BA 777 lands short of runway

Hoor net van een 777 collega dat het wel degelijk mogelijk is een 777 te overtrekken, maar dat je van de electronica extra waarschuwingen krijgt voor de stall...
 
Een 777 zal in een normale configuratie niet overtrekken. Zodra hij in de gele band komt, komt er thrust bij en kun je het stabilo niet omhoog trimmen. Je kunt wel met je yoke omhoog gaan, die zal hij altijd volgen. Pas als de Primary Flight Computers uit zijn nokt ook je envelope protection ermee. Dat wil zeggen; je kunt envelope-protection nog steeds overriden, zolang je maar genoeg kracht zet op de yoke. Je krijgt een soort Microsoft Force Feedback effect, dus hoe verder je buiten de normale limieten wilt, hoe meer kracht je moet zetten. Hiermee verschilt ie met de Airbus; hij bijft, in welke control-mode hij ook zit, alles doen wat je wilt.
 
Alle lof voor de crew in deze situatie!

Ik vroeg mezelf alleen af wat voor andere mogelijkheid deze flightcrew had? Zou niet elke piloot exact hetzelfde hebben gedaan?

Gr,
FF
 
Aanduiken is volgens mij niet echt een optie met een widebody vanwege de grote massa traagheid.
Moet het eens in de sim proberen..
 
Op PpruNe staan nog wel wat ideetjes zoals andere configuratie (flaps) en een PA anouncement, maar dat is allemaal makkelijke theorie vanachter het toetsenbord. Betere reactie dan dit krijg je niet vanuit de cockpit....
 
Om de beste range te bereiken zou je in theorie het vliegtuig op de L/Dmax moeten vliegen (bijbehorende AoA wat weer een bepaalde snelheid geeft). Maargoed op 600ft heeft dat ook allemaal weinig zin meer...
 
Om de beste range te bereiken zou je in theorie het vliegtuig op de L/Dmax moeten vliegen (bijbehorende AoA wat weer een bepaalde snelheid geeft). Maargoed op 600ft heeft dat ook allemaal weinig zin meer...

Volgens mij heeft het op 600ft juist nog heel veel zin .... zeker als je het veld cq. de verharde baan nog wil halen zoals hier ook het geval was ... of je het met zo'n grote kist nog voor elkaar krijgt is de vraag natuurlijk ...

Wat is de ideale glide speed voor een B777 (met de flapconfig zoals deze BA had) en wat is dan de bijbehorende Vertical Speed?
 
of je het met zo'n grote kist nog voor elkaar krijgt is de vraag natuurlijk ...

Dat bedoelde ik eigenlijk idd :)

Elke configuratie heeft z'n eigen AoA met bijbehorende speed. Zelf zou ik niet uit m'n hoofd kunnen zeggen voor welke config ik welke AoA/speed moet hanteren om er de beste range uit te persen. Clean zou ik het wel weten, dat het met flaps/gear etc. langzamer is ook nog wel, maar precies....geen idee. Ben benieuwd of dat ergens in de boeken te vinden is.

Gr,
FF
 
Er is geen ideale glidespeed in landing config. De laatste flapstages zijn juist om de motoren op te spoelen voor een eventuele go around. Als dan de thrust wegvalt ben je een baksteen met een hele hoge angle of atack.
 
Er is geen ideale glidespeed in landing config.

Met referte aan FlyingFeather's laatste reactie: er is altijd een ideale glidespeed voor een bepaalde config. Maar zijn ze allemaal terug te vinden in de manuals? In de manuals van kleine kistjes waar ik op vlieg is meestal de glidespeed zonder en met volle flapstanden gegeven.

De laatste flapstages zijn juist om de motoren op te spoelen voor een eventuele go around.

Dit begrijp ik niet.
 
Last edited:
De laatste flapstages zijn juist om de motoren op te spoelen voor een eventuele go around. Als dan de thrust wegvalt ben je een baksteen met een hele hoge angle of atack.

Mij is altijd verteld dat de enige reden voor het gebruik van flaps het zo laag mogelijk houden van de landing&take-off snelheid is. Maar misschien was dat omdat dit het goede antwoord op de JAA vraag was:grijns:
 
jaja:

"Het is wel degelijk waar. Ik ben professioneel parachutevouwer Boeing 777 bij KLM. Als een 777 geland is rij ik in mijn auto de baan op om de parachute op te halen. Daarna vouw ik 'm netjes op en geef ik 'm terug aan de piloot."
 
Dit begrijp ik niet.

Dat kan ik je nog wel uitleggen. Stel dat je met de motoren op volledig flight idle de final approach vliegt dan is de opspin tijd(de tijd die een JET engine erover doet om op vol vermogen te komen) volgens mij zon 7 tot 9 seconde tot full thrust. Mocht je op het allerlaatste moment een go-around willen maken is dat niet voldoende en zul je alsnog de grond touchen. Indien je volledig flaps gebruikt heb je al bijvoorbeeld 30% thrust staan en ben je sneller op vol vermogen. Of dit de enige reden is voor de laatste flapstanden zoals beweerd werd, dat weet ik niet.

Bij een propellor vliegtuig (turbo of piston) heb je op het moment dat je de levers naar voren schuift ook gelijk vermogen. Dit is bij een jet engine niet zo.
 
Last edited:
Flaps zijn voor 1: lage snelheid, 2: lage neusstand bij die lage snelheid. (Concorde had geen flaps, daarom moest de neus naar beneden bij de landing, anders zie je de baan niet.)
Nadeel is meer weerstand maar klein voordeel daarvan is idd weer een hoger toerental op de motor waardoor meteen vermogen bij Go Around...
 
Last edited:
@ Putty : Dat heeft totaal geen zin....

als je op 600' erachter komt dat beide motoren niet meer reageren of gefaald zijn dan heb je ongeveer 30-40sec om je voor te bereiden op een allemachtige knal.
Op 600' zaten ze zeer zeker weten op Vref25+5 (Final Approach Speed). Om dan in die tijd naar je theoretisch Best Glide Speed te komen heeft in de echte wereld totaal geen relevantie.
Het enige wat ze hebben kunnen doen is op het allerlaatste moment de neus optrekken en energie voor een verminderd hoogteverlies uitwisselen om te voorkomen dat ze op de weg of in het carpark beland waren.
Je haalt inderdaad een paar meter minder glide distance uit de kist maar je voorkomt wel een zeer zeker weten allemachtige klap.

Voor elke flap setting en bijbehorend gewicht zal er wel een optimum L/Dmax ratio zijn en ik mag aannemen dat met het oog op effecientie van het vliegtuig de Vref snelheden voor de particular flap setting niet ver van dat max ratio liggen
 
Ik vraag me af of de klap veel groter was geweest als ze niet ff neusje voorover hadden geduwd instead of de hele tijd in een "stall angle" te wachten op de klap.

Ik zou toch echt ff neusje voorover duwen als ik op 600' stall, wat speed opbouwen, daarna weer neusje omhoog trekken. probeer maar volgende keer in de sim op 600', laat je gas in idle en blijf er vanaf. Geen idee hoe dat echter werkt met de massatraagheid in een 777, of uberhaubt hoelang je moet wachten voordat je input effect heeft bij die grote vlieg-bij-draadjes vliegmachines van jullie echte piloten.

Jammer dat het geen Tprop is... Ouderwets de prop levers naar achter rammen will get your ass over the fence...

Maar monday morning quarterback spelen is altijd makkelijk. Simpel feit is dat de captain en f/o hun werk prima gedaan hebben. Any landing you can walk away from is a good one ! :grijns: Bier zal goed gesmaakt hebben die avond.

Zijn ze inmiddels weer terug op de line? Zou zelf denk ik (als het aan mij lag) 3 dagen later weer gewoon fris en fruitig naar mn werk gaan.

FD

PS: vraag... Moet je voor je JAA ME checkride departure en approach stalls in landing config demonstreren vandaag de dag? allicht eens toevoegen onder de JAA vlag...

PPS: Need for speed, ik zou zeker een PA maken met "brace for impact" ! je weet dat 1/6 toch niet in de riemen zit en al weer met de laptop opschoot zit... Dus zou die wel snel proberen wakker te schudden.. Vliegen kun je met een hand doen.

PPPS: Honeywell, op PT6-42 engines zit wel degelijk een kleine vertraging als je van flight idle naar vol vermogen gaat.
 
Last edited:
Mij is altijd verteld dat de enige reden voor het gebruik van flaps het zo laag mogelijk houden van de landing&take-off snelheid is. Maar misschien was dat omdat dit het goede antwoord op de JAA vraag was:grijns:

In landing config om lage snelheid te hebben, zicht op de baan te kunnen houden en kortere rwy nodig hebt om tot stilstand te komen.

in t/o config voor een kortere aanloop voordat je in de lucht hangt. Heel veel variabalen denkbaar uiteraard maargoed hoef ik denk ik niet meer aan je uit te leggen.

FD
 
Back
Top