Alle vluchten Heathrow, Gatwick en Stansted geannuleerd

Het was een single BA 744 die de testvlucht deed met de hoge delegatie aan boord. Vluchtduur 2h 46min en uiteindelijke kruishoogte FL400 na verschillende levels getest te hebben totaan 550 miles west van Cardiff. Geen problemen ontdenkt en de kist wordt nu technisch onderzocht in Cardiff.

De schatting is dat dit BA 25 million pond per dag kost. (source A.net forums)

Sad days...:eek:
 
Ben ik nou gek of.............

De twee incidenten die ik ken, BA en KLM,dat waren incidenten die wel heel extreem waren. Keihard in donkere wolken.

We vliegen(alle airlines) al jaren in gebieden met actieve vulcanen, Italie, vraag het aan de HV vliegers, Philipijnen etc.

Ik weet niet beter of ik zie alleen maar blauwe luchten. Ik weet het niet, maar ik vraag me af.

Volgens mij ( en ik weet niet waarom) word hier mega over ge-reakted.
 
RYR vliegt niet tot woensdag....
SMD vloog gisteravond al.. :grijns:
Was wel even apart om echt helemaal niemand op de radio te horen.
Heerlijk gevlogen.

ik reed vanmiddag ook lang een uitgestorven schiphol. Maar wanneer je naar de horizon kijkt, zie je een vreemde waas in de lucht hangen. Is dat het? of zit het tussen de oren....
M.i. was dit een inversie laagje tot 5,000ft.
 
SAHARA DUST

SAHARA DUST

:1855: And what about the Sahara sand dust?

Vroeg ik mij zo in eens af. Een paar keer per jaar, en volgens mij vooral zomers, valt er Sahara zand uit de lucht. Ook meegesleept via de hogere luchtlagen. Dan hoor ik helemaal niks over gezandstraalde vliegtuigen en gesloten luchtruimen, toch?
 
Gisteren heerlijk overland gevlogen in een zwever... Prachtig weer, Thermiek tot FL060, waar dus ook de inversie hing. Zag er iets dikker uit dan normaal, maar voor de rest niet echt spannend. Heerlijk, zonder al dat commercieel verkeer ;) .
Naderhand een grondige inspectie uitgevoerd aan pitotbuis etc. en wat denk je? Helemaal niets! Snap er niets van...

Kwam in Duitsland inderdaad wel een motorkistje tegen die precies langs de grens met Nederland aan het fladderen was. Een paar kilometer de grens over en hij had waarschijnlijk met een death engine en een gezandstraalde windscreen in een droevige akker gelegen...

Ik kan niets zeggen over het commerciele verkeer, maar om het luchtruim initieel voor al het VFR verkeer (en zeker niet-gemotoriseerd) te sluiten? Waanzin...

Zo, nu eerst ff al die grijze assnotjes uit mijn neus verwijderen... :biertje:
 
:1855: And what about the Sahara sand dust?

Vroeg ik mij zo in eens af. Een paar keer per jaar, en volgens mij vooral zomers, valt er Sahara zand uit de lucht. Ook meegesleept via de hogere luchtlagen. Dan hoor ik helemaal niks over gezandstraalde vliegtuigen en gesloten luchtruimen, toch?

Ga je maar eens even inlezen wat het verschil is tussen zand/stof en vulkanische as voordat je dit soort opmerkingen plaatst.
 
Ga je maar eens even inlezen wat het verschil is tussen zand/stof en vulkanische as voordat je dit soort opmerkingen plaatst.

Helemaal geen domme reactie van alfabouncer hoor! Zand deeltjes zijn ook van glas......alleen misschien iets minder scherp.

M'n broerke is engineering bij een turbine overhaul bedrijf, de motoren die ze dan wel eens binnenkrijgen van midden/noordelijk afrika zitten vaak ook dicht bij compleet scrap/afschrijving als gevolg van..... Let wel, dan opereren ze járen dagelijks in die omstandigheden maar het verschil is erg groot met europese operators.

Persoonlijk vind ik het zelf ook een verschil of je door een dikke wolk gaat of de zwaar verdunde mist waar we het nu over hebben.....er is wat dat betreft gewoon té weinig informatie en dan wordt de stekker er al snel uit getrokken.

Ik denk dat hierna allerlei betrokken instanties wel iets op touw moeten gaan zetten om de simpele regel in ICOA iéts gedetaileerder te maken.

Grtz,
 
Hier een oudje

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=Pd3KJVB8AuE[/YOUTUBE]

Je kan de paniek in haar stem goed horen. Lijkt me logisch!
 
Ga je maar eens even inlezen wat het verschil is tussen zand/stof en vulkanische as voordat je dit soort opmerkingen plaatst.

Relax Iz, ons Nederlands leger heeft ook enorm veel last van dat zand dat de motoren van de Apaches sneller doet slijten als ik het nieuws mag geloven. Dus zo gek is de vraag niet.
 
Primer, dat geluidsfragment kende ik nog niet, bedankt voor het posten. Chilling...Wat het in ieder geval duidelijk maakt is dat er toen daadwerkelijk door zichtbaar as gevlogen werd en niet in CAVOK. Een heel andere situatie dus.
 
Inderdaad best scarry daar in de cockpit! ATC helpt ook niet echt mee.....

Dat weet je niet.
Je hoort eigenlijk niet zoveel, je hoort de vliegerette praten over de radio.
Het fragmentje duurt maar anderhalve minuut en in die anderhalve minuut geeft de verkeersleider ergens aan dat ze naar eigen inzicht naar links mogen/kunnen draaien.
Wat had ATC meer kunnen doen dan dat?
En bovendien zodra ze echt in de shit zitten is het fragment afgelopen.
Ook weet je niet of er in geknipt is of niet.

Dus je kan volgens mij niet echt zeggen of ATC behulpzaam was of niet.
 
Kan de discussie over VFR vliegen of niet van de mensen in hun vliegende brommers misschien verplaatst worden naar 'privé piloten'? Aardig wat vervuiling en nutteloze info in dit topic.
 
Back
Top