Aannames Cityline/Germanwings

Naar ik begrepen heb, heeft een deel van de mensen op de wachtlijst zulke contracten. De termijn is 5 jaar.

Nu zitten die echter in de situatie dat ze een MPL doen en nog geen typerating hebben. Dus in principe hebben ze nog geen brevet. Lufthansa stelt nu voor, dat ze dat typerating wel krijgen, maar alleen als ze dan alsnog de vliegschool betalen. En van de wachtlijst vliegen ze ook.

Dit terwijl in hun contract ook het typerating is afgegesproken. Deze situatie zorgt dus voor de nodige ontevredenheid.
 
Eurowings voorwaarden:

https://www.career.aero/eurowings-mobile/de/jobseeker/info



Kort:

- basissalaris € 2600,- maand. Bruto.

- Geen cao

- pensioenopbouw afhankelijk vd prestaties van het bedrijf

- zelf TR betalen

Met mijn "beperkt" Duits kom ik toch tot heel andere conclusies.

Ze gaan uit van een sectorvergoeding van 50 euro met minimaal 281 per jaar.
Nou vind ik 281 vluchten voor een point to point erg weinig en ga ik even uit van 500 sectoren per jaar.
Met 500 sectoren per jaar heb je een bruto salaris van 30.000 + (50 x 500 = 25.000) = 55.000. Dat is een dikke 4500 bruto per maand.
Daar bovenop komt nog eens de away van base vergoeding, ok met 1.40 per uur absoluut geen vetpot maar ook niet heel slecht.
Bij mijn eerste firma kregen we 12,- voor 14 uur of meer away van base en pas bij een volle 24 uur away from base kregen we 24,-. (note: dat was een Duitse regionale, niet een of andere pay to fly).

Geen CAO? Ok, balen hoor. :rolleyes:
Ik heb voor twee firma's gewerkt en ook bij de derde waar ik nu werk nooit geen CAO gezien.
Note: alle drie Europese firma's en alle drie geen pay to fly. (even die mogelijke verwijten uit de weg ruimen)

Ze vermelden wel dat je als je binnenkomt met ervaring je op extra geld kan rekenen, wat ook al best prima is.
Daarbij schrijven ze expliciet dat er voor senior FO's dikke kansen op een snelle upgrade zijn, tis toch verschrikkelijk allemaal.

Je schrijft dat de pensioenopbouw afhankelijk van de prestatie van het bedrijf is.
Waar staat dat als ik vragen mag? Ik lees alleen dat de werkgever en de werknemer allebei inbetalen voor een pensioen.

Zelf TR betalen, ok daar geef ik je volledig gelijk dat is balen.
Ik ben zelf altijd voorstander van een bonding systeem.

Mijn conclusie: ik snap behalve de TR echt niet waarom men hier zo een ophef over maakt.
In mijn eerste firma kreeg ik als beginnend FO 3000,- bruto per maand, ok de TR was betaald met een bond.
Maar zelfs als ik de TR zou omrekenen en bij het salaris zou optellen kwam ik op 3750,- bruto per maand.
Dat is nog altijd minstens 800 euro minder dan bij Eurowings.

My 2 cents.
 
Ja super die contracten! :wegkwijt:. Nog een paar 'highlights:

Flexible roster, je kunt geen vrije dagen requesten, geen vluchten requesten. Geen enkele planbaarheid van je priveleven.
Flexible basing (er is nog niet eens bekend waar deze bases moeten komen, maar flexibiliteit vanuit de werknemer is het toverwoord)
Geen vergoeding voor je sim, geen vergoeding voor dead head... Uniform is dan wel weer gratis:biertje::biertje:
Upgrades zullen plaatsvinden op basis van willekeur (geen senioriteitssysteem)
Samengevat: flexibiliteit, flexibiliteit, flexibiliteit (vanuit het personeel....)

Los van dit alles moet Eurowings opgezet worden om het tegen easy, ryan en co op te nemen. Helaas weet niemand binnen het management hoe dit aangepakt moet worden.. Niemand weet hoe groot het bedrijf gaat worden, waar de kisten vandaan komen, welke bases er gaan komen etc etc... Bovendien staat LH erom bekend met intervallen van 5 jaar groteske projecten aan te kondigen en op te zetten, die dan binnen de kortste keren weer in de prullenbak verdwijnen met alle gevolgen van dien voor het personeel.. (Remember LH italia..)

Iedereen moet natuurlijk zelf weten waar hij/zij solliciteert, maar verwacht vooral niet teveel van " die neue Eurowings Europe" ! Voor de condities in het ew contract zijn er betere (en vooral zekerdere) alternatieven binnen Europa..
 
Last edited:
Die potentieel snelle upgrades zullen ze nodig hebben, gezien de arbeidsvoorwaarden voor captains. Dat is geen acceptabel salaris voor een chef A320 op de Europese markt.



Ik denk dat je jezelf rijk rekent met die 500 sectoren. 281 is misschien wat laag, maar dat getal zal ergens vandaan komen.



Als je non rated binnenkomt, moet je dus je type terug betalen. Laten we zeggen in 3 jaar tijd. Wordt overig nergens gespecificeerd...ook vreemd. Dan kom je op 6000 per jaar, dus 500 euro per maand. Trek dat ook maar van je nettosalaris af. Plus wat je nog aan je vliegopleiding afbetaalt. Plus ziektekosten verzek., die in Duitsland niet goedkoop is. Blijft geen vetpot over. Hoeft misschien ook niet, maar goed kan je deze voorwaarden niet noemen.
 
Ja super die contracten! :wegkwijt:. Nog een paar 'highlights:

Flexible roster, je kunt geen vrije dagen requesten, geen vluchten requesten. Geen enkele planbaarheid van je priveleven.

Daar reppen ze met geen woord over op die website, maar goed als dat zou kloppen dan is het aardig klote.

Flexible basing (er is nog niet eens bekend waar deze bases moeten komen, maar flexibiliteit vanuit de werknemer is het toverwoord)
Staat ook nergens voor zover ik weet.

Geen vergoeding voor je sim, geen vergoeding voor dead head... Uniform is dan wel weer gratis:biertje::biertje:

Geen vergoeding voor sim en dead-heading?
Is dit een grap? Wil je ook een vergoeding voor de walk-around?


Upgrades zullen plaatsvinden op basis van willekeur (geen senioriteitssysteem)

Allemaal insiders info?

Die potentieel snelle upgrades zullen ze nodig hebben, gezien de arbeidsvoorwaarden voor captains. Dat is geen acceptabel salaris voor een chef A320 op de Europese markt.

Die mensen zijn er genoeg, maak je daar maar geen zorgen om.

Als je non rated binnenkomt, moet je dus je type terug betalen. Laten we zeggen in 3 jaar tijd. Wordt overig nergens gespecificeerd...ook vreemd. Dan kom je op 6000 per jaar, dus 500 euro per maand. Trek dat ook maar van je nettosalaris af. Plus wat je nog aan je vliegopleiding afbetaalt. Plus ziektekosten verzek., die in Duitsland niet goedkoop is. Blijft geen vetpot over. Hoeft misschien ook niet, maar goed kan je deze voorwaarden niet noemen.

Voor een beginnend piloot zijn ze prima.
Ook voor ervaren FO's die een beter type willen vliegen en/of die een snelle upgrade willen en/of een beter sociaal leven qua basing willen is het zeker niet abominabel.

Mensen, jullie moeten eens uit jullie ivoren toren komen en rondkijken waar een deel van jullie collega's op de Europese markt het zoal mee moet doen.
 
Veel insider info ja.



Wij hebben nóg goede arbeidsvoorwaarden ja, maar misschien moet jij na je inmiddels opgedane ervaring eens te rade gaan wat jij waard bent op de arbeidsmarkt.



Trouwens, beter sociaal leven qua basing? Basing is een verrassing. Kan daarna ook maar zo veranderen zonder inspraak. Dat hebben ze al eens gedaan bij Eurowings. Dus streep die maar weg.
 
Mensen, jullie moeten eens uit jullie ivoren toren komen en rondkijken waar een deel van jullie collega's op de Europese markt het zoal mee moet doen.


Sorry Thioda, two wrongs don't make a right! Ik vind dit schandalige voorwaarden voor een centraal europese Jet operator.


Vergeet niet dat de opleiding ZONDER de typerating tegenwoordig bijna 120.000,- kost.


Soms zijn piloten hun own worst enemy. Hoe kun je dit nou als vlieger lopen te verdedigen?!
 
Veel insider info ja.



Wij hebben nóg goede arbeidsvoorwaarden ja, maar misschien moet jij na je inmiddels opgedane ervaring eens te rade gaan wat jij waard bent op de arbeidsmarkt.

Ik weet wat ik waard ben maar ik weet daarentegen ook hoe moeilijk het is om zelfs met wat bescheiden ervaring aan een fatsoenlijke baan te komen.

Trouwens, beter sociaal leven qua basing? Basing is een verrassing. Kan daarna ook maar zo veranderen zonder inspraak. Dat hebben ze al eens gedaan bij Eurowings. Dus streep die maar weg.

Goed ik ga er even van uit dat basing in overleg zal plaats vinden.
Tuurlijk als een base al vol is zit die vol.

Sorry Thioda, two wrongs don't make a right! Ik vind dit schandalige voorwaarden voor een centraal europese Jet operator.

Vergeet niet dat de opleiding ZONDER de typerating tegenwoordig bijna 120.000,- kost.

Soms zijn piloten hun own worst enemy. Hoe kun je dit nou als vlieger lopen te verdedigen?!

Nogmaals de type rating heb ik niet verdedigd. Ik ben altijd voor een bonding systeem geweest en heb ook niet voor mijn eigen rating betaald (daarentegen was mijn normale salaris wel een stuk lager, maar dat heb ik geaccepteerd).

Jullie bekijken het van jullie situatie, wat jullie gewend zijn.
Ik bekijk het van de regionale vliegers kant (EN van de werkloze piloten kant), en die is bij bijna alle regionale in Europa velen malen slechter dan wat men bij Eurowings aanbiedt.
 
Thioda ,

In de donkere krochten van het internet zoekt een Bulgaarse contractor nog schandknapen.
Het werk is door heel Europa , op oproepbasis en meestal 's nachts.
Het overleg over de voorwaarden wordt gevoerd door middel van een boksbeugel.
Bruto €1250 per maand en per beurt €1.50
Er wordt geen glijmiddel gebruikt - niet eens een beetje spuug.
Je leert wel een hoop mensen kennen.

Als beginner kan je het slechter treffen...je maakt tenslotte uren.
 
Thioda,

Je hebt in jouw commentaar zeer duidelijk de zwakte van het pilotenkorps aangetoond. Het spijt mij om het te zeggen, maar ik hoop dat mensen met jouw instelling de uitzondering op de regel zijn. Je snapt niet dat vanuit pilotenvakbonden europa wijd met man en macht wordt gestreden voor betere arbeidsvoorwaarde en work/life balance. Dan komen er weer mensen zoals jou voorbij die zeggen dat ze flexibel inzetbaar zijn en voor de helft van het salaris wel willen vliegen. TOP om de T&C te verbeteren (en nee ik praat niet over salaris, ik praat eerder over meer planbare roosters) als mensen zoals jij aan de deur kloppen.

En heel eerlijk gezegd, als jouw laatste 3 werkgever zo slecht waren, waarom zoek je jouw heil bij de volgende werkgever? Kennelijk ben ook JIJ niet tevreden geweest met de T&C daar. Als regional pilot heb je zelf het contract ondertekend. Ga nou niet uit ontevredenheid of zelfs afgunst proberen de goede contracten van piloten bij de majors/legacys kapot te maken door jezelf voor een `apfel und ein ei` aan te bieden.

Ik vind het simpelweg walgelijk om jouw commentaren te lezen...
 
Last edited:
Even wat hout op het vuur gooien.

Waarom wordt er afgegeven op de mensen die hier voor kiezen? Mooie praat Starfighter over Europese vakbonden die strijden etc..... Dit hele Eurowings verhaal heeft zich toch kunnen ontwikkelen onder de neus van de vakbonden van LH? Kom dan eens met wat feiten wat zij gedaan hebben om dit alles tegen te houden ipv afgeven op mensen die hier wellicht voor kiezen omdat het nog altijd beter is dan wat zij bij hun huidige toko hebben. En wees maar niet bang, ik heb geen interesse, ben tevreden bij mijn huidige club.
 
Daar heeft de vakbond niks aan kunnen doen, omdat Spohr het EW plan ten koste van alles heeft willen doortrekken. Hierbij houdt hij zich niet meer aan eerder gemaakte CAO afspraken en gebruikt Germanwings als platform om het nieuwe EW op te bouwen. Maar dan met die mooie nieuwe arbeidsvoorwaarden. Daarnaast lopende de omscholingen voor de 320 nou niet bepaald soepeltjes bij EW. Hoge eerste 'durchfall' rate. En dan heb ik t niet over diarree. De directie wil het gewoon niet met ons in de cockpit doen, dat trekken ze koste wat het kost door. Onder het motto van 'unternehmerische Freiheit'.
 
Even wat hout op het vuur gooien.

Waarom wordt er afgegeven op de mensen die hier voor kiezen? Mooie praat Starfighter over Europese vakbonden die strijden etc..... Dit hele Eurowings verhaal heeft zich toch kunnen ontwikkelen onder de neus van de vakbonden van LH? Kom dan eens met wat feiten wat zij gedaan hebben om dit alles tegen te houden ipv afgeven op mensen die hier wellicht voor kiezen omdat het nog altijd beter is dan wat zij bij hun huidige toko hebben. En wees maar niet bang, ik heb geen interesse, ben tevreden bij mijn huidige club.
Bijvoorbeeld 14 dagen staking , onderhandelen, onderhandelen, onderhandelen en een constructief voorstel hoe de EW met een concurrerend loonniveau door Lufthansa-piloten gevlogen kan worden.

Maar daar gaat het schijnbaar steeds minder om. De baas hoopt de macht van de vakbond te breken indien hij zo veel mogelijk groepen tegen elkaar probeert uit te spelen, en door iedereen zijn toekomst donker af te schilderen als we aan onze huidige CAOs vast willen houden. Hij doet het alleen steeds doorzichtiger, en het conflict verhardt alleen maar.

Dus reken maar met wat headlines uit Duitsland deze herfst. het is erop of eronder. En dat is wat de vakbond ertegen doet. In ieder geval meer dan dat je als individu voor elkaar krijgt.
 
Thioda,

Alle 3 de genoemde banen als vlieger in de luchtvaart?
Waarom ben je daar weg dan?

Ik kreeg geen dead-head vergoeding. :D Het zou grappig zijn als het niet zo in- en intriest was, dit commentaar waar ik me voor zou moeten verantwoorden.

B767-300ER;290304[url said:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/eurowings-op-zoek-naar-nieuwe-piloten-verdiensten-erg-laag[/url]

Ja want als Luchtvaartnieuws het schrijft zal het wel waar zijn.
De kwaliteitscourant van de Nederlandse luchtvaartbranche!


Je snapt niet dat vanuit pilotenvakbonden europa wijd met man en macht wordt gestreden voor betere arbeidsvoorwaarde en work/life balance.

"De pilotenvakbonden" in heel Europa hebben nooit geen ene flikker voor mij en mijn collega's gedaan.
Hooguit de FTL, en dat alleen in hun eigen belang.

Dan komen er weer mensen zoals jou voorbij die zeggen dat ze flexibel inzetbaar zijn en voor de helft van het salaris wel willen vliegen. TOP om de T&C te verbeteren (en nee ik praat niet over salaris, ik praat eerder over meer planbare roosters) als mensen zoals jij aan de deur kloppen.

Waar heb ik dat geschreven? Je lult maar wat in het rond.

En heel eerlijk gezegd, als jouw laatste 3 werkgever

Lezen is duidelijk niet je sterkste kant.

Kennelijk ben ook JIJ niet tevreden geweest met de T&C daar.

Te snel getrokken en foute conclusie.

Ga nou niet uit ontevredenheid of zelfs afgunst proberen de goede contracten van piloten bij de majors/legacys kapot te maken door jezelf voor een `apfel und ein ei` aan te bieden.

Kijk, dit is het niveau van de legacy piloot.
Vooringenomenheid, foute conclusies, op de man spelen, niet het gewogen oordeel van een collega kunnen accepteren voor dat wat het is: mijn mening.
Chapeau.

Ik sluit af met een grote instemming richting BravoKilo.
Als het jullie allemaal zo dwars zit en jullie het zo goed voor hebben met jullie toekomstige collega's (ipv alleen angst te hebben jullie eigen voorwaarden te zien verslechteren, oeps nu speel ik op de man), dan staken jullie eens lekker.
Een luxe die jullie wel hebben, ik helaas niet (dat was oprecht, zonder cynisme).
 
Even voor de volledigheid, tegenover mij hoef je je niet te verantwoorden hoor.
Ik vroeg het me gewoon af..

Dus aan de ene kant pretendeer je dat het prima is dat je geen CAO hebt en niet vertegenwoordigd bent door een vakbond maar aan de andere kant zijn de arbeidsvoorwaarden waar je nu zit dus dusdanig beroerd dat je er weer weg wilt.... Beetje tegenstrijdig als je het mij vraagt.
Is een beetje hetzelfde als dat je aan een klein kind vraagt wat voor fiets hij wilt, en daarop antwoord dat het niet uitmaakt. Vervolgens wordt er een rode fiets geleverd en ga je jammeren dat het een blauwe had moet zijn.

Mijn mening over luchtvaartnieuws kan je hier in een ander topic overduidelijk teruglezen. Dus ik snap je reactie eigenlijk niet zo.

Ik heb overigens geen luxe. Ik ben slechts een baby boomer met een negentotvijf kantoorbaan.
 
Is het over 1 kam scheren van de 'legacy piloot' ook niet een vorm van zelfingenomenheid?
 
Ik sluit af met een grote instemming richting BravoKilo.
Als het jullie allemaal zo dwars zit en jullie het zo goed voor hebben met jullie toekomstige collega's (ipv alleen angst te hebben jullie eigen voorwaarden te zien verslechteren, oeps nu speel ik op de man), dan staken jullie eens lekker.
Een luxe die jullie wel hebben, ik helaas niet (dat was oprecht, zonder cynisme).

Staken zal zeker nog gebeuren, maak je daarover maar geen zorgen. Ik heb alle respect voor iedereen die bij Eurowings Europe solliciteert en gewoon eerlijk toegeeft dat het niet de beste arbeidsvoorwaarden zijn, maar nog altijd beter is dan zijn of haar huidige situatie. Ik heb geen respect voor diegene die net doen of de voorwaarden bij Eurowings tegenwoordig nu eenmaal normaal zijn en de "Legacy piloten" afkraken omdat deze hun eigen arbeidsvoorwaarden proberen te verdedigen (wat zou je zelf doen?).

Moet je betaald worden voor proceedings? Volgens jou is het normaal dat dit niet vergoed wordt. Ik weet bijna zeker dat hier bij Eurowings flink misbruik van gemaakt gaat worden. Veel plezier als je na een CGN-FAO-STR nog 4 uur in een taxi mag zitten terug naar CGN. En dit natuurlijk meerdere keren per maand. Oh wacht, de vergoeding hiervoor is natuurlijk inbegrepen in het salaris van 30.000 bruto....

Nog even wat voorwaarden van Eurowings Europe op een rij:

* basissalaris 30.000 euro bruto/jaar (ook als je volgens de wet bijvoorbeeld recht hebt op een 13de maand, dan wordt dit bedrag dus gewoon door 13 gedeeld i.p.v. door 12).
* 50 euro bruto per sector, waarvan 281 vooruitbetaald en gegarandeerd á 14.050 euro
* gegarandeerd salaris hierdoor 44.050 bruto/jaar
* werk- en rusttijden volgens wettelijk minimum
* aantal vakantie- en vrije dagen volgens wettelijk minimum
* geen request-systeem voor vrije dagen en vluchten
* geen deeltijd mogelijkheden
* geen senioriteitslijst (upgrades voor de op dat moment meest geschikte kandidaten)
* eerste uitgifte van uniform wordt vergoed, daarna niet meer
* type rating 18.000 euro
* je basis kan men aanpassen (wordt 3 maanden van tevoren medegedeeld)
* geen CAO
* men verwacht flexibiliteit om het bedrijf op te bouwen (iedereen weet wel wat dit betekent. Zeg maar gedag tegen je privé leven.)

Is dit wat je verwacht had toen je jaren geleden aan je pilotenopleiding begon? Is dit wat je op dit moment echt redelijke arbeidsvoorwaarden vindt? Of is dit puur en alleen een verbetering t.o.v. je huidige situatie?
 
Nieuwe Eurowings T&C's en Selectie procedure

Nieuwe Eurowings T&C's en Selectie procedure

Momenteel rommelt het behoorlijk bij LH group, maar ik ben toch wel benieuwd naar de condities voor het nieuwe Eurowings.

Wat mij bekend is :
1- Oostenrijkse AOC.


2- Geen ROFFs mogelijk.


3- TR moet door applicant zelf betaald worden, hoeveel ? Iemand enig idee?


4- Salaris heb ik getallen gehoord van 2600-3300 Eu Brutto. Komt hier nog wat bij? Sector Pay?


Wat ik nog meer wil weten.

5- Selectie procedure weer de alom gehaatte DLR?


6- Contract unbefristet of befristet?


Hoop dat iemand antwoord op mijn vragen kan geven.

VR
 
Back
Top