Beste Berven,
Wat is een goede maatschappij? Is beenruimte een maatstaf voor een goede maatschappij? Het vliegen van een bepaald vliegtuig type?
Ik ken wel een paar mensen die het niet met je eens zijn dat Air Holland (kies maar een versie) een goede maatschappij was:
- Vele werknemers die soms zelfs meerdere malen flink genaaid zijn en hun gezinsleden
- Passagiers die gedupeerd zijn door kapotte kisten, problemen op de route, slechte ingehuurde maatschappijen en uiteindelijk de faillissementen
- Afhandelaars, tankdiensten, vliegvelden, ATC sectoren, leasemaatschappijen die diensten hebben geleverd die nooit zijn betaald en dus bakken met geld kwijt zijn
- Touroperators die steeds weer hun reizen en plannen moesten wijzigen, wat ook veel geld kostte
Ik kan ook een mooie maatschappij opstarten, iedereen leren stoelen geven, veel beenruimte, eigen TV's, ieder een eigen stewardess en heerlijk gourmet-eten, per week 2 miljoen euro meer kosten dan inkomsten maken en uiteindelijk na 3 maanden failliet gaan en iedereen in de problemen achterlaten. Als jij dan net je mooie vluchtje hebt gehad, ga je dan ook zeggen dat het een goede maatschappij was?
En die 757, die ik jaren bij Transavia gevlogen heb, is nu al wat ouder en lastig om een airline mee te beginnen, als je niet meteen volle bakken hebt.
Air Holland is een damaged brand. Alleen al daarom kun je niet nog een Air Holland beginnen. Waarom niet gewoon een nieuwe naam? Leg jij het me eens uit, Michel durft het niet.