Aanschaf zonnebril

Hoi Nosig,

Ja, ik heb ‘m al gelezen. De effecten zijn voor kritische gebruikers (jullie in dit geval) zeker van belang. Van jullie gezichtsvermogen wordt vele malen meer gevraagd dan bij een gemiddelde gebruiker. Dat heeft te maken met de manier waarop we kijken, maar hierover later meer.
De effecten van lensfouten op het menselijk oog zijn te classificeren in 2 verschillende ordes. We hebben lagere en hogere orde lensfouten. Onder lagere orde lensfouten verstaan we in zijn algemeenheid aberraties (kleurschifting), prismatische en refractie fouten. In gewone mensentaal: vertekening en kleurfouten die toe te schrijven zijn aan fysieke eigenschappen van het materiaal. In een notendop voor de liefhebbers een toelichting:

a20_1.jpg


Zoals je ziet gaat licht over de optische as ondoorbroken door het optisch centrum van de lens, en het licht dat zich steeds meer naar de periferie verschuift wordt steeds sterker gebroken. Dit resulteert niet in een mooi brandpunt, maar een ongedefinieerd vlak. Of te wel: een onscherp beeld in de periferie van de lens. Dit zelfde effect treedt op bij kleuren:

chr-aberratie-01.gif


En ook evenwijdige bundels licht die scheef op glazen invallen veroorzaken behoorlijk wat verstoringen (cirkelvormige bundel wordt ellipsvormige beeldbundel), het zogenaamd astigmatisme:

a20_2.jpg


Al deze lensfouten zijn door het menselijk oog en de hersenen redelijk te compenseren, maar dat kost energie (spierkracht van de oogspieren en rekenkracht van de hersenen) Deze lagere orde lensfouten zijn door technisch ingrijpen te reduceren, waardoor een beter, optisch gecorrigeerd glas ontstaat.
Kijken, cruisend op FL370, kost minder energie dan kijken op final met een beperkte visibility buiten en je instrumenten die continue geïnterpreteerd moeten worden. In deze fase van de vlucht moet je al je energie en aandacht kunnen richten op de uitvoering, en elke verstoring van dit proces wordt als hinderlijk ervaren. In deze test worden eigenlijk alleen de gevolgen en correctie van lagere orde lensfouten besproken, maar dat is voor 90% van de gevallen al afdoende. Inmiddels gaan onze mogelijkheden steeds verder. In een volgende post ga ik wat verder in op de hogere orde lensfouten, en hoe deze gecorrigeerd kunnen worden.

Peter
 
Last edited:
Serengeti Dante

Serengeti Dante

Beste piloten,

Aangezien ik over niet al te lange tijd aan mijn praktijkopleiding ga beginnen, ben ik op zoek naar een goede zonnebril. Na dit, en andere, topics te hebben doorlopen is mijn oog op een Serengeti gevallen. (Mede door alle positieve reacties!) Ik heb ook Ray-Ban geprobeerd maar de modellen vielen niet lekker.

De zonnebril is een Serengeti Dante:

http://www.framesdirect.com/framesfp/Serengeti-tctjtg/lb.html

Ik heb nu een vraag mbt. de glazen. Ik hoor veel positieve reacties over de drivers gradient maar heb deze nog bij geen enkele brillenboer in een Dante aangetroffen. Weet iemand of dit wel mogelijk is? En wat is het verschil tussen de drivers gradient en de drivers? (geen gradient, logisch.. zijn er nog andere verschillen?)

Nog andere tips waar ik op moet letten?

Met vriendelijk groet,
Squawk
 
Ik heb nu een vraag mbt. de glazen. Ik hoor veel positieve reacties over de drivers gradient maar heb deze nog bij geen enkele brillenboer in een Dante aangetroffen. Weet iemand of dit wel mogelijk is? En wat is het verschil tussen de drivers gradient en de drivers? (geen gradient, logisch.. zijn er nog andere verschillen?)

Nog andere tips waar ik op moet letten?

Met vriendelijk groet,
Squawk

Beste Squawk,

Gradient wil alleen maar zeggen dat de glazen boven donkerder zijn dan onder. De een vindt dat fijn, de ander niet. Ik heb gekozen voor gewone Drivers glazen. Je zou het een keer kunnen uitproberen bij de brillenboer, eventueel van een ander merk (idee is hetzelfde). Volgens mij komt de Dante niet met Drivers Gradient glazen, zie de Serengeti site. De uitvoeringen die er staan, zijn degene die leverbaar zijn. Verder is de Dante denk ik een erg goede keus, maar let op dat je geen polarized glazen neemt.

Groet, PH.
 
Sinds kort heb ik een Serengeti met driver gradient glazen. Ideaal moet ik zeggen! De beeldschermen willen namelijk soms nog wel eens aan maximale helderheid te wensen overlaten. Met de gradient glazen zijn ze zelf met sterk zonlicht nog perfect af te lezen!
Het kost wel wat zo'n bril, maar is het geld zeker waard!
 
Beste piloten,

Aangezien ik over niet al te lange tijd aan mijn praktijkopleiding ga beginnen, ben ik op zoek naar een goede zonnebril. Na dit, en andere, topics te hebben doorlopen is mijn oog op een Serengeti gevallen. (Mede door alle positieve reacties!) Ik heb ook Ray-Ban geprobeerd maar de modellen vielen niet lekker.

De zonnebril is een Serengeti Dante:

http://www.framesdirect.com/framesfp/Serengeti-tctjtg/lb.html

Ik heb nu een vraag mbt. de glazen. Ik hoor veel positieve reacties over de drivers gradient maar heb deze nog bij geen enkele brillenboer in een Dante aangetroffen. Weet iemand of dit wel mogelijk is? En wat is het verschil tussen de drivers gradient en de drivers? (geen gradient, logisch.. zijn er nog andere verschillen?)

Nog andere tips waar ik op moet letten?

Met vriendelijk groet,
Squawk

Hoi Squawk,

De Dante wordt niet met een drivers gradient gemaakt. Maar als je wilt, kan ik 'm voor je maken. Kijk op http://www.gdejong.nl/index.php?q=nl/node/258 voor meer informatie.

Groet,

Peter
 
Sinds kort heb ik een Serengeti met driver gradient glazen. Ideaal moet ik zeggen! De beeldschermen willen namelijk soms nog wel eens aan maximale helderheid te wensen overlaten. Met de gradient glazen zijn ze zelf met sterk zonlicht nog perfect af te lezen!
Het kost wel wat zo'n bril, maar is het geld zeker waard!

Een beetje goed zoeken en het kost helemaal niet veel geld;):
http://www.sunglassesgiant.com/sermedav.html
$89.94 + $13.95 (shipping)=$103.89 = 78 euro...

en als je het zelfde product in Nederland koopt:
http://www.vergelijk.nl/zonnebril_voor_hem/serengeti/medium_aviator/

dus koop het in amerika dan kan je er 2 voor de zelfde prijs halen:grijns:
 
Met interessante korting/aanbieding kan Toet misschien wel de "Airwork Hofleverancier" worden:D
 
Een beetje goed zoeken en het kost helemaal niet veel geld;):
http://www.sunglassesgiant.com/sermedav.html
$89.94 + $13.95 (shipping)=$103.89 = 78 euro...

en als je het zelfde product in Nederland koopt:
http://www.vergelijk.nl/zonnebril_voor_hem/serengeti/medium_aviator/

dus koop het in amerika dan kan je er 2 voor de zelfde prijs halen:grijns:

Rekensommetje is nog niet compleet: invoerrechten (inklaringskosten) en BTW nog toevoegen als je dit via internet gaat bestellen. TNT voert dit moeiteloos voor de Douanne uit (kans ~ 100%), te betalen bij aflevering. Dus €78 + €12,50 + €15 BTW = €105,50.
Ik denk nl. dat betreffende winkel geen mogelijkheid biedt om de spullen als 'gift' of 'sample' te brandmerken.

:dozey:
 
Dan moet je het naar een adres in de VS laten sturen die het vervolgens wel als gift naar Nederland sturen. Dus als je iemand kent die daar woont, maak er gebruik van. Lukt dat niet, dan zijn er op internet websites te vinden die dit voor je kunnen doen. Ik weet zelf nu even geen voorbeeld te noemen, maar ze zijn er wel. Misschien dat iemand anders hier wel zoiets kent.
 
bron: http://www.productenuitamerika.nl/index.php/btw-en-invoer.html
Toch blijft het nog altijd goedkoper om die zonnebril in Amerika aan te schaffen:)

Negative. Ik heb net een Oakley Whisker besteld bij bovengenoemde Ebay shop in de UK. Omdat er vanuit de US meestal hogere verzendkosten en BTW bijkomt scheelt het vaak niks meer. In het geval van de Whisker was ie 3 euro goedkoper vanuit UK vergeleken met de goedkoopste deal (incl. verzendkosten en BTW) in de US. En sneller...

WhiskerPlat_WGoldIrid_LRG.gif
 
Oké, dan blijft het dus een kwestie van goed zoeken en rekenen als je er 3 euro voor over hebt:grijns:.

Maar in ieder geval handig om te weten. Het is altijd vervelend als je meer moet betalen dan verwacht.
 
Zijn die zonnebrillen die de aviation megastore verkoopt een beetje geschikt en van goede kwaliteit want die zijn maar 90 euro?
 
Zijn die zonnebrillen die de aviation megastore verkoopt een beetje geschikt en van goede kwaliteit want die zijn maar 90 euro?

M'n Oakley Whisker heb ik de 12e besteld (zondag) en vandaag (16e, donderdag) uit de UK ontvangen. Inclusief verzendkosten ca. 110 euro, dan heb je een bril met de beste lenzen ter wereld. Gewoon nieuw, inclusief shop en fabrikant garantie want het is een officiele dealer.

Oké, dan blijft het dus een kwestie van goed zoeken en rekenen als je er 3 euro voor over hebt

Het ging mij er niet om om 3 euro te besparen. Vanuit de US duurt het gewoon meestal wat langer door het verzenden (soms ook maar 3 dagen), maar een heel stuk langer omdat de douane hem daarna een week op kantoor heeft liggen om BTW en eventueel invoerkosten door te berekenen. Op Ebay heb je binnen een paar klikken het wereldwijde aanbod voor je, de verzendkosten staan er in de zoeklijst als bij, je kan ook sorteren op prijs + verzendkosten. Alleen moet je even in je hoofd 20% BTW voor de US shops erbij rekenen om te kijken of het echt zoveel scheelt dan. In dit geval niet, sterker nog het was goedkoper binnen de EU bij een enkele shop. Maar al was het 3 euro duurder, dan nog heb ik geen zin in het wachten op de douane. Je kan natuurlijk 20% besparen door hem als gift te laten versturen, onverzekerd (anders moet het bedrag erbij en vind de douane je meteen), door een vriend in Amerika. Met dat gedoe heb je het er echt voor over om een paar euro te besparen.

Het was sowieso wel veeeel goedkoper dan in de winkel hier.
 
@ Mr. Falcon

@ Alfabouncer


bron: http://www.productenuitamerika.nl/index.php/btw-en-invoer.html


Toch blijft het nog altijd goedkoper om die zonnebril in Amerika aan te schaffen:)

citaat vanuit de bron (TNT-site, zoeken: inklaringskosten)
Voor EMS zendingen wordt €16,75 aan inklaringskosten in rekening gebracht, ongeacht of hier wel of geen douanerechten (voorheen invoerrechten), BTW en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn. Voor de overige postzendingen zijn de inklaringskosten afhankelijk van de totaal verschuldigde douanerechten, BTW en andere invoerheffingen, volgens onderstaande tabel:
Totaal douanerechten, BTW en/of andere invoerheffingen Inklaringskosten per 1-1-2008
€ 25,00 euro en meer € 16,75
Tot € 25,00 euro € 8,50
 
@Alfabouncer
Dat maakt het lijstje voor de prijs compleet.:cool:


Als je een zonnebril voor de luchtvaart koopt, dan let je op:
- niet gepolariseerd
- goede kwaliteit lenzen
- prijs vs kwaliteid:grijns:
- bril moet fijn zitten etc.

Waar moet volgens jullie mening een goede zonnebril nog meer aan voldoen?
 
Waar moet volgens jullie mening een goede zonnebril nog meer aan voldoen?

Er moet een vrouwen magneet in zitten :D
Ik heb een gewone Spy zonnebril en dat gaat prima. Ik zie dat jullie normale/kleine brillen kiezen. Als mensen het hebben over een piloten bril, dan hebben ze het vaak over zo een grote. Is een grote bril meer voor de looks of zit er echt een voordeel aan?

Zoiets:
Z7_piloot.jpg
 
Het dekt een groter deel af, dus je ziet geen zonlicht langs bijvoorbeeld de onderkant komen. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de vorm (qua rondheid) van dat ding.
 
De "aviator" zonnebril is voornamelijk mode, de vorm heeft een geschiedenis die op zich wel interessant is (meer hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Ray-Ban_Aviator ). Samengevat komt de vorm origineel van de goggles die Ray Ban initieel maakte voor het leger en de marine. Zittend in de buitenlucht zorgde dat voor lelijke witte oogkassen (de huid van het gezicht werd wel bruin), de grote lenzen van de bril zorgde voor meer zonlicht op de huid rond de ogen zonder zonlicht toe te laten direct naar het oog. Wat ook meetelt is dat de vorm van de bril vroeger alleen plat en onder rechte hoeken gemaakt kon worden, door de rechte vorm van de lenzen:

464px-Lt_Mike_Hunter_2.jpg


De bril vorm werd populair bij de Marine (onder andere omdat de dikke verbindingsbalk tussen de glazen ideaal was om een sigaret weg te stoppen) , maar bij de luchtmacht gebruikte men altijd rechte, meer vierkante brillen omdat die makkelijker samengaan met een helm. Echter tijdens het vliegen werden en worden in de luchtmacht praktisch geen zonnebrillen gebruikt omdat het vizier al op de helm zit.

Tegenwoordig zijn lenzen alsmede frames in zodanig gebogen vormen te maken dat ze "wrap around" het gezicht kunnen lopen zodat je kleinere, lichtere en meer ergonomische brillen kan maken met lenzen die dichterbij de ogen zitten en niet of nauwelijks meer licht rondom doorlaten dan zo'n retro "aviator" bril, zie bijvoorbeeld de Oakley Whisker (die in feite kleiner is maar zoals je ziet aan alle kanten minder licht doorlaat dan de originele aviator bril hierboven):

147_4716.jpg


Hou je van "retro mode", dan is een "aviator" bril natuurlijk leuk. Maar praktisch hoeft het dus niet meer. Wat naar mijn mening een goede vliegersbril biedt:
  • Rechte pootjes vanwege headset
  • Vorm bril niet te recht zodat genoeg licht geblokt wordt
  • Bruinige / roodachtige lenzen om de blauwe zweem beter weg te filteren (en beter contrast)
  • Lenzen niet te donker zodat instrumenten nog goed te lezen zijn
  • Geen gepolariseerde lenzen in verband met elektrische raam verwarming
  • Vanzelfsprekend goed comfort
  • Niet teveel vertekening in lens om vermoeidheid en scherpte verlies te voorkomen (zie ook https://usstandardissue.com/File_Repository/Eyewear_Test_Results.pdf )

Ik heb verschillende zonnebrillen gehad in het verleden, beginnend 15 jaar geleden (toen ik meer haar had) met de toen bijna verplichte Ray Ban aviator met groene lenzen (Top Gun was nog niet zo lang geleden). Man, wat een lelijk ding als ik het nu terug zie:

1873824_7vuX6-M.jpg
1873830_6oYQX-M.jpg


Ach ja, vroegah... Later ben ik voor een Silhouette gegaan, ook met groene lenzen (was ik aan gewend):

10955743_JQBFp-M.jpg


Die bril zat heerlijk, met het dunne titanium frame woog het bijna niets. Geen rechte pootjes helaas, maar zo dun dat het met headsets prima werkte. Nadeel was dat ie zo licht was dat je letterlijk vergat dat je hem bovenop je hoofd had staan. Zo is ie ook een paar keer van m'n hoofd afgewaaid. Later braken de pootjes één voor één af (de eerste onder garantie laten vervangen, tweede kon niet meer onder garantie en was me te duur), wellicht omdat ik hem ook onder de helm droeg waardoor er wat meer stress op de pootjes kwam.

Om een iets meer solide bril op m'n hoofd te hebben met rechte pootjes ben ik langzaam richting Oakley gegaan. Eerst een Twenty (geloof ik) met Fire Iridium (roodachtige) lenzen, dat bleek goed te werken met vliegen. Hierna een Oakley Whisker met Gold Iridium lenzen, de beste lenzen die ik ooit had meegemaakt voor vliegen (bruinig, hoog contrast, niet te donker). Helaas kreeg ik er een kras in en heb hem later doorverkocht. Daarna deze Monster Dog, customized met Emerald Iridum lenzen:

265969269_NKGqc-M.jpg


Aangezien ze er groen uitzagen dacht ik dat ze ook groen keken, maar dat bleek eerder grijs blauw te zijn. Stuk minder contrast, instrumenten moeilijker te zien (iets te donker), naar buiten waren details ook minder goed te zien. Hij zat wel heerlijk, blokte alles vanaf de zijkant, de onderste balk kon af en toe tikkie hinderlijk zijn met papieren lezen. Helaas kwijt geraakt recentelijk, waardoor ik mijn ervaring met groene, rode, bruine en grijze lenzen uit het verleden, met verschillende doorlatingstinten, kon gebruiken om op zoek te gaan naar de ideale bril. De bruinachtige Gold Iridium lenzen sprongen met vliegen er met kop en schouders bovenuit. Oakley heeft ook een aardig model nu met Tungsten Iridium, maar dat was nog roodbruiner dan de Gold Iridium waardoor de kleur echtheid naar mijn mening wat teveel achteruit ging. En zo kwam ik eigenlijk weer terug op dezelfde Oakley Whisker met Gold Iridium lenzen die ik een paar jaar geleden had, gelukkig iets goedkoper tegenwoordig omdat het model al iets langer bestaat:

115643385_pdpnG-M.jpg


Oakley heeft modellen voor verschillende vormen hoofden (de minute, twenty en five modellen zijn in essentie redelijk gelijk alleen oplopend in breedte), dus de Whisker moet je maar net passen natuurlijk. Maar ik kan hem dus erg aanraden, it ticks all my personal boxes. Ik denk dat de iets meer roodachtige (en iets donkerdere) VR28 lenzen het ook redelijk goed doen met vliegen, maar dat weet Surferboy beter. M'n vriendin is in ieder geval blij met haar Crosshair (ik geloof dat ze nu wel 4 verschillende Oakleys heeft, je kan er kennelijk net als handtassen en schoenen nooit genoeg van hebben):

71641241_8iQeX-M.jpg
 
Back
Top