23-09 D-Day passage MP

Iz, dankjewel voor je heldere uiteenzetting (#432; ik quot hem maar niet, dat is zo dubbelop en in dit geval zelfs drie dubbelop! :D)
Ergo conclusio (kort samengevat): Het senioriteitsprincipe is erop gebaseerd dat honderden, duizenden mensen hetzelfde werk doen en volledig uitwisselbaar zijn voor elkaar met als gevolg dat de oudste rechten gelden zolang je maar bij hetzelfde adres blijft boren. Ter ‘verdediging’ van het principe schrijf je: “Je kunt daarbij dus nooit zeggen dat de ene beter is dan de andere en op basis daarvan promoties en dat soort zaken toewijzen. Zelfs als iedereen door dezelfde examinator zou worden gecheckt, kan het zijn dat je net je dag niet hebt en de ander wel, dus dat werkt niet.”
Natuurlijk kan het zijn dat je uitgerekend op een dag van een check je dag niet hebt. Toch ben ik zo vrij te stellen dat niet iedere vlieger even goed is in zijn vak. Dat de een veel meer toegewijd is dan de ander. Dat de een de kunst van het vliegen met alles wat daarbij hoort toch net iets meer in de vingers heeft dan de ander. Er zijn vliegers bij wie de landing doorgaans ‘een eitje’ is en er zijn vliegers bij wie de landing bij herhaling een stuiterpartij is.

Het zal beslist aan mij liggen, maar ik kan mijn ogen werkelijk niet geloven als ik de mega verschillen in de salarissen zie van een captain op een widebody en een captain op een B737 of een F70 of E190. En een captain op een A330 vangt weer minder dan een captain op een MD11 of een B777 of B747. En een F/O op een B737 en alle grotere bakken weer meer dan een captain op een F70 of E190. Ben in alle gevallen uitgegaan van een vlieger van 37 jaar met 15 jaar ervaring bij het raadplegen van deze site: http://www.zeroiq.com/klm/salaris.php
Ben benieuwd waarop die enorme verschillen zijn gebaseerd. In een grotere kist gaan meer mensen mee en de kist is ook duurder in aanschaf, dus de verantwoordelijkheid is groter. Tegelijkertijd: degene die short haul vliegt in een minder grote bak moet veel frequenter opstijgen en landen en dat zijn nu juist de meest risicovolle gedeeltes van een vlucht. Dus lijkt mij wat dat aangaat de verantwoordelijkheid hier weer groter. En in de thread over het ‘Turbopropprofiel’ werd het mij wel duidelijk dat turbopropvliegen in geen geval eenvoudiger is dan jetvliegen.
Maar goed, ik kan me er alles bij voorstellen dat mensen graag carrière maken. Dat het boeiender is op verre bestemmingen te vliegen dan op Europese. En spectaculairder om een B747 los te trekken dan een F70 (waarom heb ik Boeing 747 als nickname? :eek: ). Maar ook dat het saaier is om daarna vele uren achtereen hoog in de lucht te zitten in plaats van veel frequenter op te stijgen en te landen in een ‘werkpaard’. Dat het prettig kan zijn om minder lang van huis te zijn.
Wat ik me nog meer kan voorstellen: dat het leuk kan zijn om na x-tijd te hebben gevlogen op een kist van het ene type over te stappen op een kist van een ander type. En dat de voorkeur voor een bepaald type toestel toch ook heel persoonlijk is. En dat het, zoals J.I.P in de thread over het turbopropprofiel stelde, meer een kwestie is van lot dan van capaciteiten op welke kist een vlieger terechtkomt.

Komt ook nog bij dat bijvoorbeeld een ‘blauwe’ 37-jarige 737-captain met 15 jaar ervaring meer vangt dan zijn even oude ‘groene’ collega die met evenveel dienstjaren hetzelfde toestel vliegt. Zowel vanwege de pegels als vanwege de verandering van ‘spijs’ kan ik me levendig voorstellen dat het een aantrekkelijk perspectief is om voor een bedrijf te vliegen dat meerdere vliegtuigtypes in de aanbieding heeft. De invloed van de start die een vlieger maakt (ik bedoel natuurlijk de vliegschool die hem/haar opleidt) is niet gering wat betreft de deuren die wel of niet voor hem/haar opengaan. Hier doet het er kennelijk niet toe dat je net op de dag van je psychologische test je dag niet hebt en de ander wel?
Ik ga ervan uit dat alle blauwe, rode en groene vliegers capabele mensen zijn waarbij de een zijn vak net iets beter zal verstaan dan de ander, onafhankelijk van het kleurtje. En dat het dus ook wel eens meer een kwestie van lot dan van capaciteiten is bij wie een vlieger op de bok belandt.

Nog een derde aspect. Ik kan me voorstellen dat juniore werknemers moeite hebben met bepaalde privileges van seniore werknemers. Zeker als die privileges voor hen zelf in de toekomst geheel of gedeeltelijk van de baan zullen zijn als gevolg van reorganisatie, fusie, instroom crew van andere dochtermaatschappijen of wat voor reden dan ook. Ook kan ik me voorstellen dat captains en F/O’s van Martinair (en Transavia) het op hun beurt onacceptabel vinden onderaan in de senioriteitslijst te komen (met inbegrip van de mogelijkheid dat instructeurs en leerlingen van de KLS boven deze vliegers komen in de senioriteitspikordelijst, toch?) En dit alles dan ook nog eens binnen hetzelfde moederbedrijf. Het zal wel aan mij liggen, maar het verbaast me dat de CAO voor de blauwe, rode, en groene werknemers van wat Iz noemt één korps, niet gelijk is getrokken, temeer daar het gaat over uitwisselbare functies (zeker in geval van B737-vliegers).

Al met al ben ik van mening dat de verschillen op divers gebied wel heel erg groot zijn. Daarbij valt het me op dat de strijd (met persoonlijke belangen als inzet) zich vooral afspeelt tussen jongere blauwen enerzijds en de niet-blauwen anderzijds. De seniore blauwen zitten er lekker bij. Of vergis ik me nu?

Hoe lekker kan en wil je blijven zitten als verandering noodzakelijk is?
Waar ik op focus is het solidariteitsprincipe.
O jee, daar komt de discussie alweer aan dat het de eigen schuld dikke bult van MP (en HV) is dat ze in de rode cijfers zitten. Of de verliezen die MP (en HV) in de mik geschoven krijgen werkelijk terecht zijn??? Nietes-welles-nietes-welles. Dat schiet niet op.
Meeste stemmen gelden mag democratisch zijn maar leidt ook niet altijd tot de beste uitkomst.
Feit is dat er gedeeld moet worden.
En…. wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.
Komt nu mijn voorstel: de blauwen mogen de koek verdelen, maar de roden en de groenen mogen als eerste kiezen.
En mijn advies daarbij is ook creatief om te gaan met de verschillen in de grootte van de stukken. Dat er verschillen zijn, ja, maar zó groot??????
Kijk eens naar welke belangen alle betrokkenen hebben die hetzelfde zijn. En naar belangen die elkaar in ieder geval niet bijten.
Het doet jullie allemaal veel, maar Flyingviking vestigt mijns inziens terecht de aandacht op het algemeen belang (#430).

Ik wens jullie alle succes en een uitkomst die jullie ook op de langere termijn tevreden zal stemmen.
 
Noem je dat kort samengevat!

Ik lees vaak; ik kan me voorstellen dit, ik kan me voorstellen dat en dan komt er een zeer uitgebreid verhaal wat over het algemeen erg klopt, maar niet erg veel toevoegt aan de discussie. Het helpt misschien voor je eigen beeld van de discussie, deze uiteenzetting, maar je mist wat informatie. Maar dit is mijn mening.

De echte discussie bevindt zich niet hier op Airwork maar binnen de diverse ledenraden van de vakbond en daar zal je ook zien dat alle vliegers zijn vertegenwoordigd, niet alleen de jonge KLM-ers.

Samengevat; voordat je voorstellen gaat plaatsen over onderwerpen waar je misschien niet alles van weet, probeer je info dan niet te baseren op wat je alleen maar op Airwork hebt gelezen.
 
Last edited:
Leuk stuk Boeing747!
Ik begrijp de argumenten en redenatie die je voert. Echter bekijk je een en ander mijns inziens iets te veel door ogen van een buitenstaander. Dit hoeft niet verkeerd te zijn, integendeel zelfs, maar sommige zaken werken in de luchtvaart om een bepaalde reden. Vandaar dat ik probeer hier een kleine toelichting te geven.

Als eerste een stukje over senioriteit. Zoals eerder gezegd is dit een systeem wat gehanteerd wordt omdat het simpelweg onmogelijk is om een eerlijke goede inschatting te maken van hoe goed een vlieger is. Dit zegt overigens niet dat er geen verschillen zijn. Zie het als het beste of eerlijkste systeem waar iedereen het over eens is. Je refereert vervolgens aan vliegcapaciteiten. Waar je vervolgens aan voorbij gaat is dat je tegenwoordig veel meer moet kunnen dan sturen als een ace. Een vlieger die misschien niet altijd perfect land, maar wel perfecte service bied aan zijn passagiers is misschien veel meer geld waard voor een maatschappij dan iemand die super strak vliegt, maar arrogant is naar de passagiers of cabine bemanning. Iemand die elke vlucht een grondige overweging maakt over extra fuel is op de korte termijn misschien duurder dan een vlieger die vaak met minimum fuel weg gaat. Op de lange termijn hoeft dit niet zo te zijn omdat de eerstgenoemde misschien wel minder hoeft uit te wijken dan de laatste. Daarbuiten zijn er vliegers die nooit iets meemaken en vliegers die in hun carriere meerdere engine failure's/decompressies of wat dan ook meemaken. Wie is er nu de beste vlieger? Zeer moeilijk te bepalen waardoor we terugkeren bij het senioriteitsbeginsel.

Dan over salarissen. Om een carriereverloop interessant te maken wordt dit gekoppeld aan de senioriteitslijst. Misschien is het ook wel achterhaald om een gezagvoerder 747 meer te betalen dan een gezagvoerder 737. Vroeger ging de baas 747 met zijn bemanning weg en was er zeer weinig contact met Amsterdam totdat deze weer terug was, soms 2 tot 3 weken later. Voor de 737 baas was dat niet zo. In de huidige tijd met e-mail, gsm en SatCom is dat niet meer het geval. Echter is iedereen het nu zo gewend. Kan het dan nog veranderd worden? Zeker wel, maar dan moet iedereen dat willen. Je zou kunnen gaan voor een vast salaris voor CoCo's, Co's en bazen aangevuld volledig naar senioriteit. Ik betwijfel echter of daar nu genoeg animo voor is. Zeker omdat zo'n overgang weer behoorlijk complex zal zijn.

Wat betreft salarissen tussen maatschappijen is dit natuurlijk ook voor een groot deel iets wat door de jaren heen is ontstaan. MP en HV zijn nu deel van de KLM groep, maar dat was niet altijd zo. Alle 3 hebben een eigen CAO en onderhandelen hier voor. Dat de ene soms meer voor elkaar krijgt dan de andere is een gegeven. Ik een kapitalistische wereld is het niet zo dat gelijk werk ook gelijk wordt beloond bij verschillende bedrijven. (daarbuiten kan je natuurlijk nog de discussie voeren of het gelijk werk is) Is dat oneerlijk? Misschien. Ligt denk ik aan je uitgangspositie. Ene vind van wel, en de andere niet. Ik zie het dan ook niet gebeuren dat al de salaris structuren nu opeens overhoop worden gegooid.

Wat betreft je laatste stukje denk ik dat dit helemaal niet aan de orde is. Ik heb vanochtend het laatste bericht van de VNV gelezen. Hier blijkt volgens mij uit dat men bezig is met een oplossing waar iedereen zich in kan vinden. Maar ook dat de materie vele malen complexer is dan in eerste instantie lijkt. Voorlopig dus even afwachten nog.

Tot nu toe ga ik nog steeds uit van een goede afloop. Voor zowel KLM, MP als HV.

vR
 
Zoals von Richthofen terecht opmerkt, is het een heel complexe situatie waar het bestuur van het VNV mee te kampen heeft. Ik moet het ze toegeven, ze lopen op eieren en in mijn ogen doen ze het beheerst en proberen ze emotie zoveel mogelijk uit te schakelen.
Het voorstel van het VNV lijkt mij een redelijke voor alle partijen, Werkbehoud en kwaliteit voor de MP gangers, geen inmenging in de senioriteitslijst van MP voor KLM'ers (eventueel onderaan) en mogelijke opvulling/aanname bij HV (met waarborging van werk en doorgroeien met inachtname de overeenkomsten mbt uitwisseling).

Er zijn veel jongens en meisjes die ooit eerst bij de KLM hebben geprobeerd binnen te komen en waarbij dat niet is gelukt, dat is spijtig, maar helaas. Wat de reden is is voor elk individueel anders, maar blijkbaar paste men niet in het plaatje dat de KLM als maatstaf had/heeft. Het is in mijn optiek dan ook een beetje raar als er mensen dan toch via een andere weg bij KLM zouden komen.
Dit bedoel ik niet negatief naar niet-KLM'ers, maar zo is de selectie van KLM nu eenmaal. Vraag je mij waarom ik er wel door ben gekomen en een klasgenoot van me niet (die nu bij trans vliegt), moet ik je het antwoord schuldig blijven, maar KLM zal er wel een antwoord op hebben.
Velen (jaja ik ook) laten ons op dit moment een beetje gek maken door het op gang komen van de opldeidingsmachine en we willen allemaal de boot niet missen.
Vergeet ons aller uitgangspunt niet: We hebben werk en dat zullen we ook de komende jaren hebben, zowel HV, MP als KLM en dat is denk ik iets goeds.
De situatie bij MP is, dat het hebben van werk al een hele mooie vangst is en ,zoals het bestuur van het VNV terecht opmerkt, is het dan gevaarlijk om nog veel meer te eisen zodat de onderhandeling erg lastig wordt.

Overigens is het hele betoog over salaris een nietszeggend verhaal (met alle respect). Ook hier is het, zoals von Richthofen al aangaf een complex verhaal dat haar oorsprong in het verleden heeft toen er nog drie onafhankelijke bedrijven opereerden.
Het kan natuurlijk niet dat MP of HV eisen dan zij dezelfde regeling kunnen krijgen (je kunt het uiteraard altijd vragen...), het zou een vergissing zijn te denken dat men recht heeft op dezelfde arbeidsvoorwaarden als men in 1 groep werkt, het blijven drie verschillende bedrijven.
KLM heeft nu eenmaal een hele goede carrière regeling en ja, je kunt er meer geld verdienen dan bij MP of HV. Er is altijd wel iemand te vinden die meer verdient dan jij en zo moet je ook niet kijken. Staar je daar niet blind op.

fijne avond en wellicht een fijne feestdagen

De "Schijtzure" Schuiltje :biertje:
 
Dus: wat zijn we blij dat we op ons torentje zitten, en wat zijn we begunstigd dat we onderdeel van de Kee-El-Em zijn...pech voor de 'mindere' goden...

Jeukverhaal...allemachtig wat zullen jullie Godenzonen zuur zijn als AF ECHT het roer omgooit
Wat een arrogant verhaal zeg...`ben maar blij dat je werkt...wij zullen altijd meer verdienen dan jij...haha`

Ik kan me nog PanAm en TWA herinneren...dat kon ook niet stuk...en dat waren grotere bedrijven dan de blauwen...
 
Dat betoog van Schuiltje zojuist doet me denken aan de Yoep van t Hek Oudejaarsconference over de Buckler drinker...
Schuiltje waarom geef je de MP vliegers niet een paar Welpies?

Gelijkwaardig geneuzel maar veel leuker dan de Buckler
http://www.youtube.com/watch?v=VrEdCL1Me9s
 
Er zijn veel jongens en meisjes die ooit eerst bij de KLM hebben geprobeerd binnen te komen en waarbij dat niet is gelukt, dat is spijtig, maar helaas. Wat de reden is is voor elk individueel anders, maar blijkbaar paste men niet in het plaatje dat de KLM als maatstaf had/heeft. Het is in mijn optiek dan ook een beetje raar als er mensen dan toch via een andere weg bij KLM zouden komen.
Dit bedoel ik niet negatief naar niet-KLM'ers, maar zo is de selectie van KLM nu eenmaal. Vraag je mij waarom ik er wel door ben gekomen en een klasgenoot van me niet (die nu bij trans vliegt), moet ik je het antwoord schuldig blijven, maar KLM zal er wel een antwoord op hebben.

Deze gedachtengang kan ik volgen, maar ik zou er nog dit aan toevoegen. Volgens mij vallen alle MP-vliegers onder te delen in een paar categoriën:

1. Ze hebben bewust voor MP gekozen ipv KLM. (Misschien geen zin om coco te worden na KLu/vrije markt/andere werkgever)
2. Ze konden niet bij KLM solliciteren. (geen vacatures, MP wel)
3. Ze zijn niet bij KLM aangenomen. (Wel gesolliciteerd, maar afgewezen)
4. Ze mochten niet bij KLM solliciteren. (vanwege het aannamebeleid van KLM)

Als er nog een variant bij hoort moet iemand het zeggen.

Zit een vlieger in categorie 1, dan zal hij geen bezwaar moeten hebben om dan nu vracht te gaan vliegen. Hij koos immers voor Martinair en veel anders zit er nu niet meer op.
Zit een vlieger in categorie twee, dan heeft hij mazzel en kan hij kiezen, naar KLM of misschien vindt hij MP wel zo prettig.
Als een MP-vlieger in categorie 3 of 4 zit, lijkt het mij erg vreemd inderdaad om ze dan nu opeens wel in dienst te nemen, terwijl ze een heleboel andere mensen maar één kans gaven te solliciteren.

Maar je neemt toch een volledig bedrijf over? KLM koopt niet de toestellen leeg van de rommelmarkt? Nee ze nemen een bepaalde operatie over inclusief cabine, cockpit, enzovoort.

Wat zou je dan voorstellen, schijtzure Schuiltje? De MP-ers die opteren voor een plek onderaan de lijst bij KLM, zoals de VNV het nu voorstelt, te laten solliciteren? En de mensen die afgewezen worden? Mogen die dan nog wel vracht vliegen bij MP? Of zijn die dan helemaal niet meer welkom bij een van beide bedrijven?

Bovendien ben ik wel benieuwd wat de Martinair-vlieger nu precies wil. NKAWTG en Sjakie, hoeveel MP-ers willen wel onderop de lijst bij KLM, verwachten jullie?
 
Dus: wat zijn we blij dat we op ons torentje zitten, en wat zijn we begunstigd dat we onderdeel van de Kee-El-Em zijn...pech voor de 'mindere' goden...

Jeukverhaal...allemachtig wat zullen jullie Godenzonen zuur zijn als AF ECHT het roer omgooit
Wat een arrogant verhaal zeg...`ben maar blij dat je werkt...wij zullen altijd meer verdienen dan jij...haha`

Ik kan me nog PanAm en TWA herinneren...dat kon ook niet stuk...en dat waren grotere bedrijven dan de blauwen...

Nee Onassis dat staat er helemaal niet. Je maakt er weer een fijne post vol stemmingmakerij van en dit voegt niks toe aan de discussie. Ik werk ook niet bij KLM maar toch lees ik dit heel anders dan jij. Ik zal het proberen uit te leggen misschien lees je mijn post wel aandachtig.

Wat Schuiltje zegt is dat KLM er in het verleden een bepaald aannamebeleid op na hield, en er nu een boel mensen bij KLM binnen kunnen komen die er volgens KLM's originele aannamebeleid nooit waren gekomen. Dat vind hij vreemd en daarbij zegt hij niet dat die mensen dat wel of niet verdienen. Vertel mij maar eens waar hij dat wel zegt.

Wat Schuiltje nog meer zegt is dat er binnen KLM nu drie groepen zijn. KLM met CAO A, MP met CAO B en HV met CAO C. Dat is nou eenmaal zo en daarbij is het gek als een MP vlieger opeens de KLM-CAO zou willen, de HV-er de MP-CAO, enzovoort. Als een verkeersvlieger de arbeidsvoorwaarden van een ATC-er wil hebben slaat dat toch ook nergens op? Hij had dan maar ATC-moeten worden. Zo ook bij de drie bedrijven binnen deze moederorganisatie.

Deze hebben nu eenmaal hun eigen operaties en CAO's. Als MP die van KLM zou hebben zouden ze bijvoorbeeld niet zo veel geld kunnen verdienen met vracht als ze nu doen. Zo is het nu eenmaal.

Dat dit verhaal wordt verteld door een KLM-er, lekker boeiend. Als iemand anders het had opgeschreven, had je dan ook gereageerd dat alle KLM-ers zichzelf als godenzonen zien?

Ik vind je reactie kansloos en bovendien niet erg gehinderd door ook maar enige vorm van intelligentie. Misschien zijn KLM-ers wel arrogant en van het tegenovergestelde zal ik je nu vast niet overtuigd hebben, maar heb je die mening na deze posts van Schuiltje dan vraag ik me af of je ooit wel eens hebt leren lezen.

En oja, AF is de baas. Dus? Als de olie op is heb jij ook geen baan meer. Ook zo'n nuttige uitspraak.
 
Zo. de cabine is er uit: Onder aansluiten. Ik denk dat als er een integratie komt dat onder aansluiten de enige optie is die MP-vliegers nog rest (gelijkheidsbeginsel). Nu is de situatie bij de cabine misschien niet 1 op 1 vergelijkbaar omdat de functie C/A bij MP verdwijnt en niet de functie vlieger. Overigens schat ik in dat, gelet op de hoog oplopende sentimenten en "minder goede verhoudingen tussen de diverse groepen", men een "point of no return" gepasseerd is. Houd de korpsen gescheiden en als het echt niet anders kan: Onder aansluiten.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=37444
 
Last edited:
Schuiltje had jij vrienden op de KLS?

Hoe kijken jullie tegen de situatie aan dat er straks bij Martinair co's vliegen die meer verdienen dan de Capt's die links van hun zitten?

Martinair wordt overgenomen, de productie gaat gevlogen worden door zowel KLM en Martinair personeel door elkaar. De bedrijven blijven dus niet volstrekt verschillende bedrijven. Om de hierarchie, in de cockpit, te behouden moeten ze daar toch echt een oplossing voor vinden. Het gigantische salaris verschil polariseerd en zorgt voor een vieze sfeer aan boord.

Als Martinair een zelfstandig bedrijf zou blijven met eigen piloten en eigen vliegtuigen dan is er wat voor de gescheiden CAO te zeggen.
 
Last edited:
Er zijn veel jongens en meisjes die ooit eerst bij de KLM hebben geprobeerd binnen te komen en waarbij dat niet is gelukt, dat is spijtig, maar helaas. Wat de reden is is voor elk individueel anders, maar blijkbaar paste men niet in het plaatje dat de KLM als maatstaf had/heeft. Het is in mijn optiek dan ook een beetje raar als er mensen dan toch via een andere weg bij KLM zouden komen.
Dit bedoel ik niet negatief naar niet-KLM'ers, maar zo is de selectie van KLM nu eenmaal. Vraag je mij waarom ik er wel door ben gekomen en een klasgenoot van me niet (die nu bij trans vliegt), moet ik je het antwoord schuldig blijven, maar KLM zal er wel een antwoord op hebben.

Het zou trouwens ook prima gekund hebben dat jij niet was aangenomen en je klasgenoot wel.
Als je een dag later op gesprek was bij een andere COVA bijvoorbeeld.
Of als het toevallig regende.
Of als jij een stropdas met streepjes linksom ipv rechtsom aan had.

Waar ik mee wil zeggen dat de KLM aanname procedure niet 100% waterdicht is. Er zit namelijk een redelijk grote subjectieve factor in.
Of zie jij nooit vliegers bij KLM lopen waarvan je denkt : Hoe zijn die ooit binnengekomen? Ik denk dat wel namelijk.

Dus stel dat iemand na een afwijzing het een jaar later weer probeert is de kans best aanwezig dat hij dan wel wordt aangenomen.
Of dat jij, als je het een week later had geprobeerd, was afgewezen.

Ik zou daar dus niet teveel waarde aan hechten. En in mijn optiek is het dan ook helemaal niet raar dat er mensen via een andere weg bij KLM zouden komen.
 
Martinair wordt overgenomen, de productie gaat gevlogen worden door zowel KLM en Martinair personeel door elkaar. De bedrijven blijven dus niet volstrekt verschillende bedrijven. Om de hierarchie, in de cockpit, te behouden moeten ze daar toch echt een oplossing voor vinden. Het gigantische salaris verschil polariseerd en zorgt voor een vieze sfeer aan boord.

Dit is dus precies wat de VNV, en als het goed is de vliegers ook, proberen te vermijden. Daarom is de insteek om zo veel mogelijk MP vliegers bij MP te houden, en zo veel mogelijk KLM vliegers bij KLM. Mocht er dan nog MP vliegers over zijn kunnen die bij de KLM (of evt HV) onderaan de senioriteitslijst beginnen (voor evt. aangenomen KLS studenten) met behoud van salaris. De mogelijkheid bestaat dan inderdaad dat een co meer verdiend dan een baas. Maar ja, so be it. Geloof niet dat dat gevolgen heeft voor hiërarchie. We gaan ook niet kijken wie de langste l*l heeft om te kijken wie die vlucht de baas is. Overigens is het helemaal niet ondenkbaar dat een juniore MP vlieger vrijwillig onderaan bij KLM begint.
Dit lost allerlei andere problemen nog niet op, maar het is mijns inziens wel een oplossing waar het overgrote merendeel van de vliegers (zowel KLM als MP) zich in kunnen vinden.

vR
 
Schuiltje had jij vrienden op de KLS?.

Totaal overbodige opmerking. Zullen we proberen niet op de man te spelen?

Het Duin en Kruidberg debacle en de integratie van KLCuk ligt de VNV nog vers in het geheugen en beide zijn niet voor herhaling vatbaar. Zodoende sturt het VNV ook toe op het gescheiden houden van beide bedrijven.

Ben blij dat de laatste nieuwsflits een hoop duidelijk maakt...
 
Klopt excuses voor de opmerking gereageerd uit de emotie..

Ik bedoel dat vacatures bij Martinair, in de toekomst, opgevuld gaan worden vanuit KLM. Op dat moment zijn het geen twee verschillende bedrijven meer en vliegen de vliegers door elkaar. Ik vind het dan logisch dat de vliegers onder dezelfde voorwaardes gaan vliegen. Dat de ene vlieger veel meer verdient dan de ander kan niet meer gerechtvaardigt worden door alleen de keuze die iemand bewust of onbewust heeft moeten maken tussen de twee bedrijven. Een Martinair vlieger werkt dan even hard en even goed als de KLM vlieger. Elk wel denkend mens ziet toch in dat het dan een nare bedoeling wordt in de cockpit. Ieder zou zich toch moeten afvragen hoe hij zich zou voelen als als hij even hard werkt, even vroeg de wekker gaat en een hogere functie heeft met meer verantwoordelijkheid en zijn collega verdient meer!
 
Pain:
Ik denk dat die situatie zich niet, of slechts beperkt, voor zal doen. Mochten KLM-vliegers, op termijn, de MP-vacatures opvullen dan zal er waarschijnlijk een nieuwe functiegroep vastgesteld worden (of bijvoorbeeld functiegroep 4 met een aparte bijlage). Ik kan mij niet voorstellen dat die mensen als KLM F/O ICA betaald gaan worden. Volgens mij gebeurt dat ook bij KLC waar je salaris, vanwege de aard van de operatie, een lagere maximale L+P heeft dan bij mainline KLM. Kwestie van onderhandelen tussen werkgevers en VNV en vervolgens tot een akkoord komen.
 
In principe zal MP in de toekomst van onderaf worden gevuld worden met KLM vliegers. Dus MP co's worden MP bazen en KLMers worden dan MP co. Of het dan wordt opgelost met een aparte functiepay voor vracht, of dat het een soort detachering wordt is de vraag. Persoonlijk vermoed ik het eerste waarbij de functie co-vracht voor een KLMer zal liggen tussen co-73 en co-ICA. Kans dat deze persoon dan meer verdiend dan een baas is klein.
Eventuele uitzondering is een extreme groei situatie bij de vracht (meer kisten erbij). Misschien dat er dan een verdeel sleutel in promoties wordt gevonden of zo. Daar durf ik geen uitspraken over te doen.

NB: vergelijkbaar bericht als hierboven door kruising van berichten.
 
Last edited:
In principe zal MP in de toekomst van onderaf worden gevuld worden met KLM vliegers. Dus MP co's worden MP bazen en KLMers worden dan MP co. Of het dan wordt opgelost met een aparte functiepay voor vracht, of dat het een soort detachering wordt is de vraag. Persoonlijk vermoed ik het eerste waarbij de functie co-vracht voor een KLMer zal liggen tussen co-73 en co-ICA. Kans dat deze persoon dan meer verdiend dan een baas is klein.
Eventuele uitzondering is een extreme groei situatie bij de vracht (meer kisten erbij). Misschien dat er dan een verdeel sleutel in promoties wordt gevonden of zo. Daar durf ik geen uitspraken over te doen.

NB: vergelijkbaar bericht als hierboven door kruising van berichten.

Waarom zou een (co)ICA vracht vlieger minder (horen te) verdienen dan op de pax-vloot?
Het zou toch moeten gaan om de type kist, niet om wat je vervoert? Sterker nog, ik denk dat vliegen op de Cargovloot een stuk minder steady leventje geeft.

En wat betreft Schuiltje; gewoon negeren. Individuen als deze bepalen en bevestigen precies het beeld dat veel mensen al van KLM'ers hebben in hun ivoren toren en dat komt de hele discussie en beeldvorming niet ten goede.
 
PH-JPC
Ik vind niet dan een vrachtvlieger minder hoort te verdienen dan een passagiers vlieger. Een en ander is echter wel afhankelijk van vraag en aanbod. Ik vermoed dat heel veel vliegers het erg leuk zouden vinden om af en toe vracht te vliegen. Ik denk echter ook dat binnen de KLM er veel minder vliegers te porren zijn om enkel vracht te gaan vliegen. Jongere vliegers zullen daarom vracht gaan vliegen. Om een en ander binnen de KLM redelijk op een lijn te houden dacht ik daarom aan wat minder salaris.
Andere optie zou natuurlijk zijn om meer salaris te geven. Het is maar hoe je het bekijkt. Verwacht overigens niet dat er een functiepay van boven de 3000 zal komen.
 
Back
Top