Aanschaf zonnebril

Het is natuurlijk altijd een kwestie van verhouding. Op een bril van 150 euro, vind ik een prijsverschil van 150 euro veel geld. Op een lens (fotografie) van 1500 euro is het ineens een heel ander verhaal.

Soms is het ook gewoon appels en peren vergelijken. Om diverse redenen ligt het prijspijl in Amerika soms geheel anders dan bij ons. Daar kan die opticien niets aan doen. En dan heb ik het nog niet eens over de vage aanbieders op ebay die een "ray behn" aanbieden voor drie tientjes.

Over het downloaden wil ik best een boom opzetten, maar niet in dit topic.
 
Na de befaamde topic over Horloges, kick ik nu dit topic omhoog.

And that's with a reason of course!

Ik heb namelijk een Ray-Ban (RB 3379) zonnebril gekocht. Ze zijn op dit moment als het goed is in actie bij de Pearl. Het gaat om groen(achtig)e glazen. Het zal nog zeker een tijdje duren voordat ik vlieg maar aangezien het zomerweer met zijner kameraad de zon aan zijn zijde al begint op te dagen, leek het me een goede tijd om er alvast een aan te schaffen.

tumblr_ljv3godZ551qi1e7fo1_500.jpg
 
Na de befaamde topic over Horloges, kick ik nu dit topic omhoog.

And that's with a reason of course!

Ik heb namelijk een Ray-Ban (RB 3379) zonnebril gekocht. Ze zijn op dit moment als het goed is in actie bij de Pearl. Het gaat om groen(achtig)e glazen. Het zal nog zeker een tijdje duren voordat ik vlieg maar aangezien het zomerweer met zijner kameraad de zon aan zijn zijde al begint op te dagen, leek het me een goede tijd om er alvast een aan te schaffen.

Groene lenzen zou ik alleen zelf absoluut niet voor gaan. Met vliegen heb je al veel te veel blauwachtige tinten, rode / bruine / goudachtige lenzen zijn veel lekkerder en brengen vele malen meer contrast.
 
Groene lenzen zou ik alleen zelf absoluut niet voor gaan. Met vliegen heb je al veel te veel blauwachtige tinten, rode / bruine / goudachtige lenzen zijn veel lekkerder en brengen vele malen meer contrast.

Ik kon ook uit bruine glazen kiezen inderdaad. Alleen ik vond de montuur daarvan helemaal niet mooi staan. Ik heb nagevraagd of ik later ook andere glazen in m'n huidige montuur kan laten zetten, en dat kon voor 90 euro is me verteld. Na lang turen op locatie, ben ik dan toch voor een mooie montuur gegaan i.p.v. correcte kleur glazen, aangezien ik (pas) over circa 10-11 maanden mijn eerste vlucht zal hebben. Zo ben ik straks ook bevrijd van eventuele krassen etc. die ik maak in de voorgaande tijd.

Bedankt voor uw tip trouwens.
 
Bedankt voor uw tip trouwens.

Kan gewoon "je" zeggen hoor, dat gelul dat piloten met veel uur als goden of ouwe lullen behandeld moeten worden is niet aan mij besteed. Op dit forum zijn we allemaal gelijk, in zoverre vindt ik het meer een meritocratie maar dan niet op gebaseerd op type ratings of uren, maar op wat je hier op het forum presteert. Argumenten tellen, niet status of leeftijd. En dan nog geen u. But that's just me. Ben ook ooit begonnen met groene stralenverbanners.
 
Kan gewoon "je" zeggen hoor, dat gelul dat piloten met veel uur als goden of ouwe lullen behandeld moeten worden is niet aan mij besteed. Op dit forum zijn we allemaal gelijk, in zoverre vindt ik het meer een meritocratie maar dan niet op gebaseerd op type ratings of uren, maar op wat je hier op het forum presteert. Argumenten tellen, niet status of leeftijd. En dan nog geen u. But that's just me. Ben ook ooit begonnen met groene stralenverbanners.

Ach nee hoor. Het komt niet door het hele piloten gebeuren. Piloten verdienen van mij net zoveel respect, als ik zelf later als piloot zou willen krijgen.

Maar waarom ik "u" roep i.p.v. "je/jij" is een gewoonte en dat doe ik altijd tegen mensen die ik (nog) niet ken. Dus piloot of niet, veel uren of niet.

Voel me anders een beetje brutaal eigenlijk. : )

Trouwens, ik neem aan de dat klassieke Aviator brillen met de ronde glazen geen voordelen heeft ten opzichte van normale Raybans met normale glazen. Of heb ik het mis?
 
Trouwens, ik neem aan de dat klassieke Aviator brillen met de ronde glazen geen voordelen heeft ten opzichte van normale Raybans met normale glazen. Of heb ik het mis?

Puur looks. Vroeger (1929) waren er nog niet echt zonnebrillen die curved waren, alles was recht. Door ze zo groot te maken naar onderen was er in ieder geval genoeg coverage. Nu, zoals met de meeste oakleys, kan je brillen en lenzen naar je hoofd vormen, waardoor ze dichterbij staan en niet zulke enorme glazen nodig hebben. Maar de trend (wellicht nu mythe) is, mede dankzij Top Gun, gebleven.
draft_lens17816360module149344402photo_1301986544macarthur-aviator.jpg

http://www.squidoo.com/famous-aviator
 
Ik moet zeggen dat ik de "muis groene" BL lenzen van Rayban toch lekkerder vind dan de bruine glazen. True ze brengen meer contrast maar het is ook een heel stuk lichter!
Ik moet nog steeds knijpen met mijn ogen als ik de bruine of oranje (sengretti) glazen voor m'n ogen heb.
Voor mij blijven het de muisgrijze BL lenzen van RB. :)

In het begin (opleiding) heb ik ook van die "echte" piloten brillen gehad. Ze zitten lekker en je kan goed je instrumenten zien. Zoals NOSIG al zegt, als je een bril neemt die gewoon goed aansluit op je hoofd, is het niet echt nodig.

Blijft leuk he?! Zonnebrillen, horloges en vrouwen geklets :D
Welcome @ 34.000 ft hahahaha
 
Mijn ervaring met brillen.

Ik heb sinds anderhalf jaar een Serengeti Merano (Drivers polarized lenzen, Light adaptive) en sinds een paar maanden een Ray Ban Aviator 3025 (001/4I Light Adaptive, niet gepolariseerd).

De bruine glazen van beide zijn echt heel fijn (rustig en goed contrast) als ik het vergelijkt met andere kleur (merk en merkloze) zonnebrillen van vrienden.

Maar pas als je beide brillen gelijk na elkaar opzet zie je echt duidelijk dat de Serengeti glazen beter presteren bij veel licht (Direct in de zon kijken) dan de Ray Ban glazen. Het beeld blijft rustig aan de ogen, vrijwel geen glare en veel contrast, terwijl het Ray Ban beeld veel doffer word. Nu zijn de Serengeti's wel gepolariseerd en de Ray Ban glazen niet. Ik weet niet of dat hierin mee speelt, maar ik dacht dat gepolariseerde glazen alleen indirecte reflecties weg filteren en het bij het direct in de zon kijken dus geen voordeel zou moeten hebben.

Qua vorm vind ik de Merano net zo goed afsluiten als de Aviator dus een de Aviator zou ik niet eens meer speciaal kopen voor het licht afsluit comfort.
 
Heeft iemand ervaring met de Oakley Half-jacket en non-polarized warm-grey lenses? Model 03-650

Met beide geen ervaring, maar ik heb wel eens een Oakley gehad met Emerald iridium. Ik had verwacht dat ze groen zouden zijn, maar bleken eerder grijs als je er doorheen keek (zagen er van de andere kant groen uit). Je kleur onderscheiding zou beter moeten zijn, maar ik vond het geen lekkere lenzen. Ik zag vooral buiten erg weinig contrast en had het idee te moeten turen naar details.

Ik heb nu een Oakley Tightrope met Tungsten Iridium, heerlijke lenzen. Ik zou voor een volgende bril weer Tungsten Iridium nemen, of Gold Iridium of VR28 Black Iridium. Niet te donker, niet te rood, wel veel contrast. Heerlijk ontspannen kijken. Die heb je voor de half jacket ook. Fire Iridium zou je ook naar kunnen kijken. Mijn eerste Oakley had die lenzen, bevielen geloof ik ook goed maar was al weer erg lang geleden.
 
Even een 'advies'. Mijn bril is een Serengeti Velocity met Drivers Gradient glazen. Het is een geniale bril voor bij het vliegen. Je ziet het contrast in de wolken zo veel beter. Soms is het gewoon lekkerder om hem ook op te houden zonder dat je in de zon vliegt (of gewoon zelfs IMC)

Via peepers.com gekocht destijds voor 70 euro, ook toen dat ding kapot ging heb ik hem gewoon voor een 10tje kunnen laten opsturen door een opticien die handelde met de importeur van die dingen.

Perfect dus!
 
Ik heb toch nog een vraag over de Serengeti zonnebrillen waar met zoveel lof over wordt gesproken. Alle Serengeti modellen zijn voor zover ik weet photocromatic, dit houdt in dat ze donkerder kleuren wanneer er UV licht op valt. Maar hoe verhouden deze brillen zich tot bijvoorbeeld een Ray Ban wanneer je in een cockpit zit met UV block in het ruit? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Daarnaast dit artikel:
http://www.aoa.org/x5349.xml

En daarnaast komt uit de ATPL theorie dit:
http://www.aviationtire.com/atpl.cfm?subjectid=40&topicid=&offset=784
Are photochromic sunglasses permissible to be used in flight by a pilot?
1) Only in VMC
2) Always
3) Only at night
4) Never
 
Last edited:
Are photochromic sunglasses permissible to be used in flight by a pilot?
1) Only in VMC
2) Always
3) Only at night
4) Never

Om even hierop terug te komen, na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat dit alleen slaat op zonnebrillen die van glashelder naar donker gaan. En Serengeti gaan van donker naar extra donker.

Maar alsnog ben ik wel benieuwd of de mensen die deze gebruiken tijdens vliegen, ook verschil in tint zien ontstaan in de glazen als het buiten helderder wordt.
 
Naast het feit dat ze wellicht niet werken door de UV block, als ze wel zouden werken zouden ze waarschijnlijk altijd heel erg donker staan door het vele licht waardoor je een stuk minder van de instrumenten kan zien. Mijn tip, koop bruin / rode lenzen die niet al te donker zijn. Dat is echt het meest ontspannen voor buiten en binnen en geeft het meeste contrast. Oakley heeft de allerbeste lenzen (en rechte pootjes die afhankelijk van model makkelijk met headset zijn), maar zat anderen die dergelijke kleuren in het assortiment hebben.
 
Back
Top