Alle vluchten Heathrow, Gatwick en Stansted geannuleerd

Notam staat nu weer 1800 uur.

RAC B)1004191110 C)1004191800 EST (A0478/10)
DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
THE AMSTERDAM FIR, ALL IFR OPERATIONS ARE PROHIBITED.
VFR FLIGHTS WITH MTOW 5700KG OR LESS ARE ALLOWED ON OWN DISCRETION.
FOR IFR TESTFIGHTS EXEMPTION HAS TO BE REQUESTED TO CAA-NL AT
+31704563000. AFTER COMPLETING EACH VFR FLIGHT A PILOT REPORT SHOULD
BE FILEDIMMEDIATLY TO VULKAAN(AT)KNMI.NL CONTAINING FOLLOWING
INFORMATION:ROUTE, ALTITUDE, DATE AND TIME OF FLIGHT IN LOCAL TIME,
OBSERVATIONS REGARDING (ASH)CLOUDS. EVEN WHEN NO OBSERVATIONS HAVE
BEEN MADE A PILOT REPORT IS MANDATORY. WHEN EMAIL IS NOT AVBL A PILOT
REPORT CAN BE MADE TO LOCAL ATC BY RADIO OR AIRPORT AUTHORITY. ALSO,
CAA-NL STATES THE PITOT TUBE SHOULD BE CHECKED CAREFULLY BEFORE AND
AFTER EACH FLIGHT AND ALSO INCREASED MONITORING OF FLIGHT SPEED AND
HEIGHTINDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE
RISK AREA. POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.)
 
Net op het nieuws gehoord dat een F16 (Europa gestationeerd) beschaadigd is door de aswolk.
dus... de "geen vuiltje aan de lucht" klopt niet helemaal.
Probleem dat je niet weet wanneer deze machine heeft gevlogen en waar. Al shet gevlogen heeft rond donderdag, dan zijn de omstandigheden niet meer te vergelijken en is dit dus een anekdote..
 
NEW TODAY TIL 1004191914
OPERATORS OF BELGIUM BASED AIRCRAFT ARE ALLOWED TO OPERATE
REPOSITIONING FLIGHTS WITHOUT PAX NOR CARGO. THE PORTION OF THE
FLIGHT IN THE BELGIAN AIRSPACE BELOW FL205 SHALL BE CONDUCTED UNDER
VFR. AFTER COMPLETING THE FLIGHT A PILOT REPORT SHOULD BE FILED
IMMEDIATELY TO METEO(AT)BELGOCONTROL.BE


Net paar toestellen van Brussels Airlines zien binnenkomen "maintain VFR" :grijns:
 
Probleem dat je niet weet wanneer deze machine heeft gevlogen en waar. Al shet gevlogen heeft rond donderdag, dan zijn de omstandigheden niet meer te vergelijken en is dit dus een anekdote..

Daar heb je gelijk in! De militair in kwestie weigerde verder commentaar te geven zoals tijd en plaats.

Gr.
 
Brasileiro, ik denk ook niet dat iemand zal beweren dat er geen vuiltje in de lucht is. Ik hoop dus ook niet dat men nu hysterisch zal reageren als een van de KLM-kisten toch wat as oppikt. Het zal vast gebeuren.
 
Notam staat nu weer 1800 uur.

RAC B)1004191110 C)1004191800 EST (A0478/10)
DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
THE AMSTERDAM FIR, ALL IFR OPERATIONS ARE PROHIBITED.
VFR FLIGHTS WITH MTOW 5700KG OR LESS ARE ALLOWED ON OWN DISCRETION.
FOR IFR TESTFIGHTS EXEMPTION HAS TO BE REQUESTED TO CAA-NL AT
+31704563000. AFTER COMPLETING EACH VFR FLIGHT A PILOT REPORT SHOULD
BE FILEDIMMEDIATLY TO VULKAAN(AT)KNMI.NL CONTAINING FOLLOWING
INFORMATION:ROUTE, ALTITUDE, DATE AND TIME OF FLIGHT IN LOCAL TIME,
OBSERVATIONS REGARDING (ASH)CLOUDS. EVEN WHEN NO OBSERVATIONS HAVE
BEEN MADE A PILOT REPORT IS MANDATORY. WHEN EMAIL IS NOT AVBL A PILOT
REPORT CAN BE MADE TO LOCAL ATC BY RADIO OR AIRPORT AUTHORITY. ALSO,
CAA-NL STATES THE PITOT TUBE SHOULD BE CHECKED CAREFULLY BEFORE AND
AFTER EACH FLIGHT AND ALSO INCREASED MONITORING OF FLIGHT SPEED AND
HEIGHTINDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE
RISK AREA. POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.)

Heeft iemand enig idee wat er aan de pitot gecontroleerd moet worden?
Kan ik er gewoon serieus naar kijken of moet ik 't ding voor en na de vlucht met een wattenstaafje reinigen? Of zelfs een monteur erbij halen.
En hoeveel is een increased monitoring of flight speed and height indication? 2x zo vaak, 10x?
 
Na de Turkisch crash was er ook al zo'n notam, zo 'van jongens, let goed op jullie airspeed op de approach'. Zit er een ex-onderwijzer NOTAMS uit te schrijven? Een beetje out of order. Geen enkel probleem om ons te wijzen op de risico's, maar om nu halfslachtig maatregelen voor te schrijven die toch per vliegtuigtype zullen verschillen...

(maar misschien ben ik gewoon chagrijnig vanwege de gemiste sectorpay ;))
 
Het is wel entertaining vandaag, zojuist een C172 ik schat op 15ft hoogte over baan 36R.... hier kort voor een aantal andere toestellen bijzonder laag over de banen.... ik ga er vanuit dat het geen baan inspectie is..
 
Is het iemand al opgevallen dat juist nu terwijl een deel van de Airworkers ineens veel meer vrije tijd hebben, er eigenlijk alleen maar in dit topic wordt gepost?
 
Met deze instelling had de uiver Batavia niet gehaald, [...]

Niet om het een of ander, maar de Uiver vloog van Londen naar Melbourne.
Batavia werd voor het eerst gevlogen door de Fokker F-VII (H-NACC).
Verder ben ik het volledig met je eens
 
Niet om het een of ander, maar de Uiver vloog van Londen naar Melbourne.
Batavia werd voor het eerst gevlogen door de Fokker F-VII (H-NACC).
Verder ben ik het volledig met je eens
Oeps :1855: inderdaad, foutje...

Nu het Britse en Duitse luchtruim weer open gaat, kan Nederland toch niet achterblijven...
 
18.21 uur: ik kan mijn oren niet geloven. Hoor hier, zeg maar onder de 'ash van Amsterdam', een jet overkomen: waar die zomaar vandaan komt???? Helaas was ik te laat om nog een glimp van die kist op te kunnen vangen.
 
Onze kat raakt langzaam maar zeker aan me gewend nu er niet gevlogen wordt. Ze kwam zelfs naast me slapen vandaag, da's lang niet meer gebeurd. Meestal blijft ze een beetje uit de buurt, zo van 'wie is toch die man die elke week met die stomme koffer binnen komt dringen en op mijn plekje gaat zitten?'.
 
vanmiddag ook maar even gebruik gemaakt van de unieke kans om schiphol te verkennen vanuit de lucht. 2x op ong. 30 ft over 36R en natuurlijk een rondje om de tower :) Gaaf om te doen maar bizar om schiphol zo stil te zien.
 
125-01.gif


Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met die zones. De lucht staat niet stil, dus hoe wil je dan gaan plannen (vooral ICA vluchten)?
 
Back
Top