AF ontbindt alle CAO's

De zware klappen zullen waarschijnlijk bij AF vallen. Bij KLM zal er vooral harder gewerkt moeten worden voor hetzelfde geld en zal de jaarlijkse winstdeling wel flink op de schop gaan (lees afhankelijk van de prestaties van de holding KLMAF).

Ik denk eerlijk gezegd dat de cabine meer gaat moeten inleveren (harder werken of inleveren) dan de piloten.
 
Ach mensen, we weten allemaal hoe het voelt als het even niet zo goed gaat binnen een bedrijf. Ik heb een paar vrienden en vriendinnen binnen de KLM en ik wens ze allemaal het allerbeste toe.

Maar diezelfde vrienden en vriendinnen kijken mij echter meewarig aan als ze horen dat ik 4 vluchten op een dag heb uitgevoerd. Ze vertellen me luidkeels hoe ze niet snappen hoe en mens dat kan doen. Ze zeggen er nog net niet bij dat ik eigenlijk een derderangsloondienster ben. Ze vertellen dat ze zo blij zijn dat ze nooit meer een Europaweek hoeven te vliegen en dat 9 dagen vrij toch echt niet genoeg is na een Manilla. Gun me dan ook effe mijn 'wake up and smell the coffee' momentje.

Bij deze. :biertje:
Tja, beetje jammer inderdaad. Dat blijkbaar liever heeft dat KLM daalt naar het arbeidsvoorwaarden niveau van de wat mindere bedrijven, dan dat die wat mindere bedrijven opgetild worden naar het niveau waarbij je zelfs ovulatieverlof krijgt...

Mindere bedrijven? Begin jij ook al? :)

Mijn bedrijf heeft niet de riante voorwaarden van de KLM maar wij proberen wel door realistisch te werk te gaan een markt te veroveren. Logisch dat ik geen 9 dagen vrij ga vragen na twee dagen werk. We moeten wel realistisch blijven.
 
@49015: Juist die belachelijke ICA CAO's moeten op de schop, voor zowel cabine als cockpit. Geen wonder dat veel ICA vliegers en stessen hun neus op halen voor Europa. De verschillen in arbeidsvoorwaarden zijn on proportioneel groot, ik neem ze hun houding zelfs niet meer kwalijk.
Hoorde laatst nog iemand zeggen dat het op Europa maar armoede was. Tijd voor een reality check!

En ook nog trots zeggen dat die Air Berlin (LTU) boys maar zielig zijn omdat zij Kaapstad met z'n tweeën vliegen en wij met 3 of 4 man. We (AF en KLM) moeten qua arbeidsvoorwaarden weer concurrerend worden met LH en BA!
 
Tja, beetje jammer inderdaad. Dat blijkbaar liever heeft dat KLM daalt naar het arbeidsvoorwaarden niveau van de wat mindere bedrijven, dan dat die wat mindere bedrijven opgetild worden naar het niveau waarbij je zelfs ovulatieverlof krijgt...
Helemaal mee eens!

Ik snap nooit zo goed waarom mensen die zichzelf graag dood willen werken (900 uur low cost, short haul per jaar) dat nou zo nodig andere bedrijven waar dingen beter geregeld zijn willen opdringen. Jaloezie?

Diezelfde mensen vinden zichzelf dan heel erg *kuch* "realistisch" omdat ze voor mindere arbeidsvoorwaarden harder werken, maar hoe realistisch is het om vanaf je 20e tot je pensioen, jaar in jaar uit, tot de maximum WRR ingeroosterd te worden? Is dat vol te houden? Krijg je dan niet rond je 45-50e ook je eigen 'wake up and smell the coffee' momentje als je met een burn out (onbetaald natuurlijk!) thuis zit?

En ook nog trots zeggen dat die Air Berlin (LTU) boys maar zielig zijn omdat zij Kaapstad met z'n tweeën vliegen en wij met 3 of 4 man. We (AF en KLM) moeten qua arbeidsvoorwaarden weer concurrerend worden met LH en BA!
Want BA, VS en LH vliegen ook naar Kaapstad met een 2 man crew? :rolleyes: Ben jij dan trots op jezelf als je, na 10-11 uurs nachtvlucht, in Kaapstad met een 2 man crew totaal vermoeid aankomt?
 
Jack Daniels, jouw mening is inmiddels zeer bekend. Wij vechten achter de schermen keihard voor een sustainable rooster. Menig piloot is al jaloers op onze stabiele 5/3/5/4 en het wordt alleen maar beter met de huidige lifestyle negotiations. Het is duidelijk dat jij niets moet hebben van low cost en short haul, en dat is je goed recht. Maar iemand moet toch die short haul sectors vliegen, en dan doe ik het liever op onze manier dan het gros van de short haul operators, inclusief de KLM, om het niet over de charters als Transavia te hebben.

En by the way, ik heb nog nooit maximaal WRR gewerkt. Not even close.

Maar genoeg over mij, het gaat om de KLM. Vind jij het wel realistisch om 9 dagen vrij te hebben na een vlucht?
 
Maar genoeg over mij, het gaat om de KLM. Vind jij het wel realistisch om 9 dagen vrij te hebben na een vlucht?
Ik ken de details van die trip en de KLM roosters niet, maar ik heb regelmatig 10 dagen vrij. Dat zijn dan mijn gewone vrije dagen, maar als iemand met een bepaalde invalshoek naar mijn rooster wil kijken en gaat roepen: "kijk wat belachelijk, JD krijgt zomaar 10 dagen vrij als ie terugkomt van XYZ," dan is dat natuurlijk maar ten dele waar.

Je zegt, terecht, dat het hier om de KLM gaat, maar waarom maak jij je als EasyJet low coster dan zo druk over hoeveel dagen iemand van de KLM vrij heeft na het vliegen van een long haul trip naar Manilla?

Hoe goed kun je daar over oordelen?
 
Lees mijn eerste post dan nog eens na Jack Daniels, dan zie je hopelijk alsnog waarom ik in dit topic reageer! Het staat er echt.:biertje:
 
Want BA, VS en LH vliegen ook naar Kaapstad met een 2 man crew? Ben jij dan trots op jezelf als je, na 10-11 uurs nachtvlucht, in Kaapstad met een 2 man crew totaal vermoeid aankomt?

Zolang je netjes binnen de WRR blijft is daar niets mis mee. (moet je wel je rust periode gebruiken waar die voor bedoeld is)
Je mag van werken overigens best moe worden, is een tamelijk normaal verschijnsel. :biertje:
 
Jack Daniels, je zegt zelf de KLM roosters niet te kennen. Het zou je dan ook sieren iets meer terughoudend te reageren. Ik vlieg zelf Europa en heb meerdere vrienden die ICA vliegen en dat is een verschil van dag en nacht bij de KLM.

Zo is de vlucht naar Kaapstad gewoon een dagvlucht met vertrek om 0955 en aankomst om 2230. Zonder tijdsverschil! Dit wordt afhankelijk van de costindex en wind soms met 4 man gedaan! Wij doen met z'n tweeën 5 van zulke dagen met 3 dagen vrij. En ja om niet failliet te gaan moet je je binnen de wet schikken naar je concurrenten.

Spreek maar eens met Austrian piloten. Dat bedrijf gaat kapot en ze weigeren hun exorbitante CAO te bespreken. Liever staan ze volgend jaar op straat. Hoezo kortzichtig?
 
Maar dat zegt JD toch? Dat er een verschil bestaat tussen ICA en Europa? Dat per saldo Eur harder werkt dan ICA?
Maar WTF?! Met 4 man naar Kaapstad?! Damn..
 
Wij hebben een aantal 4 mans operaties. Andere maatschappijen vliegen 3 of 4 vliegers operaties met 2 gezagvoerders.

Tuurlijk zijn er een aantal hele goede omlopen;
KUL 5 om 4 ( dus 5 duty, 4 vrij )
SIN 5 om 4
PEK 3 om 5
HKG 3 om 6 of 4 om 5
EZE 4 om 6
MNL 4 om 6
GRU 4 om 5

Maar het merendeel van de omlopen zien er zo uit;
NBO 3 om 3
AUH 5 om 2
LOS 3 om 2
JFK 4 om 3
ADD KRT 4 om 3
BAH KWI 3 om 3
DOH DMN 4 om 2
DEL 3 om 3
YYZ 4 om 2
DXB 3 om 2
MIA 4 om 3
BKK 5 om 3
HGH 5 om 3
LAX 5 om 3
CUR 4 om 3
PTY 5 om 3
ACC 4 om 2
IKA 4 om 1
 
Purno, wil je voor de duidelijkheid ook even vermelden welke operaties jullie met 3 respectievelijk 4 man uitvoeren? Alle vluchten boven de 9 uur met 3 en alles boven de 12 met 4 man, correct?

Je ziet trouwens ook dat de dagen waar je "weinig" vrije dagen hebt, 2 of 3 volle vrije dagen op de route hebt. Je kunt beter posten hoeveel dagen een ICA vlieger per maand daadwerkelijk vliegt.


Verder zou een rooster van een (50%) tweebander of Purser mooi zijn.
 
Wat ik vooral tekenend vind is dat nieman binnen Het vliegerscorps van KLM zich af schijnt te vragen dat het wellicht ook door hun roosters en arbeidsvoorwaarden komt dat de AF KLM groep zulke mooie zwarte cijfers schrijft.
 
2 gezagvoerders? Why? Niet gek dat t uit de klauw loopt..
Bij ons: alles boven 9 uur vliegtijd met 3 man/vrouw, minimaal 1 captain (duh)...daarna is alleen de duty limiterend, dus nooit met 4...maar dan zijn wij natuurlijk eenvoudige vrachtboeren...
Minimumrest = tijdzones x 6
Ongeveer 15 dgn werk per maand waarbij een gemiddelde trip 7 dgn is (dus twee trippies per maand en misschien nog een korte ertussen)
9 dagen per maand gegarandeerd vrij en 42 vac dgn per jaar.
550u per jaar gemiddeld fladderen, 1200 duty.
Jullie langste vluchten zijn dus de bovensten van het lijstje. Is toch niet gek veel over 12 uur?
 
Last edited:
Wat ik vooral tekenend vind is dat nieman binnen Het vliegerscorps van KLM zich af schijnt te vragen dat het wellicht ook door hun roosters en arbeidsvoorwaarden komt dat de AF KLM groep zulke mooie zwarte cijfers schrijft.

Schreven we maar zwarte cijfers...
 
Wat ik vooral tekenend vind is dat niemand binnen Het vliegerscorps van KLM zich af schijnt te vragen dat het wellicht ook door hun roosters en arbeidsvoorwaarden komt dat de AF KLM groep zulke mooie zwarte cijfers schrijft.
Onzin.. (met of zonder smiley)
 
Mijn doel is zo weinig mogelijk werken voor zo veel mogelijk geld. Dat die ratio bij KLM beter is, is alleen maar mooi. (echt waar :D )

Die omlopen van Purno zijn natuurlijk heel interessant, maar moeilijk om qua rooster te visualiseren.

Mijn vraag is hoeveel uur per jaar vlieg je bij de KLM met gemiddeld hoeveel vrije dagen?
Ik weet dat dit (netzoals bij andere maatschappijen) natuurlijk heel erg per vloot kan varieren.

Als voorbeeld, bij BA op de 744 gemiddeld 820-900 uur per jaar (afhankelijk hoeveel overtime je doet) en gemiddeld 14-15 dagen per maand vrij. (gemiddeld 4-5 trips per maand)
 
Back
Top