23-09 D-Day passage MP

Volgens mij zijn de pensioenen juist het probleem en was seniortiteit geen issue meer, maar ik kan me vergissen.
Overigens gaat MP verder snijden in Passage. Vanaf September worden er naar Aruba, Curacao en Havana al minder vluchten uitgevoerd dan oorspronkelijk gepland door tegenvallende boekingen. Dientengevolge zal de MCL minder ingezte gaan worden, zodat een dure C-Check in september wordt voorkomen.
 
Ik denk dat het stiekem maar één punt is: senioriteit / behoud van functie.

Ik denk ook stiekem dat ze die senioriteit en behoud van functie nooit gaan krijgen.


Nee niet in Badhoevedorp, wel bij de rechter...........
 
en dit zou een collega moeten worden van mij?????

Ja, wat een arrogantie van die vlieger die straks ook nog eens meer junioor is dan jij.

Clipper, deze jongens denken aan zichzelf omdat niemand anders het doet. Ik weet zeker dat als de VNV voor horizontale instroming was er een paar KL mensen ook naar de rechter waren gestapt. Dit gaat over tonnen op individuele basis.
 
Ik volg dit topic al een tijdje op de achtergrond en zie dat voor de zoveelste keer de verhoudingen door enkelen onnodig op scherp gesteld worden. Emotie voert helaas de boventoon.

B767-300; care to explain? Kom even met specifieke argumenten a.u.b. Een populistische uitspraak doen die niet onderbouwd is, is wel erg makkelijk.

Jullie willen het bij de rechter op overgang van onderneming gooien. Mag ik vragen welke argumenten jullie daar voor aandragen?

Mijns insziens lijkt me een rechter daar van te overtuigen zeer moeilijk en een langdurig proces wat absoluut niet met een kort geding mogelijk is. Ik heb van bronnen dat KLM aan de hand van getallen kan aantonen dat een reddingspoging (het liquideren van de onrendabele passage tak) onvermijdelijk was en dat MP anders falliet was gegaan. Als jullie het willen gooien op het argument dat KLM willens en wetens MP kapot heeft gemaakt, hoe ver wil je dan terug kijken en hoe wil je dat bewijzen?

De noodzakelijke reddingspoging wordt ondersteund door het feit dat de alleen winstegevende routes van de passage tak bij KLM ondergebracht worden. Andere routes gaan naar Air France en andere worden afgestoten. De identititeit (andere maatschapij, andere naam, andere kisten, andere routes) verrandert dus en dat is bij overgang van onderneming wel van belang. Verder blijft de onderneming niet als eenheid bestaan omdat de cargo tak onaangeroerd blijft en alleen de passagetak gesaneerd wordt. Weer is dus een 1 op 1 overgang van onderneming moeilijk te bewijzen.

Natuurlijk zie en hoor ik de zaken voornamelijk van een kant (blauw), maar ben benieuwd naar de (pragmatische) argumenten van de toekomstige MP collega's.
 
Max rate

Neem even de moeite het gehele topic terug te lezen. Staan genoeg voorbeelden in.
Mijn reactie was ook totaal niet populistisch bedoeld, meer een reactie op de populistische opmerking van Clipper.

Als je terugleest, zal je ook lezen dat ik niet bij MP werk, dus jullie zal dan wel niet op mij slaan. Mijn mening er over staat ergens rond post 500 al erg duidelijk omschreven.

Over de routes: Alleen winstegevende naar KLM en de rest naar AF? Verklaar je nader mbt MCO.
Voor de rest verwijs ik je naar de rest van dit topic, er staat genoeg over geschreven, zowel de mening van de MP mannen als de mening van de KLM mannen.
En ja, ik sta aan de kant van de MP-ers, ook al heb ik geen enkel belang erbij
 
Max rate

Neem even de moeite het gehele topic terug te lezen. Staan genoeg voorbeelden in.
Mijn reactie was ook totaal niet populistisch bedoeld, meer een reactie op de populistische opmerking van Clipper.
j

GOED LEZEN!!!!!
het is een vraag!!!! op een populistische opmerking van een van je medestanders

succes
 
B767, wees gerust. Ik lees al veel langer in deze thread mee (men hoeft immers geen account te hebben om te kunnen lezen) en heb nergens de antwoorden op mijn vragen gezien. Dat kan ook niet, want gezien de historie van dit topic zijn het merendeel van de posts van voor het aanbelanden in deze fase waarbij de zaken steeds concreter worden. Zodoende meng ik mij dan ook pas nu in de discussie. Met vage verwijzingen naar vorige geposte meningen kan ik dan ook niks.

Ik weet dat je niet vliegt, desondanks stel ik je mening op prijs zo lang deze onderbouwd is. Met jullie bedoelde ik dus eigenlijk iedereen die van mening is dat er overgang van onderneming is.
Waar je de spijker op z'n kop slaat is dat ik hier hoofdzakelijk meningen zie. Meningen zijn verkleurd, subjectief en zoals ik hier ook vaak zie onderbouwd met emotie i.p.v. feiten en cijfers. Van beide zijden natuurlijk! Maar de MP vliegers willen uiteindelijk iets van de KLM vliegers, dus ik ben benieuwd naar hun onderbouwde argumenten.

Betreffende de routes; ik zie dat ik het onduidelijk geschreven heb. Ik bedoelde natuurlijk dat de winstgevende routes naar zowel KLM als AF gaan, waarbij MCO naar AF gaat. Dus de routes worden zeer zeker niet 1 op 1 door KLM overgenomen. Hopelijk is het iets duidelijker zo.
Ik heb nog even gezocht naar de door jou aangehaalde post en zie precies wat ik bedoel. Een rechter zou van zo'n verhaal gehakt maken tenzij het op z'n minst met cijfers onderbouwd is. Daarbij vraag ik me af in hoeverre een rechter de geschiedenis voor de overname in ogenschouw neemt. Het is zeer moeilijke materie.

Aangezien we nu in de fase zijn aanbeland waarbij een gang naar de rechter zeer waarschijnlijk is wil ik me beperken tot de overgang van onderneming claim van de MP collega's.

Volgens de EU:

''Overgang van onderneming: de overgang, met het oog op voortzetting van een economische activiteit, van een economische eenheid die haar identiteit behoudt, waaronder een geheel van georganiseerde middelen wordt verstaan.''

''Geen overgang van onderneming

Er is geen overgang van een onderneming in geval van aandelentransacties. In dergelijke gevallen blijft de NV of BV de werkgever van de onderneming. Dit geldt eveneens wanneer de zeggenschap bij de aandeelhoudersvergadering volledig in andere handen komt te liggen. Een aandelenfusie brengt geen overgang van een onderneming met zich mee.''


Mijn vraag is daarom hoe een overgang van onderneming aangetoond kan worden als de activiteiten, activa en identiteit (passage routes, haar vliegtuigen en de naam Martinair op de passagiersvliegtuigen) niet overgenomen worden. In principe wordt dus alleen de cargo tak overgenomen, maar blijft als zelfstandig onderdeel bestaan.

Belangrijk is daarbij dat Martinair niet gekocht is, maar dat de overige 50% van de aandelen overgenomen zijn. Men spreekt dus mijn insziens van een aandelentransactie waarbij Martinair N.V. gewoon zelfstandig als dochterbedrijf blijft bestaan. Het enige dat verandert is dat Martinair zijn activiteiten gaat toespitsen op vracht en dat boventallige vliegers na sollicitatie kunnen overstappen naar KLM. De vliegers (personeel) worden dus ook niet overgenomen, maar kunnen na selectie bij het moederbedrijf aan de slag.

Zelfs als de rechter mocht oordelen dat er sprake is van overgang van ondermening dat is het niet vanzelfsprekend dat functie en anciënniteit behouden kunnen worden. Het is afhankelijk wat er in de arbeidsovereenkomst van de MP vliegers staat. Volgens mij staat daar nergens specifiek dat je recht hebt op een functie op een bepaald vliegtuig. Laat staan dat vastgelegd is dat je recht hebt op een bepaald carriere verloop.
 
GOED LEZEN!!!!!
het is een vraag!!!! op een populistische opmerking van een van je medestanders

succes
Is het een vraag?
Of is het een retorische vraag
Of is het een vraag met de bedoeling iets aan te geven/te willen zeggen.

Jij en ik weten beide het antwoord, dus ga me niet vertellen hoe ik iets moet lezen.

SUCCES.

@Max Rate
Ik snap je bedoelingen en je insteek.
Ik blijf van mening dat MP-ers toch redlijk sterk in hun schoenen staan in hun strijd tegen de "alles is voor Bassie" variant van de gemiddelde KLM-er in dit topic.
Ook bij de rechter. Cijfers zijn er genoeg voorhanden neem ik aan. AvB heeft niet voor niets ook juristen aan het werk.

Bedankt voor je uitleg en uiteenzetting. Time will tell. Its almost nov-1th
 
Ik denk dat maxrate gelijk heeft en de MP mensen niet hun gelijk zullen krijgen bij de rechter mbt overgang van onderneming. Daarentegen ben ik wel nog steeds van mening dat de te verwachten uitkomst te weinig is voor hun. Ik ben benieuwd hoe de VNV de MP mensen gaat bewegen akkoord te gaan met de door hun geboden oplossing.
 
overgang of niet

overgang of niet

als niet vlieger of in de luchtvaart werkt moet ik zeggen dat ik deze discussie behoorlijk ziek vind.

mp is al jaren 50% van klm en klm heeft al jaren de touwtjes in handen. keuzes voor strategie komen van klm en daarmee ook de resultaten. als mp nog van schroder was geweest als zelfstandige onderneming was er heel anders gewerkt. ook in passage kan je geld verdienen.. anders zou bijvoorbeeld arkefly of airberlin e.d. niet bestaan. maar dat mocht letterlijk niet.

mp kan veel meer vracht vliegen maar mag niet uitbreiden van af omdat daar nog overcapaciteit is.

maw klm .. en ook af want dat is immers 1 bedrijf zijn verantwoordelijk voor het hele proces en dus ook voor de mensen. dit weet klm ook want ze nemen alles wat overtollig is over met vol behoud van salaris.. alleen wordt je junior purser of coco.. En een bevriezing van salarais totdat je klm salaris bestaande uit sak dienstijd en functiehoger wordt.

om t mooier te maken. zoals t eruit ziet mag vanaf 2014 een klmer ook op mp functies bieden maar blijft hij in de klm senioriteitslijst staan..... ???

dat is bullshit.

klm hoort senioriteit ook over tenemen .. desnoods met 75% omdat 3/4 van de routes over zijn gegaan. als collega .. ook als je onder in de semioriteit staat moet je dit accpteren. het feit dat mensen alleen maar aan zichzelf denken is associaal en egoiistisch.

wat als je zelf bij mp zat ?

het hele denk patroon komt nstuurlijk voort uit het systeem. in het normale bedrijfsleven was dit geen probleem geweest of had iedereen ... dus ook de klm er opnieuw op zijn haar functie moeten solliciteren.
 
'De Deal':
KLM-zijde:
* Een continuering van de dry-lease van de vier B747-ERF-en aan Martinair met
een geleidelijke terugtrekking van de huidige gedetacheerde KLM-vliegers
vanaf 1 november dit jaar.
* Een verhoging van de functiebetaling voor de Airbus 330 per 1 januari 2012
naar F3000/1500.
* Een groei aan werkgelegenheid op passage. Komst van nieuwe Airbus 330-300's
in het voorjaar van 2012.

Martinair-zijde:
* Een op termijn volledig opnemen van de Martinair-vliegers in de KLM-cao.
Dit met behoud van inkomen en eventuele inkomensontwikkeling (salaristreden).
De huidige Martinair-WRR zal onderdeel gaan uitmaken van de KLM-cao.
* Een pensioenzekerstelling waarbij uiteindelijk pensioen zal worden
opgebouwd bij het KLM-pensioenfonds.
* Uitgangspunt is dat alle B767-vliegers naar de vrachtoperatie kunnen worden
omgeschoold.
* Het op sterkte brengen van het aantal vliegers binnen Martinair afgezet
tegen het aantal inzetbare vliegtuigen. Dit heeft tot gevolg dat een surplus
aan Martinair-vliegers een carrièremogelijkheid wordt aangeboden bij KLM,
met behoud van inkomen en pensioenvoorzieningen.

Op termijn zal de KLM-vlieger kunnen binnenstromen in het vrachtbedrijf.
Hiervoor is een aparte functiebetaling afgesproken die zorgt dat het
vrachtbedrijf – ook op de lange termijn – concurrerend zal kunnen blijven
opereren. Van beide vliegergroeperingen wordt een WRR-inspanning gevraagd. Op
de A330 bij KLM verdwijnt de zg. 25%-regel. Het maken van een commerciële
tussenstop binnen het vrachtbedrijf van Martinair wordt tevens mogelijk
gemaakt. Hierdoor worden er bij de bedrijven financiële middelen vrijgemaakt
die voor de noodzakelijke financiële 'reparaties' kunnen worden ingezet.
 
'De Deal':

Citaat:
KLM-zijde:
* Een continuering van de dry-lease van de vier B747-ERF-en aan Martinair met
een geleidelijke terugtrekking van de huidige gedetacheerde KLM-vliegers
vanaf 1 november dit jaar.
* Een verhoging van de functiebetaling voor de Airbus 330 per 1 januari 2012
naar F3000/1500.
* Een groei aan werkgelegenheid op passage. Komst van nieuwe Airbus 330-300's
in het voorjaar van 2012.

Martinair-zijde:
* Een op termijn volledig opnemen van de Martinair-vliegers in de KLM-cao.
Dit met behoud van inkomen en eventuele inkomensontwikkeling (salaristreden).
De huidige Martinair-WRR zal onderdeel gaan uitmaken van de KLM-cao.
* Een pensioenzekerstelling waarbij uiteindelijk pensioen zal worden
opgebouwd bij het KLM-pensioenfonds.
* Uitgangspunt is dat alle B767-vliegers naar de vrachtoperatie kunnen worden
omgeschoold.
* Het op sterkte brengen van het aantal vliegers binnen Martinair afgezet
tegen het aantal inzetbare vliegtuigen. Dit heeft tot gevolg dat een surplus
aan Martinair-vliegers een carrièremogelijkheid wordt aangeboden bij KLM,
met behoud van inkomen en pensioenvoorzieningen.

Op termijn zal de KLM-vlieger kunnen binnenstromen in het vrachtbedrijf.
Hiervoor is een aparte functiebetaling afgesproken die zorgt dat het
vrachtbedrijf – ook op de lange termijn – concurrerend zal kunnen blijven
opereren. Van beide vliegergroeperingen wordt een WRR-inspanning gevraagd. Op
de A330 bij KLM verdwijnt de zg. 25%-regel. Het maken van een commerciële
tussenstop binnen het vrachtbedrijf van Martinair wordt tevens mogelijk
gemaakt. Hierdoor worden er bij de bedrijven financiële middelen vrijgemaakt
die voor de noodzakelijke financiële 'reparaties' kunnen worden ingezet.
:

wat ik mis is de rol van de BCF's
Of is dat weer aan Parijs?

Wat is een commerciele tussenstop?
 
Wat ik mij afvraag bij deze deal; hoe staan onze
Franse collega's hier tegenover? Wordt daar KLM
/ Mac al als 1 bedrijf gezien( productie) of kan deze deal worden
Uitgelegd als groei en kunnen we de komende jaren
Minder hard groeien ten op zichte van de Fransen.
In dat geval gaan we als KLM wel wat meer
Betalen dan alleen het pensioen potje en en de 25% regel...
 
Back
Top