Hoi Nosig,
Ja, ik heb ‘m al gelezen. De effecten zijn voor kritische gebruikers (jullie in dit geval) zeker van belang. Van jullie gezichtsvermogen wordt vele malen meer gevraagd dan bij een gemiddelde gebruiker. Dat heeft te maken met de manier waarop we kijken, maar hierover later meer.
De effecten van lensfouten op het menselijk oog zijn te classificeren in 2 verschillende ordes. We hebben lagere en hogere orde lensfouten. Onder lagere orde lensfouten verstaan we in zijn algemeenheid aberraties (kleurschifting), prismatische en refractie fouten. In gewone mensentaal: vertekening en kleurfouten die toe te schrijven zijn aan fysieke eigenschappen van het materiaal. In een notendop voor de liefhebbers een toelichting:
Zoals je ziet gaat licht over de optische as ondoorbroken door het optisch centrum van de lens, en het licht dat zich steeds meer naar de periferie verschuift wordt steeds sterker gebroken. Dit resulteert niet in een mooi brandpunt, maar een ongedefinieerd vlak. Of te wel: een onscherp beeld in de periferie van de lens. Dit zelfde effect treedt op bij kleuren:
En ook evenwijdige bundels licht die scheef op glazen invallen veroorzaken behoorlijk wat verstoringen (cirkelvormige bundel wordt ellipsvormige beeldbundel), het zogenaamd astigmatisme:
Al deze lensfouten zijn door het menselijk oog en de hersenen redelijk te compenseren, maar dat kost energie (spierkracht van de oogspieren en rekenkracht van de hersenen) Deze lagere orde lensfouten zijn door technisch ingrijpen te reduceren, waardoor een beter, optisch gecorrigeerd glas ontstaat.
Kijken, cruisend op FL370, kost minder energie dan kijken op final met een beperkte visibility buiten en je instrumenten die continue geïnterpreteerd moeten worden. In deze fase van de vlucht moet je al je energie en aandacht kunnen richten op de uitvoering, en elke verstoring van dit proces wordt als hinderlijk ervaren. In deze test worden eigenlijk alleen de gevolgen en correctie van lagere orde lensfouten besproken, maar dat is voor 90% van de gevallen al afdoende. Inmiddels gaan onze mogelijkheden steeds verder. In een volgende post ga ik wat verder in op de hogere orde lensfouten, en hoe deze gecorrigeerd kunnen worden.
Peter
Ja, ik heb ‘m al gelezen. De effecten zijn voor kritische gebruikers (jullie in dit geval) zeker van belang. Van jullie gezichtsvermogen wordt vele malen meer gevraagd dan bij een gemiddelde gebruiker. Dat heeft te maken met de manier waarop we kijken, maar hierover later meer.
De effecten van lensfouten op het menselijk oog zijn te classificeren in 2 verschillende ordes. We hebben lagere en hogere orde lensfouten. Onder lagere orde lensfouten verstaan we in zijn algemeenheid aberraties (kleurschifting), prismatische en refractie fouten. In gewone mensentaal: vertekening en kleurfouten die toe te schrijven zijn aan fysieke eigenschappen van het materiaal. In een notendop voor de liefhebbers een toelichting:
Zoals je ziet gaat licht over de optische as ondoorbroken door het optisch centrum van de lens, en het licht dat zich steeds meer naar de periferie verschuift wordt steeds sterker gebroken. Dit resulteert niet in een mooi brandpunt, maar een ongedefinieerd vlak. Of te wel: een onscherp beeld in de periferie van de lens. Dit zelfde effect treedt op bij kleuren:
En ook evenwijdige bundels licht die scheef op glazen invallen veroorzaken behoorlijk wat verstoringen (cirkelvormige bundel wordt ellipsvormige beeldbundel), het zogenaamd astigmatisme:
Al deze lensfouten zijn door het menselijk oog en de hersenen redelijk te compenseren, maar dat kost energie (spierkracht van de oogspieren en rekenkracht van de hersenen) Deze lagere orde lensfouten zijn door technisch ingrijpen te reduceren, waardoor een beter, optisch gecorrigeerd glas ontstaat.
Kijken, cruisend op FL370, kost minder energie dan kijken op final met een beperkte visibility buiten en je instrumenten die continue geïnterpreteerd moeten worden. In deze fase van de vlucht moet je al je energie en aandacht kunnen richten op de uitvoering, en elke verstoring van dit proces wordt als hinderlijk ervaren. In deze test worden eigenlijk alleen de gevolgen en correctie van lagere orde lensfouten besproken, maar dat is voor 90% van de gevallen al afdoende. Inmiddels gaan onze mogelijkheden steeds verder. In een volgende post ga ik wat verder in op de hogere orde lensfouten, en hoe deze gecorrigeerd kunnen worden.
Peter
Last edited: