Air Holand Fanclub en Air Holland VA op TV

Shit, die gasten zijn er best serieus mee bezig zeg !!

Weet zelf niet hoe snel ik uit mn apen pak moet springen om de bar in te duiken als ik aan de grond sta..

FD
 
Oorspronkelijk gepost door Flying Dutchman
Shit, die gasten zijn er best serieus mee bezig zeg !!

Weet zelf niet hoe snel ik uit mn apen pak moet springen om de bar in te duiken als ik aan de grond sta..

FD

Harstikke leuk om van je te horen Flying Dutchman wij doen er ook alles aan om Air Holland VA zo goed mogenlijk er uit te laten zien.
We hebben trouwens nog steeds goed contact met Cees

We hebben inmiddels al van iemand gehoord die het programma dat Zembla gaat uitzenden al heeft gezien dat ze over Air Holland weer behoorlijk in een negatief daglicht gaan zetten (het lijkt wel een uitzending van Arnold Burlage).
Alleen het gedeelte over de Air Holland Fanclub en Air Holland VA is schijnd een beetje positief en leuk te zijn.
 
Zo verbazingwekkend hoeft dat toch niet te zijn: in de aankondiging van het programma is al te lezen wat de teneur zal zijn.

Jarenlang was Air Holland de enige serieuze concurrent van de KLM. Maar achter de schermen rommelde het. Keer op keer ging het luchtvaartbedrijf failliet. Mismanagment en geldgebrek leidde er uiteindelijk toe dat de Surinaamse cocaïne-maffia een deel van de airline in handen kreeg. Wat begon als de jongensdroom van een luchtvaartpionier eindigde in een witwasoperatie van formaat.
 
Michel, wat schattig dat je nog steeds contact met Cees hebt. Ik ken 'm ook en het is echt geen verrassing dat zijn versie van Air Holland is geploft. Die man kon echt geen airline runnen. Misschien een virtual airline..

Ga je nu nog reageren op mijn argumenten of niet?

Toch leuk dat het sarcasme van FD's post volledig langs je heen is geschoten :)
 
Oorspronkelijk gepost door Diana
Zo verbazingwekkend hoeft dat toch niet te zijn: in de aankondiging van het programma is al te lezen wat de teneur zal zijn.

Jarenlang was Air Holland de enige serieuze concurrent van de KLM. Maar achter de schermen rommelde het. Keer op keer ging het luchtvaartbedrijf failliet. Mismanagment en geldgebrek leidde er uiteindelijk toe dat de Surinaamse cocaïne-maffia een deel van de airline in handen kreeg. Wat begon als de jongensdroom van een luchtvaartpionier eindigde in een witwasoperatie van formaat.

Van deze tekst was ik niet op de hoogte wat ik zeker jammer vindt dat er niet over gesproken is over de jaren lange tegenwerking van het blauwe kartel.
 
Oh, dát wat het natuurlijk. Alles is weer de schuld van die Grote Boze KLM! Hoe kon ik zo stom zijn...
 
Mensen.....

Mensen.....

Waarom blijven jullie zo negatief over Air Holland? Die Michiel probeert van alles wat redden valt, is toch uitereste positief! Het is wel bekend dat Air Holland een roemruchte slechte historie heeft te weten opbouwen door 3x failliet te gaan en daarna alweer in een schoon jasje doorgestart. Air Holland was wel één van beste chartermaatschappij die we ooit hebben gehad, met vooral meer beenruimte in een Boeing 757, vriendelijke mooie stewardessen in blauwe uinformen, goed eten in een porselein bakje, filmvertoning in de monitor (757) en had tenminste ook een ruime invalidenwc aan boord, heb ik van iemand gehoord die toen in Air Holland vloog. Maar nu is de comfort in een chartermaatschappij een beetje zoek geraakt, met vooral minder beenruimte en meer stoelen in een cabine geplaatst. Vele mensen die met Air Holland hebben gevlogen hebben gedeeld van postieve en negatieve reacties over de NL-maatschappij, hoe ze zelf hebben gervaard.

Boeing 757 is tenslotte mijn favoriete vliegtuig die ik 3 zelf meegevlogen heb met Transavia van Amsterdam naar Kos, en één keer met de heenvlucht van Amsterdam naar Las Palmas.
 
Beste Berven,

Wat is een goede maatschappij? Is beenruimte een maatstaf voor een goede maatschappij? Het vliegen van een bepaald vliegtuig type?

Ik ken wel een paar mensen die het niet met je eens zijn dat Air Holland (kies maar een versie) een goede maatschappij was:
- Vele werknemers die soms zelfs meerdere malen flink genaaid zijn en hun gezinsleden
- Passagiers die gedupeerd zijn door kapotte kisten, problemen op de route, slechte ingehuurde maatschappijen en uiteindelijk de faillissementen
- Afhandelaars, tankdiensten, vliegvelden, ATC sectoren, leasemaatschappijen die diensten hebben geleverd die nooit zijn betaald en dus bakken met geld kwijt zijn
- Touroperators die steeds weer hun reizen en plannen moesten wijzigen, wat ook veel geld kostte

Ik kan ook een mooie maatschappij opstarten, iedereen leren stoelen geven, veel beenruimte, eigen TV's, ieder een eigen stewardess en heerlijk gourmet-eten, per week 2 miljoen euro meer kosten dan inkomsten maken en uiteindelijk na 3 maanden failliet gaan en iedereen in de problemen achterlaten. Als jij dan net je mooie vluchtje hebt gehad, ga je dan ook zeggen dat het een goede maatschappij was?

En die 757, die ik jaren bij Transavia gevlogen heb, is nu al wat ouder en lastig om een airline mee te beginnen, als je niet meteen volle bakken hebt.

Air Holland is een damaged brand. Alleen al daarom kun je niet nog een Air Holland beginnen. Waarom niet gewoon een nieuwe naam? Leg jij het me eens uit, Michel durft het niet.
 
Antwoord voor Iz

Antwoord voor Iz

De 757's van Transavia waren al afgeleverd tussen 1993 en 1994 als gloednieuw vliegtuigen vanaf Boeing-fabriek. Minstens Air Holland Boeings 757 waren stuk ouder dan die HV Boeings 757's, die waren al in 1988 en 1989 al afgeleverd bij Air Holland. Nu zijn de 2 Boeings 757's van HV al verkocht aan Nieuw Zealand Air Force, 1 is aan Air Finland doorverhuurd via ILFC en 1 was eerst aan ATA verkocht en daarna is nu weer verkocht aan Air Horizon uit Frankrijk. Ik vond Boeing 757's van HV iets beter dan Air Holland Boeing 757, maar zelfs heb ik nog nooit in een Air Holland Boeing 757 meegevlogen.

Je hebt inderdaad wel gelijk met jouw punten waar mee de maatschappij failiiet kan gaan, zo iets kan vaakm gebeuren in een harde zakelijke luchtvaartwereld. V-Bird had ook leren stoelen in een Airbus A320 gezet, waardoor verliezen per dag heel snel opliep zodat het bedrijf niet aan zijn financiele verplichten kon voldoen. Daarom was de markt soms wel verzadigd met vooral veel vraag naar low-cost vliegreizen. Je beroept ook wel eens op verschillende marktvragen die per dag of kwartaal snel kan omslaan, zodat de maatschappij zijn toestel makkelijker vol kon krijgen met betalende passagiers. Vroeger was het ook bij chartermaatschappij makkelijk 200 mensen in een Boeing 757 vol te krijgen zodat alleen vanaf Amsterdam naar populaire bestemming kon vertrekken. Nu is de markt echter veranderd, zodat je ook zeide over touroperators die wilden toen veranderingen in vluchtrooster van chartermaatschappijen doorvoeren. Dat gaf het ook voor HV en MP vele kleinere toestellen efficienter per dag kunnen inzetten vanaf kleinere vliegvelden en ook produceren ze meer vluchten vanaf Schiphol per dag naar zonbestemmingen i.p.v. grotere Boeings.

Dus 757''s waren later ouder en moest vaak in reparatie gaan tot dat ze weer in de lucht kon vliegen, en dat kostte wel veel geld voor HV, MP en AHD/GG/HLN.

Ik begrijp wat je allemaal bedoelt.
 
@ Berven

Ik lees met plezier en aandacht jouw posts maar nu begin ik toch ernstig te vemoeden dat je in dezelfde virtuele wereld leeft als Air Holland.
 
It's all true!

It's all true!

Oorspronkelijk gepost door Air Holland
Van deze tekst was ik niet op de hoogte wat ik zeker jammer vindt dat er niet over gesproken is over de jaren lange tegenwerking van het blauwe kartel.

Michel - as you know I worked for air holland charter. What Diana posted is a correct assessment of the situation at air holland. I saw it with my own eyes - I'm still owed Euro 25000+. The bankruptcy still hasn't been settled.

It was a fun place to work - but the incompetence at the office was truely unbelievable. Air holland was destroyed from within - nothing to do with KLM.

How about a few simple yes/no questions?

Is the history of Air Holland as posted on your website correct? Yes or no please.

Is the article in the Haarlems Dagblad correct - is this what you said?
Yes or no please.
 
Oorspronkelijk gepost door VanFan
Helaas, tenzij iemand het ff als mpeg-movie (oid) naar me PM't

Ik zet het wel even online op m'n site morgen, kunnen alle auslanders hier het ook zien.

Grtz

Rob
 
"Its Airholland Jim... but not as we know it!"

:grijns: :grijns: :grijns:

Als ze met 737 gaan vliegen ben ik van de partij :grijns: :grijns:
 
Nou, dat was Zembla,.....
Laat de discussies maar losbarsten :D
 
Antwoord

Antwoord

Ik heb Zembla al gevolgd, en mijn conclusie is dat grote 3 Nederlandse maatschappijen jaren lang Air Holland kapot wilden maken met allerlei leugens, middelen om goedkopere stoelen te leveren aan touroperaors en leven van een directeur (John Block) heel zuur maken. John Block en Martin Schorder waren echt geen vrienden van elkaar, toen ze allebei bij Martinair hebben gewerkt. Onder John Block groeide Air Holland (HD en later AHD) te snel, leed aan grootheidwaanzin, om de concurrenten voor te blijven. Ten minste is het ook cru dat later veel problemen bij gekomen door aanloopverliezen van ljndienstenroutes van Aruba naar Amerika, in samenwerking met Air Aruba (ook failliet). Dit had alles te maken met zeer egoitische beslissingen van de heer J. Block. Onder P. Langendijk was het iets anders gegaan dan Air Holland 1. Air Holland 2 (GG) vloog toen met 2 Boeings 757's en 3 Boeings 737-300's naar zonnige vakantiebestemmingen vanaf Amsterdam. Daarna kwamen er weer problemen zodat veel lege stoelen waren zodat sommige touroperators veel goedkoper stoelen konden inkopen bij MP en HV. Dit riekte volgens mij wel naar concurrentievervalsing, waar niemand heeft aan de bel getrokken zodat bij Air Holland weer mis ging. Daarna kwam Air Holland 3 (HLN), die trok snel uit chartervliegwereld, en richte toen op meer ad-hoc vluchten uitvoeren voor andere maatschappijen die er om vroegen, en starte wel goedkope lijndiensten vanaf Amsterdam naar Curcacaq of Aruba, en ging ook met TUI en Thomas Cook in de zee voor prijzenslag voor verre vakanties. Dat sprookje duurde ook helaas niet lang voordat de problemen weer bij Air Holland te voorschijn kwam, in verband met mogelijke drugsgelden van Surinaamnse investeerders. Zou overheid wel door iemand omgekocht hebben om "verdachte" Air Holland langer in de lucht blijven met middel door smeergeld te betalen? En concurrenten hebben volgens mij ook wel schuld om Air Holland naar de kloten te helpen, dat hoort bij een harde zakelijke luchtvaartwereld. Normaal gsproken was bij de concurrenten geen respect voor Air Holland gegund. Er is veel meer bij Air Holland gebeurd dan wij allemaal denken.
 
Air Holland heeft helemaal geen hulp van buitenaf nodig gehad om 3 maal over de kop te gaan. Zoals ook weer uit Zembla bleek heeft het bedrijf in haar bestaan uitstekend keer op keer zichzelf weer naar de kl.te geholpen.
 
Eerlijk gezegd vond ik het wel een goeie docu, geen vreemde beschuldigingen enzo, leek me een heel goed beeld van "hoe het gelopen is".
Mismanagement, vreemd/fout geld, maar wel een hoop goed personeel dat altijd wel door wilde gaan.
 
Ooit wel eens bij stilgestaan dat de KLM-groep die extra concurrent juist nodig had?

Dit is tweeledig. Allereerst voor de NMa, die natuurlijk in de gaten houdt dat de KLM-groep niet een monopoliepositie inneemt. Daarnaast was/is het een vereiste voor de touroperators. Er is ruimte in de markt voor die extra concurrent en ik denk dat die zonder problemen zou moeten kunnen groeien tot een kist of 10, en als ze het goed doen, natuurlijk nog een stuk verder (als ze zelf een sterke concurrentiepositie hebben verworven).

Nu hadden we de laatste jaren zelfs twee concurrenten op de chartermarkt, namelijk HLN en DBR. En hoewel concurrentie natuurlijk hard is, zijn ze beide tenondergegaan door fundamentele problemen bij de maatschappij zelf. Vergeet even niet dat beide clubs op een gegeven moment lagere stoelprijzen aan de TO's boden dan HV/MP. Dus het beschuldigen van HV/MP van zware prijsconcurrentie is wel even flink andersom. Sterker nog, ik beschuldig hun ervan dat de chartermarkt behoorlijke schade heeft opgelopen door belachelijk lage charterprijzen. Dat een grote club als MP of HV dat dan toch beter kan lijen dan een kleine club is geen verrassing.

V-Bird was overigens ook een staaltje kapitaalvernietiging en heeft ook door fundamentele problemen z'n eigen graf gegraven, in recordtijd overigens.

Air Exel heeft ondanks jarenlange links met KLM het steeds weer gepresteerd om op het randje van de afgrond te balanceren. Toen uiteindelijk de zoveelste wannabe airline-CEO in de vorm van Erik de Vlieger met wormvormig aanhangsel Harm Prins voorbij kwam, is ook die onderneming de pijp uit gegaan.

Overigens geen disrespect voor de medewerkers die jarenlang in deze airlines hun tijd en moeite in hebben gestoken. Maar het moge duidelijk zijn dat er binnen NL genoeg voorbeelden zijn van airlines die zichzelf om zeep hebben gebracht. Die slachtofferrol siert geen enkele betreffende airline manager dus. Het is overigens geen rocketscience dat als jij als nieuwe entrant in een markt komt waar al twee sterke spelers zijn, dat je zelf van goede huize moet komen. De gevestigde orde gaat niet voor jou opzij, en terecht. Dus als je niet met een solide plan en management komt, zul je het per definitie niet redden! En dan mag je niet de schuld geven aan de concurrentie, want die was er al. Dan is het je eigen schuld.

Overigens is HV ook door John Block begonnen.
 
Back
Top