De beste tijden om als piloot te werken zijn voorbij.

Status
Not open for further replies.
Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat er af en toe te makkelijk wordt gedacht over (top) functies op de grond.

Het gaat niet om top functies... je kunt in de reguliere maatschappij een leuk centje verdienen in "niet-top functies". Da's in de luchtvaart net effe anders.
Als je eenmaal op een stoel komt waar je lekker kan verdienen dan:
- heb je je minimaal 4 jaar uit de naad geleerd, zonder enige vorm van subsidie what so ever (studiefinanciering, O.V., enz)
- heb je een gat in je bankrekening waar, in een omgekeerde wereld mensen gewoon een huis voor kopen
- heb je jaren lopen leuren met brieven en c.v.'s, smekend of je alstublieft maar mag vliegen voor een habbekrats
- in sommige gevallen moeten betalen om te mogen werken

En dan zit je eindelijk in de mooie stoel... en dan begint de "terug-betaal-pret".

Om überhaupt door de opleiding te komen hebben vliegers:
- niet in hun studie tijd tot vroeg in de ochtend lekker in de kroeg kunnen hangen en elkaar volop "kereûl" kunnen noemen
- niet genoten wat wat voor een vakantie what so ever
- particulier hun ziektekosten kunnen betalen (wat overigens een klap geld kosten) want met een privé studie krijg je geen ziektewet
- een flink gevecht gehouden met RDW, IVW en ga zo nog maar even door (examenvragen leken soms ter plekke verzonnen te zijn en ga daar maar eens tegen vechten)

En dan maar zeggen dat "wij" (vliegers) het burgerleven onderschatten... nope... "wij" zijn daar ook geweest, alleen hebben we zelf gekozen voor deze lijdensweg, en dat is het enige dat ons verweten kan worden. :D
 
Het gaat niet om top functies... je kunt in de reguliere maatschappij een leuk centje verdienen in "niet-top functies". Da's in de luchtvaart net effe anders.
Als je eenmaal op een stoel komt waar je lekker kan verdienen dan:
- heb je je minimaal 4 jaar uit de naad geleerd, zonder enige vorm van subsidie what so ever (studiefinanciering, O.V., enz)
- heb je een gat in je bankrekening waar, in een omgekeerde wereld mensen gewoon een huis voor kopen
- heb je jaren lopen leuren met brieven en c.v.'s, smekend of je alstublieft maar mag vliegen voor een habbekrats
- in sommige gevallen moeten betalen om te mogen werken

En dan zit je eindelijk in de mooie stoel... en dan begint de "terug-betaal-pret".

Om überhaupt door de opleiding te komen hebben vliegers:
- niet in hun studie tijd tot vroeg in de ochtend lekker in de kroeg kunnen hangen en elkaar volop "kereûl" kunnen noemen
- niet genoten wat wat voor een vakantie what so ever
- particulier hun ziektekosten kunnen betalen (wat overigens een klap geld kosten) want met een privé studie krijg je geen ziektewet
- een flink gevecht gehouden met RDW, IVW en ga zo nog maar even door (examenvragen leken soms ter plekke verzonnen te zijn en ga daar maar eens tegen vechten)

En dan maar zeggen dat "wij" (vliegers) het burgerleven onderschatten... nope... "wij" zijn daar ook geweest, alleen hebben we zelf gekozen voor deze lijdensweg, en dat is het enige dat ons verweten kan worden. :D


Je geeft een behoorlijke sneer naar studenten Beer. Ik ken genoeg studenten die 4 of 5 jaar lang in een krot gewoont hebben, aan het einde van de maand niet meer wisten hoe ze moesten eten en zich 4 jaar lang helemaal de pleuris hebben moeten leren om het felbegeerde papiertje te halen.

De lening is dan wel kleiner maar de salarissen zijn ook lager en ook dan ben je niet verzekerd van een goede baan. Er zijn er genoeg die de eerste 5 jaar voor een habbekrats werken om daarna gedumpt te worden.

Vergeet daarnaast niet de ICT'ers die veelbelovend binnen werden gehaald met top salarissen om vervolgens na de ICT crash net zo hard weer naar buiten gegooid te worden. Die mensen hebben ook 3 jaar moeten solliciteren om weer van vooraf aan te beginnen.

Ja gaat heel erg kort door de bocht met je statements. En als die mensen het dan allemaal zo goed hebben waarom ben je dan gaan vliegen? Beetje vreemde keus als je er zo over denkt.

Groeten,
Eelco
 
En als die mensen het dan allemaal zo goed hebben waarom ben je dan gaan vliegen? Beetje vreemde keus als je er zo over denkt.

Vreemde keus? Neuh, niet echt. Ik ben gaan vliegen omdat het een jeugddroom is en het zeker niet mijn intentie is om "rijk" te worden. En ik denk dat deze motivatie voor de meeste vliegers geldt. Vliegen zit in je bloed, of je het wilt of niet.

Sneer naar studenten? Kom eens een nachtje kijken in de grote studentensteden. De meeste van de studenten die daar tot diep in de nacht tegen de bar aan staan te rijden, zijn dezelfde studenten die eind van de maand staan te piepen dat de studiefinanciering zo laag is.

Om het even op mij persoonlijk te betrekken...
Ik had geen eigen woning. Ik was gedwongen om weer bij mijn ouders te gaan wonen tijdens mijn studie. Daarnaast werkte ik nog 40 uur in de week om reiskosten, studiekosten e.d. te kunnen betalen. Stappen? Dat hoorde in het rijtje niet thuis...

Hoeveel studenten ken jij die naast hun studie fulltime werken? Ik denk namelijk dat mijn bovenstaande verhaal op de meeste vliegers slaat....

Echter.... in één ding heb je wel gelijk en daarin moet ik mijn verhaal aanpassen. Dit hele verhaal geldt natuurlijk niet voor het percentage studenten dat inderdaad bloed, zweet en tranen moet laten om te studeren.
 
Je geeft een behoorlijke sneer naar studenten Beer. Ik ken genoeg studenten die 4 of 5 jaar lang in een krot gewoont hebben, aan het einde van de maand niet meer wisten hoe ze moesten eten en zich 4 jaar lang helemaal de pleuris hebben moeten leren om het felbegeerde papiertje te halen.

De lening is dan wel kleiner maar de salarissen zijn ook lager en ook dan ben je niet verzekerd van een goede baan. Er zijn er genoeg die de eerste 5 jaar voor een habbekrats werken om daarna gedumpt te worden.

Vergeet daarnaast niet de ICT'ers die veelbelovend binnen werden gehaald met top salarissen om vervolgens na de ICT crash net zo hard weer naar buiten gegooid te worden. Die mensen hebben ook 3 jaar moeten solliciteren om weer van vooraf aan te beginnen.

Ja gaat heel erg kort door de bocht met je statements. En als die mensen het dan allemaal zo goed hebben waarom ben je dan gaan vliegen? Beetje vreemde keus als je er zo over denkt.

Groeten,
Eelco

We moeten niet generaliseren, maar laten we vooral niet vergeten dat 90% van de studenten in een krot woont (been there, done that), maarja, dan is er wel meer geld voor bier, daardoor IEDERE avond (been there, done that) helemaal naar de klotuuuuh gaat, geen zak uitvoert, want je hebt toch maar 3 hoorcollege's per week (been there, done that), en klagen dat ze geen geld hebben omdat ze te beroerd zijn om te werken (been there, haven't done that).

Meer mensen wie het bovenstaande bekend voorkomt?
 
We moeten niet generaliseren, maar laten we vooral niet vergeten dat 90% van de studenten in een krot woont (been there, done that), maarja, dan is er wel meer geld voor bier, daardoor IEDERE avond (been there, done that) helemaal naar de klotuuuuh gaat, geen zak uitvoert, want je hebt toch maar 3 hoorcollege's per week (been there, done that), en klagen dat ze geen geld hebben omdat ze te beroerd zijn om te werken (been there, haven't done that).

Meer mensen wie het bovenstaande bekend voorkomt?

Laten we nou niet generaliseren ;)
 
Beste Daanie,

Dat een hoop piloten bij een gebrek aan een vliegopleiding gekozen hadden voor een HBO opleiding, doet er toch helemaal niet toe. Ik zeg ook dat het niveau gelijk is maar dat dit de enige overeenkomst is. Toen ik bij AirExel werkte moest ik eerst even 35.000 euro betalen om vervolgens te mogen werken voor 1644, - bruto!! Moest ik ook nog eens van leven in Straatsburg. Het leven daar is duurder dan hier kan ik je vertellen. Jongens of meisjes bij Denim of andere regionals verdienen niet veel beter.

Daarbij had ik het over de vergelijking die jij maakte met Hbo’ers en dat een piloot een overbetaalde Hbo’er is. Ik ben het daar niet mee eens, omdat ik vind dat je die vergelijking niet kan maken. Je kunt het net zo min maken met een wetenschappelijke studie. Ik vind dat het financiële risico dat je neemt, door voor een vliegopleiding te kiezen. Het beroep als vlieger in zijn algemeenheid (jetlag, veel van huis, drukcabine, straling, enz enz), gemiddeld genomen onderbetaald wordt.

Als ik morgen met een LBO opleiding 130.000 euro investeer in mijn bedrijf, en meer dan 1000, - p/m verdien. Zeg je dan ook dat ik een overbetaalde Lbo’er ben?

Grtz Mike5
 
Moet zeggen dat de negativiteit aardig de overhand lijkt te hebben hier. Goed, ik moet zeggen dat de job in de praktijk ook anders uitpakt dan het beeld wat ik ervan had, maar wil niet zeggen per definitie slechter. Het is duidelijk dat er echt gewerkt moet worden voor het geld.

@artikel van die yank: denk dat de situatie in de States, vooral salary wise, wat ongunstiger is als bij ons. Had laatst een CRJ FO van US Airways op de jump en z'n oren vielen van z'n kop toen 'ie hoorde wat een beginnende CLH FO verdient. Die gasten werken echt voor een appel en een ei. Die retiring Northwest kerel noemt wel een paar bijkomende 'jammere' elementen die bij het vak horen, maar overdrijven is ook een vak. Zoals 'ie al aankaartte, hij had er gewoon veel eerder mee moeten kappen als het hem niet beviel. Blijft uiteindelijk een baan die je ook gewoon opzeggen kan... Ik sluit zelf ook niet uit dat ik ooit nog 's op Aruba eindig om daar tot m'n pensioen nog een beetje eiland te hoppen en in m'n vrije tijd lekker chillen op het strand. :yeehaa: Wat 'quality of life' betreft heeft 'ie wel gelijk.

@Jaap: denk dat wij toch wel een passend salaris hebben. Weet je wat ik voorheen verdiende op een slagroomklopper op de Antillen? Of wat ze bij Denim verdienen?
Shithole hotels? Na het Radisson in Berlijn is een hotel al gauw een shithole natuurlijk, maar denk dat het best meevalt. Goed, Mercure is ook geen 5 sterren, maar zit nu wel op 10 min. lopen vh strand in Nice. :biertje:

Was trouwens een palmboom volgens mij. Die bananenbomen zijn niet zo hoog. ;)

Anywho...praktijk pakt wel anders uit dan ik gedacht had, maar goed. Doe het nog steeds 100x liever dan elke dag van 9 tot 5 op kantoor, om elke morgen te vragen wat je collega op de bammetjes heeft. With all due respect.

Tjuuusss
 
Dat een hoop piloten bij een gebrek aan een vliegopleiding gekozen hadden voor een HBO opleiding, doet er toch helemaal niet toe. Ik zeg ook dat het niveau gelijk is maar dat dit de enige overeenkomst is.

Ik bedoel hiermee dat iemand die van de middelbare school afkomt (met minimaal HAVO) kan kiezen tussen verschillende opleidingen, waaronder een vliegopleiding.
Denk dat de, soms wat felle reacties, een gevolg zijn van de slechte luchtvaart tijd van de afgelopen jaren. Hoewel banen op de grond ook niet echt voor het oprapen lagen, was het voor vliegers met 100K+ schuld een veel zwaardere tijd. Sommige hebben het geluk gehad dat ze gelijk ergens aan de bak konden, andere hebben een lijdensweg gehad van jaren. Bovendien is er (helaas) en groot verschil tussen arbeidsovereenkomsten van de verschillende mijen in de wereld. Misschien dat ik mijn stelling daarom een beetje had moeten nuanceren.

Daarbij had ik het over de vergelijking die jij maakte met Hbo’ers en dat een piloot een overbetaalde Hbo’er is.

Dit heb ik niet beweerd. Heb alleen gezegd dat (HBO) grondfuncties vaak (ook) onderbetaald zijn en dat piloten, rekening houdende met de studieschuld, vaak at the end beter uitkomen qua salaris.

Vind het jammer dat sommige forumgebruikers van mening zijn dat als je geen brevet hebt, je nergens een mening over kan geven. Hoe voorzichtig deze ook gesteld wordt. Je hoeft als je 22 november naar de stembus gaat toch ook niet eerst twee jaar de politiek in?!
 
Vind het jammer dat sommige forumgebruikers van mening zijn dat als je geen brevet hebt, je nergens een mening over kan geven.

Da's zeker niet de bedoeling. Ik denk alleen de meeste actieve vliegers de klappen van de zweep kennen en vliegers in het algemeen dit soort dingen vaak als "verwijt" voor hun voeten gegooid krijgen. Ik denk dat daarom de reacties wat feller zijn. ;)
 
Ik vind dat iedereen een mening mag hebben over de luchtvaart, of hij of zij hier nu werkzaam in is of niet. Maar de conclusie die jij trekt is nu juist waarover de stelling gaat. Er is de laatste jaren veel veranderd in de luchtvaart. Dus de conclusie dat je als piloot uiteindelijk beter uit bent dan een Hbo’er gaat misschien niet eens meer op. Daarbij vind ik dat het risico dat een beginnend piloot financieel loopt, beloond mag worden. Want het zijn namelijk niet allemaal succes verhalen.

Grtz Mike5
 
@Jaap: denk dat wij toch wel een passend salaris hebben. Weet je wat ik voorheen verdiende op een slagroomklopper op de Antillen? Of wat ze bij Denim verdienen?
Shithole hotels?

Ik had het over " in het algemeen"en wat er in de industrie tegenswoordigs gebruikelijk is , niet noodzakelijkerwijs over CLH.
En 1/4 van de tijd onbetaald deadhead in zo'n rioolbuis zitten hoort ook bij je werkdag en dan valt het opeens best nog tegen wajje krijgt als je het uitrekent.. Ik overdrijf niet , 5 dagen dienst=5 deadheads tegenwoordig.Oftewel een verlenging van je werkdag met 3 tot 4 uur.

En als je nog een co zoekt op die toekomstige eilandhopperd , kan je me altijd bellen-wil wel in mn CAO dat er tussen 11 en 19u. niet gewerkt wordt dan:biertje:
 
Wat salaris betreft: ik heb een heleboel vrienden die voor bedrijven als Texas Instruments, Nokia, Nortel enz werken als sotware engineer, marketing, electronics engineer, developer en die verdienen allemaal heel wat meer dan ik verdien, vaak het dubbele. Ze kunnen hun eigen uren zetten, hebben goede benefits, hele leuke extra's.
Zelf zou ik komend jaar (3de jaar op de DC10) ongeveer hetzelfde gaan verdienen als een beginnende KLM f/o, echter onder dreigementen van management heeft 51% van de crews gekozen voor een contract waar mijn betaling gelijk blijft met nu (een verschil ter waarde van een mooi automobiel) en pas in het 4de jaar 3% omhoog gaat (inflatie is 4%). Voor mij is dit na 15 jaar commercieel vliegen, de klm f/o komt net van de KLS
 
Gotta luv it buddy.

Mn vriendin (23 fresh from college) vangt als etiquette trainer 65K per jaar... Slaapt in de beste hotels als ze ergens een lezing en/of training moet geven. Heeft uiteraard een ticket waarvoor betaald is. Werkt over het algemeen tot een uur of 5, en slaapt de meeste dagen in haar eigen (mijn) bed (I hope....)

Ondergetekende gaat met pensioen op z'n 23e.

Het probleem met T&C's voor vliegers zijn de vliegers zelf.

Nu een biertje, vanavond weer lekker sneeuwen in de bergen. Morgen 7 uur opstaan, 9 uur op de piste. 5 dagen vrij, dus op naar de 3000 berichten !

FD
 
Collega's, ik denk echt dat jullie het leven van niet vliegers overwaarderen. het is leuk voor FD's vriendin dat ze 65k per jaar pakt, maar dat is toch echt een uitzondering. Na mijn NLS te hebben gedaan was het even slecht in de luchtvaart en heb ik 3 jaar lang andere dingen dan vliegen moeten doen. Voor mij betekende dat:

- werken voor een uitzendbureau a 12,50 per uur (= euro 5,70!!!)
- elke dag in de file
- om daarna 8 uur in een stoffig kantoor naar de klok te loeren, todat die eindelijk 5 uur aangeeft
- om dan weer gezellig in de file terug te gaan (of in een volgeperste trein, zo u wil)
- depresieve maandagochtenden

Nee, dank u, dan ben ik toch blij dat ik vlieger ben. Maar om het realistisch te houden wil ik wel even wat voor en nadelen op een rijtje zetten:

DE VOORDELEN VAN HET VLIEGEN VOLGENS FORTUNA:
- ontzettend leuk werk
- redelijk goed salaris (ook gezien het opleidingsniveau)
- je kan bijna in heel Europa werk vinden
- je hoeft maar tot je 57e/60e te werken (trent elders is nu 67!)
- genoeg vrije tijd

DE NADELEN VAN HET VLIEGEN VOLGENS FORTUNA:
- veel van huis
- zware lifestyle (vliegers worden over het algemeen niet oud)
- hoge investering/risico in opleiding

Dat zijn voor mij de belangrijkste. Voor mij zijn de voordelen nog altijd veel beter dan de nadelen.

Hasta luego!
 
het is leuk voor FD's vriendin dat ze 65k per jaar pakt

Nog veel leuker voor FD!


- werken voor een uitzendbureau a 12,50 per uur (= euro 5,70!!!)
- elke dag in de file
- om daarna 8 uur in een stoffig kantoor naar de klok te loeren, todat die eindelijk 5 uur aangeeft
- om dan weer gezellig in de file terug te gaan (of in een volgeperste trein, zo u wil)
- depresieve maandagochtenden

Klopt, maar vrij logisch ook als je een kantoor baan hebt met enkel een middelbare school opleiding (vliegbrevet koop je niks voor in het 'normale' leven) Denk dat je vrienden met een HBO opleiding niet voor 12,50 per uur achter een buroo zaten na afronding van hun HBO/WO opleiding.

Voor de rest met je eens, maar hoop dat je m'n punt ziet.

Veel plezier op de Trash 8 ;)... Die Q400 is trouwens helemaal een mooie kist... 5000 SHP a side... Krijgen jullie die ook !?

FD
 
Vroeger! Vroeger, was er geen senseo!

SENSEO%20by%20Phillips.jpg


En daar kan geen CAO, Salaris of pensioen tegenop ;)

vroeger was alles beter.. kom nou!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top