markt (die helaas niet sterk staat in verbond).

Heb vliegers horen opscheppen dat ze bij een lowcost meer betaald kregen dan bij een flagcarrier, even vergetende dat ze per vlieguur betaald kregen en heel veel vlieguren maakten. Tja, en als je dan geen minimum loon hebt afgesproken sta je ineens in de kou als je werkgever je minder inroostert of je goedkopere collega's 'toevallig' vaker inroostert. Een duurbetaalde TR werd toen niet gezien als een last, omdat die binnen een jaar wel weer terugverdiend werd....., nu is dat anders met lage maandlonen en/of een korte arbeidsovereenkomst....

Tja, en als je dan binnen je eigen gelederen je stem niet laat horen, dan zijn het je eigen managers die er met de bonus vandoor gaan.

Lijkt me makkelijk praten als je nu de Ab-Initio's de schuld gaat geven...... Denk dat een deel van het probleem al jaren geleden is ingezet door het accepteren van mindere arbeidsvoorwaarden waarvan de resultaten helaas met de crisis overduidelijk zichtbaar zijn geworden.......

Overigens ben ik wel van mening dat de Ab-Initio beter een niet-luchtvaartbaan kan nemen en een jaartje op de bank thuis zitten, dan voor een hongerloontje vlieguren laten opbouwen en zich laten meeslepen in de uitmelksessie....
 
Last edited:
De pot verwijt de ketel?

Hoewel ik in eerdere posts heb aangegeven dat ik het moderne slavernij vind als je voor een programma kiest waarbij je een TR moet bekostigen en 'gratis' 500 vlieguren maakt voor 'maar' 29.999,99 (aanbiedinkje..), denk ik dat het niet de Ab-Initio's zijn die zich hard moeten maken voor de arbeidsvoorwaarden. Ze hebben de keuze om voor 1500 brutto een kutbaantje te hebben, of voor 1800 een vliegbaantje met opbouw van vlieguren. Tja, dan is de keuze makkelijk gemaakt..... Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede.....


Overigens ben ik wel van mening dat de Ab-Initio beter een niet-luchtvaartbaan kan nemen en een jaartje op de bank thuis zitten, dan voor een hongerloontje vlieguren laten opbouwen en zich laten meeslepen in de uitmelksessie....

???????????????

of mis ik iets
 
???????????????

of mis ik iets

Wat mis je?

Lijkt het tegenstrijdig?? In het eerste gedeelte geef ik een voorbeeld waarbij de Ab-Initio de keuze heeft om voor een hongerloontje te gaan vakkenvullen, of voor een iets minder hongerloontje kan gaan vliegen (weliswaar onderbetaald)

Dus dan eindig ik toch ook dat het niet slim is om kostte wat kost een baan in de luchtvaart te pakken om zo te voorkomen dat de arbeidsvoorwaarden kelderen en de vliegende collega's bang zijn om hun baan te verliezen......

Is misschien allemaal ideologische praat, maar zolang een ongediplomeerd piloot nauwelijks iets waard is in het bedrijfsleven, probeert hij iets meer waard te zijn in de vliegwereld...... en kelderen de arbeidsvoorwaarden....

Het een en ander wordt ingegeven met de drang/verhalen om maar vlieguren te maken.... In betere tijden waren er ook zat jongens die naar de rimboe gingen om postzakken te vliegen en ervaring op te bouwen met laag salaris. Die mentaliteit is doorgedrongen tot de grotemensenluchtvaart......
 
Sprak laatst een man van OPS die zijn zoon in de selecties voor een vliegschool had zitten , en die lieverd vroeg me: krijgt hij tijdens zijn opleiding al een klein salaris?

Zo lullig om dan te zeggen: nee , en na zijn opleiding ook niet.
 
Ok dan, ik heb je zinnen meerdere malen doorgenomen en geef je het voordeel van de twijfel :rt:.
Er staan dubbele ontkenningen enzo in. Zal wel aan mezelf liggen.

Ben met je eens dat het an sich niet aan de AI´s ligt. Pakken wat je pakken kan is altijd al het credo geweest in de luchtvaart (in welke bedrijfstak herkennen we dat ook nog?). Dat daarmee op indirecte wijze de eigen arbeidsvoorwaarden bij bepaalde clubs ondergraven worden is langzaamaan evident. Dat was vroeger juist (nog) niet zichtbaar. Er komen nu een berg factoren tesamen, als een perfect storm, waardoor de nieuwe praktijken voet aan wal krijgen.
Regulering geloof ik niet in. Ben daar te liberaal voor. Wellicht biedt liberaal paternalisme in dit geval uitkomst. Een overheid die niet reguleert, maar adviezen verstrekt. Aan de grote klok hangen van de praktijken. En helaas heb je hier waarschijnlijk eerst een serieus voorval voor nodig.
Voorlopig is de enige protectie het zittend personeel. Die moeten in opstand, vermits je er de ballen voor hebt. Maar dan belanden we in een ander topic. :grijns:
 
Ik vergelijk het soms met het droomberoep voor vrouwen. Model zijn! Sommige modellen verdienen idd heel goed maar voor de meesten komt deze droom helaas niet uit. Er zijn modellenbureaus die dure opleidingen aanbieden voor heel veel geld zonder dat de modellen een baan aangeboden krijgen. Er wordt ze van alles belooft en de ouders zijn zo trots als een pouw als ze kunnen vertellen dat hun dochter een "modellenopleiding" volgt. Want er was een "strenge selektie" en ze was de uitverkorenen. Ja, ze moest wel eerst nog effe een modellen opleiding zelf bekostigen, maargoed....als model ga je daarna heeeel veel geld verdienen..............Does this sound familiar?

Cheers!
 
Om nog even terug te komen op Jetairfly, kreeg vandaag eindelijk antwoord na alle mailtjes en telefoontjes:

Unfortunately we have no vacancies matching your profile at the moment.
If you would like to receive information concerning our future job opportunities, please fill in our online application form at www.jetaircareer.be.
There is an application form for each position.

Erg fijn te horen dus... zal nog even voorleggen om ondanks mijn 600 uur best nog even 8000 euro wil neerleggen..... Wat een markt op dit moment....
Kon het even niet laten om dit te posten... maar ondanks alles wens ik iedereen alvast een fijn 2010 toe..
 
Nee hoor die 8000 betaal je namelijk aan KLM om je frozen typerating na circuitjes met een 737-800 om te zetten naar een volledige typerating. Wel blijven opletten.
 
Nee hoor die 8000 betaal je namelijk aan KLM om je frozen typerating na circuitjes met een 737-800 om te zetten naar een volledige typerating. Wel blijven opletten.

Ok sorry dan heb ik m even verkeerd begrepen , dacht dat de 8000 euro in de zak van JAF ging vandaar...
 
Het blijft betalen uiteraard, maar dit keer niet naar de (eigen) werkgever.
 
Zo werkte het 20 jaar geleden misschien... maar nu er per jaar zo'n 1000 mannetjes met een vers BSJS rondlopen, zal je daar toch in mee moeten gaan.
Nee, dát moet je dus juist NIET doen. Want al die 1000 mannetjes met een big shiny jet dinges maken dezelfde 'fout' en zo blijft het systeem zichzelf in stand houden.
Velen gaan klakkeloos 150.000 euro lening aan (niet zelden zonder andere diploma's op zak die kans op een niet-ongeschoolde baan geven) nemen geen verantwoordelijkheid (want het is gewoon een erg groot financieel risico momenteel met slechte vooruitzichten), omdat ze denken dat het allemaal wel mee zal vallen, de markt wel weer aantrekt, boeing en airbus nog zo en zoveel kisten on order hebben (die lang niet allemaal nieuwe banen opleveren) en zíj het wél gaan maken. Ken zoveel van die gasten die praten over boeing 747s, lekkere stessen en voor hun 25e kopen ze een audi a6, etc.

Kijk, ik begrijp uitstekend wat het punt is van al die mensen, ze willen hun droom waarmaken. Ik (21) wil ook erg graag piloot op een big shiny jet worden, en baal ook ontzettend van de huidige situatie. Maar door dit soort voorwaarden te accepteren (TR zelf dokken, vaak dokken voor uren/baan) verpest je de toekomst en T&C's voor jezelf én anderen, want de neerwaardse spiraal blijft doorgaan... vrees alleen dat ik een van de weinige wannabees ben die dit beseft en nee dank je zegt tegen dit alles... (en nee, ik probeer niet het heilige boontje te spelen, ik ben heel serieus). De kandidaten staan overal in rijen te wachten om 120k neer te tellen voor de opleiding, daarna nog een zak geld voor de TR om ten slotte ook nog te betalen voor een baan, waar ze geld mee zouden moeten verdienen. En de werkgevers zijn de lachende derde en wanneer de betalende werknemers daar achter komen is het already too late.

Velen willen koste wat het kost vlieger worden en dat begrijp ik heel goed - het is ook mijn grote passie - anderzijds blijft het een baan. En echt, het kost mij elke dag weer moeite dit voor mezelf te accepteren, vliegen is mijn mooiste droom (waarvoor ik best wil toegeven), maar niet tegen elke prijs. Sommigen vinden dat slap, dat moeten ze lekker zelf weten.

Als iedereen maar blijft accepteren hoe het momenteel gaat, dan wordt het alleen maar slechter en slechter. En ík alleen zal het verschil niet maken, maar als niemand iets doet komt er nooit een keerpunt... en gelukkig heb ik nog andere interesses om iets mee te gaan doen.
 
Last edited:
Ter aanvulling op het vergelijk met het modellen wereldje

er zijn er met een echte baan als model en aan de onderkant
van de ladder heb je "modelletjes" die als hoer liggen
of als stripper werken!!!

Punt blijft , het blijven modelletjes!! Die op zoek zijn naar beter
werk maar velen zullen de stap niet kunnen maken vanwege geschiktheid
en zullen op hun rug krom moeten liggen om wat knaken te verdienen!

Kijk wat er nu in de USA gebeurd mbt ervaring en betalen!! Daar
liggen voorstellen om pas naar de airlines te komenmet1500 uur
 
Last edited:
Hier ook eentje die twee jaar geleden niet gekozen heeft voor een vliegopleiding. Des te frustrerender dat ik iedere dag langs Schiphol reis om bij de VU te komen.:stapelge:
 
Hier ook eentje die twee jaar geleden niet gekozen heeft voor een vliegopleiding. Des te frustrerender dat ik iedere dag langs Schiphol reis om bij de VU te komen.:stapelge:

Probeer je hiermee te zeggen dat mensen juist wél hun droom na moeten jagen, of dat ze jouw voorbeeld moeten volgen? En wat is de reden geweest dat je het 2 jaar geleden niet gedaan hebt? Toen was alles toch nog koek en ei? (geloof dat pas midden 2008 enige kenmerken begonnen te komen van een mogelijke crisis)
 
Back
Top